07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

ویروس کرونا COVID-19 در درجه اول یک عفونت تنفسی است، اما کارشناسان احتمال می دهند که ویروس می تواند به چشم نیز نفوذ کند. اکنون دانشمندان شواهد روشن تری را ارائه می دهند.

 

یافته ها بر اساس بیماری در چین است که بلافاصله پس از بهبودی از ویروس کرونا COVID-19 دچار حمله حاد گلوکوم شد. پزشکان وی مجبور به انجام جراحی برای درمان این بیماری شدند و آزمایشات بافت چشم وی شواهدی از ابتلا به ویروس کرونا SARS-CoV-2 را نشان داد.

پزشکان گزارش دادند که این پرونده اثبات این موضوع است که  “SARS-CoV-2 می تواند علاوه بر سیستم تنفسی، بافتهای چشمی را نیز آلوده کند.”

دکتر آرون گلات، سخنگوی انجمن بیماری های عفونی آمریکا : “این شک وجود دارد که چشم ها می توانند منبع ویروس کرونا باشند.”

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل کارکنان مراقبت های بهداشتی از چشم های خود با عینک یا محافظ صورت محافظت می کنند.

نمی توان گفت که بیمار در این مورد از طریق چشم به سارس SARS-CoV-2 مبتلا شده است. اما این یک احتمال است – چه از طریق ذرات ویروسی موجود در هوا و چه با لمس چشمان فرد با دست آلوده به ویروس.

یکی دیگر از موارد ناشناخته بزرگ این است که آیا ویروس در طولانی مدت در بافت چشم بیماران مشکلی ایجاد می کند یا خیر.

به گفته دکتر گریس ریشتر، چشم پزشک از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی “مشکلات کوچکی با ویروس کرونا COVID-19 مشاهده شده است: تعداد کمی از بیماران دچار التهاب ملتحمه (“چشم صورتی”) می شوند، جایی که قسمت سفید چشم و داخل پلک متورم، قرمز و دچار خارش می شود.”

بیمار در این مورد دچار گلوکوم حاد شد – یک وضعیت جدی که در آن فشار چشم ناگهان به دلیل تجمع مایع افزایش می یابد. این کار به درمان سریع برای از بین بردن فشار نیاز دارد، گاهی اوقات جراحی برای بازگرداندن حرکت طبیعی مایعات چشم مورد نیاز می باشد.

به طور کلی، برخی ویژگی های آناتومیک چشم برخی از افراد را در برابر گلوکوم حاد، آسیب پذیر می کند و می تواند توسط داروها ایجاد شود.

به گفته پزشکان پرونده بیمار “جالب” است، اما تعدادی از سؤالات را بدون پاسخ می گذارد. یکی اینکه ویروس موجود در بافت چشم در واقع عفونی است یا خیر.

بیمار یک زن 64 ساله بود که در 31 ژانویه برای COVID-19 در بیمارستان بستری شد. هجده روز بعد، علائم وی کاملاً برطرف شده بود و سوابهای گلو برای کرونا SARS-CoV-2 منفی شدند.

طبق گزارش دکتر یینگ یان و همکارانش، اگر چه حدود یک هفته بعد، او از یک چشم و بعد از چند روز در چشم دیگر خود دچار درد و از دست دادن بینایی شد.

دوباره تشخیص داده شد که مشکل، گلوکوم حاد و آب مروارید است. داروها نتوانستند فشار چشم او را کاهش دهند، بنابراین پزشکان وی عمل جراحی انجام دادند – در این مرحله از نمونه های بافتی استفاده کردند.

تیم یان گزارش داد که آزمایش این نمونه ها شواهدی را نشان داد که SARS-CoV-2 به بافت های چشم حمله کرده است.

گرچه مشخص نیست که چگونه ویروس وارد چشم بیمار شده است، اما کارشناسان موافقت کردند که این مورد اهمیت محافظت از چشم را تأکید می کند. برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی، این به معنای عینک و محافظ صورت است. برای یک فرد عادی، شستن منظم دست و دور نگه داشتن دست از چشم اهمیت ویژه ای دارد.

“من فکر می کنم مردم  متوجه نمی شوند که چند بار چشمان خود را لمس می کنند.”

افرادی که از فردی در خانه با ابتلا به ویروس کرونا COVID-19 نگهداری می کنند، باید احتیاط بیشتری داشته باشند. استفاده از محافظ چشم علاوه بر ماسک “ایده خوبی” است.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغزدانا مراجعه کنید.

 

منبع:

The American Academy of Ophthalmology has more on coronavirus and eye health

به این مقاله امتیاز دهید