07136476172 - 09172030360 [email protected]

همدلی چیست؟

یک فرد همدل کسی است که به شدت با دنیای اطراف خود هماهنگ است. به خصوص از نظر احساسات. افراد دارای شخصیت همدل معمولاً عالی هستند. به این معنی که می توانند به کسی نگاه کنند و احساسات او را دقیق بخوانند. همدلی یعنی درک عمیق مخاطب.

افراد همدل، افرادی هستند که در این دنیا با خود و محیطشان هماهنگ هستند. تمام احساسات و عواطف اطراف خود را احساس می کنند. آنها اغلب به شدت تحت تأثیر احساسات دیگران هستند. به عنوان مثال، وقتی فردی که نزدیک او هستند آسیب دیده یا غمگین است، همدلان اغلب خودشان آن احساسات را احساس می کنند.

همدل ها معمولاً در کمک به مشاغلی مانند پرستاری، سلامت روان، دامپزشکی، مددکاری اجتماعی و مربیگری زندگی پیشرفت می کنند. افراد همدل واقعی دوست دارند همه اطرافیانشان را ببینند که از زندگی به عنوان بهترین نسخه خودشان لذت می برند. آنها برای همه موجودات زنده و دنیای اطراف خود ارزش قائل هستند. اخبار منفی و ناخوشایند می تواند تأثیر خیره کننده ای روی آنها بگذارد. زیرا این چیزها تأثیر زیادی روی آنها می گذارد و برخلاف طبیعت آنها است.

افراد بسیار همدل، سکوت محیط خود را بیش از هر چیز دیگری دوست دارند. تمایل دارند مناطق شلوغ مانند مراکز خرید، سالن‌های سینما و دیگر مکان‌های برجسته اجتماع را به‌عنوان جاهای طاقت‌فرسا ببینند. اگر هر یک از اینها شبیه شماست، ممکن است یک فرد همدل باشید و این همدلی یک هدیه است.

ویژگی های یک شخصیت همدل

افراد کاملاً غریبه مشکلات خود را به شما می گویند

یک دقیقه، شما در صف تسویه حساب ایستاده اید. دقیقه بعد، صندوقدار شما در حال تخلیه بار است که چقدر روز آنها سخت و طولانی بوده است. شما با حوصله به تمام مسائل پزشکی، روانی و مادری آنها گوش می دهید. در پایان مکالمه، آنها را در جای بهتری نسبت به آنچه که صرفاً با گوش دادن به آنها پیدا کرده اید، رها می کنید.

شما به منفی بافی اهمیت نمی دهید

تمایل دارید از افرادی که مدام شکایت می کنند یا با اطرافیان یا پشت سرشان صحبت می کنند دوری کنید. از آنجایی که احساس می کنید عمیقاً با احساسات و عواطف اطرافیانتان ارتباط دارید، در مقابل صحبت یا اعمالی که افراد را سرکوب می کند یا آنها را ناراحت می کند، ایستادگی نمی کنید.

شما همیشه صلح‌جو محسوب می‌شوید

چه با گروه دوستانتان، چه خانواده‌تان یا همکارانتان، همیشه کسی بوده‌اید که به همه طرف‌های ماجرا گوش می‌دهید و مردم را آرام می‌کنید. هر چه سن شما بالاتر می رود، کلمات و مبارزات خود را با دقت بیشتری انتخاب می کنید. شما کاملاً از واکنش هایی که کلمات اشتباه می توانند ایجاد کنند آگاه هستید. همچنین می دانید که برخی از افرادی که آرامش را به هم می زنند چقدر انرژی از شما می گیرند.

صدمه زدن به هر کسی یا هر چیزی روح شما را خرد می کند. از دیدن کسی در هر رنجی متنفر هستید، به خصوص اگر احساس می کنید که منشأ آن خودتان یا اعمالتان است. شما هر کاری انجام خواهید داد تا آرامش و هماهنگی را به یک موقعیت بازگردانید.

