07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر شما یک زن در دهه 40 یا 50 خود هستید، ممکن است در حال یائسگی یا پایان عادت ماهیانه خود باشید. میانگین سنی برای انجام این تغییر در ایالات متحده 51 سال است. علائم برای هر زن متفاوت است. و شامل هر چیزی از تعریق شبانه گرفته تا افزایش وزن و نازک شدن موها می شود. بسیاری از زنان نیز احساس فراموشی یا داشتن یک “مه مغزی” عمومی که تمرکز را سخت می کند.

آیا مشکلات حافظه بخشی از یائسگی است؟ بله! و این “مه مغزی” رایج تر از آن چیزی است که فکر می کنید.

تحقیقات چه میگوید؟

در یک مطالعه، محققان به اشتراک می گذارند که حدود 60 درصد از زنان میانسال مشکل در تمرکز و سایر مشکلات شناختی را گزارش می دهند. این مسائل در زنانی که در دوران پیش از یائسگی هستند، افزایش می یابد.

قبل از یائسگی مرحله درست قبل از توقف کامل چرخه قاعدگی است. زنان در این مطالعه متوجه تغییرات ظریف در حافظه شدند. اما محققان همچنین معتقدند که یک “عاطفه منفی” ممکن است این احساسات را بارزتر کرده باشد.

محققان توضیح می‌دهند که زنانی که در دوران یائسگی قرار می‌گیرند عموماً ممکن است خلق و خوی منفی‌تری داشته باشند. و این خلق و خو ممکن است با مشکلات حافظه مرتبط باشد. نه تنها این، بلکه “مه مغزی” نیز ممکن است با مشکلات خواب و علائم عروقی مرتبط با یائسگی، مانند گرگرفتگی ، مرتبط باشد.

در یک دیگر مطالعه همچنین بر این ایده تمرکز دارد که زنان در مراحل اولیه یائسگی ممکن است مشکلات قابل توجه تری را در زمینه شناخت تجربه کنند. به طور خاص، زنان در اولین سال آخرین قاعدگی کمترین امتیاز را در آزمایش‌های ارزیابی کردند:

  • یادگیری کلامی
  • حافظه
  • عملکرد موتور
  • توجه
  • وظایف حافظه کاری

حافظه زنان با گذشت زمان بهبود یافت، که برخلاف آنچه محققان در ابتدا فرض می‌کردند است.

چه چیزی باعث این تفکر مه آلود می شود؟ دانشمندان معتقدند که ربطی به تغییرات هورمونی دارد. استروژن، پروژسترون، هورمون محرک فولیکول و هورمون لوتئینه کننده همگی مسئول فرآیندهای مختلف بدن از جمله شناخت هستند. دوران پیش از یائسگی به طور متوسط ​​4 سال طول می کشد. در این مدت سطوح هورمونی شما ممکن است به شدت در نوسان باشد. و با تنظیم بدن و ذهن باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم شود.

جستجوی کمک

مشکلات حافظه در دوران یائسگی می تواند کاملا طبیعی باشد. ممکن است فراموش کنید که تلفن همراه خود را کجا گذاشته اید یا در به خاطر سپردن نام یکی از آشنایان خود دچار مشکل شوید. اگر مشکلات شناختی شما شروع به تأثیر منفی بر زندگی روزمره شما کرده است، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

زوال عقل همچنین ممکن است باعث تفکر مه آلود شود. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است. با مشکل به خاطر سپردن چیزها و مشکل در سازماندهی افکار شروع می شود. برخلاف “مه مغزی” مرتبط با یائسگی، آلزایمر یک بیماری پیشرونده است. و با گذشت زمان بدتر می شود.

سایر علائم آلزایمر عبارتند از:

  • تکرار سوالات یا جملات بارها و بارها
  • گم شدن، حتی در مکان های آشنا
  • مشکل در یافتن کلمات مناسب برای شناسایی اشیاء مختلف
  • اختلال در انجام وظایف روزانه
  • مشکل در تصمیم گیری
  • تغییرات در خلق و خو، شخصیت یا رفتار

درمان

در بسیاری از زنان، “مه مغزی” مرتبط با  یائسگی ممکن است خفیف باشد. و با گذشت زمان خود به خود از بین برود. مشکلات حافظه شدیدتر ممکن است باعث شود که بهداشت شخصی خود را نادیده بگیرید. نام اشیاء آشنا را فراموش کنید یا در پیروی از دستورالعمل ها دچار مشکل شوید.

