07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

افکار خود را کنترل کرده و استاد ذهن خود باشید.

ذهن شما قدرتمندترین ابزاری است که برای ایجاد بهترین رویدادها در زندگی دارید. اگر به درستی از ذهن خود استفاده نکنید، به مخرب ترین نیروی زندگی اتان تبدیل می شود. کنترل افکار خود، به معنای تأثیرگذاری بر شیوه زندگی شماست. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه ذهن خود را کنترل کنیم؟

ذهن، به طور خاص، افکار، درک و بنابراین تفسیر ما از واقعیت را تحت تأثیر قرار می دهد.

کنترل ذهن مفهومی است که توسط آن می توان افکار و اعمال یک فرد را توسط یک نیروی خارجی کنترل کرد. شما می توانید روند فکر خود را تغییر دهید. یک فرد به طور متوسط روزانه به حدود چندهزار مسئله کوچک و بزرگ فکر می کند. این تعداد زیاد، اگر غیر مفید باشد منجر به هدر رفتن انرژی و حتی سوءاستفاده از خودمان می شود.

اگر ذهن خود را کنترل نکنید، شخص دیگری این کار را می کند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، مناطق و سلول های خاصی را در مغز شناسایی کرده اند که وقتی فرد با انتخاب یک تصمیم برای یادگیری یا پنهان کردن اطلاعات مربوط به یک رویداد منفی ناخوشایند مواجه می شود، فعال می شوند.

این یافته ها، در 11 ژوئن در ژورنال نورون منتشر شد. نتایج مطالعه، فرایندهای زمینه ای روانپزشکی مانند وسواس و اضطراب را روشن می کند. دکتر ایلیا مونوسوف بیان کرد “مغز افراد برای مقابله با عصر اطلاعات از توانایی کافی برخوردار نیست”. “مردم به طور مداوم در حال بررسی اخبار هستند و بیشتر این بررسی ها مفید نیست.

در کلینیک، هنگامی که به برخی از بیماران فرصت می دهید آزمایش ژنتیکی انجام دهند تا بفهمند مثلاً به بیماری هانتینگتون مبتلا هستند یا خیر، برخی از اینها سریع آزمایش می دهند و بعضی ها امتناع می کنند. دکتر مونوسوف گفت: “پزشکان مشاهده کردند که برخی افراد در جستجوی اطلاعات اند و برخی سرشار از ترس و اضطراب”.

شما می توانید اجازه دهید افکارتان بهم ریخته شود، اما چرا؟ این ذهن شماست، افکار شماست.

بهترین گزینه برای بهینه کردن انرژی، کنترل ذهن است.

فردی باشید که فعالانه و آگاهانه تفکر می کند. کسی باشید که می تواند افکارش را کنترل کند و استاد ذهن خود باشد. وقتی افکار خود را تغییر می دهید، احساسات خود را نیز تغییر می دهید و محرک هایی را که باعث ایجاد این احساسات می شوند نیز از بین خواهید برد. این ها سبب آرامش ذهن شده و منجر به مدیریت مسائل مهم می شود.

قبل از اینکه بتوانید استاد ذهن خود شوید، باید تشخیص دهید که کدام افکار برایتان آسیب زننده است. به عبارت دیگر شما باید نوع افکار و هدفشان را تشخیص دهید تا بتوانید مانند یک رئیس مقتدر آنها را کنترل کنید. افکار ناسالم به دلایل مختلف در ذهن نفوذ می کنند که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

اگر مدام خود را مورد انتقاد منفی قرار دهید کنترل افکارتان و درواقع کنترل ذهنتان را از دست می دهید. نباید خود را با دیگران مقایسه کنید و خود را با انتظارات دیگران تطبیق دهید. همواره به تجارب منفی خود فکر نکنید و از سرزنش خود دست بردارید.

افرادی که همیشه نگرانند و در آینده زندگی می کنند و با خود تکرار می کنند که “چه می شود”، عنان افکار خود را از دست می دهند.

