07136476172 - 09172030360 [email protected]

بدن شما خانه تقریباً 40 تریلیون باکتری است که بیشتر آنها در روده شما ساکن هستند. و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کنند. این مقاله نحوه تأثیرگذاری باکتری های روده بر مغز شما و نقشی که پروبیوتیک ها ممکن است ایفا کنند، توضیح می دهد.

در واقع، دانشمندان متوجه شده اند که برخی از این باکتری ها برای سلامت جسمانی ضروری هستند. علاوه بر این، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که این باکتری‌ها ممکن است برای سلامت مغز  شما فوایدی داشته باشند.

پروبیوتیک ها چیست؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده و معمولاً باکتری ها هستند. هنگامی که شما به اندازه کافی از آنها مصرف کنید، مزایای سلامتی خاصی را ارائه می کنند. 1

پروبیوتیک ها ارگانیسم هایی هستند که باعث افزایش حیات می شوند – کلمه پروبیوتیک از کلمات لاتین “pro” به معنی ترویج و “biotic” به معنای زندگی گرفته شده است.

نکته مهم این است که برای اینکه گونه‌ای از باکتری‌ها «پروبیوتیک» نامیده شوند، باید شواهد علمی زیادی در پشت آن وجود داشته باشد که نشان‌دهنده مزایای سلامتی خاصی باشد.

شرکت‌های غذا و دارو شروع به نامیدن برخی از باکتری‌ها «پروبیوتیک» کردند، حتی زمانی که هیچ فواید سلامتی ثابت‌شده‌ای نداشتند. این امر باعث شد که سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) کلمه “پروبیوتیک” را بر روی تمام مواد غذایی در اتحادیه اروپا ممنوع کند.

با این حال، بسیاری از شواهد علمی جدید نشان می دهد که برخی از گونه های باکتری فواید واقعی برای سلامتی دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، از جمله سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، اگزما، درماتیت، سطح کلسترول بالا و بیماری کبد مفید باشد. 2  ، 3  ، 4  ، 5  ، 6 .

بیشتر پروبیوتیک ها متعلق به یکی از دو نوع باکتری هستند:لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم .

گونه ها و سویه های مختلفی در این گروه ها وجود دارد و ممکن است اثرات متفاوتی بر بدن داشته باشند.

خلاصه

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که مزایای سلامتی ثابت شده ای دارند.

روده و مغز چگونه به هم مرتبط هستند؟

روده و مغز از نظر فیزیکی و شیمیایی به هم متصل هستند. تغییرات در روده می تواند بر مغز تأثیر بگذارد.

عصب واگ، یک عصب بزرگ در سیستم عصبی مرکزی است که سیگنال هایی را بین روده و مغز ارسال می کند.

مغز و روده همچنین از طریق میکروب های روده ارتباط برقرار می کنند، که مولکول هایی تولید می کنند که اطلاعات را به مغز منتقل می کنند. 7

برآوردها نشان می دهد که شما تقریباً 30 تریلیون سلول انسانی و 40 تریلیون باکتری دارید. این بدان معناست که از نظر تعداد سلول ها، تعداد باکتری های بدن شما بیشتر از انسان های روی کره زمین است. 8  ، 9

اکثر این باکتری ها در روده شما قرار دارند. این بدان معناست که آنها مستقیماً با سلول هایی که روده شما را پوشانده اند و هر چیزی که وارد بدن شما می شود در تماس هستند. این شامل غذا، داروها و میکروب ها می شود.

بسیاری از میکروب های دیگر، از جمله مخمرها و قارچ ها، در کنار باکتری های روده شما زندگی می کنند. در مجموع، این میکروب ها به عنوان میکروبیوتای روده یا میکروبیوم روده شناخته می شوند. 10

هر یک از این باکتری ها می توانند مواد مختلفی تولید کنند که می توانند بر مغز تأثیر بگذارند. اینها عبارتند از اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، انتقال دهنده های عصبی و اسیدهای آمینه. 11

باکتری های روده همچنین می توانند با کنترل التهاب و تولید هورمون بر مغز و سیستم عصبی مرکزی تأثیر بگذارند  12 , 13

خلاصه

هزاران گونه باکتری در بدن انسان، عمدتاً در روده ها، ساکن هستند. به طور کلی، این باکتری ها برای سلامتی شما مفید هستند. و حتی ممکن است بر سلامت مغز تأثیر بگذارند.

تغییر میکروبیوتای روده و بیماری

اصطلاح ” دیسبیوز روده ” به زمانی اطلاق می شود که روده ها و باکتری های روده در وضعیت بیماری قرار دارند. این ممکن است به دلیل وجود باکتری های عامل بیماری باشد که ممکن است به التهاب مزمن نیز منجر شود.

