07136476172 - 09172030360 [email protected]

بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که به طور منظم چرت می زنند ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی باشند.

یک مطالعه بررسی شده که در نشریه Hypertension منتشر شد نشان داد افرادی که در طول روز بیشتر چرت می زنند، 12 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا و 24 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک در مقایسه با افرادی که اصلاً چرت نمی زنند، هستند.

آمار چرت زدن در 360000 بزرگسال!

برای این مطالعه، وانگ و همکارانش داده‌های نزدیک به 360000 نفر بین 40 تا 69 سال را که بین سال‌های 2006 تا 2010 در بریتانیا زندگی می‌کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

در شروع مطالعه، هیچ یک از شرکت کنندگان فشار خون بالا نداشتند و سکته مغزی نکرده بودند. همه شرکت‌کنندگان نمونه‌های خون، ادرار و بزاق را برای محققان تهیه کردند.

محققان شرکت کنندگان را بر اساس تعداد دفعات چرت زدن در گروه های مختلف دسته بندی کردند: «هرگز/به ندرت»، «گاهی اوقات» یا «معمولا».

هنگامی که شرکت کنندگان چرت زدن خود را افزایش دادند (برای مثال، رفتن از گروه “هرگز” به گروه “گاهی” یا گروه “گاهی” به گروه “معمولا”)، خطر ابتلا به فشار خون بالا تا 40٪ افزایش یافت.

آیا چرت زدن برای شما مضر است؟

در حالی که یافته های این مطالعه ارتباط بین چرت زدن مکرر و افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته را نشان می دهد، این بدان معنا نیست که چرت زدن خود بد است. در عوض، چرت زدن می تواند نشانه ای از سایر مشکلات خواب یا بیماری باشد.

دکتر مایکل گراندنر، مدیر برنامه تحقیقات خواب و سلامت و دانشیار روانپزشکی در دانشگاه آریزونا، که در این مطالعه شرکت نداشت، میگوید افرادی که اغلب چرت می زنند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای بیماری های قلبی عروقی باشند. اما این “به این معنی نیست که چرت زدن خود مضر است.”

در عوض، وجود چرت زدن ممکن است نشانگر این باشد که مشکلی در سلامت فرد وجود دارد.

مشکل به خود چرت زدن نیست. بلکه بیشتر به این واقعیت مربوط می‌شود که اگر افراد نتوانند در طول روز بیدار بمانند، به این معنی است که ممکن است در خواب شبانه مشکل داشته باشد.
به گفته گرندر، اکثر افرادی که در طول روز چرت های مکرر می زند، این کار را انجام می دهند زیرا خواب شبانه آنها مطلوب نیست.

نداشتن خواب کافی یا خواب کم کیفیت در شب منجر به خواب آلودگی در طول روز می شود. بنابراین، چرت زدن خود لزوماً مشکل نیست.

اگر فکر میکنید چرت زدن مکرر شما به دلیل مشکلات خواب در شب است و هر چقدر شب بخوابید باز هم خستگیتان درنمی‌رود، از متخصص خواب کمک بگیرید. انستیتو سلامت مغز دانا با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین امکانات روز دنیا نوع اختلال خواب را در شما تشخیص میدهد و درمان میکند. برای اطلاعات بیشتر واحد خواب را در سایت ما ببینید:

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

چرت زدن ممکن است نشانه ای از بیماری های دیگر باشد:

افرادی که آپنه انسدادی خواب دارند – یک اختلال جدی خواب – خواب بسیار ضعیفی دارند. وقتی شما دچار آپنه خواب می شوید، به این معنی است که چندین بار در شب، مغز شما باید برای باز کردن راه هوایی شما فعال شود تا توانید نفس بکشید. هر بار که این اتفاق می افتد، آدرنالین و سایر هورمون های استرس را دریافت می کنید که فشار خون شما را در لحظه بالا می برند.

در حالی که محققانی که مطالعه اخیر را انجام دادند ممکن است ارتباطی بین چرت زدن، فشار خون بالا و سکته پیدا کرده باشند، اما این یافته را می توان با عادات بد خوابیدن در شب شرکت کنندگان توضیح داد.

این توضیحات همچنین با گایدلاین خواب مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) مطابقت دارد، که بیان می کند نخوابیدن کافی در شب می تواند منجر به افسردگی، سکته مغزی، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شود.

تحقیقات قبلی نیز به نتایج مشابهی رسیده است: مطالعه ای که در سال 2021 منتشر شد، ارتباط بین آپنه انسدادی خواب، بیماری قلبی عروقی و خطر ابتلا به فشار خون بالا را نشان داد.