نگرانی از آینده منجر به اضطراب و عدم تمرکز می شود و هیچ پایه و اساسی ندارد. گهگاه انگیزه این فرد از ترس تکرار شدن اتفاقاتی است که در گذشته رخ داده است.

کسانی که همواره خشمگین و نا امید هستند و به اتفاقات گذشته می اندیشند نیز به خود آسیب می رسانند. این فرد با برخی کلمات یا احساسات بهم می ریزد و حتی با صدا و بو نیز برانگیخته می شود. افراد واکنش گر، انگیزه واقعی ندارند و به طور ضعیفی می توانند ذهن خود را کنترل کنند.

افراد خنثی و ضعیف که اعتماد به نفس پایینی دارند و در موقعیت های مهم زندگی معمولا سکوت می کنند، عموما مضطرب اند و بر ذهن خود تسلط ندارند.

خوب، پس چگونه ذهن خود را کنترل کنیم؟

روز خود را با انگیزه شروع کنید و با خود تکرار کنید نمیگذارم افکار منفی در ذهنم جولان دهند. طبق مطالعات انجام شده برای کنترل افکار دو راه عمده وجود دارد: اینکه افکار را جایگزین کنید و دوم اینکه کلا آنها را از بین ببرید. این گزینه دوم همان چیزی است که به عنوان آرامش خاطر شناخته می شود.

با افکار منفی در مورد خودتان مقابله کنید. به خودتان بی احترامی نکنید و به هیچ عنوان عناوین منفی برای خود به کار نبرید. می توانید (در ذهن خود) فریاد بزنید، “بس کن! نه! ” یا، “بسه! من الان روی ذهنم کنترل دارم. سپس، تمام افکار منفی در مورد خودتان را با یک فکر مخالف یا متضاد یا تأییدی جایگزین کنید که با “من هستم” شروع شود.

به عنوان مثال، اگر فکر شما این است، “من بازنده  هستم”، می توانید آن را جایگزین کنید “. بگویید من یک فرد منحصر به فرد در جهان هستم. من فردی هستم که با تجربه یاد می گیرم بر ذهن و افکارم مسلط باشم. من پر انرژی و زیبا هستم. من خودم را دوست دارم و تأیید می کنم. “همچنین می توانید با خود گفتگو کنید تا “صدایی” که باعث ایجاد این فکر شده است را خاموش کنید. با خود تکرار کنید که “فقط به این دلیل که فلانی گفت من یک بازنده هستم، این درست نیست. این نظر او بوده و واقعیت ندارد یا حتی او با جدیت کامل به من این را نگفته است.

اضطراب طولانی مدت از نظر روانی، عاطفی و جسمی ناسالم است. این امر منجر به پیامدهای طولانی مدت در مغز می شود.

اگر ذهن شما روی مسائل مثبت متمرکز باشد، به احتمال زیاد نتایج خوبی خواهید گرفت. به دنبال شواهدی باشید که باور شما را تقویت کند و هر آنچه با آن در تضاد باشد را بی اعتبار کنید.

اگر این افکار ناامیدکننده باشند، زندگی شما نیز به همین روال پیش می رود. افکار منفی زیرک اند و به صورت ترس، شک یا اضطراب ظاهر می شوند. نکته آخر اینکه هیچ گاه خودتان را قضاوت نکنید.

اگر فردی هستید که دچار اختلال تمرکز و اضطراب هستید، ما در مرکز سلامت مغز دانا به شما کمک می کنیم.

با ما در مرکز سلامت مغز دانا در تماس باشید.

 

منبع: Study finds brain areas involved in seeking information about bad possibilities, 11 June 2021

منفی گری با مغز ما چه می کند؟

کنترل شناختی : کلید نوروساینس برای رسیدن به اهداف بزرگ

 

9 راه برای هوشمند تر کردن مغزمان!