محققان دیس بیوز روده را در افراد مبتلا به بیماریهای زیر تایید کرده اند.  14  , 15 , 16  ، 17

  • چاقی
  • بیماری قلبی
  • دیابت نوع 2
  • سایر شرایط

برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی از پروبیوتیک ها می توانند میکروبیوتا را به حالت سالم بازگردانند. و علائم بیماری های مختلف را کاهش دهند  18 ، 19 ، 20 ، 21

جالب اینجاست که برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد دارای شرایط سلامت روانی خاص نیز دارای میکروبیوتای تغییر یافته هستند. مشخص نیست که آیا این باعث ایجاد شرایط می شود یا اینکه نتیجه عوامل رژیم غذایی و سبک زندگی است  22 , 23

از آنجایی که روده و مغز به هم متصل هستند و باکتری‌های روده موادی تولید می‌کنند که می‌توانند بر مغز تأثیر بگذارند. پروبیوتیک‌ها ممکن است برای مغز و سلامت روان مفید باشند. پروبیوتیک‌هایی که برای سلامت روان مفید هستند، روان‌بیوتیک‌ها نامیده می‌شوند. 24

تعدادی از مطالعات اخیر این موضوع را بررسی کرده اند، اما بیشتر آنها در حیوانات انجام شده است. با این حال، تعداد کمی نتایج جالبی را در انسان نشان داده اند.

خلاصه

تعدادی از بیماری ها، از جمله شرایط سلامت روان، با وجود باکتری های عامل بیماری بیشتر در روده ها مرتبط هستند. برخی از پروبیوتیک ها ممکن است به بازیابی باکتری های سالم و کاهش علائم کمک کنند.

پروبیوتیک ها ممکن است سلامت روان را بهبود بخشند

استرس و اضطراب به طور فزاینده ای رایج هستند و افسردگی یکی از مشکلات اصلی سلامت روان در سراسر جهان است. 25

تعدادی از این اختلالات، به ویژه استرس و اضطراب ، با سطوح بالای کورتیزول خون، هورمون استرس انسانی مرتبط است. 26  , 27 , 28

چندین مطالعه به این موضوع پرداخته اند که چگونه پروبیوتیک ها بر افراد مبتلا به افسردگی بالینی تشخیص داده شده تأثیر می گذارند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف مخلوطی از سه سویه لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا به مدت 8 هفته به طور قابل توجهی علائم افسردگی را کاهش می دهد. آنها همچنین سطح التهاب را کاهش دادند  29

تعداد انگشت شماری از مطالعات دیگر بررسی کرده اند که چگونه پروبیوتیک ها بر علائم افسردگی در افراد بدون افسردگی بالینی تشخیص داده شده تأثیر می گذارند، از جمله: 30  ، 31  ، 32  ، 33  , 34 , 35

  • علائم اضطراب
  • علائم افسردگی
  • پریشانی روانی
  • استرس تحصیلی

خلاصه

برخی از پروبیوتیک ها ممکن است اضطراب، استرس و علائم افسردگی را در جمعیت عمومی کاهش دهند. با این حال، مطالعات بیشتری برای درک مزایای بالقوه آنها برای افراد مبتلا به بیماری های روانی با تشخیص بالینی مورد نیاز است.

 

پروبیوتیک ها ممکن است IBS را تسکین دهند

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) به طور مستقیم با عملکرد روده بزرگ مرتبط است، اما برخی از محققان معتقدند که این یک اختلال روانی است. 36  ، 37

اضطراب و افسردگی در افراد مبتلا به IBS شایع است. جالب توجه است، افرادی که IBS دارند نیز تمایل به میکروبیوتای تغییر یافته دارند  38 ، 39 ، 40

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که برخی از پروبیوتیک ها می توانند علائم IBS از جمله درد و نفخ را کاهش دهند. 41  ، 42  ، 43

به طور کلی، تحقیقات نشان می دهد که پروبیوتیک ها با سلامت دستگاه گوارش مرتبط هستند .

خلاصه

بسیاری از افراد مبتلا به IBS اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند. به نظر می رسد پروبیوتیک ها به کاهش علائم IBS کمک می کنند.

پروبیوتیک ها ممکن است خلق و خو را تقویت کنند

در افراد با یا بدون شرایط سلامت روان، برخی از پروبیوتیک ها ممکن است به بهبود خلق و خو کمک کنند .

یک مطالعه به افراد یک ترکیب پروبیوتیک حاوی هشت سویه مختلف لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریا را هر روز به مدت 4 هفته داد.

محققان دریافتند که مصرف مکمل ها باعث کاهش افکار منفی شرکت کنندگان در ارتباط با خلق و خوی غمگین می شود. 44

مطالعه دیگری گزارش داد که مصرف یک نوشیدنی شیر حاوی یک پروبیوتیک به نام لاکتوباسیلوس کازئی به مدت 3 هفته باعث بهبود خلق و خوی افرادی شد. 45  جالب اینجاست که  افراد پس از مصرف پروبیوتیک در تست حافظه امتیاز بیشتری کسب کردند. برای تایید این نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است.

