07136476172 - 09172030360 [email protected]

ژن های سرکوب کننده تومور یکی از رایج ترین ژن هایی هستند که بدن شما را در برابر سرطان محافظت می کنند . این ژن‌ها پروتئین‌های خاصی می‌سازند که مانع رشد سلولی می‌شوند که ممکن است باعث سرطان شود. وقتی ژن‌های سرکوب‌کننده تومور جهش می‌یابند (تغییر می‌کنند)، گویی از فشار دادن روی ترمز به ضربه زدن به پدال گاز تغییر حالت می‌دهند و ناگهان رشد سلولی را به حالت بیش از حد در می‌آورند.

ژن های سرکوب کننده تومور چه می کنند؟

برای درک اینکه ژن های سرکوبگر تومور چه می کنند، ممکن است به درک رابطه بین DNA، ژن ها و سلول ها کمک کند .

شما در DNA هر یک از تریلیون ها سلول بدنتان ژن دارید. ژن ها به سلول ها می گویند که چه کاری انجام دهند، از جمله اینکه چه زمانی تکثیر شوند و چه زمانی از تکثیر متوقف شوند.

ژن های سرکوب کننده تومور

هنگامی که یک یا چند ژن در یک سلول جهش می یابند یا تغییر می کنند، ژن های جهش یافته تولید پروتئین را متوقف می کنند یا پروتئین های غیر طبیعی می سازند. وقتی این اتفاق می‌افتد، پروتئین‌های غیرطبیعی ممکن است دستورات سلولی را ندهند یا دستورالعمل‌های جدیدی به سلول‌ها بدهند. در سرطان، سلول‌ها با پیروی از دستورالعمل‌های جدید شروع به تکثیر غیرقابل کنترل می‌کنند و در نهایت تومورهای سرطانی ایجاد می‌کنند . ژن های سرکوبگر تومور به تنظیم یک جدول زمانی پیچیده سلولی کمک می کنند که گاهی اوقات چرخه سلولی نامیده می شود.

ژن های سرکوب کننده تومور کمک میکنند که:
  • از تقسیم سریع سلول ها و تکثیر آنقدر سریع که باعث تشکیل تومور می شوند جلوگیری کند.
  •  سلول‌هایی که معمولاً برای مدت معینی زندگی می‌کنند، فقط تا زمانی که قرار است زنده بمانند، زندگی می‌کنند. این مرگ سلولی “برنامه ریزی شده” (آپوپتوز) است.
  • آسیب‌های DNA را که ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که سلول‌ها سریع‌تر از حد معمول تقسیم شوند، ترمیم میکند.
  • از گسترش تومورهای سرطانی ( متاستاز) جلوگیری میکند .

چرا افراد دارای ژن های سرکوب کننده تومور جهش یافته هستند؟

برخی از افراد ژن های سرکوبگر تومور غیرطبیعی یا جهش یافته را از والدین بیولوژیکی خود به ارث می برند. این بدان معناست که تخمک یا اسپرمی که سلول های شما را ایجاد می کند، حامل ژن های جهش یافته است.

با این حال، به طور کلی، ژن های سرکوبگر تومور معمولاً با افزایش سن افراد جهش یا تغییر می کنند. بدن ما مانند خطوط مونتاژی است که با سرعت تمام برای تولید ژن های جدید کار می کنند. گاهی اوقات، اشتباهات در جایی از خط اتفاق می افتد. و با گذشت زمان، اگر فرآیند ارتقا یا بهبود نیابد، اشتباهات خط بیشتر می شود. این شامل اشتباهاتی است که باعث می شود ژن های سرکوبگر تومور از کار بیفتند.

نمونه هایی از جهش در ژن های سرکوبگر تومور چیست؟

محققان پزشکی بیش از 1000 نوع ژن سرکوب کننده تومور را شناسایی کرده اند که در صورت جهش باعث ایجاد سرطان می شوند. نمونه های رایج عبارتند از:

Tp53 (p53)

جهش در ژن p53 با بیش از 50 درصد از انواع سرطان ها مرتبط است.

RB1

ژن RB1 اولین نمونه شناخته شده جهش در یک ژن سرکوبگر تومور است که باعث سرطان می شود. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به سرطان‌های رایجی مانند سرطان سینه و پروستات مبتلا می‌شوند، ژن‌های RB1 جهش‌یافته را دارند .

CDKN2a

افرادی که دارای شرایط ارثی ملانوم خانوادگی و کارسینوم پانکراس خانوادگی هستند ، دارای ژن CDKN2a جهش یافته هستند . این جهش ژنتیکی در حدود 25 تا 30 درصد از سرطان های مختلف افراد در طول زندگی خود از جمله سرطان سینه، سرطان ریه ، سرطان مثانه و سرطان پانکراس مشاهده می شود.

