07136476172 - 09172030360 [email protected]

فلج بل

یک بیماری عصبی است که باعث فلج صورت در یک طرف می شود. علائمی مانند افتادگی صورت، چشم و دهان و تغییر در چشایی و شنوایی فرد ایجاد می کند. این عارضه هر ساله کمتر از 1 درصد از مردم ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه علائم فلج بل معمولاً طی چند هفته یا چند ماه برطرف می‌شود، اما این بیماری می‌تواند تأثیرات ماندگاری بر ظاهر و زندگی روزمره فرد بگذارد. مثلا بیمار ممکن است منجر به مشکل جویدن یا ناتوانی در بستن چشم آسیب دیده خود شود. در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای فلج بل وجود ندارد، درمان هایی مانند استروئیدها و داروهای مسکن می توانند به کاهش علائم و تسکین ناراحتی کمک کنند.

علائم

فلج بل باعث افتادگی صورت در یک طرف صورت می شود. ممکن است بلافاصله متوجه علائم نشوید، اما اگر علائم زیر را تجربه کردید باید مراقب باشید:

  • آب ریزش دهان
  • افتادگی محسوس در ابرو، پلک یا دهان
  • درد پشت گوش
  • تغییرات در طعم غذا
  • حساسیت به صدا
  • کاهش اشک از یک چشم (دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود افراد دچار آبریزش چشم شوند، از خاک یا گرد و غبار گرفته تا شرایطی مانند آلرژی های فصلی، چشم صورتی و مسدود شدن مجرای اشک.)
    هر یک از این علائم می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد. برخی از افراد حتی ممکن است تا زمانی که یکی از اعضای خانواده به آنها نگاه نکند متوجه این قطره های صورت نشوند. به طور کلی، علائم فلج بل در یک دوره 48 تا 72 ساعته ایجاد می شود.

چه چیزی باعث فلج بل می شود؟

فلج بل بر عصب جمجمه 7 تأثیر می گذارد. این عصب مسئول حرکات صورت است، مانند حالتی که می توانید چشم و دهان خود را حرکت دهید.

متأسفانه، در 60٪ تا 75٪ موارد،متخصصین دلیل دقیق ابتلا به این بیماری را نمی دانند. محققان چند نظریه در مورد علل بالقوه فلج بل دارند. این شامل:

  • التهاب عصب صورت
  • ایسکمی یا عدم جریان خون به اعصاب
  • قرار گرفتن ناگهانی در دمای شدید سرد
    عفونت های ویروسی که می توانند بر اعصاب تأثیر بگذارند، مانند تبخال یا آبله مرغان

عوامل خطر

فلج بل بیشتر افراد بین 15 تا 45 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری باشید اگر موارد زیر را داشته باشید:

  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • چاقی
  • پره اکلامپسی (فشار خون بالا در دوران بارداری)
  • بارداری
  • عفونت های تنفسی فوقانی

توجه به این نکته مهم است که حتی اگر سابقه این شرایط را نداشته باشید، ممکن است به فلج بل مبتلا شوید.

تشخیص

در این زمان، هیچ آزمایشی وجود ندارد که بتواند فلج بل را در شما تشخیص دهد. پزشک شما ابتدا از یک معاینه فیزیکی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علائم شما استفاده می کند. سپس، هدف از فرآیند تشخیصی رد سایر شرایطی است که ممکن است باعث علائم شما شوند و سعی کنید مشخص کنید که آیا علت مشخصی برای فلج صورت وجود دارد یا خیر.

اگر پزشک شما در مورد علت فلج صورت شما مطمئن نیست، می تواند از آزمایشات زیر برای رد سایر شرایط استفاده کند:

آزمایش خون: آزمایش برای عفونت های خاص یا پروتئین در خون شما، که می تواند شرایطی مانند بیماری لایم را رد کند.
اسکن تصویربرداری: توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن) و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) می تواند به رد سایر علل فلج صورت مانند سکته مغزی، مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا تومور مغزی کمک کند.
الکترومیوگرافی: این کار عملکرد عصبی شما را آزمایش می کند تا مشخص شود آیا عصب صورت به درستی کار می کند یا آسیب دیده است.

درمان فلج بل

درمان‌های فلج بل می‌تواند متفاوت باشد و اغلب به دو چیز بستگی دارد: اینکه آیا پزشک شما علت زمینه‌ای بیماری شما را پیدا کرده است و چه علائمی را تجربه می‌کنید. در حالی که هیچ درمانی برای فلج بل وجود ندارد، گزینه های درمانی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم کمک کند. به خاطر داشته باشید در حالی که علائم فلج بل می تواند ترسناک یا ناامید کننده باشد، این وضعیت معمولاً به مراقبت های پزشکی اورژانسی نیاز ندارد.

اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی پردنیزولون تجویز می کنند که یک داروی استروئیدی که به کاهش علائم کمک می کند و خطر عوارض طولانی مدت مانند افتادگی طولانی مدت صورت و فلج را کاهش می دهد. شروع دارو در 72 ساعت اول پس از اولین بروز علائم می تواند علائم شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد.

متخصص شما همچنین ممکن است درمان های اضافی را ارائه دهد که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اشک مصنوعی: قطره های چشمی می توانند از خشکی شدید چشم جلوگیری کنند.
مسکن های بدون نسخه (OTC): این داروها ممکن است به تسکین درد و ناراحتی کمک کنند.
داروهای ضد ویروسی: اگر علت فلج صورت شما به دلیل یک ویروس باشد، این داروها می توانند به بدن شما کمک کنند تا از شر ویروس خلاص شده و علائم را کاهش دهند.

شرایط مرتبط

خطرات فلج بل در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری افزایش می یابد. فلج بل نیز معمولاً همزمان با سایر شرایط بهداشتی مانند:

دیابت
فشار خون بالا
چاقی

بیشتر رخ می دهد.

زندگی با فلج بل

از آنجایی که علت موارد فلج بل ناشناخته است، هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از بروز این بیماری وجود ندارد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که اگر به این عارضه مبتلا شوید، تخمین زده می‌شود که 70 درصد از افراد مبتلا به فلج بل، شش تا نه ماه پس از اولین ظهور علائم، مشکلات طولانی مدت دیگری را تجربه نمی‌کنند. از سوی دیگر، حدود 6.5 درصد از افرادی که یک قسمت از فلج بل را تجربه می کنند ممکن است همچنان علائم طولانی مدت را تجربه کنند. اگر دچار این عارضه شدید، بسیار مهم است که با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید و درباره راه هایی برای به حداقل رساندن اثرات طولانی مدت بالقوه صحبت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره چند تخصصی در خصوص درمان فلج صورت همین الان با ما در کلینیک سلامت مغز دانا تماس بگیرید.

منبع: https://www.health.com/bells-palsy-overview-7371993

به این مقاله امتیاز دهید