خلاصه

مصرف برخی از پروبیوتیک ها برای چند هفته ممکن است کمی خلق و خو را بهبود بخشد.

پروبیوتیک ها ممکن است بعد از آسیب مغزی کمک کنند

هنگامی که فردی دچار آسیب مغزی تروماتیک می شود، ممکن است نیاز به ماندن در بخش مراقبت های ویژه داشته باشد. در اینجا، پزشکان ممکن است به آنها کمک کنند که از طریق لوله ها تغذیه و تنفس کنند.

این می تواند خطر عفونت را افزایش دهد. و عفونت در افراد مبتلا به آسیب های مغزی تروماتیک می تواند منجر به عوارض بیشتر شود.

چند مطالعه نشان داده اند که افزودن برخی پروبیوتیک ها به غذای تحویل شده از طریق لوله می تواند تعداد عفونت ها و مدت زمانی را که فرد در بخش مراقبت های ویژه می گذراند کاهش دهد. 46  ، 47  ، 48

پروبیوتیک ها به دلیل فوایدی که برای سیستم ایمنی دارند ممکن است این اثرات را داشته باشند .

سایر فواید پروبیوتیک ها برای مغز

تعداد انگشت شماری از مطالعات نشان داده اند که پروبیوتیک ها ممکن است فواید جالب دیگری برای مغز داشته باشند.

یک مطالعه جالب نشان داد که مصرف ترکیبی از بیفیدوباکتریا ، استرپتوکوک ، لاکتوباسیلوس و لاکتوکوک بر مناطق مغزی که احساسات و عواطف را کنترل می کنند، تأثیر می گذارد. در این مطالعه، زنان سالم این مخلوط را دو بار در روز به مدت 4 هفته مصرف کردند. 49

مطالعات دیگر نشان داده اند که پروبیوتیک های خاص ممکن است برخی از علائم مولتیپل اسکلروزیس و اسکیزوفرنی را کاهش دهند. اما تحقیقات بسیار بیشتری مورد نیاز است. 50  ، 51

خلاصه

برخی از پروبیوتیک ها ممکن است بر عملکرد مغز و علائم مولتیپل اسکلروزیس و اسکیزوفرنی تأثیر بگذارند. با این حال، این تحقیق هنوز بسیار جدید است، بنابراین نتایج واضح نیستند.

آیا باید برای مغز خود پروبیوتیک مصرف کنید؟

در حال حاضر، شواهد کافی وجود ندارد که نشان دهد پروبیوتیک ها قطعاً برای مغز مفید هستند. این بدان معناست که پزشکان نمی توانند پروبیوتیک ها را به عنوان درمانی برای هر گونه اختلال مرتبط با مغز در نظر بگیرند.

اگر به دنبال درمان چنین اختلالاتی هستید، با پزشک مشورت کنید.

با این حال، شواهد خوبی وجود دارد که نشان می‌دهد پروبیوتیک‌ها در سایر زمینه‌ها از جمله سلامت قلب، اختلالات گوارشی، اگزما و درماتیت فواید سلامتی دارند. 3  ، 4  ، 5  ، 52

شواهد علمی ارتباط واضحی را بین روده و مغز نشان داده است. این یک حوزه تحقیقاتی هیجان انگیز است که به سرعت در حال رشد است.

افراد معمولاً با پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی سالم می توانند میکروبیوتای روده سالمی داشته باشند. تعدادی از غذاها می توانند حاوی باکتری های مفید باشند، از جمله:

  • ماست پروبیوتیک
  • کلم ترش غیر پاستوریزه
  • کفیر
  • کیمچی

در صورت لزوم، مصرف مکمل های پروبیوتیک می تواند به شما در افزایش گونه های باکتریایی مفید در روده کمک کند. به طور کلی مصرف پروبیوتیک ها بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد.

اگر در حال خرید یک پروبیوتیک هستید، یکی را انتخاب کنید که با شواهد علمی تأیید شده باشد. لاکتوباسیلوس GG (LGG) و VSL#3 هر دو به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته اند و نشان داده شده است که تعدادی از مزایای سلامتی را ارائه می دهند.

خلاصه

نشان داده شده است که پروبیوتیک ها برای سایر جنبه های سلامت مفید هستند. اما تحقیقات کافی برای اثبات قطعی اینکه آیا پروبیوتیک ها اثرات مثبتی بر مغز دارند یا خیر، انجام نشده است.

واحد ارزیابی و تشخیص

میکروبیوم روده چه ارتباطی با افسردگی دارد؟

چگونه باکتری های روده بر خواب تاثیر می گذارند؟