07136476172 - 09172030360 [email protected]

از یک بیماری همه گیر جهانی گرفته تا دنبال کردن اخبار سیاسی در خانه، پیگیری ساده اخبار ممکن است در حال حاضر برای بسیاری از مردم بسیار استرس زا یا ناراحت کننده باشد. اگر به دلیل به روز رسانی وضعیت جهان علائم استرس را تجربه کرده اید، تنها نیستید.

زندگی در طول یک بیماری همه گیر در 2 سال گذشته برای اکثر مردم در سراسر جهان از نظر عاطفی خسته کننده بوده است.  و منجر به افزایش بروز افسردگی ، اضطراب و مصرف مواد شده است. دکتر امی باکسی، روانپزشک در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک در مصاحبه ای گفت:. این همه گیری اخیر فقط سلامت روانی افراد را بدتر می کند .

استرس در همه جا و بخشی از زندگی روزمره وجود دارد.  اما در حال حاضر به دلیل چندین خبر مهم می توان آن را تشدید کرد. و همگام شدن با اخبار نیز می تواند در برخی افراد  به دچار شدن به استرس منجر شود.

ارتباط بین استرس و اخبار

تلاش برای در جریان ماندن از رویدادهای جاری ممکن است به برخی از افراد کمک کند که احساس کنند بر اوضاع مسلط هستند.

اما از آنجایی که در حال حاضر ابهامات زیادی در جهان وجود دارد، تماشای یا خواندن بی وقفه اخبار می تواند استرس و اضطراب ما را بدتر کند، که می تواند فلج کننده باشد. طبق گفته انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، افراد با بررسی اخبار یا رسانه های اجتماعی ممکن است در حال حاضر احساس آرامش کند، اما اثر آن کوتاه مدت است.

دکتر آماندا اسپری، گفت:  به دلیل دسترسی تقریباً  به اخبار 24 ساعته، تعدیل مصرف ما می‌تواند چالش برانگیز باشد.  به ویژه زمانی که رویدادهای مهم جهانی در حال رخ دادن است که رسانه‌ها در حال پوشش آن هستند.

دکتر اسپری افزود: “وقتی اخبار به صورت افراطی مصرف شود، می تواند برای سلامت روان فرد مضر باشد.”

در کنار همه این اتفاقات، در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند و فضای مجازی و کانال‌های خبری، پیگیری و در صدر قرار دادن اخبار منفی را دو چندان کرده است. همچنین بیشتر رسانه‌ها اخبار مثبت و منفی را عادلانه بین مخاطبان منتشر نمی‌کنند و این خود موجب بمباران اخبار منفی می‌شود.

 جنگ اوکراین

به عنوان مثال، او می‌گوید، اگر فردی به طور مکرر از طریق رسانه‌ها در معرض جنایات جنگ اوکراین قرار گیرد، می‌تواند تشخیص‌های سلامت روانی موجود، مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را آغاز کند.

اسپری گفت: «جنگ اخیر را می توان بعد از بیش از 2 سال مرگ و فقدان ناشی از بیماری همه گیر کوید، رنج و آزار تلقی کرد. حتی قبل از جنگ، احساس پریشانی جمعی بدون شادی دسته جمعی یا «پیروزی»های اخیر وجود داشته است.»

اسپری همچنین خاطرنشان کرد که این اخبار ممکن است باعث شود برخی افراد احساس ناامیدی کنند.

اسپری گفت: «این بیماری همه‌گیر هنوز هم وجود دارد و ظاهراً پایانی در آن دیده نمی‌شود.  و باعث می‌شود مردم با درجاتی از تردید نسبت به آینده خود نزدیک شوند. “مردم به دنبال شاخص های بیشتری هستند که می توان به آنها امیدوار بود. و این جنگ در عوض باعث می شود برخی احساس ناامیدی فزاینده ای داشته باشند.”

نشانه های استرس

علائم استرس متفاوت است، اما علائم عبارتند از خستگی مزمن و اختلال در خواب و تغییرات در میل جنسی، آکنه، سردرد، درد مزمن، و بیماری های مکرر.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کرده اید، می تواند نشانه ای از استرس باشد. همچنین ممکن است مشکلات گوارشی، تغییرات اشتها، تعریق یا ضربان قلب سریع را تجربه کنید.

