07136476172 - 09172030360 [email protected]

علائم بسیاری از اختلالات روانی در صورت عدم درمان ممکن است بدتر شوند. اگر شما یا کسی که می شناسید ممکن است به بیماری روانی مبتلا باشد، از کمک روانشناختی کمک بگیرید. برای ارزیابی سلامت روان خود از کجا شروع کنید، به پزشک مراقبت های اولیه خود مراجعه کنید. آنها می توانند در تشخیص اولیه کمک کنند و به روانپزشک ارجاع دهند.

در قسمت اول مقاله به انواع اختلالات سلامت روان اشاره کردیم.

این مهم است که بدانید با یک بیماری روانی هنوز هم می توانید زندگی کامل و شادی داشته باشید. کار با یک درمانگر و سایر اعضای تیم سلامت روان به شما کمک می کند تا راه های سالمی برای مدیریت شرایط خود بیاموزید.

تشخیص بیماری های روانی

تشخیص اختلال سلامت روان یک فرآیند چند مرحله ای است. در طول اولین قرار ملاقات، پزشک ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد تا علائم مشکلات فیزیکی را که می‌تواند در علائم شما نقش داشته باشد، جستجو کند.

برخی از پزشکان ممکن است یک سری آزمایشات آزمایشگاهی را برای غربالگری علل احتمالی زمینه‌ای یا کمتر آشکار درخواست کنند.

ممکن است پزشک از شما بخواهد که یک پرسشنامه سلامت روان را پر کنید. همچنین ممکن است تحت یک ارزیابی روانشناختی قرار بگیرید. ممکن است پس از اولین ملاقات خود تشخیصی نداشته باشید.

ممکن است پزشک شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد. از آنجایی که سلامت روان می تواند پیچیده باشد و علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. ممکن است برای تشخیص کامل چند جلسه ملاقات طول بکشد.

درمان  اختلالات روانی

درمان اختلالات روانی یک اندازه مناسب نیست و راه درمان ارائه نمی دهد. در عوض، هدف درمان کاهش علائم، رسیدگی به علل زمینه‌ای و قابل کنترل کردن شرایط است.

شما و پزشکتان برای پیدا کردن یک برنامه با هم کار خواهید کرد. ممکن است ترکیبی از درمان ها باشد زیرا برخی افراد با رویکرد چند زاویه ای نتایج بهتری دارند. در اینجا رایج ترین درمان های بهداشت روانی آورده شده است:

داروها

چهار دسته اصلی از داروهای مورد استفاده برای درمان اختلالات سلامت روان عبارتند از:. داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد اضطراب، داروهای ضد روان پریشی و داروهای تثبیت کننده خلق و خو.

اینکه کدام نوع برای شما بهترین است به علائمی که تجربه می کنید و سایر مشکلات سلامتی که ممکن است با آن مواجه شوید بستگی دارد. افراد ممکن است قبل از یافتن چیزی که برایشان مناسب است، چند دارو را در دوزهای مختلف امتحان کنند.

روان درمانی

درمان از طریق گفتار فرصتی برای شماست تا با یک ارائه دهنده سلامت روان در مورد تجربیات، احساسات، افکار و ایده های خود صحبت کنید. درمانگران در درجه اول به عنوان یک تابلوی صدا و میانجی بی طرف عمل می کنند. و به شما کمک می کنند تکنیک ها و استراتژی های مقابله ای را برای مدیریت علائم یاد بگیرید.

درمان بیمارستانی و خانگی

برخی از افراد ممکن است به دوره های کوتاهی از درمان فشرده در بیمارستان ها یا مراکز درمانی مسکونی نیاز داشته باشند. این برنامه ها امکان اقامت یک شبه را برای درمان عمیق فراهم می کند. همچنین برنامه های روزانه وجود دارد که افراد می توانند در دوره های کوتاه تری از درمان شرکت کنند.

درمان های سبک زندگی و درمان های خانگی

درمان های جایگزین را می توان علاوه بر درمان های رایج به عنوان مکمل استفاده کرد. این مراحل به تنهایی مشکلات سلامت روان را از بین نمی برند، اما می توانند مفید باشند.

آنها شامل پایبندی به برنامه درمانی خود تا حد امکان، اجتناب از الکل و مواد مخدر و اتخاذ یک سبک زندگی سالم است. که شامل غذاهایی است که ممکن است برای مغز شما مفید باشد. این شامل اسیدهای چرب امگا 3 است، نوعی روغن ماهی که به طور طبیعی در برخی از ماهی های پرچرب وجود دارد.