شما تمام احساسات را احساس می کنید

آیا تا به حال احساس کرده اید که طیف وسیعی از احساسات انسانی را در یک روز احساس کرده اید؟ ممکن است متوجه شوید که نسبت به افراد دیگر نسبت به چیزها واکنش شدیدتری نشان می دهید. خوب، بد یا چیزهای دیگر. ممکن است مردم بگویند که شما قلب خود را در آستین خود می پوشید یا بیش از حد احساساتی هستید. شما از بیشتر احساسات بسیار آگاه هستید.

می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی یک شخص خود واقعی خود نیست

افراد همدل معمولاً یک مایل دورتر بوی دروغ و عدم اصالت را حس می‌کنند. لبخندهای ساختگی یا انتقادهایی که در قالب تعریف و تمجید ظاهر می شوند، هرگز شما را فریب نمی دهند. احتمالاً شما را مورد انتقاد قرار می دهند. به‌علاوه، می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی مردم شما را دوست ندارند یا انگیزه‌های پنهانی را وارد موقعیتی می‌کنند. با گذشت زمان یاد خواهید گرفت که احساسات آنها را شخصی نگیرید. شما درک می کنید که همه انرژی ها مطابقت ندارند.

جنبه دشوار همدلی

یکی از خسته کننده ترین جنبه های همدلی این است که نه تنها احساسات مختلف را احساس می کنید، بلکه، خوب یا بد، بدن شما تمایل دارد انرژی را جذب کند. ممکن است پس از خروج از یک اتاق آشفته احساسی، دردها و دردهای غیرقابل توضیحی را تجربه کنید. اگر با انرژی های منفی یا خصمانه وارد اتاق یا خانه می شوید، ممکن است آنها را به عنوان یک فشار فیزیکی برای فرار از موقعیت احساس کنید.

اینکه فردی همدل باشید نه تنها برای دنیای اطرافتان بلکه برای خودتان نیز مسئولیت بزرگی دارد. برای مقابله با انبوه احساساتی که تجربه می کنید، باید یاد بگیرید که چگونه از انرژی های ذهنی و فیزیکی خود محافظت کنید.

وقتی یاد گرفتید که مجبور نیستید دنیا و همه چیز را در آن نجات دهید، خود را در چارچوب ذهنی آرام تری خواهید دید. مهارت هایی که به آنها نیاز خواهید داشت غالباً مستلزم زمان، تمرین و گاهی اوقات کمک حرفه ای برای تسلط بر آن است. همدل بودن می تواند هدیه ای چالش برانگیز اما فوق العاده باشد. 

جمع بندی

دنیا می‌تواند مکانی فوق‌العاده باشد. به خصوص اگر تمایل داشته باشید که تمام احساسات را درک کنید. یادگیری نحوه مدیریت احساسات می تواند یک چالش باشد. اما یادگیری نحوه استفاده از هدایای همدلانه خود بدون اینکه خود را تخلیه کنید، حتی بزرگتر است. افراد همدل به طرز شگفت انگیزی در درک افراد و حفظ آرامش مهارت دارند. اما عوارض عاطفی آن ها می تواند باعث نگرانی های سلامت روان شود. همدلی ممکن است منجر به مشکلاتی نیز شود.

همدل بودن چیزی نیست که بتوانید کنترل کنید. این چیزی است که شما با آن متولد شده اید. این یک هدیه فوق العاده است که با احساسات خود و دیگران هماهنگ باشید. اما ممکن است دشوار شود. بیاد داشته باشید که شما تنها نیستید. همکاران انستیتو سلامت مغز دانا تشخیص می‌دهند که داشتن شخصیتی همدل یک هدیه است. می‌توانند ابزارهایی را در اختیار شما بگذارند که به شما کمک کنند زمانی که وزن عاطفی آن هدیه بیش از حد می‌شود، ثابت قدم بمانید.

منبع: Are You An Empath? | Achieve Medical Center

همدلی و یاد گرفتن آن، چقدر در روابطما ، تاثیرگذار است؟

همدلی با یک دوست! در مغز ما چه رخ می دهد؟!

به این مقاله امتیاز دهید