07136476172 - 09172030360 [email protected]

ربودن آمیگدال یک واکنش عاطفی به استرس است. اما برای درک بهتر ربایش آمیگدال. باید کمی در مورد نحوه عملکرد مغز بدانید. شما همچنین باید دو بخش خاص از مغز را درک کنید: آمیگدال و لوب پیشانی.

 

آمیگدال

 

آمیگدال مجموعه ای از سلول های بادام شکل است که در نزدیکی پایه مغز قرار دارد. هر فرد دارای دو گروه از این سلول ها است. یکی در هر نیمکره (یا سمت) مغز.

 

آمیگدال کمک می کند تا احساسات را تعریف و تنظیم کند. آنها همچنین خاطرات را حفظ می کنند و آن خاطرات را به احساسات خاص (مانند شادی. غمگینی. شادی) متصل می کنند. به اینها خاطرات عاطفی می گویند.

 

آمیگدال بخشی از سیستم لیمبیک مغز است. سیستم لیمبیک گروهی از ساختارهای پیچیده و به هم پیوسته در مغز است که مسئول پاسخ‌های احساسی و رفتاری یک فرد است.

 

مبارزه یا گریز

 

آمیگدال همچنین پاسخ جنگ یا گریز را فعال می کند.

 

این پاسخ می تواند به افرادی که در معرض خطر فیزیکی فوری هستند کمک کند تا برای ایمنی و امنیت خود به سرعت واکنش نشان دهند. برای مثال. پاسخ جنگ یا گریز به انسان های اولیه کمک کرد تا به تهدیدات پاسخ دهند تا از مجروح شدن یا کشته شدن خودداری کنند.

آمیگدال این پاسخ جنگ یا گریز را بدون هیچ ابتکاری از جانب شما فعال می کند. هنگامی که آن قسمت از مغز شما خطر را احساس می کند. به مغز شما سیگنال می دهد که هورمون های استرس را پمپ کند و بدن شما را برای مبارزه برای بقا یا فرار به مکان امن آماده می کند.

 

امروزه. این واکنش جنگ یا گریز به احتمال زیاد توسط احساساتی مانند استرس. ترس. اضطراب. پرخاشگری و خشم ایجاد می شود.

 

لوب های پیشانی

 

برای درک اینکه آمیگدال ربایی چیست. باید در مورد قسمت دوم مغز بدانید: لوب های فرونتال. این دو ناحیه بزرگ در جلوی مغز شما قرار دارند.

 

لوب های جلویی بخشی از قشر مغز هستند. این ناحیه از مغز اقدامات داوطلبانه منبع مورد اعتماد مانند استدلال. تفکر. حرکت. تصمیم گیری و برنامه ریزی را تنظیم می کند. منطقی تر از آمیگدال است.

 

لوب های جلویی به شما این امکان را می دهد که احساسات خود را ارزیابی کنید و سپس از تجربیات و قضاوت خود برای پاسخ آگاهانه استفاده کنید. این واکنش ها مانند واکنش هایی که توسط آمیگدال ایجاد می شود. خودکار نیستند.

در صورت تهدید فیزیکی. آمیگدال ممکن است به پاسخ جنگ یا گریز بپرد. اما لوب های جلویی اطلاعاتی را که دریافت می کنید پردازش می کنند تا به شما در تشخیص واقعی بودن خطر کمک کنند. اگر خطر فوری نیست. لوب های فرونتال به شما کمک می کنند تصمیم بگیرید در پاسخ به استرس چه کاری انجام دهید.

 

برای تهدیدات خفیف یا متوسط. لوب های فرونتال اغلب می توانند بر آمیگدال شما غلبه کنند تا بتوانید منطقی به وضعیت نزدیک شوید. اما در مورد تهدیدهای قوی. آمیگدال ممکن است واکنش جنگ یا گریز را تحریک کند.

 

برای انسان های اولیه. پاسخ جنگ یا گریز حیاتی بود. خطر آسیب فیزیکی بسیار واقعی بود.