درمان  مرتبط با سلامت روان

اصطلاح درمانی به چندین سبک از درمان از طریق گفتار اشاره دارد. درمان می تواند برای درمان انواع اختلالات از جمله اختلالات هراس، اضطراب، افسردگی، مسائل خشم، اختلال دوقطبی و اختلال استرس پس از سانحه استفاده شود.

درمان به افراد کمک می کند تا مسائل مربوط به سلامت روان و رفتارها یا الگوهای فکری ناسالم را شناسایی کنند. در طول جلسات، شما و درمانگرتان می توانید برای تغییر این افکار و رفتارها تلاش کنید.

در بیشتر موارد، درمانگران بر مسائل جاری تمرکز می‌کنند. چیزهایی که بر زندگی روزمره شما تأثیر می‌گذارند، و به شما کمک می‌کنند راه‌حل‌هایی برای آنچه در زمان واقعی تجربه می‌کنید پیدا کنید، اما رویکرد هر پزشک متفاوت است.

کمک های اولیه بهداشت روان

کمک های اولیه بهداشت روانی یک دوره آموزش عمومی ملی است. این برنامه برای آموزش علائم هشدار دهنده و عوامل خطر مشکلات سلامت روان به مردم طراحی شده است. در این آموزش، شرکت کنندگان در مورد درمان ها و رویکردهایی که می تواند به افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان کمک کند، یاد می گیرند.

این برنامه آموزشی برای افرادی ساخته شده است که به طور منظم با بیماران در یک محیط مراقبت های بهداشتی تعامل دارند. از طریق سناریوها و ایفای نقش، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می توانند یاد بگیرند که چگونه به یک فرد در بحران کمک کنند. تا با مراحل درمان حرفه ای و خودیاری ارتباط برقرار کند.

ورزش و سلامت روان

ورزش برای بدن شما عالی است. رقص، شنا، پیاده روی و آهسته دویدن باعث افزایش سلامت و قدرت قلبی می شود. آنها همچنین برای ذهن شما عالی هستند. تحقیقات نشان می دهد که آنها می توانند به کاهش علائم افسردگی و اضطراب کمک کنند.

با این حال، “تمریناتی” نیز وجود دارد که می توانید برای مغز خود انجام دهید. این شامل:

  • گرفتن ژست قدرت افرادی که از ” ژست های قدرت ” (معروف به دست روی کمر) استفاده می کنند ممکن است کاهش موقتی در احساس اضطراب اجتماعی مشاهده کنند.
  • گوش دادن به موسیقی آرام بخش. مطالعه‌ای در سال 2013 روی 60 زن نشان داد افرادی که به موسیقی آرامش‌بخش گوش می‌دهند نسبت به افرادی که آرام می‌گیرند اما موسیقی گوش نمی‌دهند سریع‌تر پس از استرس بهبود می‌یابند.
  • تمرین آرام سازی پیشرونده عضلانی. این فرآیند شامل سفت شدن و سپس شل کردن آهسته گروه های عضلانی مختلف است. ممکن است با تکنیک های دیگری مانند گوش دادن به موسیقی آرام بخش یا تمرینات تنفسی ترکیب شود.
  • پیدا کردن ژست یوگا یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که تنها دو دقیقه انجام حرکات یوگا می تواند عزت نفس را افزایش دهد. و به افزایش انرژی بدن کمک کند.

ارزیابی سلامت روان

هنگامی که با پزشک یا درمانگر خود در مورد سلامت روانی خود صحبت می کنید، ممکن است یک سری آزمایشات را انجام دهند تا به یک تشخیص برسند. این مراحل می تواند شامل معاینه فیزیکی، آزمایش خون یا آزمایشگاه و پرسشنامه سلامت روانی باشد.

مجموعه ای از سوالات به پزشکان کمک می کند تا افکار، پاسخ ها و واکنش های شما را نسبت به رویدادها و سناریوها درک کنند. در حالی که این آزمایش نتایج فوری را نشان نمی دهد. اما به پزشک شما کمک می کند تا آنچه را که تجربه می کنید بهتر درک کند.

از انجام تست های آنلاین سلامت روانی خودداری کنید. در حالی که اینها ممکن است بینشی در مورد علل علائم ارائه دهند، اما توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی تجویز نمی شوند. گزینه‌های سؤال و پاسخ ممکن است آنقدر خاص نباشد که یک پزشک یا درمانگر در یک محیط آزمایش حضوری مشخص می‌کند.

واحد ارزیابی و تشخیص

مبانی سلامت روان: انواع اختلالات روانی، تشخیص و درمان (قسمت اول)

چرا عید نوروز برای سلامت روان شما خوب است؟