07136476172 - 09172030360 [email protected]

کم خوابی بخشی اجتناب ناپذیر از دوره‌ی تازه مادر شدن است. تغییرات ناگهانی در سطح هورمون ها، خستگی انباشته از بارداری، و نیازهای شبانه روزی مراقبت از نوزاد جدید می تواند تاثیر خود را بگذارد. و برای مادران عادی است که در چند هفته اول پس از زایمان، افت انرژی و خلق و خوی خود را تجربه کنند. برای تقریباً یک زن از هر هشت زن، احساسات منفی به وضعیتی پایدار تبدیل می شود. این وضعیت به عنوان افسردگی پس از زایمان شناخته می شود. تمایز بین کمبود خواب و افسردگی بعد از زایمان می تواند دشوار باشد. به خصوص که یک بیماری می تواند دیگری را تشدید کند. در واقع، خستگی یکی از معیارهایی است که پزشکان معمولاً هنگام تشخیص افسردگی در نظر می گیرند.

دانستن چگونگی تشخیص افسردگی بعد از زایمان بسیار مهم است. زیرا این یک بیماری جدی است که ممکن است بدون درمان مناسب به خودی خود از بین نرود. درک بهتر رابطه بین کم خوابی و افسردگی پس از زایمان می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید چه زمانی باید از پزشک کمک بگیرید.

افسردگی پس از زایمان چیست؟

زنان مبتلا به افسردگی بعد از زایمان ممکن است به شدت احساس اضطراب، ناامیدی و ناتوانی در بلند شدن از رختخواب کنند. این احساسات بیش از دو هفته طول می کشد. آنها همچنین می توانند با توانایی انجام زندگی روزمره تداخل داشته باشند. در موارد نادر، برخی از مادران به روان پریشی پس از زایمان مبتلا می شوند. و ممکن است توهم، افکار خودکشی یا افکار آسیب رساندن به نوزاد داشته باشند.

مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان اغلب در برقراری ارتباط با نوزادشان مشکل دارند. در نتیجه، افسردگی پس از زایمان نیز می تواند تأثیرات قابل توجهی بر رشد کودک داشته باشد. و باعث ایجاد مشکلات خلقی، اعتماد به نفس پایین و مشکل در ارتباط با همسالان شود.

ابتلا به افسردگی پس از زایمان پس از اولین فرزند، احتمال ابتلا به افسردگی پس از زایمان را پس از بارداری های بعدی افزایش می دهد. افسردگی پس از زایمان همچنین در گروه های خاصی مانند مادران بار اول، مادران نوزادان نارس، زنانی که سابقه افسردگی قبلی دارند. و کسانی که شبکه حمایتی قوی ندارند، شایع تر است. یکی از عوامل مؤثر در افسردگی و اضطراب پس از زایمان ، کمبود خواب است.

آیا کمبود خواب می تواند باعث افسردگی پس از زایمان شود؟

در حالی که عوامل زیادی دخیل هستند، به نظر می رسد که کمبود خواب می تواند علائم افسردگی پس از زایمان را تشدید کند. این موضوع برای هر دو والدین صادق است. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر مادر بدخواب باشد، هم مادران و هم پدران نوزادان خردسال احتمال بیشتری دارند که علائم افسردگی داشته باشند. همچنین کمبود خواب با افکار خودکشی در زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان مرتبط است.

رابطه بین کم خوابی و افسردگی پس از زایمان احتمالاً دو طرفه است. و افسردگی اغلب باعث مشکلات خواب نیز می شود. علاوه بر این، هر دوی این شرایط اغلب ریشه در مسائل مشابهی مانند استرس، اضطراب و تغییر سطح هورمون دارند.

پس از بارداری، زنان با کاهش ناگهانی سطح استروژن، پروژسترون و هورمون های تیروئید مواجه می شوند. این تغییر بر چرخه خواب تاثیر می گذارد. و زمینه را برای افسردگی فراهم می کند. با گذشت زمان، اگر خواب بهبود نیابد، این احتمال ابتلا به افسردگی بعد از زایمان را افزایش می دهد.

متأسفانه، گفتن خوب خوابیدن راحت تر از انجام دادن آن در هنگام مراقبت از نوزاد است. مشکلات خواب در اوایل مادری ممکن است به دلیل کمبود خواب باشد. اما همچنین از خواب پراکنده، خواب بی کیفیت و مشکل در به خواب رفتن ناشی می شود.

به نظر می رسد مادران نوزادانی که تسکین آنها دشوار است و اغلب در طول شب از خواب بیدار می شوند، بیشتر از علائم افسردگی، اضطراب و خستگی رنج می برند. برای درمان موثر خستگی و افسردگی بعد از زایمان، پزشکان ممکن است نیاز داشته باشند که به شما کمک کنند تا برنامه خواب کودکتان را نیز بهبود ببخشید .