 

با این حال. امروز بیشتر احتمال دارد که تهدیدات روانی. مانند فشارها و استرس های زندگی. کار و روابط مدرن را تجربه کنید. این احساسات نیز می توانند واکنش جنگ یا گریز آمیگدال را تحریک کنند.

 

خشم. پرخاشگری. ترس و استرس همگی محرک های عاطفی رایج هستند. آنها می توانند واکنش های ناگهانی. غیر منطقی و ایجاد کنند.

 

دانیل گولمن روانشناس در کتاب خود در سال 1995 “هوش عاطفی: چرا می تواند بیشتر از ضریب هوشی مهم باشد” این واکنش عاطفی بیش از حد به استرس را “ربایش توسط آمیگدال” نامید. آمیگدال ربوده شدن زمانی اتفاق می افتد که آمیگدال شما به استرس پاسخ می دهد و لوب های پیشانی شما را از کار می اندازد. که پاسخ جنگ یا گریز را فعال می کند و پاسخ های منطقی را غیرفعال می کند. به عبارت دیگر. آمیگدال کنترل مغز و پاسخ های شما را «ربایش» می کند.

 

هوش هیجانی

 

گولمن همچنین مسئول رایج کردن مفهوم هوش هیجانی (EI) بود. او توضیح داد که چگونه EI می تواند به افراد دارای منبع مطمئن کمک کند تا احساسات خود را مدیریت کنند و رفتار و تفکر خود را هدایت کنند. در جایی که ربودن آمیگدال طبیعی و فوری است. EI می تواند به شما کمک کند تا کنترل را دوباره به دست آورید.

EI همچنین می تواند به شما کمک کند تا احساسات افراد دیگر را بشناسید تا بتوانید آنها را درک کرده و تحت تأثیر قرار دهید. با این حال. ایده گلمن از EI تأکید می کند که افراد ابتدا باید از احساسات خود و احساسات اطرافیان خود آگاه باشند قبل از اینکه بتوانند از آن برای دیگران استفاده کنند.

 

علائم آمیگدال ربوده شدن چیست؟

 

علائم آمیگدال ربایی ناشی از واکنش شیمیایی بدن به استرس است. وقتی استرس را تجربه می کنید. مغز شما دو نوع هورمون استرس ترشح می کند: کورتیزول و آدرنالین. هر دوی این هورمون ها که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شوند. بدن شما را برای مبارزه یا فرار آماده می کنند.

 

این هورمون‌های استرس با هم. در پاسخ به استرس. کارهای زیادی را با بدن شما انجام می‌دهند. آنها:

  •     افزایش جریان خون در عضلات. بنابراین قدرت و سرعت بیشتری برای مبارزه یا فرار خواهید داشت
  •     راه های هوایی خود را گسترش دهید تا بتوانید اکسیژن بیشتری دریافت کرده و از آن استفاده کنید
  •     قند خون را افزایش دهید تا به شما انرژی فوری بدهد
  •     مردمک ها را گشاد کنید تا بینایی خود را برای پاسخ های سریع تر بهبود بخشید

 

هنگامی که این هورمون ها آزاد می شوند. ممکن است تجربه کنید:

 

  •     ضربان قلب سریع
  •     کف دست های عرق کرده
  •     پوست لطیف
  •     برآمدگی روی سطح پوست شما

 

ربودن آمیگدال ممکن است منجر به رفتار نامناسب یا غیرمنطقی شود. پس از ربودن آمیگدال. ممکن است علائم دیگری مانند خجالت و پشیمانی را تجربه کنید

 

چگونه می توان جلوی ربودن آمیگدال را گرفت؟

 

ربودن آمیگدال یک پاسخ خودکار است. بدن شما بدون هیچ ورودی آگاهانه ای از شما اقدام می کند.

