07136476172 - 09172030360 [email protected]

والدین به خوبی می دانند که تغییر برای نوزادان سریع اتفاق می افتد.  نوزادان تازه متولد شده خوابیدن را فقط در قسمت های کوتاه شروع می کنند.  اما طی چند ماه روند جدیدی به سمت خواب طولانی تر و صرف زمان بیشتری برای خواب شبانه ایجاد می شود. الگوهای خواب ممکن است به سرعت تغییر کند و حتی گاهی اوقات به نظر می رسد برعکس باشد. این اغلب یک پسرفت خواب نامیده می شود و می تواند در مراحل مختلف رشد کودکی رخ دهد. زمان و ماهیت پس‌رفت های خواب برای هر نوزادی می تواند متفاوت باشد. اما این غیر معمول نیست که در حدود چهار ماهگی رخ دهد. دانستن علل، علائم و راه‌های مقابله با پس‌رفت خواب نوزادان چهار ماهگی می‌تواند به والدین کمک کند تا عادت‌های خواب سالمی داشته باشند. و از خواب کودکشان حمایت کنند.

چگونه خواب نوزاد در حدود چهار ماهگی تغییر می کند؟

در دو ماه اول پس از تولد، یک نوزاد بین 14 تا 17 ساعت خواب در روز نیاز دارد.  اما این خواب در بخش های 1 تا 3 ساعته در طول روز وجود دارد .

این وضعیت در حدود سه ماهگی زمانی که خواب کودک شروع به تثبیت می کند شروع به تغییر می کند. به این معنی که آنها شروع به خوابیدن برای مدت طولانی تری در یک زمان می کنند. در حالی که چرت های متعدد هنوز هم عادی است. ممکن است جلسات خواب شبانه طولانی تری داشته باشند. و در مجموع ساعات کمتری بخوابند (نزدیک به 14-15 ساعت در روز).

با این حال، روند تثبیت خواب بسیار متغیر است. در این سن، مغز و بدن به سرعت در حال رشد هستند. و فرآیند تشکیل و پیوند نواحی مختلف مغز و سیستم عصبی ممکن است بی ثباتی در خواب ایجاد کند. نوزادان در حال یادگیری واکنش بیشتر و بیشتر به محیط خود هستند. از جمله سازگاری با نور روز، تغذیه و سایر جنبه های برنامه روزانه خود.

چه چیزی باعث پس‌رفت خواب چهار ماهگی می شود؟

پس‌رفت خواب چهار ماهگی ممکن است رخ دهد زیرا نوزادان در میانه یک تغییر اساسی از الگوی خواب نوزادان هستند. این انتقال همیشه هموار نیست.  بی ثباتی خواب که با رشد مغز در این سن همراه است ممکن است تحت تأثیر محیط، رشد فیزیکی و عادات خواب قرار گیرد.

چیزهای زیادی در مورد بیولوژی زیربنایی خواب ناشناخته باقی مانده است. بنابراین حتی متخصصان خواب کودکان نیز ممکن است نتوانند به یک دلیل برای پس‌رفت خواب چهار ماهگی اشاره کنند.

آیا همه نوزادان پس‌رفت خواب 4 ماهه دارند؟

همه نوزادان پس‌رفت خواب چهار ماهگی ندارند. مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که میزان قابل توجهی از تنوع فردی در خواب نوزاد وجود دارد. برخی از نوزادان ممکن است در چهار ماهگی هیچ پس‌رفت خواب قابل تشخیصی نداشته باشند. در حالی که برخی دیگر ممکن است در این سن یا در زمان کمی زودتر یا دیرتر به مشکل بخوابند.

علائم پس‌رفت 4 ماهه خواب چیست؟

در حدود چهار ماهگی، برخی از نوزادان علائم بدتر شدن خواب را نشان می دهند. نمونه هایی از علائم پس‌رفت خواب عبارتند از:

  • مشکل در به خواب رفتن
  • بیداری های شبانه مکرر
  • افزایش گریه یا بی قراری پس از بیدار شدن
  • به طور قابل توجهی زمان کل خواب را کاهش داد

طبیعی است که والدین تعجب کنند که این علائم پسرفت خواب تا چه زمانی ادامه خواهند داشت. در بیشتر موارد، مشکلات خواب فقط چند روز تا چند هفته طول می کشد. اما این ممکن است تا حدی به تقویت عادات خواب خوب بستگی داشته باشد که باعث خواب بهتر نوزاد می شود.