افسردگی پس از زایمان در مقابل کمبود خواب

کم خوابی و افسردگی پس از زایمان هر دو با تحریک پذیری، احساس غرق شدن، مشکل در تمرکز، احساس ضعف، احساس خستگی و مشکل در خواب شبانه مشخص می شوند. با این حال، اگر هر یک از این علائم جدی‌تر را تجربه می‌کنید، ممکن است از افسردگی پس از زایمان رنج ببرید:

  • غم و اندوه و نوسانات خلقی همراه با حملات مکرر گریه
  • اضطراب، ترس یا حملات پانیک
  • ناتوانی در خوابیدن حتی زمانی که کودک شما خواب است
  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن علاقه به چیزهایی که معمولاً از آنها لذت می برید
  • احساس غرق شدن در شما به حدی است که در عملکرد مشکل دارید
  • احساس گناه و احساس یک مادر بد

افسردگی بعد  از زایمان می تواند بلافاصله پس از تولد نوزاد شروع شود. اما اغلب در ماه های بعد کندتر رشد می کند. پزشکان ممکن است علائم افسردگی بعد از زایمان را تشخیص ندهند. زیرا بسیاری از آنها – مانند تغییر در الگوی خواب، اشتها و میل جنسی – بسیار شبیه به تغییرات طبیعی است که پس از زایمان رخ می دهد.

اگر پس از یک خواب خوب، خلق و خوی شما بهبود نیابد، یا به تدریج بدتر شود حتی با شروع خواب بهتر کودک، ممکن است افسردگی پس از زایمان داشته باشید.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان از پزشکان می خواهد که غربالگری منظم افسردگی پس از زایمان را در همه زنان پس از زایمان انجام دهند. خسته بودن یک بخش طبیعی از بچه دار شدن است. اما همچنان باید به پزشک خود بگویید که چه احساسی دارید. آنها می توانند برای رد افسردگی بعد از زایمان از شما سؤالاتی بپرسند.

ممکن است افسردگی پس از زایمان و همچنین کم خوابی داشته باشید. در این مورد، پزشک می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه درمانی که هر دو شرایط را برطرف می کند، تهیه کنید.

اگر افسردگی پس از زایمان دارید چگونه بهتر بخوابید؟

در میان بسیاری از عوامل خطر افسردگی پس از زایمان، کم خوابی یکی از ساده ترین راه ها برای درمان است. اگرچه زندگی با یک نوزاد خردسال به برخی تنظیمات اساسی نیاز دارد. اما می‌توانید با پیروی از شیوه‌های بهداشت خواب سالم هرجا که ممکن است، خود را برای خواب بهتر آماده کنید. اینها شامل عاداتی مانند دریافت نور خورشید در اوایل روز، خوب غذا خوردن و ورزش منظم است. شاید برای شما مفید باشد که هر روز صبح با کودک خود به پیاده روی بروید.

ایجاد یک برنامه خواب منظم زمانی که مراقب تغییر الگوهای خواب کودک خود هستید دشوار است. اکثر پزشکان توصیه می کنند که هر زمان که کودک خواب است از فرصت خواب استفاده کنید. حتی اگر این به معنای چرت زدن در طول روز باشد. با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده اند که کیفیت خواب ممکن است حتی مهم تر از کل زمان خواب در مورد افسردگی پس از زایمان باشد.

در طول یک شب خواب ایده آل، ما یک چرخه متعادل را در مراحل مختلف خواب کامل می کنیم. مهم ترین مراحل، خواب با امواج آهسته و حرکت سریع چشم (REM)، معمولاً پس از مدتی رخ می دهد. که ما قبلاً برای مدتی خواب بوده ایم. خوابیدن فقط برای مدت کوتاه در یک زمان – و بیدار شدن با هر بار  گریه کودک – انجام این چرخه های خواب ترمیمی را عملا غیرممکن می کند.

برای افزایش خواب شبانه، وظیفه کودک را با همسرتان عوض کنید. تا بتوانید چند شب بدون وقفه چشم‌ها را ببندید. فرد خارج از وظیفه باید در اتاق خواب جداگانه و بدون مانیتور کودک بخوابد. از طرف دیگر، ممکن است بتوانید شیر را به یک بطری پمپ کنید تا شریکتان بتواند شما را برای برخی از شیر دادن ها راحت کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

شما باید هر گونه احساس منفی یا مشکل خواب را با پزشک خود در میان بگذارید. حتی اگر فکر می کنید که آنها فقط بخشی طبیعی از یک مادر جدید هستند. این امر به‌ویژه اگر بیشتر از دو هفته طول بکشد. یا به فکر خودکشی یا آسیب رساندن به کودک خود باشید، صادق است. پزشک می تواند به شما در ایجاد یک برنامه درمانی کمک کند. که معمولاً شامل ترکیبی از درمان و داروهای ضد افسردگی است.

ابتلا به افسردگی پس از زایمان به این معنی نیست که شما مادر بدی هستید یا اینکه کار اشتباهی انجام داده اید. اگرچه ممکن است به نظر غیرممکن به نظر برسد که هنگام مراقبت از یک نوزاد کوچک، یک دقیقه برای خود پیدا کنید. یکی از بهترین راه‌ها برای کمک به نوزاد در حال حاضر، مراقبت از خود است. در میان چیزهای دیگر، این شامل اولویت دادن به خواب و صحبت با سیستم پشتیبانی خود است. تا ببینید آیا آنها می توانند برخی از مسئولیت ها را به اشتراک بگذارند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

ترس از خواب، خواب هراسی یا سومنوفوبیا

آیا داروهای خواب آور طبیعی بی خطر هستند؟ (قسمت دوم)