BRCA1

ژن جهش یافته BRCA1 در افراد مبتلا به سرطان سینه و تخمدان ارثی و در سرطان تخمدان که در طول زندگی آنها ایجاد می شود، یافت می شود. افراد مبتلا به سرطان پستان ارثی ممکن است حامل یک ژن مرتبط به نام BRCA2 باشند . این جهش ها خطر ابتلا به سرطان سینه، تخمدان و سایر انواع سرطان را افزایش می دهد. در برخی موارد، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است آزمایش ژنتیک را برای افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان سینه یا تخمدان توصیه کنند.

APC

افرادی که با سندرم گاردنر یا سندرم Turcot متولد می شوند ، حامل یک نوع جهش یافته از ژن APC هستند . محققان ژن های جهش یافته APC را با موارد سرطان روده بزرگ و سرطان کبد (سرطان کبد) مرتبط کرده اند .

PTEN

افراد مبتلا به انواع مختلف سرطان مانند سرطان سینه، سرطان پروستات، کارسینوم سنگفرشی سر و گردن و سرطان تیروئید فولیکولی دارای ژن های جهش یافته PTEN هستند .

ژن های سرکوب کننده تومور

آیا آزمایشاتی وجود دارد که جهش در ژن های سرکوبگر تومور را پیدا کند؟

بله، آزمایش هایی برای شناسایی برخی جهش های ژنتیکی از جمله جهش در برخی از ژن های سرکوبگر تومور وجود دارد. اما همه کاندیدای این آزمون ها نیستند. با توجه به موسسه ملی سرطان، عواملی که ممکن است نشان دهند شما از انجام آزمایشات ژنتیکی برای سرطان سود خواهید برد عبارتند از:

  • قبل از 50 سالگی به سرطان مبتلا شده اید.
  • شما چندین نوع مختلف سرطان دارید.
  • شما در هر دو مجموعه یک عضو سرطان دارید، مانند سرطان در هر دو کلیه یا هر دو سینه.
  • چندین نفر از اعضای درجه یک خانواده به همان نوع سرطان مبتلا هستند. اعضای درجه یک خانواده شامل والدین بیولوژیکی، خواهر و برادر یا فرزندان شما هستند. برخی از محققان از آزمایش اعضای درجه دو و درجه سه خانواده حمایت می کنند.
  • تعدادی از اعضای خانواده شما سرطان دارند یا داشته اند.
  • شما یک نوع سرطان خاص دارید که معمولاً در افراد هم سن یا جنس شما اتفاق نمی افتد.
  • شما تفاوت‌های فیزیکی مرتبط با برخی از سندرم‌های سرطانی ارثی دارید. به عنوان مثال، نوروفیبروماتوز نوع 1 یک سرطان ارثی است که علائم دیگری مانند تومورهای غیرسرطانی به نام نوروفیبروم را نیز ایجاد می کند .
  • شخص عضوی از یک گروه نژادی یا قومی هست که به داشتن برخی از سندرم های سرطانی ارثی معروف است. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهد که جهش‌های BRCA1/2 در افرادی که اجداد یهودی اشکنازی (اروپای مرکزی و شرقی) هستند، شایع‌تر است.

نکته مهم

مهم است که به خاطر داشته باشید اگر آزمایش ژنتیکی برای سرطان انجام دهید، ممکن است پاسخ روشنی دریافت نکنید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که حامل یک جهش ژنتیکی به این معنی نیست که سرطان دارید. ممکن است به این معنی باشد که شما در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید.

ژن های سرکوب کننده تومور

اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان نگران هستید، از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بخواهید که سلامت کلی، عادات سبک زندگی و سابقه پزشکی خانوادگی شما را ارزیابی کند. آنها می توانند آزمایش های غربالگری سرطان خاص را توصیه کنند . آزمایش های غربالگری ممکن است شامل آزمایش ژنتیکی نباشد.

خلاصه

ژن های سرکوب کننده تومور از شما در برابر سرطان محافظت می کنند. هنگامی که این ژن ها جهش یا تغییر می کنند، سلول های شما شروع به تقسیم و تکثیر می کنند و در بسیاری از موارد به تومورهای سرطانی تبدیل می شوند.

 محققان پزشکی بیش از 1000 ژن سرکوبگر تومور را شناسایی کرده اند. آزمایش هایی برای شناسایی جهش در ژن های سرکوبگر تومور وجود دارد. اگر در مورد خطر ابتلا به سرطان خود نگران هستید، از یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی بخواهید اقداماتی را که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهید توصیه کند. آنها همچنین هر گونه آزمایش غربالگری سرطان مناسب را توصیه می کنند.

عوارض جانبی پرتودرمانی برای سرطان مغز چیست؟

چگونگی ایجاد سرطان، علائم، تشخیص و درمان ها

سرطان های سر و گردن

 

 

3/5 - (2 امتیاز)