07136476172 - 09172030360 [email protected]

چی بخورم اعصابم آروم شه؟ با هم بشنویم.

شاید سوالی که در ذهن شما است این است که چی بخورم اعصابم آروم شه. برخی غذاها مانند بادام و گیاهان دارویی مانند بابونه می توانند برای عملکرد مغز مفید باشند و به طور بالقوه علائم اضطراب و خشم را تسکین دهند.

اضطراب یکی از شایع ترین شرایط سلامت روان است که تقریباً 7.3٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.

این اصطلاحی است که برای توصیف اختلالات مختلف استفاده می شود – مانند اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و فوبیا – و به طور کلی با احساس مداوم تنش، نگرانی و عصبی بودن مشخص می شود که می تواند در زندگی روزمره تداخل ایجاد کند.

در بسیاری از موارد، دارو اغلب به عنوان یک بخش اصلی درمان مورد نیاز است. با این حال، چندین استراتژی وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش علائم اضطراب از ورزش گرفته تا تکنیک های تنفسی نیز استفاده کنید.

علاوه بر این، غذاهای زیادی وجود دارد که می توانید بخورید که ممکن است به حمایت از عملکرد مغز و کاهش شدت علائم شما کمک کند، بیشتر به دلیل خواص تقویت کننده مغز.

در اینجا 5 مورد از غذا و نوشیدنی را معرفی می کنیم که تحقیقات نشان داده اند  که ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند.

اگر فکر می کنید مشکل اعصاب دارید و نیاز به درمان های دارویی و غیر دارویی دارید و اگر این اضطراب بیش از حد زندگی شما را تحت تاثیر قرار می دهد، یا اگر فکر می کنید استرس شما ممکن است نشانه یک بیماری باشد، می توانید با متخصصین ما در کلینیک سلامت مغز دانا در ارتباط باشید.

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – واحد 13 انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

1. ماهی قزل آلا

ماهی سالمون ممکن است برای کاهش اضطراب مفید باشد.

این ماهی حاوی مواد مغذی است که سلامت مغز را تقویت می کند، از جمله ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA).

این مواد مغذی ممکن است به تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین کمک کنند، که می‌توانند خواص آرام‌بخش و آرامش‌بخش داشته باشند

ویتامین D همچنین برای اثرات مثبت در کاهش علائم اضطراب و افسردگی مورد مطالعه قرار گرفته است. یک متاآنالیز در سال 2020 نشان داد که مکمل ویتامین D باعث کاهش میزان اضطراب در افراد می شود.

2. بابونه

بابونه گیاهی است که ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند.

حاوی هر دو خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که ممکن است به کاهش التهاب مرتبط با اضطراب کمک کند.

اگرچه مکانیسم‌ها مشخص نیستند، اعتقاد بر این است که بابونه به تنظیم انتقال‌دهنده‌های عصبی مرتبط با خلق و خو مانند سروتونین، دوپامین و اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) کمک می‌کند

یک مطالعه تصادفی 38 هفته ای بر روی 179 فرد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر (GAD) پس از مصرف 1500 میلی گرم عصاره بابونه در روز در مقایسه با افرادی که این کار را نکردند، به میزان قابل توجهی کاهش علائم را تجربه کردند.

3. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که حاوی کورکومین است – ترکیبی که برای نقش آن در ارتقای سلامت مغز و پیشگیری از اختلالات اضطرابی مورد مطالعه قرار گرفته است.

کورکومین که به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بالا شناخته شده است، ممکن است به جلوگیری از آسیب به سلول های مغز مربوط به التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو کمک کند

در یک مطالعه متقاطع تصادفی کوچک دیگر، مصرف 1 گرم کورکومین در روز به مدت 30 روز به طور قابل توجهی نمرات اضطراب را در مقایسه با دارونما کاهش داد.

4. شکلات تلخ

افزودن مقداری شکلات تلخ به رژیم غذایی شما نیز ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند.

شکلات تلخ حاوی فلاونول هایی مانند اپی کاتچین و کاتچین است که ترکیبات گیاهی هستند که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که فلاونول های موجود در شکلات تلخ ممکن است برای عملکرد مغز مفید باشد و اثرات محافظت کننده عصبی داشته باشد. به طور خاص، فلاونول ها ممکن است جریان خون را به مغز افزایش دهند و مسیرهای سیگنال دهی سلولی را تقویت کنند.

این اثرات ممکن است به شما اجازه دهد تا بهتر با موقعیت های استرس زا که می تواند منجر به اضطراب و سایر اختلالات خلقی شود، سازگار شوید.

تحقیقات بیشتری برای بررسی اثرات طولانی مدت شکلات تلخ بر اضطراب و خلق و خوی مورد نیاز است. علاوه بر این، شکلات تلخ بهتر است در حد اعتدال مصرف شود، زیرا کالری بالایی دارد و خوردن آن آسان است.

5. ماست پروبیوتیک

پروبیوتیک‌ها یا باکتری‌های سالم موجود در برخی از انواع ماست ممکن است جنبه‌های مختلف سلامتی شما از جمله سلامت روان را بهبود بخشد.

اگرچه پروبیوتیک ها هنوز یک زمینه تحقیقاتی نوظهور هستند، اما ممکن است از محور روده-مغز – یک سیستم پیچیده بین دستگاه گوارش و مغز – پشتیبانی کنند. به طور خاص، تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های سالم روده ممکن است با سلامت روانی بهتر مرتبط باشند

علاوه بر این، غذاهای پروبیوتیک مانند ماست ممکن است با کاهش التهاب و افزایش تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی تقویت‌کننده خلق‌وخو، مانند سروتونین، سلامت روان و عملکرد مغز را تقویت کنند

کلام آخر

قبل از آنکه این سوال را بپرسید که چی بخورم اعصابم آروم شه باید به خاطر داشته باشید که اضطراب و خشم یک اختلال بهداشت روانی پیچیده است که برای مدیریت موثر آن نیاز به رویکردهای متعددی دارد. رویکرد های غیر دارویی مانند تحریک فراجمجمه ای مغز، نوروفیدبک و مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد.

در کنار دارو و درمان، غذاهایی که می خورید ممکن است به حمایت از سلامت روان، کاهش علائم اضطراب و ارتقای سلامت مغز کمک کند. به طور خاص، غذاهای کامل و فرآوری نشده، سرشار از آنتی اکسیدان مفید به نظر می رسند.

با این حال، تحقیقات کافی برای حمایت از استفاده از غذا به عنوان درمان اختصاصی اضطراب وجود ندارد و بنابراین نباید جایگزین هیچ دارو یا روش درمانی توصیه شده توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی شود.

با این وجود، افزودن این غذاها به رژیم غذایی شما راهی عالی برای حمایت از سلامت مغز و بهزیستی کلی است.

 

خیلی استرس دارم چیکار کنم؟ (آیا بیمارم؟)

معروف ترین دکتر اعصاب و روان شیراز. واقعیت چیست؟!

تحریک الکتریکی مغز

بهترین روانشناس زن در شیراز

بهترین مرکز نوروفیدبک در شیراز

واحد مدیتیشن

به این مقاله امتیاز دهید