07136476172 - 09172030360 [email protected]

چرت زدن به خودی خود ذاتا بد نیست/چرت زدن خوبه یا بد؟

استراحت کردن به مدت حدود 30 دقیقه به بهبود توجه، حافظه و خلق و خوی شما کمک می کند. برخی از شواهد نشان می دهد افرادی که به طور مکرر در طول روز چرت می زنند ممکن است بیشتر از دیگران به برخی از مشکلات قلبی عروقی مبتلا شوند. مطالعه ای که در سال 2022 منتشر شد، چرت زدن همیشگی را با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مرتبط دانست. چرت زدن خوبه یا بد؟

آیا چرت زدن با توجه به خطرات احتمالی برای شما مفید است؟ پاسخ کوتاه این است که ممکن است به عادات خواب کلی شما بستگی داشته باشد.  ادامه مثاله را بخوانید تا بدانید که آیا چرت زدن برای شما مفید است یا خیر و چگونه از چرت های روزانه خود حداکثر استفاده را ببرید.

فواید چرت زدن/چرت زدن خوبه یا بد؟

چرت زدن، غیرعادی نیست. اینکه فردی به طور مداوم چرت بزند نمی تواند آن روز را پشت سر بگذارد. حتی به این دلیل که فردی به مدت کوتاهی استراحت می کند نیز ممکن است خوابش مختل شود. چرت کوتاه 20 یا 30 دقیقه ای لزوما چیز بدی نیست.

چرت زدن ممکن است فواید مختلفی داشته باشد، مانند:

  • حافظه شما را تقویت می کند
  • به شما کمک می کند توجه کنید
  • خلق و خوی شما را بهبود می بخشد
  • نسبت به قهوه و نوشیدنی های انرژی زا مقرون به صرفه تر است
  • باعث تقویت خلاقیت شما می شود
    چرت زدن نیز یک عمل رایج در بسیاری از نقاط جهان است. بعید است که دوره های استراحت اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد. این چرت زدن ها نشان دهنده کمبود خواب در کل جمعیت نیست.

خطرات چرت زدن

چرت زدن به خودی خود لزوماً مضر نیست، اما چرت زدن های مکرر ممکن است نشان دهنده خواب آرام شبانه کمتر باشد. نداشتن خواب کافی در شب خطر ابتلا به افسردگی، بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

افرادی که شب ها خوب نمی خوابند ممکن است سطوح بالاتری از کاتکول آمین ها داشته باشند. کاتکولامین ها بر پاسخ آدرنالین بدن شما تأثیر می گذارند و ممکن است فشار خون را افزایش دهند.

اختلال در عملکرد اندوتلیال اغلب با فشار خون بالا همراه است. اندوتلیوم لایه‌ای از سلول‌ها است که رگ‌های خونی شما را پوشانده و باعث گشاد شدن آنها می‌شود. اتساع از لخته شدن داخل رگ های خونی جلوگیری می کند و سلامت عروق را حفظ می کند. در نتیجه، خواب ضعیف ممکن است باز نگه داشتن رگ های خونی و عاری از لخته را برای بدن شما دشوار کند.

نویسندگان گزارش دادند:

افرادی که به طور معمولی چرت می زنند، 12 درصد بیشتر از افرادی که هرگز چرت نمی‌زنند، در معرض خطر فشار خون بالا و 24 درصد بیشتر در معرض خطر سکته هستند. خطر فشار خون بالا در افراد معمولی که  چرت می زنند تا 20 درصد افزایش می یابد.

چرت زدن سالم

چرت زدن فواید و خطرات متعددی دارد، بنابراین ممکن است مشخص نباشد که چرت زدن واقعا برای شما مضر است یا خیر. یکی از بهترین راه‌ها برای بهره‌مندی از فواید و به حداقل رساندن خطرات چرت زدن، برنامه‌ریزی قبل از آن است.

روش هایی که می توان از چرت زدن بهره برد:

از چرت زدن در اواخر روز خودداری کنید: اواسط بعد از ظهر بهترین زمان برای چرت زدن است. اما از چرت زدن بعد از ساعت 3 بعد از ظهر خودداری کنید. اگر خیلی نزدیک به زمان خواب چرت بزنید، ممکن است شب ها نتوانید بخوابید.

