07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

ترک سیگار:

همه ی ما دلمان می خواهد این دفعه، بار آخر باشد! بار آخر ترک کردن که تا پایان عمر ادامه پیدا کند.

با کسب دانش در مورد اتفاقات بعد از ترک کردن، و داشتن ابزار هایی برای کمک، ما می توانیم در نهایت به آزادی و رهایی از سیگار دست پیدا کنیم.با کسب دانش کافی در مورد اعتیاد به نیکوتین و تنباکو، به مبارزه با این اعتیاد بروید.شناخت عامل های لغزش معمول در ترک سیگار می تواند بیشترین کمک را به شما در ترک سیگار بکند.

 

 

 

1.صبور باشید!

یک روند معمول این است که شما سیگار را کنار می گذارید و انتطار دارید یک ماه بعد، ترک کرده باشید. این یک ایده ی جذاب است اما ترک اعتیاد به این شکل اتفاق نمی افتد!
زمانی که ما تصمیم به ترک سیگار می گیریم ، عادتی را کنار می گذاریم که برای سال ها به دوش کشیده ایم.

بنابراین باید انتظار داشته باشیم که فرایند جایگزین کردن این اعتیاد، با عادت های سالم تر و جدید، مدتی زمان می برد.

به یاد داشته باشید که ترک سیگار یک فرایند است، نه یک اتفاق ناگهانی!

بنابراین آرام باشید و به زمان، به عنوان یکی از دوستان و همراهان خود در مسیر ترک نگاه کنید.هر چه زمان بیشتری از آخرین سیگاری که کشیده اید بگذرد، شما قوی تر می شوید. با خودتان صبور باشید و به فرایند اعتماد کنید.

 

 

 

2.روی زمان حال تمرکز کنید.

کمبود نیکوتین در روز های اول ترک سیگار می تواند بسیار دشوار باشد.

ما همیشه به ترک سیگار فکر می کنیم و نگران این می شویم که در زمان ترک دلتنگ سیگار کشیدن شویم.برای شخصی که تازه شروع به ترک سیگار کرده است، فکر کردن به اینکه دیگر هرگز سیگاری را روشن نخواهد کرد می تواند فلج کننده باشد.افکاری مشابه این فکر، اگر رسیدگی نشوند، به راحتی می توانند به بازگشت به عادت سیگار کشیدن منجر شوند.

به این نکته توجه داشته باشید که تنها “امروز و اینجا و اکنون” حوزه ی قدرت شما برای ایجاد تغییر در زندگیتان است.

شما نمی توانید دیروز را تغییر دهید یا فردا را پیش بینی کنید. اما می توانید اقدامات امروز خود را کنترل کنید.

دفعه ی بعد که ذهن شما به گذشته یا آینده سفر کرد، آگاهانه توجه خود را به اکنون و اینجا برگردانید.

 

 

 

3.در مورد پیشرفت خود، خوشبین باشید!

به طور میانگین هر فرد حدود 66000 فکر در هر روز از ذهن خود می گذراند که حدود دو سوم آن ها منفی هستند. بسیاری از این افکار منفی در مورد خودمان هستند و ما معمولا سخت ترین منتقدان برای خودمان هستیم.

شروع کنید و به افکار خود توجه کنید. با خود مهربان باشید و خود را برای چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید(برای مثال سالهایی که سیگار می کشیدید) سرزنش نکنید.

به تلاش های قبلی برای ترک سیگار به عنوان شکست نگاه نکنید.بلکه به عنوان تجاربی به آن ها نگاه کنید که می توانید از آن ها یادبگیرید.

به تغییرات مثبتی فکر کنید که با ترک سیگار در زندگی شما ایجاد می شود.

یک ترک سیگار موفق همیشه از افکار ما شروع می شود.

ما افکاری که در ذهنمان تکرار می شوند را باور می کنیم، بنابراین خودتان را در افکار منفی غرق نکنید.

 

 

 

4.راه هایی برای مدیریت استرس پیدا کنید.

ما یاد گرفته ایم که از سلامت فیزیکی خود در زمان ترک نیکوتین محافظت کنیم. اما سلامت احساسی ما نیز به همان اندازه اهمیت دارد. استرس و خشم دو عامل مهم تحریک کننده برای مصرف سیگار هستند که باید یاد بگیریم آن ها را مدیریت کنیم.

شروع ترک سیگار، تکانه و استرس های خودش را به همراه دارد و زمانی که با استرس زندگی روزمره همراه می شود می تواند کلافه کننده باشد.

اجازه ندهید تا سر حد فرسودگی، این احساسات شما را تحت تاثیر قرار دهند و هر روز برای کاهش استرس خود یک فعالیت مناسب در نظر بگیرید.

این فعالیت می تواند خواندن و لذت بردن از یک کتاب باشد، یک دوش آب گرم، یا انجام یک تفریح باشد. به این فعالیت لذت بخش نه به عنوان یک کار خودخواهانه بلکه به عنوان تضمینی برای ترک سیگار نگاه کنید.

زمانی که شما آرام و راحت هستید، راحت تر می توانید چالش های مرتبط با ترک سیگار را پشت سر بگذراید. بنابراین هر روز زمانی را برای خود در نظر بگیرید.

 

 

 

5.خودتان را خیلی جدی نگیرید!

قطعا در مسیر ترک سیگار ، روز های دشوارو بدی نیز خواهید داشت.انتظار چنین روز هایی را داشته باشید و حضور آن ها را بپذیرید. ترک سیگار، و تمام زندگی، روزهای بدی نیز در خود دارد. در چنین روز های بدی، به خود قول دهید که بی تفاوت باشید! به بیان دیگر، روی افکار منفی خود تمرکز نکنید.

در عوض کار هایی انجام دهید که  توجه شما را معطوف به خود کنند تا حال بد خود را فراموش کنید. ذهن ما می تواند مسائل کوچک را بزرگ کند و از هر چیز کوچکی یک فاجعه بسازد.

زمانی که یک روز بد را می گذرانید کمی با خودتان مهربان تر باشید.می توانید حتی روز را زودتر تمام کنید و به خود فرصت استراحت بدهید.

 

 

 

6.کمک بگیرید!

آمار ها نشان می دهد که افرادی که با کمک یک سیستم حمایتی مناسب ترک را انجام می دهند، معمولا موفقیت بلند مدت تری دارند.

در کنار حمایت خانواده و دوستان می توانید از کمک های متخصصین نیز استفاده کنید.

 

 

 

7.فراموش نکنید چرا می خواستید ترک کنید.

شما به دلایل مشخصی تصمیم به ترک گرفته اید. اجازه ندهید فاصله گرفتن از آن دلایل و زمان تصمیم گیری ، شما را گمراه کند. دلایل خود را بار ها و بار ها مرور کنید.

ترک سیگار یک مسیر است. در این کسیر با خود مهربان باشید.به زودی خواهید دید که آنچه برای شما زمانی دشوار بود به یک چالش لذت بخش تبدیل می شود.

منبع:

verywellmind.com

مطالب مرتبط:

اعتیاد به نیکوتین با کشیدن چند سیگار در روز شکل می گیرد ؟؟

روشن کردن مغز یا سیگار ؟!

ریه های افرادی که سیگار می کشند ممکن است گیرنده های بیشتری برای کرونا ویروس جدید داشته باشند

تأثیر سیگار کشیدن بر “جذابیت”