07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر شماهم برای خواباندن  نوزادتان مجبور به روشن کردن سشوار شده اید.  یا مجبورید حتما نوزاد گریان خود را سوار ماشین کنید و چرخی در شهر بزنید، تا در اثر صدا و ارتعاش ماشین بخوابد.  احتمالا برا ی شما  جالب باشد تا درباره این عادت نوزادان بیشتر بدانید.  بعضی از افراد ارتعاش و حرکت ماشین را یادآور محیط رحم برای نوزاد میدانند.  اما چه توضیحی برای صدای سشوار برای آرام شدن آنها و تمایل نوزادان به شنیدن صدای آ« دارند.  صدایی شبیه به صدای برفک تلویزیون در دهه 60! این موضوع به نویز سفید ربط دارد.

در این مقاله با ما همراه باشید.  بسیاری از مردم از به خواب رفتن با صدای آرام‌بخش نویز سفید، که شامل صداهای با فرکانس پایین، متوسط ​​و بالا است که با هم و با شدت یکسان پخش می‌شوند، لذت می‌برند.  نویز سفید به طور موثر صداهای دیگر را پنهان می کند و برای افرادی که در محله های پر سر و صدا زندگی می کنند مفید است.  با این حال، چند تصور غلط رایج در مورد اینکه صدای سفید چیست و چگونه می تواند به خواب شما کمک کند وجود دارد.

واژه نویز سفید (White noise) در اصطلاح علم روان شناسی، به گونه ای جدید به کار گرفته می شود. در واقع نویز سفید (وایت نویز) به صداهایی انتخابی با فرکانس و توان یک نواخت گفته می شود که آگاهانه در محیط کار و یا استراحت پخش می شوند تا به موجب آن، شخص احساس آرامش و تمرکز داشته باشد.

نویز سفید چیست؟

هنگام اندازه گیری امواج صوتی، “فرکانس” به سرعت ارتعاش امواج در ثانیه اشاره دارد. در حالی که “دامنه” (یا “قدرت”) به اندازه امواج اشاره دارد.  فرکانس بر حسب هرتز و دامنه معمولاً بر حسب دسی بل اندازه گیری می شود.  رابطه بین فرکانس و دامنه یک موج صوتی برای تعریف «رنگ‌های» مختلف نویز استفاده می‌شود. که خواص ساختاری با امواج نوری متناظر با همان نام دارند.

برای تولید نویز سفید، هر فرکانسی که گوش انسان می تواند بشنود به ترتیب تصادفی در همان دامنه پخش می شود.  این منجر به صدای “سش” می شود. هههه شاید بخاطر همین صداست که به سشوار، سشوار میگویند!  این صدا در تلویزیون یا رادیو استاتیک هم شنیده میشود است. همانطور که تصور می شود نور سفید از هر طول موج مرئی در طیف رنگی تشکیل شده است. نویز سفید از هر فرکانس شنیداری تشکیل شده است.  به طور مناسب، “صدای سیاه” به صدای واقعی سکوت اشاره دارد.

صداهای مخرب مانند کوبیدن در لزوماً شما را از خواب بیدار نمی کند زیرا بلند هستند.  بلکه تغییر قوام صدا از نرم تا بلند می تواند آنقدر قوی باشد که خواب شما را مختل کند.  نویز سفید واقعی اساساً پوششی از صدا ایجاد می کند که این تغییرات سازگاری ناگهانی را پنهان می کند.  و از آنجایی که نویز سفید قابل شنیدن است، می تواند برای افرادی که دوست ندارند در یک محیط کاملا ساکت بخوابند نیز مفید باشد.

 کاربرد در بیمارستان

نویز سفید به ویژه برای بیماران بیمارستانی موثر است.  این تنظیمات معمولاً بلند و پر از صدای محیط هستند که می تواند خواب را مختل کند.  مطالعات نشان می‌دهند که دستگاه نویز سفید می‌تواند شروع خواب را برای بیماران یا زمان به خواب رفتن را در مقایسه با بیمارانی که از این دستگاه‌ها استفاده نمی‌ کنند، تقریباً 40 درصد کاهش دهد.  برخی مطالعات همچنین نشان داده‌اند که نویز سفید می‌تواند به نوزادان و کودکان خردسال کمک کند تا سریع‌تر به خواب بروند.  نویز سفید همچنین در کمک به کودکان بی توجه برای تمرکز بهتر در کلاس های درس موثر است.

نویز صورتی در مقابل نویز سفید

برخی از افراد نویز سفید را با صداهای محیطی خاص مانند فن یا کولر گازی یکی می دانند، اما از نظر فنی یکسان نیستند.  تأثیر روی گوش‌های شما ممکن است مشابه باشد. اما طبق تعریف، نویز سفید باید شامل تمام فرکانس‌های شنیداری باشد که به‌طور تصادفی در یک دامنه پخش می‌ شوند.

برخی از صداهایی که با نویز سفید اشتباه گرفته می شوند در واقع رنگ های مختلف نویز هستند.  یک مثال رایج نویز صورتی است.  در حالی که نویز سفید با دامنه یکسان در تمام فرکانس ها تعریف می شود. دامنه نویز صورتی هر بار که فرکانس دو برابر می شود به نصف کاهش می یابد.  نتیجه ترکیبی از صداهای با فرکانس پایین شدیدتر و صداهای با فرکانس بالا ملایم تر است.

گوش انسان به ویژه به فرکانس های بالا حساس است، بنابراین بسیاری از مردم صدای صورتی را خوشایندتر از نویز سفید می دانند.  صدای صورتی ممکن است فواید خواب دیگری نیز داشته باشد.  برخی از مطالعات نشان می دهد که صدای صورتی می تواند فعالیت امواج مغزی شما را کاهش دهد.  مغز شما در مراحل اولیه چرخه خواب کمتر فعال می شود. با کمک به این فرآیند، صدای صورتی می تواند شروع خواب را کاهش دهد. طول مدت خواب را افزایش دهد و کیفیت کلی خواب را بهبود بخشد.

 صدای قرمز ، آبی و…

کسانی که صدای صورتی را ترجیح می دهند ممکن است صدای قرمز را تسکین دهند.  نویز قرمز نیز با افزایش فرکانس از شدت آن کاسته می شود، اما به میزان چشمگیری  این یک صدای با غرش کم تولید می کند.  از طرف دیگر، شدت نویز آبی با افزایش فرکانس افزایش می‌یابد و در نتیجه تأکید بیشتری بر تن‌های بالا و کمتر برای تن‌های پایین می‌شود.  صدای آبی را می توان به یک اسپری خوب آب تشبیه کرد.

بهترین رنگ صدا برای خواب به ترجیح شخصی بستگی دارد. اگر صداهای با فرکانس بالا را بیش از حد خشن می‌بینید، ممکن است صدای صورتی یا قرمز باس سنگین‌تر به گوش شما برسد.  اگر ترجیح می دهید به صداهای با فرکانس بالاتر گوش دهید، نویز سفید یا آبی ممکن است بهترین گزینه شما باشد.  ما توصیه می کنیم با استفاده از دستگاه صوتی که می تواند این صداها را تکرار کند، رنگ های مختلف را آزمایش کنید.

انتخاب ماشین نویز سفید

دستگاه صدای سفید که به عنوان دستگاه صدا نیز شناخته می‌شود، می‌تواند به شما کمک کند تا محیط اتاق خواب آرامش‌بخش‌تری ایجاد کنید که خوابی سالم و باکیفیت ایجاد می‌کند.  این دستگاه‌ها علاوه بر نویز سفید و سایر رنگ‌های نویز، اغلب صداهای محیطی و طبیعی مانند صدای جیر جیر پرندگان و امواج را تولید می‌کنند.  قبل از انتخاب ماشین، چند فاکتور را باید در نظر بگیرید:

  • قیمت : اکثر دستگاه های نویز سفید کمتر از 100 دلار قیمت دارند.  مدل‌های سطح بالاتر معمولاً طیف وسیع‌تری از نویزها و صداها را ارائه می‌دهند.
  • اندازه : دستگاه های صوتی عموماً سبک و جمع و جور هستند. اگرچه برخی از آنها بسیار کوچک هستند و برای سفر طراحی شده اند.
  • تایمر خواب : برخی از دستگاه های صدا دارای تایمرهای قابل برنامه ریزی هستند. که پس از مدت زمان مشخصی دستگاه را به طور خودکار خاموش می کنند.
  • حلقه زدن : برخی از دستگاه‌های نویز سفید صداهای خود را در پایان از نو شروع میکنند. تا یک تجربه گوش دادن مداوم ایجاد کنند. در حالی که برخی دیگر پس از پایان ضبط متوقف می‌شوند.
  • زنگ هشدار : دستگاه های صوتی اغلب دارای زنگ هشدار داخلی هستند. که به شما کمک می کند در زمان های خاصی از خواب بیدار شوید.

اگر ترجیح می دهید یک دستگاه صدای اختصاصی خریداری نکنید، می توانید به جای آن یک برنامه نویز سفید را در تلفن هوشمند یا تبلت خود دانلود کنید.  این برنامه ها اگر رایگان نباشند معمولاً بسیار ارزان هستند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

روال قبل از خواب مطلوب برای بزرگسالان

سفر و خواب (قسمت اول)