  • قهوه بنوشید: نوشیدن یک فنجان قهوه درست قبل از چرت زدن ممکن است به شما کمک کند. کافئین درست زمانی که از خواب بیدار می شوید تأثیر می گذارد و به شما کمک می کند تا احساس کنید انرژی زیادی دارید.
  • محیط خود را راحت و آرام کنید: در صورت امکان در مکانی خنک، تاریک و ساکت چرت بزنید.
  • زمان چرت زدن خود را تعیین کنید: زنگ ساعت را بیش از 20 تا 30 دقیقه تنظیم کنید. اگر برای مدت طولانی چرت بزنید، ممکن است با احساس گیجی و عدم استراحت از خواب بیدار شوید.

کافئین چیست؟

قهوه حاوی کافئین است. کافئین محرکی است که سیستم عصبی مرکزی را فعال می کند. به همین دلیل است که ممکن است بعد از نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی، بیشتر احساس بیداری، هوشیاری یا انرژی مضاعف کنید.

اما کافئین بیش از حد می تواند چیز بدی باشد. ممکن است عوارض جانبی مانند بی قراری، سرگیجه، سردرد، ضربان قلب سریع و حتی اضطراب ایجاد کند. اگر هر یک از این موارد را تجربه می کنید، ممکن است بخواهید کافئین را کاهش دهید یا آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده مصرف روزانه 400 میلی گرم کافئین را توصیه می کند. یعنی حدود چهار یا پنج فنجان قهوه. برخی از افراد نسبت به سایرین نسبت به اثرات کافئین حساس تر هستند.

چه زمانی باید با یک متخصص تماس بگیرید؟

اگر چرت زدن مکرر تنها راهی باشد که احساس آرامش می کنید، ممکن است یک مشکل اساسی برای سلامتی وجود داشته باشد. خواب آلودگی بیش از حد در طول روز ممکن است نشان دهنده اختلال خواب، افسردگی یا اختلال عملکرد تیروئید باشد. یک متخصص می تواند به تشخیص و درمان یک بیماری زمینه ای کمک کند.

در صورت بروز علائم خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، مانند:

  • کمبود اشتها
  • مشکل در بیدار شدن
  • احساس بی قراری
  • چرت زدن مکرر در محل کار، هنگام صرف غذا، یا هنگام صحبت با دیگران
  • انرژی کم
  • تغییرات خلقی (به عنوان مثال، احساس اضطراب یا تحریک پذیری)
  • بعد از چرت زدن احساس خوبی ندارید
  • 14 تا 18 ساعت در روز بخوابید
  • آهسته صحبت کردن
  • مشکل در فکر کردن و به خاطر سپردن

یک بررسی سریع

چرت زدن همیشه برای شما بد نیست. ممکن است توجه، حافظه و خلق و خوی شما را بهبود دهد. فقط مطمئن شوید که بعد از ساعت 3 بعد از ظهر چرت نزنید. یا نهایتا 30 دقیقه سعی کنید در یک محیط خنک، تاریک و ساکت چرت بزنید یا از قبل قهوه بنوشید.

چرت زدن مکرر ممکن است خطر ابتلا به عوارض قلبی عروقی را در صورت داشتن عادات خواب ضعیف افزایش دهد. اگر در بیدار شدن از خواب مشکل دارید، یا به طور منظم در طول روز چرت میزنید و بعد از یک استراحت کامل شبانه انرژی ندارید، با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

برای بررسی اختلالات خواب خواب خود، همین امروز می توانید با ما وقت ویزیت خود را رزرو کنید. مشکلات خواب منجر به عوارض متعددی از جمله مشکلات حافظه و خلق و خو می شود. با توجه به شیوع روزافزون آلزایمر برطرف کردن فاکتورهای خطر مانند مشکلات خواب ضروری است.

برای اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی با ما در تماس باشید.

منبع: https://www.health.com/news/frequent-napping-higher-risk-stroke-high-blood-pressure

کلینیک خواب شیراز (اختلالات خواب-سلامت خواب)

اخبار و مطالب آموزشی

چرا اصلا نمیتونم تمرکز کنم؟ چرا حواسم پرت میشه؟

به این مقاله امتیاز دهید