07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

در این مقاله درباره ارتباط بین مشکلات کبدی و کاهش عملکردهای شناختی صحبت می کنیم.  به گفته محققان، علت این ارتباط این است که التهاب ممکن است تا حدی در ارتباط بین کبد و مغز نقش داشته باشد.

نکات کلیدی:

  • این تحقیق از داده‌های بیوبانک بریتانیا استفاده کرد. این تحقیق ارتباطات بالقوه کبد و مغز را بررسی کرد و نشان داد که فیبروز کبد را با کاهش عملکردهای شناختی و حجم مغز ارتباط دارد.
  • فیبروز کبدی با کاهش حجم ماده خاکستری در چندین ناحیه مغز از جمله هیپوکامپ، تالاموس، جسم مخطط و ساقه مغز مرتبط بود.
  • التهاب، طبق اندازه‌گیری شاخص پروتئین واکنش‌گر C، یک عامل واسطه‌ای بالقوه در ارتباط مشاهده‌شده بین فیبروز کبدی، کاهش عملکردهای شناختی و ساختار مغز است.

 

خلاصه پژوهش

محققان ارتباط معنی داری را بین فیبروز کبدی، یکی از علائم بیماری های مزمن کبدی، و کاهش عملکردهای های شناختی، احتمالاً با واسطه التهاب، شناسایی کردند. یافته‌ها به یک محور کبد-مغز اشاره می‌کنند و بر ارتباط سلامت جسمی و روانی تأکید می‌کنند.

این مطالعه از داده‌های بیوبانک بریتانیا برای ایجاد ارتباط بین سلامت کبد، شناخت و حجم مغز استفاده کرد. علاوه بر این، یافته‌های این پژوهش بر نیاز به مراقبت زودهنگام بیماری‌های کبدی برای جلوگیری از زوال شناختی تاکید دارند.

محققان دانشگاه ییل دریافته‌اند که فیبروز کبد – اسکار بافت کبد که در بسیاری از بیماری‌های مزمن کبدی رخ می‌دهد – با کاهش توانایی شناختی و در مناطق خاصی از مغز، کاهش حجم مغز مرتبط است. و این اتصال ممکن است تا حدودی با التهاب ایجاد شود.

محققان می گویند این یافته ها از وجود یک محور کبد-مغز حمایت می کند و نیاز به نظارت اولیه بیماری کبد را برجسته می کند.

این مطالعه در 23 ژوئن در مجله biomedicine منتشر شد.

شواهد علمی ارتباط بین سلامت مغز و ارگان های دیگر بدن

شواهد فزاینده علمی نشان می دهد که سلامت مغز و سلامت بدن به هم مرتبط هستند، به طوری که اغلب یکی بر دیگری تأثیر می گذارد. نویسنده ارشد این مطالعه گفت: “اغلب مردم این مساله را درک می کنند که این شکاف بین اختلالات مبتنی بر مغز و سایر انواع سلامت جسمانی نیست.” بیماری کبد، بیماری قلبی و سایر بیماری‌ها بر مغز تأثیر می‌گذارند و اختلالات مغزی بر بدن تأثیر می‌گذارند.»

برای مطالعه جدید، مجموعه ای از اطلاعات سلامتی بیش از نیم میلیون بزرگسال – برای درک بهتر اینکه چگونه فیبروز کبدی ممکن است بر مغز تأثیر بگذارد، استفاده کردند.

مجموعه داده بزرگ به محققان این امکان را می‌دهد تا ارتباط بالقوه کبد و مغز را در میان زیرمجموعه‌ای از جمعیت عمومی ارزیابی کنند. همچنین به بررسی اثراتی که ممکن است در مجموعه داده‌های کوچک‌تر به سختی قابل تشخیص باشد، بپردازند. محققان داده‌های مربوط به فیبروز کبدی، عملکرد شناختی – مانند حافظه کاری، توانایی حل مشکلات جدید و سرعت پردازش – و حجم ماده خاکستری را در مناطق مختلف مغز ارزیابی کردند.

یافته ها

آنها دریافتند که در مقایسه با شرکت کنندگان سالم، افرادی که مبتلا به فیبروز کبدی هستند، عملکردهای شناختی و حجم ماده خاکستری اشان در چندین ناحیه مغز از جمله هیپوکامپ، تالاموس، جسم مخطط و ساقه مغز کاهش یافته است.

«این‌ها یک همبستگی منفی معنادار بین فیبروز کبدی و کاهش عملکردهای شناختی متعدد، از جمله حافظه کاری، حافظه آینده نگر، و سرعت پردازش داشتند”.

با این نوع مطالعه، محققین نتوانستند علت و معلول را تعیین کنند. آنها فقط می توانستند همبستگی ها را ارزیابی کنند. اما توانستند کشف کنند که چه چیزی ممکن است واسطه این ارتباط بین بیماری کبد و سلامت مغز باشد.

