07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

اگر تا به حال احساس کرده اید که نمی توانید درست فکر کنید یا روی یک کار در هوای گرم و مرطوب تمرکز کنید، تنها نیستید. بسیاری از افراد این مه مغزی را زمانی تجربه می‌کنند که درجه حرارت به سطوح ناخوشایند افزایش می‌یابد. با نزدیک شدن تابستان، نگرانی‌های بیشتری ایجاد می‌شود.تحقیقات رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد چگونه شرایط محیطی – و به ویژه گرما – می تواند بر عملکرد ذهنی تأثیر بگذارد.

یک مطالعه در سال 2006 نشان داد که افزایش دمای داخلی می تواند بهره وری کار در دفتر را کاهش دهد. محققان بررسی کردند که شرکت‌کنندگان تا چه اندازه وظایف معمول اداری را انجام می‌دهند. مشاهده کردند که وقتی دما به بالای 75.2 درجه فارنهایت می‌رسد، عملکرد آنها کاهش می‌یابد.

این کاهش عملکرد ذهنی به کارکنان اداری یا بزرگسالان محدود نمی شود. 

در دانش آموزان دبیرستانی نیز مشاهده شده است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که چگونه یک روز گرم 90 درجه فارنهایت می تواند عملکرد آموزشی در امتحانات را تا 14 درصد کاهش دهد. همچنین منجر به کاهش 10.9 درصدی احتمال قبولی در یک موضوع شود.

بنابراین، چرا گرما بر توانایی ما برای فکر کردن و انجام دقیق وظایف تأثیر می گذارد؟ ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد.

استرس گرمایی و تعریق

لاو وارشنی، عصب شناس و دانشیار مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه ایلینویز Urbana-Champaign توضیح می دهد. استرس گرمایی زمانی رخ می دهد که بدن نتواند به اندازه کافی خود را خنک کند تا دمای سالمی را حفظ کند. درنتیجه می تواند عملکرد شناختی ما و یا عملکرد ذهنی ما را کاهش دهد.
قرار گرفتن زیاد در معرض گرما همچنین می تواند جریان خون و اکسیژن رسانی به مغز را فراهم کند و به طور بالقوه منجر به غش شود. در دماهای بالا، سد خونی-مغزی شروع به شکستن می‌کند. بنابراین پروتئین‌ها و یون‌های ناخواسته می‌توانند در مغز انباشته شوند. باعث التهاب و اختلال در عملکرد طبیعی شوند.
ورشنی می‌گوید پروتئین‌هایی نیز آشکار می شوند که می‌توانند باعث مرگ سلولی در مغز شوند. کارشناسان بر این باورند که هیپوتالاموس ممکن است با تأثیر گرما بر ما نیز وارد بازی شود. این ناحیه ای از مغز است که دمای داخلی بدن را تنظیم می کند. همچنین سیگنال هایی را به غدد عرق می فرستد تا عرق تولید کنند و بدن را خنک کنند.

مکانیسم های تطابقی بدن در گرما

“درجه حرارت های بالاتر باعث از دست دادن آب به دلیل تعریق بیش از حد می شود. این یک مکانیسم جبرانی برای حفظ دمای بدن است. اگر با هیدراتاسیون کافی مطابقت نداشته باشد، می تواند منجر به کم آبی شود. درنتیجه می تواند بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. همه ما به مایعات کافی نیاز داریم تا بدن خود را بهینه کنیم. دماهای بالاتر حتی برای افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مشکل‌سازتر است. زیرا ممکن است نتوانند دمای بدن را تنظیم کنند و به راحتی گرما را تحمل کنند.
ویکتوریا ام. لیویت، استادیار عصب روانشناسی در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا و مدیر ارشد علمی eSupport Health، توضیح می دهد که «برای افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (ام اس)، یک بیماری عصبی که بر مغز تأثیر می گذارد، قرار گرفتن در معرض گرما یک پیامد منفی برای مغز دارد.
حجم فزاینده ای از داده ها که نتایج آموزشی و اقتصادی دماهای بالا را توصیف می کنند، اهمیت راه حل هایی را برجسته می کند که می توانند به طور مؤثر اثرات گرما را برطرف کنند.

خنک و هیدراته بمانید

این نگران کننده است که چگونه گرما می تواند عملکرد ذهنی ما را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد. کارشناسان می گویند که این فقط موقتی است و روش های مختلف خنک کننده می توانند اثرات منفی را کاهش دهند.

