07136476172 - 09172030360 [email protected]
  • محققان در  مطالعه ای به بررسی احتمال اینکه زمان خواب فرد می تواند یک عامل خطر برای بیماری قلبی عروقی (CVD) باشد پرداختند.
  • نویسندگان مطالعه ارتباطی بین کمترین خطر ابتلا به CVD و زمان خواب در ساعت 10:00 تا 10:59 بعد از ظهر پیدا کردند.
  • محققان حدس می زنند که خوابیدن در زمانهای دیگر ممکن است ریتم ساعت داخلی بدن را مختل کند.

برخی تحقیقات قبلی از این ایده حمایت می کنند که نداشتن خواب کافی می تواند منجر به CVD شود. با این حال، توجه کمتری به زمان خواب و تأثیر آن بر بیماری قلبی عروقی و سلامت آن شده است. مطالعه جدید از محققان Huma Therapeutics نشان می دهد که ممکن است ارتباطی بین این دو وجود داشته باشد.

این مطالعه نشان داد که زنانی که بین ساعت 10 تا 11 شب به رختخواب می‌روند، کمتر از زنانی که زودتر یا دیرتر به رختخواب می‌روند، دچار CVD می‌شوند.

به گفته محقق ارشد دکتر David Plans:

“مطالعه ما نشان می دهد که زمان بهینه برای خوابیدن در نقطه خاصی از چرخه 24 ساعته بدن است و انحرافات ممکن است برای سلامتی مضر باشند. پر ریسک ترین زمان خواب بعد از نیمه شب بود. احتمالاً به این دلیل که ممکن است احتمال دیدن نور صبح را که ساعت بدن را مجددا تنظیم می کند، کاهش دهد.

ریتم شبانه روزی

دکتر Plans توضیح می دهد: «بدن یک ساعت داخلی 24 ساعته دارد که به آن ریتم شبانه روزی می گویند، که به تنظیم عملکرد فیزیکی و ذهنی کمک می کند. در حالی که نمی‌توانیم از مطالعه خود نتیجه‌گیری کنیم، اما نتایج نشان می‌دهد که خواب زودهنگام یا دیروقت ممکن است باعث اختلال در ساعت بدن شود و پیامدهای نامطلوبی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد.

مطمئناً اهمیت ریتم شبانه روزی و ساعت بدن در سلامت انسان کاملاً واضح است. طبق گفته دکتر Atul Malhotra، (متخصص پزشکی خواب دانشگاه کالیفرنیا  San Diego به  Medical News Today،  همه ما یک ساعت 24 ساعته داریم که بر نواحی مختلف بدن تأثیر می گذارد.

دکتر Malhotra افزود: “اما اینکه مردم زود بخوابند یا دیر بخوابند به ویژگی های فردی آنها بستگی دارد.”

“بعضی از ما مانند پرندگان سحرخیز هستیم.  برخی دیگر  شبیه به جغدهای شب می باشیم و در طول شب بیدار هستیم. بنابراین بیان این جمله که همه باید در ساعت X به رختخواب برویم کمی احمقانه است. زیرا می دانید، این موضوع به بیولوژی فردی شما بستگی دارد.

طبق گفته دکتر Malhotra به MNT،  در حالی که تحقیقات نشان داده است که حملات قلبی ممکن است در حدود ساعت 10:00 صبح اتفاق بیوفتد، اما زمان آن دقیقا هم مشخص شده نیست.  او توضیح داد: «بیدار شدن شما در صبح براساس ساعت درونی بدن شما اتفاق می افتد. همچنین باید به این موضوع دقت کرد که فقط ساعت خارجی مهم نیست.

پیگیری زمان خواب

در یک مطالعه، 88026 شرکت‌کننده شرکت کردند که 58 درصد  از آنها زن بودند. این مطالعه بین سال‌های 2006 تا 2010 توسط Biobank بریتانیا انجام شد. در این مطالعه سن افراد بین 43 تا 70 سال بود و میانگین سنی آنها 61 سال بود.

شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی را پر کردند. در این پرسشنامه اطلاعاتی درمورد سن، جنس، وضعیت اجتماعی، میزان خوابی که به آن عادت کرده‌اند وجود داشت. اطلاعاتی از تجربه‌ آنها از خواب منقطع، زمان‌بندی خواب، سحر خیز یا شب بیدار بودن و اینکه آیا سیگار می‌کشیدند یا نه نیز ثبت شد.