چگونه استرس را در حال حاضر مدیریت کنیم

به گفته کارشناسان، با وجود رویدادهای استرس زا، مراقبت از خود باید در اولویت باشد. مهمترین کاری که می توانید انجام دهید این است که به یاد داشته باشید چه چیزی را می توانید کنترل کنید. مراقبت از خود می تواند اولین قدم برای داشتن احساس بهتر باشد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانیم این کار را انجام دهیم، کاهش استرس در منبع است یعنی خاموش کردن اخبار.

اسپری گفت: «درگیر شدن در خودآگاهی و بررسی میزان اخباری که در حال حاضر مصرف می‌کنید، تکراری بودن آن در مقابل ارائه اطلاعات جدید و تأثیری که بر سلامت روان شما می‌گذارد، بسیار مهم است.

از خود بپرسید که خلق و خوی شما در نقاط مختلف روز چگونه است.  و ببینید آیا هنوز کارهایی را انجام می دهید که باعث شادی شما می شود یا خیر.

اسپری گفت: “یک استراتژی مفید برای بهبود احساس ناامیدی این است که به خود اجازه دهید این احساسات را تجربه کنید. این احساسات را به ارزش های خود متصل کنید. و به سمت اقدامات همسو با ارزش ها حرکت کنید.”

یافتن فعالیتی که باعث می شود احساس کنید در حال انجام کاری در مورد آن هستید، می تواند به شما کمک کند احساس ناتوانی کمتری داشته باشید. به عنوان مثال، برخی از افراد دریافتند که داوطلب شدن برای سازمانی که از اهداف مورد علاقه آنها حمایت می کند می تواند کمک کند.

او افزود: «این مهم است که در مورد ناراحتی هایی که تجربه می کنید با دیگران صحبت کنید. اغلب اوقات، ما با ناراحتی تنها می نشینیم زیرا نگران این هستیم که بار دیگران را سنگین کنیم. با این حال، در این موارد، به احتمال زیاد ما هم همین ناراحتی را تجربه می کنیم. و از فرصتی برای به اشتراک گذاشتن با شخص دیگری استقبال می کنیم.

 راهکارهای جلوگیری از تحت تاثیر قرار گرفتن اخبار منفی

1. مدت زمان تماشای  خود را محدود کنید

روشن ماندن تلویزیون یا پخش دائم اخبار در فضای خانه یا محل کار در هنگام انجام کارهای روزانه‌تان می‌تواند از لحاظ هیجانی به شما آسیب وارد کند.  به طور کلی میزان قرار گرفتن در معرض اخبار را به روزانه ۳۰ دقیقه محدود کنید.

۲. زمان خاصی را برای شنیدن اخبار در نظر بگیرید

مشخص کردن یک زمان خاص به عنوان “‌زمان خبر یا زمان نگرانی‌” استراتژی رایجی برای مدیریت علائم جسمی و روانی مربوط به اختلالات اضطراب به شمار می‌رود.

بعد، زمانی را که چندان به زمان خواب‌تان نزدیک نباشد، برای خواندن و شنیدن خبر تعیین کند تا مغزتان پیش از خواب، وقت کافی برای تحلیل اخبار داشته باشد. پس از پایان زمان مخصوص اخبار، باید هر آن‌چه را که باعث درگیری ذهن‌تان با اخبار می‌شود کنار بگذارید. و دائما به خودتان بگویید، دیگر زمان اخبار و نگرانی به پایان رسیده است. و باید ذهن‌تان را به کارهای دیگر متمرکز کنید. مغزتان در نهایت به این رویه‌ی جدید عادت خواهد کرد. و قادر خواهد بود به راحتی افکار نگران کننده را از خود دور کند.‌‌

۳.  احساس‌تان را قبل و بعد از تماشای اخبار مقایسه کنید

وقتی توانستید میزان زمان مشاهده‌ی اخبار را در زندگی‌تان محدود کنید، نوبت به آن می‌رسد که احساس خود را پیش و پس از تماشای خبر با یکدیگر مقایسه کنید تا متوجه شود تماشای اخبار تا چه می‌تواند روی شما تاثیر بگذارد.

