07136476172 - 09172030360 [email protected]

مشکلات سلامت روان موضوع سختی برای مقابله است ، مهم نیست که چند ساله باشید. برای کودکان ، صحبت راجع به سلامت روان حتی می تواند سخت تر باشد.

هورمونهای برانگیزنده خشم، مغز در حال توسعه ، صحبت های هم‌سالان و تعداد زیادی اطلاعات نادرست باعث می شود تا گفتگو در مورد سلامت روان به یک معادله سخت برای والدین تبدیل شود. اجازه ندهید که این چالش ها شما را از صحبت در مورد سلامت روان با فرزندان خود دلسرد کند. این مکالمه اکنون بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

اثرات بیماری همه گیر کرونا بر کسی پوشیده نبوده است. با این حال ، کودکان در این مدت ضرر عظیمی را تجربه کرده اند.

تأثیر از دست دادن فعالیت‌های روزمره ، زندگی اجتماعی و فعالیت های در فضای باز به ناچار به سلامت روانی آنها آسیب رساند و آنها را در معرض خطر بیشتری برای ایجاد اختلالات روانی در آینده قرار داد.

اگرچه این حرف ممکن است ناامید کننده به نظر برسد ، ما می خواهیم به شما اطمینان دهیم که امید وجود دارد. مطلب را در ادامه بخوانید تا بدانید که چگونه می توانید با بچه های خود صحبت کنید.

با هرگونه تعصب و خجالت دادن مقابله کنید

اولین و مهمترین گام در گفتگو با بچه های خود در مورد سلامت روان ، بررسی هرگونه تعصب درونی در شما است.

یک راه عالی برای انجام این کار این است که از خود سؤالات زیر را بپرسید:

آیا در مورد برخی از اختلالات سلامت روان نظرات منفی دارید؟
در مورد سلامت روانی خود چه احساسی دارید؟
آیا تا به حال به دنبال مراقبت از سلامت روان بوده اید؟ اگر چنین است ، این تجربه برای شما چگونه بود؟
آیا ترسی مربوط به سلامت روان دارید؟ اگر چنین است ، فکر می کنید آنها از کجا آمده اند؟

این سؤالات فرصتی را برای توسعه بینش عمیق تری در مورد خودتان فراهم می کند. هرچه با احساس راحت تری در مورد سلامت روان صحبت کنید ، صحبت در مورد آن با فرزندان خود آسان تر خواهد بود.

مدل آسیب پذیری

به فرزندتان اجازه دهید ببیند که چگونه احساسات شدید را هدایت می کنید. خوب است که به کودک خود اطلاع دهید که یک روز سخت داشته اید و ناراحت هستید یا از تجربه ای که در یک رابطه دوستی پیش آمده ناراحت هستید.

به مرزهای خود توجه داشته باشید. اصلا نباید فرزندتان احساس کند که باید از سلامت روانی شما مراقبت کند.

یک راه عالی برای نگه داشتن این مرز این است که همیشه در مورد چگونگی مراقبت از احساسات خود ، خواه با درمان ، پیاده روی یا تماس با یک دوست ، اطمینان حاصل کنید.

یک منطقه برای آرامش ایجاد کنید

ساختن یک منطقه خاص ، که به عنوان یک گوشه دنج یا ایستگاهی برای آرامش نیز شناخته می شود ، در خانه شما راهی عالی برای شروع مکالمه راجع به سلامت روان با بچه های کوچکتر است.

این منطقه فضایی دوستانه است که فرزند شما می تواند برای تنظیم احساسات چالش برانگیزش وقت بگذارد. این فضایی برای مجازات نیست. درعوض ، این فضایی است که بچه ها می توانند یاد بگیرند که احساسات خود را پردازش کنند.

مفهومش مبتنی بر این ایده است که به جای اینکه به طور جدی به فرزندانمان در هنگام فعالیتی که انجام میدهد برخورد داشته باشیم ، می توانیم به آنها فضایی بدهیم که رفتار خود را تنظیم کنند و سپس بعد از آرام شدنشان با آنها گپ بزنیم.

در ساختن منطقه امن، فرزندتان را نیز مشارکت دهید

این منطقه میتواند بزرگ یا کوچک باشد اما نکته اصلی این است که فرزند خود را در روند ساخت آن درگیر کنید. این یک حس ارتباط را پرورش می دهد و نقطه ورودی برای شروع مکالمه سلامت روان ارائه می دهد.

از کودک خود بپرسید که چه چیزهایی به آنها کمک می کند تا هنگام برانگیخته شدن آرام شوند. بهترین قسمت ساخت یک منطقه امن این است که برای همه سنین عالی است. اگر منطقه برای کودکان زیر 10 سال ایجاد شده است ، یک نمودار احساسات در آن قرار دهید. این نموداری است که احساسات مختلف را با تصاویر مختلف نشان می دهد. بنابراین فرزند شما می تواند به سادگی به یک تصویر اشاره کند تا به شما اطلاع دهد که چه احساسی دارد.

عادی سازی منطقه امن در خانه خود بسیار مهم است. اگر متوجه شدید فرزند شما در حال آشفتگی ، ناراحتی یا گریه است ، به آرامی به آنها یادآوری می کند که می توانند وقت خود را برای جمع آوری افکار خود در منطقه امن بگذرانند. هنگامی که آنها آماده هستند ، شما دو نفر می توانید در مورد احساساتی که تجربه می کنند گفتگو کنید.

روراست باشید

غریزه والدین امری انکار نشدنی است. اگر این حس را پیدا می کنید که چیزی بسیار اشتباه است ، مستقیماً با فرزند خود راجع به آن صحبت کنید تا آنها را ایمن نگه دارید.

درمان های پیشرفته و موثری موجود است و گزینه های بسیاری را برای تسکین در دسترس قرار داده است. اگر این حس را پیدا می کنید که فرزند شما افسرده است ، افکار خودکشی را تجربه می کند ، یا درگیر رفتار خطرناک می شود ، از ترس از بدتر شدن این موضوع از مداخله جلوگیری نکنید.

درعوض، به دنبال حمایت از یک متخصص سلامت روان باشید. در این راه میتوانید از انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید. برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان تماس بگیرید.

آنها را در جایی که هستند ملاقات کنید

اگر در خانه خود نوجوان دارید ، می دانید که رسانه های اجتماعی برای جوانان امروز چقدر مهم است. نامیدن رسانه های اجتماعی به عنوان یک موجود منفی در زندگی آنها آسان است. شاید چون فرهنگ مقایسه و انتظارات دروغین را ایجاد می کند. در حالی که ممکن است این تصورات حقیقت هم داشته باشد ، ملاقات با فرزند خود در جایی که در آن حضور دارد مهم است. وقت بگذارید تا در مورد افرادی که در رسانه های اجتماعی خود دنبال می کنند ، اطلاعات بیشتری به دست آورید – فقط می تواند دوستانشان باشند، اما ممکن است برخی از چهره های مشهور و پیج های عمومی نیز در بین آنها وجود داشته باشد.

از آنها بپرسید چه محتوایی را دوست دارند و چه احساسی دارند از رسانه های اجتماعی می گیرند. از طریق این گفتگو ، ممکن است متوجه شوید که آنها عاشق یک نوازنده هستند که صریحاً در مورد سلامت روانش صحبت می کند یا اینکه دنبال کردن یک بلاگر که برای بهبود احوالش دائم در مسافرت است برایشان جالب است. هرچه را کشف کنید ، می توانید از آن به عنوان راهی استفاده کنید تا مکالمه را در مورد سلامت روان ادامه دهید.

بعلاوه ، علاقه به چیزهایی که فرزند شما دوست دارد، می تواند باعث افزایش اعتماد و نزدیکی شود.

حرف آخر

احساس ترس از مشکل در سلامت روان فرزندتان طبیعی است و لازم نیست این ترس را به تنهایی به دوش بکشید. در نظر بگیرید که از یک متخصص سلامت روان معتبر به دنبال حمایت باشید. از طرف دیگر ، دستیابی به جامعه والدین با مشکلات مشابه نیز می تواند در احساس حمایت بیشتر کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خدمات ارائه شده توسط انستیتو سلامت مغز دانا در حوزه مشکلات سلامت روان کودکان با کارشناسان تماس بگیرید.

چگونه با برقراری ارتباط موثر، مخاطب خود را متقاعد کنیم؟!

 

منابع:

  1. COVID-19 pandemic impact on children and adolescents’ mental health: Biological, environmental, and social factors. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2021;106:110171. doi: 10.1016/j.pnpbp.2020.110171
  2. Maich K, Davies AWJ, van Rhijn T. A relaxation station in every location. Interv Sch Clin. 2019;54(3):160-165. doi: 10.1177/1053451218767916
  3. O’Reilly M, Dogra N, Whiteman N, Hughes J, Eruyar S, Reilly P. Is social media bad for mental health and wellbeing? Exploring the perspectives of adolescentsClin Child Psychol Psychiatry. 2018;23(4):601-613. doi: 10.1177/1359104518775154