التهاب در بسیاری از بیماری‌های کبدی و مغزی نقش دارد

تعدادی از مطالعات نشان می‌دهند که التهاب مزمن مرتبط با بیماری‌های کبدی می‌تواند بر مغز تأثیر بگذارد. برای مطالعه جدید، محققان از نشانگر التهاب سیستمیک – مولکولی به نام پروتئین واکنش‌گر C – برای تعیین اینکه آیا التهاب ممکن است عاملی در ارتباط بین فیبروز کبد، عملکرد شناختی و ساختار مغز باشد، استفاده کردند.

آنها دریافتند که سطح پروتئین واکنشگر C در شرکت‌کنندگان با فیبروز کبدی بیشتر از گروه کنترل بود. نقش واسطه‌ای کوچک اما قابل توجهی از پروتئین واکنش‌گر C بر ارتباط بین فیبروز کبد، عملکرد شناختی و حجم مغز را نشان دادند.

به گفته محققان، یافته ها نشان می دهد که التهاب ممکن است تا حدی به پیوند بین کبد و مغز کمک کند. جیانگ گفت: «در مجموع، نتایج ما از وجود محور کبد-مغز حمایت می‌کند. او افزود که یافته ها همچنین بر نیاز به نظارت زودهنگام تاکید می کند. “فیبروز کبدی در مراحل اولیه یک سندرم برگشت پذیر است و مطالعه فعلی ما نشان می دهد که نظارت اولیه و پیشگیری از بیماری کبد ممکن است عملکردهای شناختی و حجم مغز را کاهش دهد.”

ما یک اثر میانجی التهاب سیستمیک را پیدا کردیم

این ممکن است به ما بگوید که داروها یا مداخلاتی که التهاب را هدف قرار می دهند ممکن است به ما در جلوگیری از بار بیماری فیبروز کبدی کمک کنند. یافته‌ها همچنین شواهدی را ارائه می‌دهند که پیشگیری از بیماری کبد ممکن است به تاخیر در پیشرفت بیماری‌هایی مانند زوال عقل و بیماری آلزایمر کمک کند.

شواهد علمی در حال ظهور، بیماری کبد را با بیماری آلزایمر مرتبط می کند. تحقیقات قبلی نشان داده است که رسوبات آمیلوئید بتا دخیل در بیماری آلزایمر از خون منشأ می گیرند و توسط کبد فیلتر می شوند.

بنابراین، اختلال عملکرد کبد ممکن است منجر به عدم تخلیه کامل آمیلوئید بتا شود و همین امر به تجمع آن در مغز کمک می کند.

نواحی مغزی که در مطالعه کنونی مشخص شده است که به شدت با فیبروز کبد مرتبط هستند. هیپوکامپ، تالاموس و جسم مخطط – نیز اغلب جزو اولین مناطق مغزی هستند که در پیری و بیماری آلزایمر اولیه دچار کاهش حجم می شوند. در نهایت، یافته های مطالعه فعلی شواهد بیشتری از ارتباط مغز و بدن ارائه می دهد.

«این نشان می‌دهد که سلامت جسمانی، سلامت روان و سلامت مغز چقدر به هم مرتبط هستند. “از برخی جهات، مراقبت از خود به عنوان یک چیز کلی است. هر قطعه از پازلی که بتوانید به آن بپردازید احتمالاً تأثیرات و مزایای پایین‌دستی دیگری خواهد داشت.»

چکیده: پروتئین واکنشی C بالا واسطه محور کبد-مغز: یک مطالعه مقدماتی

زمینه
بیماری های مزمن کبدی با همه علل در امتداد طیفی با درجات مختلف فیبروز کبدی وجود دارد. علیرغم انباشت شواهد حاکی از ارتباط بین فیبروز کبدی و عملکرد شناختی، تحقیقات محدودی در مورد بررسی عوامل عصبی زیستی و نقش واسطه ای احتمالی التهاب در محور کبد-مغز است.

مواد و روش ها
با استفاده از داده‌های بیوبانک انگلستان، ارتباط مقطعی فیبروز کبد (که با نمره فیبروز-4 اندازه‌گیری شد) با کاهش عملکردهای شناختی و حجم ماده خاکستری منطقه‌ای (GMVs) را در حالی که متغیرهای کمکی متعدد و مقایسه‌های متعدد را تنظیم می‌کردیم، بررسی کردیم. ما بیشتر تجزیه و تحلیل اولیه پس از مرگ را برای بررسی اثر واسطه ای پروتئین واکنشی C (CRP) بر ارتباط بین فیبروز کبدی و عملکرد شناختی و GMVs انجام دادیم.

تفسیر
این مطالعه یک توصیف قوی از ارتباط بین فیبروز کبد، اختلال شناختی و آتروفی ماده خاکستری ارائه می دهد. همچنین نقش واسطه‌ای التهاب سیستمیک در محور کبد-مغز را برجسته می‌کند. نظارت اولیه و پیشگیری از بیماری های کبدی ممکن است زوال شناختی و از دست دادن GMV مغز را کاهش دهد.

منبع: https://neurosciencenews.com/liver-fibrosis-cognitive-decline-23533/

تغییر اشتها در افسردگی و 5 روش مدیریت این مشکل

چیکار کنم حس بهتری داشته باشم؟

به این مقاله امتیاز دهید