 

با این حال. این بدان معنا نیست که نمی توانید جلوی ربودن آمیگدال را بگیرید یا از آن جلوگیری کنید. برای غیرفعال کردن آمیگدال و فعال کردن لوب های پیشانی. بخشی از مغز که مسئول تفکر منطقی است. فقط به تلاشی آگاهانه نیاز است.

وقتی احساس خطر می کنید یا به طور قابل توجهی استرس دارید. احساس بدن خود و آنچه را که انجام می دهد را بپذیرید. این پاسخ فرار یا مبارزه بدن شما است. در صورت وجود. احساسات و علائم فیزیکی خود را بررسی کنید. (در ابتدا. این ارزیابی ممکن است پس از یک قسمت اتفاق بیفتد. زیرا توقف ربایش در لحظه ممکن است دشوار باشد.

 

سپس. وقتی دوباره این واکنش را احساس کردید. آن را تصدیق کنید و برای به دست آوردن مجدد کنترل تلاش کنید. به خود یادآوری کنید که این یک پاسخ خودکار است. اما منطقی ترین پاسخ نیست.

 

وقتی آرام شدید…

 

وقتی آرام شدید یا استرس کمتری احساس کردید. می توانید قشر پیشانی خود را فعال کنید. با فکر کردن به اینکه چه چیزی پاسخ را فعال کرد و چه احساسی داشتید شروع کنید. سپس. پاسخ هایی را که می توانید و باید داشته باشید در نظر بگیرید. اینها پاسخ های متفکرانه و منطقی تر خواهند بود. اگر هنوز احساس می کنید در لحظه احساس می کنید. به خودتان زمان بیشتری بدهید.

 

در طول اوج واکنش جنگ یا گریز. تنفس را می توان ابزاری قدرتمند به حساب آورد. به سرعت نفس خود فکر کنید و برای کاهش سرعت آن تلاش کنید. یک ریتم آرام و طبیعی پیدا کنید. بر روی احساس بدن خود هنگام دم و بازدم تمرکز کنید.

 

پس از پایان یافتن پاسخ. آنچه اتفاق افتاده را مرور کنید. محرک هایی را در نظر بگیرید که منجر به واکنش جنگ یا گریز شد. هنگامی که علائم و محرک های هشدار دهنده را تشخیص می دهید. ممکن است بتوانید به راحتی با استرسی که در وهله اول منجر به پاسخ می شود کنترل کنید.

 

چگونه از ربودن آمیگدال جلوگیری کنیم؟

 

بهترین راه برای جلوگیری از ربودن آمیگدال این است که بفهمید چه چیزهایی باعث واکنش می شوند تا بتوانید از آنها اجتناب کنید. از طرف دیگر. می‌توانید از تمرین‌هایی مانند تمرکز حواس استفاده کنید تا به شما در کنترل بهتر واکنش‌های بدنتان در هنگام احساس واکنش کمک کند.

 

استرس عاطفی. ذهنی و حتی جسمی می تواند واکنش جنگ یا گریز آمیگدال را تحریک کند. وقتی علائم آمیگدال ربوده شدن را احساس کردید. مکث کنید. توجه داشته باشید که چه احساسی دارید و چه چیزی شما را به این لحظه سوق داده است. هر گونه تغییر بدنی که تجربه می کنید را تشخیص دهید.

 

همچنین در نظر بگیرید که چه چیزی باعث این احساسات شده است. محرک‌های بیشتر افراد در دسته‌های کلی یکسانی قرار می‌گیرند (استرس. عصبانیت. پرخاشگری). اما محرک‌های هر فرد منحصر به فرد خواهد بود.

 

ذهن آگاهی

اینها مراحل ابتدایی تمرینی به نام ذهن آگاهی هستند. ذهن آگاهی به منبع قابل اعتماد کمک می کند تا در پاسخ ها و انتخاب های خود حضور بیشتری داشته باشید و درگیر باشید.

