07136476172 - 09172030360 [email protected]

مودافینیل یک داروی تقویت کننده بیداری است که برای درمان خواب آلودگی بیش از حد حین روز و نارکولپسی استفاده می شود.اما گاهی اوقات از آن به عنوان یک تقویت کننده شناختی استفاده می شود. مکانیسم دقیق مودافینیل نامشخص است ، اگرچه این دارو بر بسیاری از سیستم های انتقال دهنده عصبی در مغز تأثیر می گذارد. برخی مطالعات نشان می دهد که این دارو می تواند باعث افزایش عملکرد در کارهای پیچیده شناختی در افراد سالم شود. با این حال ، هیچ مطالعات طولانی مدت آزمایش نکرده است که آیا مودافینیل از افت شناختی یا زوال عقل جلوگیری می کند. مودافینیل به طور کلی برای اکثر افرادی عوارض جانبی جزئی از قبیل سردرد ، تهوع ، سرگیجه ، بی خوابی و اضطراب دارد.

مودافینیل ممکن است عملکرد شناختی در کارهای پیچیده در افراد سالم را بهبود بخشد ، اگرچه هیچ مطالعه ای آن را برای سلامت طولانی مدت مغز بررسی نکرده است. در جستجو ما مطالعات زیر در این باره یافت شدند:

  • 1 بررسی سیستماتیک از 24 مطالعه در افراد سالم
  • 1 آزمایش متقاطع تصادفی در بازیکنان شطرنج
  • 1 کارآزمایی کنترل شده تصادفی در بیماری آلزایمر

مزیت بالقوه

هیچ مطالعه ای بررسی نکرده است که آیا مودافینیل می تواند از افت شناختی یا زوال عقل جلوگیری کند.

یک بررسی سیستماتیک، 24 مطالعه را در افراد سالم مورد بررسی قرار داد تا مشخص شود که آیا مودافینیل عملکرد شناختی را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد. اکثر مطالعات حاکی از آن است که مودافینیل عملکردهای شناختی ساده مانند توجه ، حافظه کاری کلامی و انعطاف پذیری شناختی را بهبود نمی بخشد ، احتمالاً به این دلیل که شرکت کنندگان قبلاً از این عملکردهای شناختی ساده نمرات پایه بالایی داشتند. تأثیرات مودافینیل در یادگیری و حافظه دیده شده، که برخی از مطالعات فواید آن را نشان می دهند و برخی دیگر هیچ تغییری ندیدند. اکثر مطالعات نشان می دهد که مودافینیل روی خلاقیت تأثیر نمی گذارد ، اگرچه برخی دیگر می گویند مودافینیل ممکن است باعث اختلال در آن شود. مودافینیل ممکن است برخی از جنبه های عملکرد اجرایی مانند برنامه ریزی ، تصمیم گیری و هوش را بهبود بخشد.

بر خلاف نتایج مرتبط با عملکردهای ساده ، بر اساس پنج مطالعه بالینی نشان داده شد که مودافینیل برای بهبود عملکرد های پیچیده می تواند تاثیر گذار باشد. در یک تحقیق متفاوت ، در شطرنج بازان در مقایسه با دارونما ، تاثیرمودافینیل بیشتر بود.

برای بیماران دمانس

هیچ مطالعه ای بررسی نکرده است که آیا مودافینیل باعث بهبود شناخت در بیماران آلزایمر می شود یا خیر. در یک مطالعه گزارش شده است که مودافینیل باعث کاهش بی اختیاری در بیماران آلزایمر نمی شود.

معجزه مودافینیل

آیا واقعا معجزه مودافینیل وجود دارد؟ علم چه می گوید؟

تنها چند کارآزمایی کوچک اثرات مودافینیل را بر عملکردهای شناختی، با نتایج متفاوت، بررسی کرده اند.

شرکت کنندگان در یک کارآزمایی در سال 2003 گزارش دادند که در مورد این دارو احساس هوشیاری، توجه و انرژی بیشتری داشتند، و برخی بهبودها در برخی وظایف حافظه – مانند تشخیص بصری – گزارش شد. علاوه بر این، تکانشگری نیز کاهش یافت. آزمایشی در سال 2014 نیز بهبودهایی را در تصمیم گیری تکانشی نشان داد، اما تفاوتی در دقت عملکرد وجود نداشت.

