07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

از گذشته، همواره باورهایی درباره تاثیر آب و هوا بر انواع دردها وجود داشته است. این یک باور رایج است که آب و هوا یا اجزای آب و هوا، مانند دما، فشار و رطوبت، باعث ایجاد یا تشدید درد می شوند. پیشنهاد شده است که این اثرات در مورد دردهایی با منشا مختلف، اعم از درد اسکلتی- عضلانی گرفته تا سردرد و میگرن وجود دارد.

در مطالعه ای بر روی الگوهای آب و هوایی و درد:

  • مبتلایان به درد مزمن بیشترین درد را در روزهایی تجربه کردند که با فشار بارومتریک زیر سطح نرمال، بارندگی بیشتر، رطوبت نسبی بالاتر از نرمال و بادهای شدیدتر مشخص می شد.

با این حال، مطالعات دیگر، نتایج متناقضی را نشان داده است. بسیاری از نویسندگان به این نتیجه رسیده اند که تأثیر آب و هوا بر درد یا وجود ندارد یا بسیار ناچیز است.

این نتایج متناقض می تواند به دلیل روش های متفاوت، پیچیدگی درد و نحوه تجربه آب و هوا باشد. برخی مطالعات، قدرت کافی برای رسیدگی به ارتباطات غیر خطی احتمالی برخوردار نبوده اند. و از روش هایی استفاده کرده اند که می تواند به موضوع غیر خطی بودن بپردازد.

تاثیر آب و هوا بر بیماری ها

مطالعات در مورد ارتباط بین دما و مرگ و میر و تاثیر آب و هوا بر درد، نشان می دهد که یک رابطه غیر خطی بین آب و هوا و سلامتی وجود دارد. مشکل دیگر این است که تأثیر آب و هوا به احتمال زیاد به آب و هوای قبلی بستگی دارد. در واقع، تأثیر آب و هوا بر درد ممکن است بسته به جریان، وضعیت قبلی و تغییر آب و هوا متفاوت باشد.

 

انسانها از نظر فیزیولوژیکی با آب و هوایی که در آن زندگی می کنند سازگار می شوند.

آنها می توانند پس از چند بار قرار گرفتن در معرض دمای سرد، واکنش کمتری نشان دهند. این سازگاری می تواند به تفاوت های مشاهده شده در ارتباط بین دما و مرگ و میر در شهرها، کشورها و زمان های سال و همچنین نتایج مختلف در مورد درد و آب و هوا کمک کند.

علاوه بر این، متغیرهای مختلف هواشناسی ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشند. به عنوان مثال، رطوبت و سرعت باد ممکن است دمای تجربه شده را تغییر دهد. علاوه بر این، سازگاری با یک عامل استرس زا می تواند بر پاسخ به یک عامل استرس زای جدید تأثیر بگذارد.

این تطبیق متقابل و حساسیت متقابل می تواند دلالت بر این داشته باشد که دمای قبلی، تأثیر فشار بارومتری را بر ارگانیسم تغییر می دهد. این وابستگی غیر خطی احتمالی و حالت معمولی سیستم های بیولوژیکی است و ممکن است مسدود شود.

تجزیه و تحلیل ها و روابط احتمالی علّی، یعنی آب و هوا و درد

بسته به زمان، مکان، و در دوره ای که ارتباطات مورد مطالعه قرار می گیرند، می توانند رابطه مثبت، منفی یا غیر مرتبط داشته باشند. با توجه به این ویژگی ها، تجزیه و تحلیل سنتی، برای نشان دادن ارتباط واقعی بین آب و هوا و درد مناسب نیست.

ممکن است برخی روش های مطالعه تأثیر آب و هوا بر درد، تحت تأثیر باورهای شرکت کنندگان در ارتباط بین آب و هوا و سلامتی قرار گیرد. آزمایش حسی عددی، روش دیگری برای ارزیابی تأثیر آب و هوا بر سیستم حسی است.

آزمایشات مختلف می خواهند میزان محرک های دردناکی را که فرد می تواند تحمل کند، اندازه گیری کنند. اگرچه تحمل درد تجربی مانند تجربه درد مزمن نیست. اما گزارش شده است که افراد مبتلا به درد مزمن تحمل درد کمتری دارند. ما فرض می کنیم که متغیرهای هواشناسی بر تحمل درد تأثیر دارند و هدف این مطالعه بررسی تغییرات فصلی و تأثیر آب و هوا بر تحمل درد است.

تاثیر آب و هوا بر درد، ممکن است مانند یک خرافات قدیمی به نظر برسد.

اما در برخی از آزمایش های حسی کمی، عوامل مرتبط با آب و هوا در واقع بر تحمل درد تأثیر می گذارد. بر اساس تحقیقات جدید، با هدایت ارلند هوفتون فاربو، دانشجوی دکترا در نروژ، ترومسو، مشخص شده است که آب و هوا، یک اثر علی، غیر خطی و پویا بر تحمل درد دارد. اما هنوز مشخص نیست که آیا ارتباط بین آب و هوا و درد شامل عوامل فیزیولوژیکی یا روانی، یا ترکیبی از این عوامل است.

عوامل مرتبط با آب و هوا بر دو ارزیابی استاندارد درد تأثیر می گذارد.

