07136476172 - 09172030360 [email protected]

علائم زوال عقل و یا شروع زودرس زوال عقل frontotemporal می تواند در اوایل 40 سالگی ظاهر شود. آیا محققان با استفاده از آنتی بیوتیک ها روش جدیدی برای درمان این بیماری پیدا کرده اند؟

 

آیا برخی از آنتی بیوتیک ها می توانند به درمان زوال عقل کمک کنند؟


زوال عقل Frontotemporal یا همان دمانس لوبال frontotemporal یک اصطلاح است که به طیف وسیعی از زوال عقلهای اولیه اشاره دارد و با آتروفی لوبهای فرونتال مغز، لوبهای تمپورال یا هر دو مشخص می شود.

علائم اصلی در این شکل از زوال عقل، اختلالات عملکرد شناختی و تغییرات شخصیتی و رفتاری است. این موارد ممکن است در اوایل 40 سالگی ظاهر شوند.

محققان توضیح می دهند که زوال عقل معمولاً وراثتی است و آنها بیشتر موارد را به جهش های خاص DNA گره می زنند.

اکنون دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه کنتاکی در لکسینگتون – با همکاری سایر موسسات تحقیقاتی – ژنهای جهش یافته مرتبط با زوال عقل frontotemporal (دمانس لوب پیشانی-گیجگاهی)  را بررسی کرده اند. آنها می خواستند مشخص کنند که آیا چیزی می تواند مانع از بروز این ژن ها شود.

محققان در مطالعه جدید خود که یافته های آن را در ژورنال Human Molecular Genetics موجود است، روی یک جهش خاص ژن متمرکز شدند.


آیا می توان با جهش توسط آنتی بیوتیک ها مبارزه کرد؟


نویسندگان این مطالعه توضیح می دهند که، در میان دیگران، یک عامل اصلی در این شکل از زوال عقل زودرس، جهش در ژنهایی است که تولید پروتئینی به نام progranulin را تنظیم می کند. این جهش سلولهای مغزی را از تولید این پروتئین متوقف می کند، که احتمالاً در آسیب شناسی های مربوط به زوال عقل نقش دارد.

در مطالعه جدید، محققان از کشت سلولی استفاده کردند تا ببینند آیا می توانند جهش ژنتیکی را که مانع تولید پروگرانولین می شود، متوقف کنند.

آزمایشات آنها نشان داد که برخی از آمینوگلیکوزیدها، که یک کلاس آنتی بیوتیک هستند، ممکن است از این نظر مؤثر باشند.

آنها مولکولهای آنتی بیوتیکی را به سلولهای آسیب دیده اضافه کردند و دریافتند که دو آنتی بیوتیک آمینوگلیکوزید – جنتامایسین B1 و G418 – قادر به “اصلاح” جهش ژنتیکی بودند و تولید پروگرانولین را تقریباً بین 50-60٪ بازیابی می کنند.

“سلولهای مغزی [از افراد مبتلا به زوال عقل لوب پیشانی-گیجگاهی] جهشی دارند که مانع از ساخت progranulin می شوند ،” پروفسور متیو گنتری، نویسنده مطالعه توضیح می دهد.

“این تیم دریافتند که با اضافه کردن یک مولکول آنتی بیوتیکی کوچک به سلول ها، می توانند ماشین های سلولی را در ساخت آن فریب دهند.”

محققان در مقاله خود مشخص کردند که مولکولهای G418 نسبت به مولکولهای جنتامایسین در بازیابی پروژرانولین مؤثرتر هستند.

در آینده، محققان امیدوارند که یافته های آنها منجر به ایجاد دارویی شود که بتواند با برخی از مکانیسم های تقویت زوال عقل مبارزه کند.

در حال حاضر، آنها قصد دارند مطالعه اثبات مفهوم خود را بیشتر انجام دهند و یافته های مدل های موش با جهش ژنتیکی را تأیید کنند.

“اگر بتوانیم از منابع مناسب و پزشکی استفاده کنیم، می توانیم این دارو را به طور بالقوه ایجاد کنیم. این مرحله اولیه مطالعه است، اما اثبات مهم این مفهوم را ارائه می دهد که این آنتی بیوتیک های آمینوگلیکوزید یا مشتقات آن ها می توانند  یک راه درمانی برای زوال عقل قسمت جلوی مغز  باشند. “

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

MedicalNewsToday

به این مقاله امتیاز دهید