یک مطالعه در سال 2017 که اثرات مودافینیل، متیل فنیدات و کافئین را در بازیکنان شطرنج مقایسه کرد، نشان داد که مودافینیل و متیل فنیدات هر دو عملکرد را افزایش می دهند. با این حال، زمان انجام بازی شطرنج طولانی تر شد (هر دو باعث شدند بازی‌ها طولانی‌تر شوند، زیرا زمان صرف شده برای برنامه ریزی حرکت، افزایش می‌یابد).

بررسی 19 کارآزمایی کنترل‌شده با دارونما به این نتیجه رسید که مودافینیل برای جمعیت‌های محروم از خواب و دارای اختلالات خواب ناشی از محرومیت از خواب بهترین عملکرد را دارد و تنها تأثیر محدودی در سایر جمعیت‌ها با توجه به بهبود توجه، عملکرد اجرایی، حافظه یا سرعت پردازش دارد.

مودافینیل در ورزش

مودافینیل و مشتق آن آرمودافینیل در مسابقات ورزشی توسط آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) ممنوع است، مگر اینکه ورزشکار مبتلا به نارکولپسی تشخیص داده شده باشد و معافیت استفاده درمانی (TUE) را قبل از مسابقه دریافت کرده باشد. اگرچه آژانس جهانی ضد دوپینگ همیشه مودافینیل را “جزو محرک ها” در نظر گرفته است، اما تا زمانی که در سال 2004 به لیست مواد ممنوعه اضافه شد، در ناحیه خاکستری قرار داشت.

بسیاری از ورزشکاران از مودافینیل برای بهبود تمرکز، زمان ریکاوری خود استفاده کرده اند. در سال 2003، کلی وایت آمریکایی در دوی 100 و 200 متر در دوومیدانی جهانی قهرمان شد. با این حال، پیروزی او چند ساعت بیشتر نبود، که بلافاصله پس از آزمایش وی، مودافینیل مثبت شد.  و متعاقباً از هر دو مدالش محروم شد.

ایمنی

مودافینیل به طور کلی برای اکثر افرادی که به آن نیاز دارند کم خطر است ، با عوارض جانبی جزئی مانند سردرد ، حالت تهوع ، بی خوابی ، اضطراب و سرگیجه. با این حال ، ممکن است با شرایط پوستی نادر و یا شرایط نادر روانپزشکی همراه باشد . مودافینیل به دلیل دارا بودن ریسک کم اعتیاد به سایر داروهای تقویت کننده بیدار بودن ترجیح داده می شود ، اگرچه به دلیل گزارش موارد نادر از سوء مصرف ، هنوز یک ماده کنترل شده با برنامه IV است. ایمنی طولانی مدت مودافینیل مشخص نیست.

مودافینیل روی آنزیمی تأثیر می گذارد که ممکن است غلظت خون برخی داروها مانند مواد افیونی و برخی داروهای ضد ویروسی را تغییر دهد. قبل از مصرف مودافینیل ، در مورد تداخل دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده

مودافینیل به عنوان دارویی که برای بهبود بیدار بودن در افراد مبتلا به خواب آلودگی ، اختلال در خواب و آپنه انسدادی در خواب استفاده می شود. این دارو در دوزهای 100-200 میلی گرم صبح ها مصرف می شود. مودافینیل با نام تجاری Provigil® فروخته می شود.

آیا مودافینیل برای شما مناسب است؟

مودافینیل هوشیاری را در افرادی که از خواب محروم هستند و دچار بیماری نارکولپسی هستند افزایش می دهد، اگرچه بعید است که شما را باهوش تر کند. قبل از مصرف آن به دقت فکر کنید، به خصوص اگر توسط پزشک تجویز نشده باشد.

اگرچه مودافینیل کمترین عوارض جانبی را در مقایسه با برخی از محرک ها دارد، اما همچنان خطر وابستگی را به همراه دارد. به جای تکیه بر یک قرص برای تقویت خود، چند تغییر در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا بتوانید به اندازه کافی بخوابید و بتوانید در محل کار پر انرژی باشید. اگر فشارهای کاری به شما وارد می شود، با رئیس خود صحبت کنید. مودافینیل ممکن است به شما در افزایش کارایی کمک کند، اما احتمالاً به قیمت از دست دادن سلامت شما. آیا هر کاری ارزش مصرف قرص را دارد؟

به این مقاله امتیاز دهید