از خودتان این سوال را بپرسید که “‌آیا اکنون که از اخبار مطلع شده‌ای، احساس آرامش می‌کنی یا این‌که مضطرب، خشمگین و بدبین هستید.‌”  اگر دچار اضطراب، خشم، یا بدبینی شده‌اید، بهتر است میزان قرار گرفتن‌تان در معرض خبر و هم‌چنین، منبع خبر را مجددا بررسی کنید. و تصمیم بگیرید زمان معین برای مشاهده‌ی اخبار را محدودتر کنید.

۴. به منابع خبری که استفاده می‌کنید، دقت کنید

‌یکی از شیوه‌های امن و سالم برای بهره بردن از چرخه‌ی خبر مراجعه به منابعی است که از هر لحاظ معتبر باشند، از گزارشگران باتجربه و پژوهشگران استفاده کنند، و چشم‌انداز و نظرات متعادلی داشته باشند.‌”‌ باید به مدت زمان قرار گرفتن در معرض اخبار متعلق به این منابع نیز دقت کنید. ‌همه‌ی آدم‌ها برای همه‌ی کارهای‌شان، مثلا برای غذا خوردن، در طول روز زمان‌ خاصی را تعیین می‌کنند. همین کار را باید با اخبار نیز انجام داد. از طریق منابع خبری معتبر اوضاع و احوال جهان و دنیای اطراف‌تان را بررسی کنید. و سپس، اخبار را به حال خود رها کنید. و فارغ از تمام اتفاقات جهان به کار و زندگی‌تان مشغول شوید.‌

۵. خلاصه خبرها را از دوستان بشنوید

اگر تماشای اخبار باعث بروز علائم شایع اضطراب یا افسردگی در شما می‌شود، توصیه می‌کنیم به طور کلی از قرار گرفت در معرض اخبار اجتناب کنید. در عوض از یکی از دوستان نزدیک یا عزیزان‌تان بخواهید در جریان اخبار قرار بگیرند. و آن را به صورت گزینشی و تلطیف شده برای‌تان بازگو کنند. سپس، از آن‌ها بخواهید هفته‌ای چند بار مهم‌ترین و جدیدترین گزارش‌های خبری را در اختیارتان بگذارند. “‌واقعا لازم نیست همه‌ی آدم‌ها در معرض همه‌ی اخبار قرار بگیرند. و از همه‌ی آن‌ها مطلع شوند.‌”‌

۶. عضو یک خبرنامه شوید

بهتر است که عضو یک خبرنامه‌ی روزانه یا پادکست خبری شود؛ این کار به طور خودکار زمان و محتوای خبری دریافتی را محدود می‌کند.

علاوه بر این، هنگام انجام فعالیت‌های بدنی نیز می‌توانید به پادکست گوش دهید.  این کار نیز باعث کاهش سطح اضطراب و نگرانی‌تان می‌شود.

۷. مدام به خودتان بگویید، اخبار بد تاثیری روی من ندارد

استفاده‌ی نامناسب از اخبار به معنی انکار واقعیت و محدود کردن دانش و اطلاعات  نیست. بلکه به معنی ایجاد حد و مرز در زندگی است. دائما به خود بگویید، “‌گزارش‌های سمی و فجایع هیچ تاثیر و تسلطی بر زندگی من نخواهند داشت. من از تمام اتفاقات لازم جهان آگاه هستم، ولی اجازه نمی‌دهم این اتفاقات مسیر زندگی‌ام را عوض کنند. من در برابر اثرات مخرب این اخبار مقاومت می‌کنم. و نقش خود را در دنیا برای بهبود شرایط زندگی ایفا می‌کنم.‌”‌

۸. بعد از دیدن خبرها، یک کار مثبت و سالم انجام دهید

بسیاری از آدم‌ها تماشا و اطلاع از اخبار در طول روز را بسیار ضروری می‌دانند. و هیچ دقتی روی تاثیری که اخبار منفی بر سلامت روان‌شان می‌گذارد، ندارند. فورا پس از مشاهده‌ی اخبار به انجام کارهای مثبت و سالم از قبیل پیاده‌روی، تماس با یک دوست، یا انجام یک سرگرمی بپردازید.

واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری)

آیا افسردگی می تواند شما را از نظر جسمی بیمار کند؟

هم پوشانی اختلالات افسردگی، اضطراب و PTSD