در این مطالعه 19.500 نفر شرکت کردند. میانگین سنی افراد 57 سال بود. دو آزمون کمی حسی، که به طور گسترده در مطالعات تحقیقاتی استفاده می شود، برای ارزیابی افراد انجام شد.

آزمون تحمل درد ناشی از فشار یا PPT، توانایی افراد را برای تحمل درد ناشی از افزایش مداوم فشار وارد شده به ساق پا مورد سنجش قرار داد. آزمایش تحمل درد ناشی از سرما یاCPT، برای ارزیابی اینکه آنها چقدر می توانند غوطه ور شدن دست در آب سرد را تحمل کنند، استفاده شد.

نتایج آزمایشات:

با داده های مربوط به شرایط آب و هوا یعنی دما، فشار بارومتریک، بارش، رطوبت نسبی و سرعت باد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ارتباط بین تحمل درد و عوامل هواشناسی، همراه با تغییرات فصلی یا کوتاه مدت مورد بررسی قرار گرفت.

به طور کلی، در نتایجPPT، تغییرات فصلی، تاثیر قابل توجهی نداشتند. هنگام در نظر گرفتن کل دوره مطالعه، ارتباط معنی داری با متغیرهای مربوط به آب و هوا نداشت.

با این حال، همبستگی ها بسته به دوره زمانی مورد مطالعه متفاوت است. در مقابل، نتایجCPT، تنوع فصلی واضحی را نشان داد. افراد قادر به تحمل درد ناشی از سرما در زمان سردتر سال بودند. تحمل درد ناشی از سرما، نیز با متغیرهای مربوط به آب و هوا متفاوت است.

آقای فاربو می گوید:

“وقتی به سرما عادت می کنید، ممکن است بتوانید سرما را بیشتر تحمل کنید”.  او می افزاید: “به نظر می رسد دما و فشار، بیشترین ارتباط را با CPT و PPT دارند. علاوه بر این، این دو عامل پیش بینی می کنند که فرد چقدر می تواند درد ناشی از تغییرات فشار را تحمل کند. با این حال، اثر دما احتمالاً تحت تأثیر رطوبت و باد است. زیرا ممکن است از دست دادن گرما را تغییر دهد”.

بسیاری از مردم، به ویژه کسانی که درد مزمن مانند میگرن یا آرتریت دارند، معتقدند که آب و هوا یا عوامل مرتبط با آب و هوا، می تواند باعث ایجاد یا تشدید دوره های درد شود. در حالی که برخی از مطالعات، ارتباط بین آب و هوا و درد را تایید کرده اند، برخی دیگر به نتایج متناقضی رسیده اند.

” اگر ما در مورد رابطه پویا و غیر خطی درست صحبت کنیم، ممکن است به خوبی توضیح دهد که چرا بسیاری از مطالعات، آثار کوچک و نتایج متناقضی پیدا کرده اند.”

“اگر یک اثر در طول زمان در حال تغییر است و شما آن را در طول زمان متوسط بررسی کنید، ممکن است به هیچ نتیجه قابل اطمینانی نرسید”.

محققان می گویند:

یافته ها، به ویژه برایCPT، “هنگام برنامه ریزی مطالعات آینده در مورد تحمل درد باید مورد توجه قرار گیرد”.  آنها در مورد راه هایی که ممکن است آب و هوا بر تحمل درد تأثیر بگذارد بحث می کنند.

یکی از توضیحات احتمالی مربوط به “مکانیسم های مرکزی” است. متغیرهای مربوط به آب و هوا بر قسمت هایی از مغز که در پردازش درد دخیل هستند تأثیر می گذارد. متناوبا، آب و هوا ممکن است بر وضعیت روانی افراد، تأثیر بگذارد. یک مثال مناسب، بیماری افسردگی فصلی است، که می تواند بر توانایی افراد برای تحمل درد تأثیر بگذارد.

آقای فاربو و همکاران نتیجه می گیرند: “به طور خلاصه، بعید است که یک مکانیسم واحد بتواند تغییرات تحمل درد مشاهده شده را توضیح دهد”.

نتایج

افراد شرکت کننده، یکبار تحت ارزیابی تحمل فشار آگومتری کاف (PPT) و تحمل درد ناشی از سرما (CPT) قرار با آزمایش پرس سرد گرفتند. نتایج، تغییرات فصلی واضحی را در CPT نشان داد. نتایج نشان داد که 75 درصد شرکت کنندگان، در فصل های سرد، بهتر می توانستند سرما را تحمل کنند. اما تنوع فصلی در تحمل درد ناشی از فشار کاف، تاثیر نداشت.

این مطالعه نه تنها تنوع کوتاه مدت غیرتصادفی درPPT، بلکه نشانه هایی از چنین تنوع در CPT را پیدا کرد. تحمل درد ناشی از فشار و CPT با متغیرهای هواشناسی ارتباط دارد و این همبستگی ها در طول زمان تغییر کرد. این یافته ها نشان می دهد که آب و هوا بر تحمل درد تأثیر علی و پویا دارد، این باور رایج تاثیر آب و هوا بر درد را، پشتیبانی می کند.

 

منبع: https://neurosciencenews.com/weather-pain-19359/

 

آلودگی هوا و افزایش ریسک ابتلا به اختلال دو قطبی (افسردگی شیدایی)

آیا آلودگی هوا، مغز ما را فراموشکار می کند؟

به این مقاله امتیاز دهید