هنگامی که پزشک سایر موارد مانند زوال عقل را رد کرد، ممکن است هورمون درمانی یائسگی (MHT) را بررسی کنید. این درمان شامل مصرف دوز کم استروژن یا ترکیبی از استروژن و پروژسترون است. این هورمون ها ممکن است به علائم بسیاری که در دوران یائسگی تجربه می کنید کمک کنند، نه فقط از دست دادن حافظه.

استفاده طولانی مدت از استروژن ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه ، بیماری های قلبی عروقی و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد. با پزشک خود در مورد فواید و خطرات این نوع درمان صحبت کنید.

پیشگیری

ممکن است نتوانید از “مه مغزی” مرتبط با یائسگی جلوگیری کنید. با این حال، برخی تغییرات در سبک زندگی وجود دارد که می توانید انجام دهید. که ممکن است علائم شما را کاهش داده و به طور کلی حافظه شما را بهبود بخشد.

از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید

رژیم غذایی سرشار از کلسترول و چربی لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) ممکن است برای قلب و مغز شما مضر باشد. در عوض، سعی کنید از غذاهای کامل و چربی های سالم پر کنید.

به عنوان مثال، رژیم مدیترانه ای ممکن است به سلامت مغز کمک کند. زیرا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و سایر چربی های غیراشباع است.

انتخاب های غذایی خوب عبارتند از:

  • میوه ها و سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • ماهی
  • لوبیا و آجیل
  • روغن زیتون

استراحت کافی داشته باشید

کیفیت خواب نامناسب  ممکن است “مه مغزی” شما را بدتر کند. از آنجایی که مشکلات خواب در فهرست علائم مرتبط با یائسگی قرار دارند، استراحت کافی می تواند امری مهم باشد. در واقع، حدود 61 درصد از زنان یائسه مشکلات بی خوابی را گزارش می کنند.

آنچه شما می توانید انجام دهید:

  • از خوردن وعده های غذایی زیاد قبل از خواب خودداری کنید. و از غذاهای تند یا اسیدی دوری کنید. ممکن است باعث گرگرفتگی شوند.
  • قبل از خواب از مصرف مواد محرک مانند کافئین و نیکوتین صرف نظر کنید. الکل همچنین ممکن است خواب شما را مختل کند.
  • برای خواب لباس‌های سنگین نپوشید یا در رختخواب گرم نخوابید. کم کردن ترموستات یا استفاده از پنکه ممکن است به خنک نگه داشتن شما کمک کند.
  • روی آرامش خود کار کنید. استرس می تواند چرت زدن را حتی دشوارتر کند. تنفس عمیق، یوگا یا ماساژ را امتحان کنید.

بدن خود را ورزش دهید

انجام فعالیت بدنی منظم برای همه افراد، از جمله زنانی که در دوران یائسگی هستند، توصیه می شود. محققان بر این باورند که ورزش حتی ممکن است به علائمی مانند مشکلات حافظه کمک کند.

آنچه شما می توانید انجام دهید:

  • سعی کنید حداقل پنج روز در هفته 30 دقیقه ورزش قلبی عروقی و در مجموع 150 دقیقه انجام دهید. فعالیت هایی که باید امتحان کنید شامل پیاده روی، دویدن، دوچرخه سواری و ایروبیک در آب است.
  • تمرینات قدرتی را نیز در برنامه روزانه خود بگنجانید. سعی کنید حداقل دو بار در هفته وزنه های آزاد بلند کنید. یا از دستگاه های وزنه برداری در باشگاه خود استفاده کنید. شما باید هشت تمرین را با 8 تا 12 تکرار انجام دهید.

ذهن خود را ورزش دهید

با افزایش سن، مغز شما به تمرینات منظم نیاز دارد. سعی کنید جدول کلمات متقاطع انجام دهید یا سرگرمی جدیدی مانند نواختن پیانو را شروع کنید. بیرون رفتن از اجتماع نیز ممکن است کمک کند. حتی داشتن فهرستی از کارهایی که باید در روز انجام دهید، ممکن است به شما کمک کند تا زمانی که احساس مه گرفتگی دارید، ذهن خود را سازماندهی کنید.

خلاصه

حافظه و سایر مشکلات شناختی مرتبط با یائسگی ممکن است با گذشت زمان بهبود یابد. خوب غذا بخورید، خوب بخوابید، ورزش کنید. و ذهن خود را فعال نگه دارید تا در این مدت به رفع علائم کمک کنید.

اگر “مه مغزی” شما بدتر شد، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. تا سایر مشکلات سلامتی را رد کنید یا در مورد درمان های هورمونی برای یائسگی سوال کنید.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

اضطراب و مه مغزی

 

چگونه مغز در طول درمان افسردگی تغییر می کند؟