 

از طریق تمرکز حواس. می توانید مواردی مانند احساس خود و آنچه شما را تحریک می کند. بررسی کنید. شما می توانید یاد بگیرید که به صورت منطقی پاسخ دهید. این روش دیگری برای گفتن است که می توانید کنترل را از آمیگدال خود خارج کنید و آن را به قشر پیشانی خود بازگردانید.

 

ذهن آگاهی نیاز به تمرین دارد. وقتی برای اولین بار سعی می کنید روی بدن و احساسات خود تمرکز کنید. سرگردانی در افکارتان آسان است. اما مانند بسیاری از چیزها. تمرین آن را آسان تر می کند.

 

به علاوه. مهم است که این تکنیک ها را به طور منظم تمرین کنید. نه فقط زمانی که در یک حالت بسیار احساسی هستید.

 

یکی از راه‌ های کمک به تمرکز ذهن در حین تمرین ذهن آگاهی. کنترل فعال تنفس است. روی دم و بازدم تمرکز کنید. روی احساسی که هوا در لحظه به شما دست می دهد تمرکز کنید و توجه کنید که بدن شما در پاسخ به هوا چگونه حرکت می کند.

 

در حالی که ممکن است راه های دیگری برای جلوگیری از ربودن آمیگدال پیدا کنید. این دو راه اصلی هستند. یادگیری اجتناب از محرک ها می تواند مانع از این شود که آمیگدال شما فرصتی برای غلبه بر کنترل عاطفی شما نداشته باشد. ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند واکنش های احساسی را کاهش داده و معکوس کنید

 

تکنیک هایی برای جلوگیری از ربودن آمیگدال

 

استدلال هنگامی که واکنش عاطفی خود را آرام کردید. می توانید از استدلال و منطق برای فکر کردن به موقعیت خود استفاده کنید. به این ترتیب. شما گزینه‌هایی برای پاسخ دادن به آن دارید و می‌توانید گزینه‌ای را انتخاب کنید که مناسب‌ترین موقعیت را داشته باشد. نه گزینه‌ای که واکنش احساسی را برآورده کند.

ذهن آگاهی. از مدیتیشن یا تنفس کنترل شده برای تمرکز انرژی بدن خود استفاده کنید. این به شما کمک می کند تا به یک تهدید یا استرس به روشی مسالمت آمیز پاسخ دهید. این به شما کمک می کند تا ربوده شدن آمیگدال را متوقف کنید تا بتوانید کنترل خود را حفظ کنید.

 

جمع بندی

 

  • پاسخ جنگ یا گریز آمیگدال برای انسان های اولیه مفید بود. آنها مرتباً تهدیدهای فیزیکی واقعی و فوری را تجربه می کردند. امروز. اینطور نیست.

 

  • دنیای مدرن پر از استرس است. اما اغلب ناشی از واکنش به رویدادها. مانند بلایای طبیعی و نزاع. یا حتی کار. ترافیک و مشاجره با خانواده است. آمیگدال همچنان به این استرس واکنش نشان می دهد که گویی یک تهدید فیزیکی است.

 

  • با این حال. شما می توانید از این ربوده شدن آمیگدال جلوگیری کنید. شما می توانید بر واکنش های عاطفی غیرمنطقی مغز خود کنترل داشته باشید.

 

  • می توانید این کار را با کاهش سرعت. نفس های عمیق و تمرکز مجدد افکارتان انجام دهید. این مراحل به لوب های فرونتال مغز شما اجازه می دهد تا آمیگدال غیرمنطقی را به دست گیرند. هنگامی که این اتفاق می افتد. شما بر پاسخ های خود کنترل دارید و از رفتار خود احساس پشیمانی یا خجالت نخواهید داشت.

 

https://www.healthline.com/health/stress/amygdala-hijack

رهایی از خشم و نشخوار فکری با 4 استراتژی!

بازی های ویدیویی برای کشف منشأ احساسات

افکار منفی چرا قبل از خواب به سراغمان می‌آید؟