به عنوان مثال، نوشیدن منظم و خوردن غذاهایی با محتوای آب بالا یک راه آسان و مقرون به صرفه برای مبارزه با گرما در روزهای گرم است. ورشنی می‌گوید: «آب‌رسانی تأثیرات مثبتی بر عملکرد شناختی دارد. نوشیدن آب به حمایت از تعریق کمک می‌کند. درنتیجه منجر به خنک‌سازی تبخیری می‌شود».

علاوه بر مطالعات فوق الذکر، مقالات مجلات دیگری نیز نشان می دهند که چگونه ساختمان های دارای سیستم تهویه مطبوع به اندازه کافی شرایط حرارتی را بهبود می بخشند. درنتیجه عملکرد شناختی دانشجویان و کارکنان اداری را افزایش می دهند.

ثابت شده است که یک محیط گرم بر مغز و عملکرد ذهنی تأثیر می گذارد.

گرمای ناراحت کننده توانایی های شناختی را کاهش می دهد. یک بررسی در مجله بین المللی هیپرترمی به این نتیجه رسید که کارهای پیچیده بیش از کارهای ساده آسیب می بینند. در دمای حدود 30 درجه سانتیگراد، انجام هر کاری که به تلاش ذهنی زیادی نیاز دارد بسیار دشوارتر می شود.

درواقع فاکتورهای خطر می تواند زیاد باشد. مطالعات نشان داده اند که افزایش دما به کاهش ایمنی محل کار کمک می کند. تقریباً هر شغلی دارای یک مؤلفه شناختی است. بنابراین کارگرانی که وقت خود را در خارج از منزل یا در دفاتر بدون تهویه مطبوع می گذرانند، همراه با هر موج گرمایی با کاهش بهره وری و خطر مواجه می شوند.

با گرم شدن سیاره، این مشکل با گذشت سالها رایج تر خواهد شد. تنها راه حل در حال حاضر این است که از گرما خارج شوید. سایه پیدا کنید. در مقداری آب غوطه ور شوید. یا به خانه برگردید. آب آشامیدنی نیز کمک خواهد کرد. بدیهی است که گرما به سرعت شما را کم آب می کند. حتی جدا از استرس ناشی از دما، ننوشیدن آب کافی اثرات مضر خود را بر عملکرد شناختی دارد.

عملکرد ذهنی بهینه در گرما

ماهاجان می‌گوید نوشیدن آب، استفاده از پنکه‌ها و نصب تهویه مطبوع همگی «راه‌حل‌های عالی برای عملکرد ذهنی و بدنی بهینه هستند». راه های ساده دیگری برای خنک نگه داشتن اتاق وجود دارد. مانند کشیده نگه داشتن پرده ها برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید.

با این حال، این راه حل ها تنها به طور موقت به یک جنبه از یک مشکل رو به رشد می پردازند.

تغییرات آب و هوا. روزهای گرمتر به دلیل گرم شدن کره زمین رایج تر می شوند. امواج گرما شدیدتر می شوند که می تواند منجر به بیماری های مرتبط با گرما شود. بیشتر اثرات استرس گرمایی موقتی است. اما مرگ سلولی ناشی از گرمازدگی ممکن است دائمی باشد.

به همین دلیل بسیار مهم است که تا حد امکان از دمای بالا اجتناب کنید. نه فقط برای جلوگیری از زوال موقت شناختی. بلکه همچنین برای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب و طولانی مدت گرمای شدید.

چنان چه از افت کارکردهای شناختی مانند تمرکز، توجه و حافظه رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا در کنارتان هستیم.

 

منبع: How Does Extreme Heat Affect Our Brains? | Discover Magazine

As Temperature Goes Up, Cognitive Performance Goes Down (cambridgebrainsciences.com)

https://danabrain.ir/%d8%a7%d9%87%d9%85%db%8c%d8%aa-%da%86%da%a9%d8%a7%d8%a8-%d9%85%d8%ba%d8%b2-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%b9%d9%85%d9%84%da%a9%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%ba%d8%b2/
https://danabrain.ir/%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8%db%8c%d8%af%d9%86-%d9%85%d8%a7-%d8%a8%d8%b1-%d8%b9%d9%85%d9%84%da%a9%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%ba%d8%b2%db%8c-%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%ab%d8%b1/