چگونه والدین می توانند با مشکلات خواب در کودکان چهار ماهگی کنار بیایند؟

هیچ راه حل واحدی برای پس‌رفت خواب چهار ماهگی وجود ندارد. در عوض، والدین تشویق می‌شوند تا برنامه‌ها و عادات خواب سالم را برای کودک خود پرورش دهند. نکات مختلف اغلب نه تنها می توانند در کوتاه مدت به شما کمک کنند، بلکه چارچوبی برای خواب سالم تر با رشد کودک شما ایجاد می کنند.

به اجرای دستورالعمل های خواب ایمن در نوزادان ادامه دهید.

  • همانطور که می خواهید تغییراتی در عادات خواب کودک خود ایجاد کنید، حتماً راهنمایی برای خواب ایمن و کاهش خطر ابتلا به سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را مرور کنید.

کودک خود را در حالی که خواب آلود است اما کاملاً نخوابیده بخوابانید.

  • اجازه دادن به فرزندتان که خوابیدن در رختخواب را تجربه کند، برخلاف خوابیدن در جای دیگری و سپس در رختخواب قرار گرفتن، به او این امکان را می دهد که تخت خود را با خواب مرتبط کند. همچنین می تواند به آنها کمک کند تا به خودی خود در رختخواب به خواب بروند. که می تواند به آرامش خود در طول بیداری های شبانه کمک کند.

به دنبال علائم خواب آلودگی باشید.

  •  سعی کنید علائمی مانند گیجی یا مالش چشمان خود را که می تواند نشان دهنده خستگی کودک شما باشد را شناسایی کنید. این می تواند نشانه ای برای شروع روتین قبل از خواب شما باشد. تا بتوانید هنگام خواب آلودگی آنها را در رختخواب قرار دهید.

زمان بازی در روز.

  • سعی کنید مطمئن شوید که کودک شما در معرض نور روز قرار می گیرد. فعال نگه داشتن کودک در هنگام بیدار بودن در طول روز و دسترسی به نور طبیعی می تواند به او کمک کند ساعت داخلی خود را طوری تنظیم کند که شب ها بیشتر بخوابد.

یک محیط خواب خوب ایجاد کنید.

  •  مطمئن شوید که هوا تاریک، ساکت و آرام است تا منابع کمتری برای تحریک، حواس پرتی یا مزاحمت وجود داشته باشد.

راه دیگر برای بهبود خواب نوزاد، ایجاد یک برنامه معمول قبل از خواب است. این می تواند نشانه هایی برای کودک شما ایجاد کند که زمان خواب است. و مشخص شده است که خوابیدن و بخواب ماندن نوزادان را آسان تر می کند . این روال باید شامل موارد زیر باشد:

  • کمی قبل از خواب به کودک خود غذا دهید تا بتواند قبل از نیاز به تغذیه مجدد، بیشتر بخوابد.
  • با انجام فعالیت های آرامش بخش مانند در آغوش گرفتن یا تکان دادن به کودک خود کمک کنید تا آرام شود.

اگر نوزاد شما در شب از خواب بیدار می شود، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • یک دقیقه صبر کنید قبل از رفتن آنها را بررسی کنید تا ببینید آیا آنها می توانند خود را آرام کنند و دوباره بخوابند.
  • اگر نیاز به شیر دادن به نوزاد در شب دارید، سعی کنید این کار را در اسرع وقت و در حالی که اتاق را تاریک و ساکت نگه دارید، انجام دهید. به محض تغذیه، از بازی با آنها یا تحریک آنها خودداری کنید. و آنها را به رختخواب بازگردانید تا دوباره بخوابند.

اگر کودک شما وقتی او را در رختخواب می‌گذارید از اضطراب جدایی گریه می‌کند، در برابر اصرار برای بیرون کشیدن او از تختش مقاومت کنید. سعی کنید آرام باشید، در حین صحبت کردن با صدایی آرام، سر آنها را به آرامی مالش دهید تا زمانی که آرام شوند. در این مرحله می توانید بی سر و صدا دور شوید و اجازه دهید آنها بخوابند.

چه زمانی والدین باید در مورد مشکلات خواب در کودکان چهار ماهگی با پزشک صحبت کنند؟

اگر کودک شما برای خوابیدن مشکل دارد یا بیدارهای زیادی در شب دارد، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که با پزشک خود صحبت کنید.  اگر متوجه موارد زیر نیز شدید :

  • عدم رشد یا افزایش وزن
  • کاهش تعداد تغذیه
  • تغییرات، به ویژه کاهش، در ادرار یا حرکات روده

والدین باید هر گونه تنفس غیرطبیعی در طول خواب را با پزشک اطفال خود در میان بگذارند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

چرخه خواب نوزاد شما با چرخه خواب شما متفاوت است

سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) و خواب (قسمت اول)