علاوه بر این، محققان شاخص توده بدنی افراد، سطح فشار خون و کلسترول و وجود دیابت را ارزیابی کردند.

سپس آن‌ها به هر شرکت‌کننده در مطالعه یک شتاب‌سنج  که بر مچ دست بسته میشد دادند. این شتاب سنج امکان ردیابی دقیق شروع خواب را بر اساس عدم حرکت افراد فراهم می‌کرد.

طی 7 روز و شب، محققان داده های اولیه خواب را جمع آوری کردند. در یک دوره پیگیری طولانی مدت (به طور متوسط ​​5.7 سال)، توسعه CVD در افراد را دنبال کردند. محققان حمله قلبی، نارسایی قلبی ، سکته مغزی ، بیماری ایسکمیک مزمن قلبی و حمله ایسکمیک گذرا را نمونه هایی از CVD در نظر گرفتند.

نتایج مطالعه

در طول دوره پیگیری، 3172 یا 3.6٪ از شرکت کنندگان به CVD مبتلا شدند. نویسندگان مطالعه دریافتند که خطر CVD برای زنان متفاوت از مردان است.

کمترین میزان بروز CVD در زنانی بود که بین ساعت 10:00 تا 10:59 شب به رختخواب رفتند.

در مقایسه با آن گروه، زنانی که بین ساعت 11:00 تا 11:59 شب مراجعه کردند، 12 درصد بیشتر احتمال داشت که به CVD مبتلا شوند. محققان بیشترین خطر را با خواب بعد از نیمه شب (25٪) یا قبل از ساعت 10:00 شب (24٪) مرتبط دانستند. برای مردان، ارتباط قوی برای خطر بالای CVD در میان افرادی بود که قبل از ساعت 10:00 شب به خواب می رفتند.

دکتر Plans در مورد تفاوت بین جنسیت ها می گوید:

ممکن است تفاوت جنسیتی در نحوه واکنش سیستم غدد درون ریز به اختلال در ریتم شبانه روزی نقش موثری داشته باشد. از طرف دیگر، سن بالاتر شرکت کنندگان در مطالعه می تواند یک عامل مخدوش کننده باشد. زیرا خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در زنان، یائسگی را افزایش می دهد. به این معنی که ممکن است بین ساعت خواب و حملات قلبی در بین زنان و مردان تفاوتی وجود نداشته باشد.

دکتر Malhotra پیشنهاد کرد که یافته های مطالعه ممکن است تحت تأثیر طیف وسیعی از عوامل مخدوش کننده باشد. وقتی صحبت از ارتباط آشکار بین شروع زودهنگام خواب و CVD می شود. حدس من این است که برخی از افرادی که زودتر به خواب می روند، کم خواب هستند. آنها شب ها به اندازه کافی نمی خوابند، بنابراین زود به خواب می روند.

دکتر Malhotra با اشاره به اینکه آپنه خواب می‌تواند بر خطر بیماری قلبی عروقی افراد تأثیر بگذارد. گفت: آپنه خواب یکی دیگر از بیماری‌های رایج است و می‌تواند یکی دیگر از عوامل مخدوش‌کننده باشد.

دکتر Plans نتیجه می‌گیرد: در حالی که یافته‌ها علیت را نشان نمی‌دهند. زمان‌بندی خواب یک عامل خطر بالقوه بیماریهای قلبی مستقل از سایر عوامل خطر و ویژگی‌های خواب ظاهر شده است. اگر یافته‌های ما در مطالعات دیگر تأیید شود. زمان‌بندی خواب و بهداشت اولیه خواب می‌تواند یک هدف کم هزینه برای سلامت عمومی برای کاهش خطر بیماری قلبی باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت کلینیک سلامت مغز دانا مراجعه کنید. در انستیتو سلامت مغز دانا متخصصین خواب با کارآمدترین تکنیک های موجود در درمان اختلال خواب در کنار شما هستند.

علل و عوامل موثر در بی خوابی های کوتاه مدت

پرخوابی ایدیوپاتیک: تعریف،علل، راهکارهای درمانی

به این مقاله امتیاز دهید