چقدر چرت زدن زیاد محسوب میشود؟

چرت زدن هر روز یا چند بار در هفته در واقع بسیار رایج است. در واقع، بنیاد ملی خواب گزارش می دهد که تقریباً یک سوم بزرگسالان به طور منظم یک چرت بین روز می زنند.

اگر این چرت‌ها بیش از 30 دقیقه یا بیشتر چند بار در هفته باشد، ممکن است نشان دهنده مشکلات اساسی سلامتی و کمبود خواب باشد.

اگر چرت زدن برای آخر هفته در نظر گرفته شود، می تواند به این معنی باشد که کمبود خواب در طول هفته ایجاد شده است. کمبود خواب که ناشی از الگوهای سبک زندگی یا برنامه کاری افراد است، لزوماً نشان دهنده یک اختلال نیست.

در این موارد، تنظیم بهداشت خواب و روال قبل از خواب فرد ممکن است برای اصلاح این مشکل کافی باشد.

چقدر در شب به خواب نیاز دارم؟

به طور کلی، انجمن قلب آمریکا (AHA) داشتن حداقل هفت تا نه ساعت خواب با کیفیت در شب را توصیه می کند.

اگر نمی‌توانید به توصیه‌های خواب شبانه AHA عمل کنید، چرت زدن گاه به گاه می‌تواند به شما کمک کند روز را سپری کنید.

با این حال، اگر چرت زدن چیزی است که بدنتان شما را مجبور به انجام هر روزه آن می کند، می تواند به این معنی باشد که کیفیت خواب شما ضعیف است و باید در مورد آن با متخصص خواب صحبت کنید.

شما مجبور نیستید چرت زدن را رها کنید

چرت زدن به خودی خود ذاتاً مضر نیست. برای بسیاری از افراد، چرت زدن می تواند مفید باشد و حتی ممکن است عملکرد مغز را بهبود بخشد و عملکرد روزانه را افزایش دهد

مطالعات دیگر نشان داده اند که چرت زدن می تواند عملکرد ذهنی را بهبود بخشد، حافظه را تقویت کند و به افراد کمک کند تا احساساتی مانند ناامیدی را بهتر مدیریت کنند.

لزوماً لازم نیست چرت زدن را کنار بگذارید، اما بهتر است رفتار معمولی خود را در هنگام چرت زدن درک کنید و اگر تغییر کرد، توجه داشته باشید.

اگر متوجه شدید که به دلیل بیدار ماندن در حال چرت زدن هستید، ببینید آیا شب ها به اندازه کافی و با کیفیت خوب می خوابید یا خیر. “در حالی که چرت زدن ممکن است کمک کند، این داده ها نشان می دهد که آنها هر مشکلی را که ممکن است به طور کامل حل نمی کنند.”

به طور کلی، کارشناسان می گویند که مطالعه جدید به این معنا نیست که افراد باید رفتارهای چرت زدن یا خواب خود را تغییر دهند – به خصوص اگر از چرت زدن برای شارژ شدن لذت می برند.

مطمئناً نمی‌توانیم از این مطالعه نتیجه بگیریم که چرت زدن مضر است. اگر شخصی خواب بدی داشته است و نیاز به چرت زدن به مدت 30 تا 60 دقیقه دارد، کاملاً منطقی است که هر از گاهی چرت بزند.

اگر بدنتان شما را وادار می‌کند که هر روز چرت بزنید یا در موقعیت‌هایی که خطرناک یا غیرمنتظره است، مانند پشت فرمان، به خواب می‌روید، احتمالاً نشان‌دهنده یک مشکل اساسی است که باید برطرف شود.

این چه معنایی برای شما دارد

چرت زدن ذاتاً برای شما بد نیست، اما می تواند نشانه ای از این باشد که شما در شب خوب یا به اندازه کافی نمی خوابید.

اگر مرتب چرت می‌زنید، نمی‌توانید بیدار بمانید یا شب‌ها با کیفیت نمی‌خوابید، با متخصص خواب صحبت کنید. ممکن است یک اختلال خواب یا بیماری زمینه ای داشته باشید.

به طور کلی، داشتن حداقل هفت تا نه ساعت خواب در شب، حفظ یک چرخه خواب/بیداری ثابت، و پرهیز از غذاهای سنگین و الکل قبل از خواب می تواند به شما کمک کند تا خوابی آرام داشته باشید.

 

نکات کلیدی چرت زدن زیاد

  • یک مطالعه جدید نشان داد که چرت زدن مکرر در طول روز با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است.
  • کارشناسان می گویند که چرت زدن لزوماً مضر نیست، بلکه می تواند نشانه ای از مشکل خواب شبانه یا اختلال خواب یا بیماری باشد.
  • اگر نمی توانید مدوام بیدار بمانید یا در طول فعالیت هایی که به توجه شما نیاز دارند به خواب می روید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید.

منابع: