07136476172 - 09172030360 [email protected]

مکمل ال تیانین چیست؟ یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در چای سبز یافت می شود. L-theanine نشان داده شده است که اثر آرام بخش دارد و می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. برخی تحقیقات همچنین نشان داده اند که مکمل ال تیانین ممکن است به جنبه های خاصی از ADHD کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید این اثرات مورد نیاز است.

ADHD با مشکلات تمرکز، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود. در حالی که هیچ درمانی برای ADHD وجود ندارد، استراتژی ها و درمان هایی وجود دارد که می تواند به افراد کمک کند تا ویژگی های بیش فعالی خود را به طور موثر مدیریت کنند.

مکمل ال تیانین چیست و کاربرد برای ADHD در یک نگاه

L-theanine نوعی اسید آمینه است که در چای سبز و سیاه یافت می شود. برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد ممکن است به بهبود جنبه های خاصی از ADHD از جمله توجه و تکانشگری کمک کند. با این حال، چنین مطالعاتی کوچک هستند و شواهد بیشتری برای درک اثرات مکمل ال تیانین بر ADHD مورد نیاز است.

L-theanine برای ADHD: آیا کمک می کند؟

مکمل ال تیانین ممکن است یک راه طبیعی برای درمان ADHD ارائه دهد. L-theanine می تواند به بهبود توجه و تمرکز کمک کند و اثر آرام بخشی بر ذهن دارد. همچنین نسبتا بی خطر است و عوارض جانبی کمی دارد. اگر قصد مصرف مکمل ال تیانین را برای ADHD دارید، مهم است که ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

تحقیق در مورد L-Theanine برای ADHD

یک مطالعه کوچک در سال 2019 نشان داد که به نظر می رسد ال-تینین و کافئین جنبه های ADHD، از جمله توجه پایدار و عملکرد شناختی کلی را بهبود بخشد.

مطالعه کوچک دیگری که در ژورنال Scientific Reports منتشر شد نشان داد که مکمل ال تیانین توجه را در پسران مبتلا به ADHD بهبود می بخشد. این مطالعه روی 5 پسر مبتلا به ADHD در سنین 8 تا 15 سال مورد بررسی قرار گرفت. به پسرها 2.5 میلی گرم بر کیلوگرم L-تیانین، mg/kg 2.0 کافئین، ترکیب آنها، یا دارونما قبل از درگیر شدن در انجام یک کار داده شد.
پسرانی که ال تیانین را همراه با کافئین مصرف کرده بودند، در مقایسه با آنهایی که دارونما مصرف کرده بودند، به طور قابل توجهی توجه و تمرکز بهتری نشان دادند.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد L-theanine ممکن است به اختلال خواب در ADHD کمک کند. یک مطالعه مروری سیستماتیک منتشر شده در مجله سایکوفارماکولوژی کودک و نوجوان نشان داد که مکمل ال تیانین ممکن است به بهبود خواب در افراد مبتلا به ADHD کمک کند.
در حالی که تحقیقات امیدوارکننده ای در مورد استفاده از L-theanine برای ADHD وجود دارد، تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است.

آیا ال تیانین باید با کافئین ترکیب شود؟

L-theanine را می توان به تنهایی یا در ترکیب با کافئین مصرف کرد. یک مطالعه منتشر شده در مجله Nutritional Neuroscience نشان داد که مکمل ال تیانین و کافئین باعث بهبود توجه و تمرکز در بزرگسالان می شود.

به 20 شرکت‌کننده مرد، 200 میلی‌گرم ال تیانین، 160 میلی‌گرم کافئین، ترکیب آنها، یک فنجان چای سیاه یا دارونما داده شد. در شرکت کنندگانی که L-theanine، کافئین یا ترکیبی از آنها مصرف کرده بودند، در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، توجه و تمرکز به طور قابل توجهی بهبود یافت.
تحقیقات همچنین نشان می دهد که ترکیب L-theanine و کافئین به نظر می رسد به کاهش تکانشگری در کودکان مبتلا به ADHD کمک کند.

ال تیانین چیست؟

L-theanine متعلق به دسته ای از ترکیبات شناخته شده به عنوان اسیدهای آمینه است. اسیدهای آمینه بلوک های سازنده پروتئین ها هستند. ال تیانین به طور طبیعی در چای سبز یافت می شود. به صورت مکمل نیز موجود است.

نشان داده شده است که L-theanine اثر آرام بخش دارد و می تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که ال تیانین ممکن است به بهبود توجه و تمرکز کمک کند.

چگونه می توانم ال تیانین دریافت کنم؟

L-theanine را می توانید از چای سبز یا به صورت مکمل دریافت کنید. مکمل های ال تیانین نیز در دسترس هستند و به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، مانند هر مکمل دیگری، همیشه بهتر است با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که برای شما بی خطر است.

چه کسانی نباید ال تیانین مصرف کنند؟

L-theanine به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، برخی از افراد هستند که نباید ال تیانین مصرف کنند. اینها شامل زنان باردار یا شیرده، کودکان، و افرادی با بعضی بیماری های است.
اگر در مورد مصرف L-theanine نگرانی دارید، با پزشک خود صحبت کنید. قبل از مصرف ال تیانین، همیشه در مورد سایر داروها یا مکمل هایی که در حال حاضر مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید تا از تداخلات دارویی احتمالی جلوگیری شود.

چه مقدار ال تیانین باید مصرف کنید؟

مقدار L-theanine که باید مصرف کنید به عوامل مختلفی از جمله سن، وزن و وضعیت سلامتی شما بستگی دارد. در یک مطالعه، محققان به شرکت کنندگان دوزهای زیر را از ال تیانین دادند:

کودکان:

2.5 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز

بزرگسالان:

200 میلی گرم در روز

قبل از مصرف ال تیانین یا هر مکمل دیگری همیشه با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض جانبی ال تیانین

L-theanine به طور کلی به خوبی تحمل می شود و عوارض جانبی کمی دارد. شایع ترین عارضه جانبی حالت تهوع است.

در یک مطالعه، برخی از کودکان هنگام مصرف ال تیانین دچار تیک های صورت شدند. این عارضه جانبی پس از قطع مصرف مکمل برطرف شد.

در صورت بروز هر گونه عوارض جانبی، مصرف L-theanine را قطع کرده و با پزشک خود صحبت کنید.

ال تیانین ممکن است با برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. اگر دارویی مصرف می کنید،قبل از مصرف L-theanine یا هر مکمل دیگری همیشه بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

ADHD چیست؟

ADHD شکلی از واگرایی عصبی است که با مشکلات توجه، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می‌شود. ویژگی‌های ADHD می‌تواند شامل مشکل در تمرکز روی کارها، مشکل در توجه، عمل بدون فکر کردن، و پرت شدن حواس به راحتی باشد.

ADHD کودکان و بزرگسالان را در هر سنی تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند منجر به مشکلاتی در خانه، مدرسه، محل کار یا در روابط شود.

ویژگی های ADHD

ویژگی‌های ADHD عموماً تحت دو نوع مجموعه کلی قرار می‌گیرند: بی‌توجهی و بیش‌فعالی/تکانشگری. بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روان‌پزشکی آمریکا، ویرایش پنجم (DSM-5)، فرد باید حداقل شش علامت از یک یا هر دو را نشان دهد. دسته بندی هایی که باید با ADHD تشخیص داده شوند.

بی توجهی

ویژگی های بی توجهی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • عدم توجه دقیق به جزئیات یا اشتباهات بی دقتی در تکالیف مدرسه، محل کار یا سایر فعالیت ها.
  • مشکل حفظ توجه در کارها یا فعالیت های بازی.
  • به نظر می رسد وقتی مستقیماً با او صحبت می شود گوش نمی دهد.
  • پیروی نکردن از دستورالعمل ها و ناتوانی در انجام تکالیف مدرسه، کارهای خانه یا وظایف در محل کار.
  • در سازماندهی کارها و فعالیت ها مشکل دارند.
  • پرهیز، دوست نداشتن، یا بی میلی به درگیر شدن در کارهایی که نیازمند تلاش ذهنی مداوم است.
  • از دست دادن چیزهای ضروری برای کارها یا فعالیت ها.
  • به راحتی توسط محرک های خارجی منحرف می شوند.
  • اغلب اوقات فراموشکار بودن در فعالیت های روزانه.

بیش فعالی / تکانشگری

ویژگی های بیش فعالی / تکانشگری ممکن است شامل موارد زیر باشد:
  • بی قراری دست یا پا هنگام نشستن.
  • ترک صندلی در شرایطی که انتظار می رود نشسته باقی بماند.
  • دویدن یا بالا رفتن بیش از حد در شرایطی که نامناسب است.
  • داشتن مشکل در بازی یا شرکت در فعالیت های اوقات فراغت بی سر و صدا.
  • «در حال حرکت» بودن یا طوری رفتار می کنید که گویی «با یک موتور هدایت می شوید».
  • بیش از حد حرف زدن
  • پاسخ به سوالات قبل از تکمیل
  • سختی در انتظار نوبت

ADHD چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای ADHD وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که می تواند به مدیریت آن کمک کند. مهم است که بدانیم در حالی که ADHD به عنوان یک اختلال در نظر گرفته می شود، به این دلیل است که انتظار می رود افراد دارای مغز ADHD با انتظارات جامعه نرمال مطابقت داشته باشند.

مغزهای ADHD متفاوت عمل می کنند، بنابراین افراد مبتلا به این نوع ممکن است به امکانات یا ابزار خاصی برای مدیریت وظایف و سازماندهی موثر زمان خود نیاز داشته باشند.

دارو

داروهای محرک رایج ترین نوع دارو برای درمان ADHD هستند. این داروها با افزایش سطح دوپامین و نوراپی نفرین در مغز عمل می کنند که می تواند به بهبود تمرکز و توجه کمک کند.
داروهای محرک رایج مورد استفاده برای درمان ADHD شامل متیل فنیدات (ریتالین، کنسرتا) و آمفتامین ها (آدرال، ویوانس) است.

روان درمانی

درمان تأییدکننده تنوع عصبی و درمان شناختی-رفتاری (CBT) نیز می تواند در درمان ADHD مفید باشد. CBT می تواند به افراد کمک کند تا یاد بگیرند که ویژگی های ADHD خود را مدیریت کنند و از نقاط قوت خود بهره ببرند.

درمان های جدید بیش فعالی یا ADHD بدون دارو

نوروفیدبک

نوروفیدبک یک درمان غیر تهاجمی است که مغز را تشویق می‌کند تا الگوهای فعالیت سالم‌تری ایجاد کند. هدف درمان تنها تغییر طرز فکر و احساس شما نیست، بلکه تغییر مغز شما در سطح بیولوژیکی برای عملکرد بهتر است.

اگر علاقه مندید راجع به اینکه چگونه نوروفیدبک برای درمان بیش فعالی و نقص توجه بیش فعالی به کار می رود، بیشتر بدانید مطلب زیر را بخوانید:

واقعیت مجازی

شواهد اخیر نشان می‌دهد که واقعیت مجازی می‌تواند به تقویت برخی از چالش‌های اصلی درمان ADHD مانند توجه، حل مسئله و مدیریت رفتارهای تکانشی کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از VR می‌تواند سناریوهای مجازی ایجاد کند که می‌تواند مهارت‌هایی مانند بازداری پاسخ و کنترل احساسی را تقویت و توانمند کند.

واقعیت مجازی محیط های همه جانبه ای را فراهم می کند. ایده این است که کاربر بتواند مانند زندگی واقعی ببیند، بشنود و احساس کند. در این حالت، محیط یک کلاس درس را با معلم شبیه‌سازی می‌کنند که در آن حواس‌پرتی‌های مختلفی ظاهر می‌شود.  می‌توان عوامل حواسپرتی را در طول جلسات کنترل، افزایش و کاهش داد. هدف این است که کودکان را “تربیت” کنیم تا یاد بگیرند که آنها را نادیده بگیرند و بتوانند به راحتی آنها را تحت کنترل درآورند. هنگامی که بیمار به فعال شدن محرک های حواسپرتی عادت می کند، پاسخ های ذاتی به نوعی کاهش می یابد که به بیمار کمک می کند بر این اختلال غلبه کند.

 

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال TMS

TMS از ارتباط بین مغناطیس و الکتریسیته برای تأثیرگذاری بر فعالیت الکتریکی در مغز به صورت غیر تهاجمی و بدون درد استفاده می کند. این را می توان در درمان ADHD با استفاده از امواج مغناطیسی برای تشویق تولید مقدار مناسب انتقال دهنده های عصبی مهار کرد.

این کار به روشی ملایم و تا حد زیادی بدون عوارض جانبی انجام می شود. در طول بسیاری از درمان‌ها طی چند هفته، TMS می‌تواند برای تغییر جهت تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی و کمک به تعادل فعالیت الکتریکی در بخش‌های مناسب مغز مورد استفاده قرار گیرد.

برای دیدن مطلب کامل درمان بیش فعالی و نقص توجه ADHD با TMS، روی این لینک کلیک کنید:

ا‌مروزه با پیشرفت علم تکنیک های مختلفی برای درمان اختلالات روانی ایجاد شده است که بسته به شرایط شما میتواند مورد استفاده قرار بگیرد. میتوانید از کارشناسان انستیتو سلامت مغز دانا کمک بگیرید تا بهترین و موثرترین درمان برای خود را بیابید. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس  بگیرید.

همین الان می توانید وقت ارزیابی خود را تعیین کنید! روی لینک زیر کلیک کنید:

 

به این مقاله امتیاز دهید