07136476172 - 09172030360 [email protected]

مشروبات الکلی و تکلم با هم بشنویم:

زوال عقل الکلی

نوشیدن بیش از حد الکل در طی یک دوره چند ساله ممکن است منجر به وضعیتی شود که معمولاً به نام زوال عقل الکلی یا زوال عقل مرتبط با الکل (ARD) شناخته می شود. در ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-5-TR)، از آن به عنوان اختلال عصبی شناختی عمده ناشی از الکل یاد می شود. زوال عقل مرتبط با الکل می تواند باعث مشکلات حافظه، یادگیری، قضاوت و سایر مهارت های شناختی شود.

مروری بر زوال عقل الکلی

الکل تأثیر مستقیمی بر سلول های مغز دارد. در نتیجه منجر به قضاوت ضعیف، مشکل در تصمیم گیری و عدم بینش می شود. به طور خلاصه، استفاده نادرست از الکل در طول چندین سال می تواند در برخی موارد باعث زوال عقل شود. مشکلات تغذیه ای، که اغلب با سوء مصرف طولانی مدت الکل همراه است، می تواند یکی دیگر از عوامل موثر در زوال عقل مرتبط با الکل باشد. زیرا ممکن است قسمت هایی از مغز در اثر کمبود ویتامین آسیب ببیند.

زوال عقل الکلی از جهاتی شبیه به بیماری آلزایمر است زیرا بر حافظه و توانایی شناختی تأثیر می گذارد.

سندرم Wernicke-Korsakoff

یکی از سندرم‌های زوال عقل الکلی، سندرم ورنیکه-کورساکوف (WKS) است. که در واقع دو اختلال است که ممکن است به طور مستقل یا با هم رخ دهد: آنسفالوپاتی ورنیکه و سندرم کورساکوف.

انسفالوپاتی Wernicke با یک سندرم سه قسمتی شامل افتالموپلژی (حرکات غیر طبیعی چشم)، آتاکسی (راه رفتن ناپایدار) و گیجی مشخص می شود.

علل زوال عقل الکلی

الکل به خودی خود مستقیماً باعث ایجاد سندرم Wernicke-Korsakoff نمی شود که به اندازه آسیب سلول های مغزی که ناشی از کمبود تیامین (ویتامین B1) ناشی از الکل است. الکل از جذب تیامین در روده جلوگیری می کند. کمبودی ایجاد می کند که مشکل ساز است زیرا سلول های عصبی برای عملکرد صحیح به تیامین نیاز دارند. کمبود مزمن ویتامین B1 می تواند به سلول های عصبی برای همیشه آسیب برساند.

افراد مبتلا به اختلال شدید مصرف الکل نیز به دلیل رژیم غذایی نامناسب و عادات غذایی نامنظم دچار کمبودهای تغذیه ای می شوند.

اثرات الکل بر روی مغز

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن متوسط ​​الکل تأثیر منفی بسیار کمی بر سلامتی دارد و برای سلامت قلب مفید است. نوشیدن متوسط به کمتر از دو نوشیدنی برای مردان و کمتر از یک نوشیدنی برای زنان در روز گفته می شود. با این حال، یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که حتی مقادیر متوسط مصرف الکل در طول سالیان متمادی منجر به کوچک شدن ناحیه‌ای از مغز درگیر در شکل‌گیری حافظه جدید (هیپوکامپ) می‌شود. یعنی یک تغییر موقت در مایع سلولی در مقابل مرگ واقعی سلولی.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف کنندگان زیاد الکل به طور کلی حجم مغز کمتری دارند. آنها شواهدی از اختلال در حافظه، دامنه توجه، قضاوت و سایر جنبه‌های عملکرد شناختی دارند. ارتباطات عصبی ضعیف شده یا از بین می‌روند و مسیرهای سیستم پاداش دیگر مانند گذشته عمل نمی‌کنند. مرحله پایانی اعتیاد به الکل با آسیب شدید مغزی و همچنین مشکلات کبدی مرتبط است که می تواند علائم دیگری مانند مه مغزی، سردرگمی و هذیان را اضافه کند.

علائم و نشانه های زوال عقل الکلی

در حالی که فراموشی و حافظه کوتاه‌مدت ممکن است اولین نشانه‌ها باشند، ممکن است فرد با مشکلاتی در عملکرد اجرایی (مانند سازماندهی و برنامه‌ریزی) و در مراحل بعدی مشکلاتی در توانایی‌های حرکتی را تجربه کند.

WKS در دو مرحله اتفاق می افتد. انسفالوپاتی ورنیکس مرحله حاد ناشی از کمبود تیامین است. اگر به اندازه کافی درمان نشود، ممکن است به سندرم کورساکوف (یا روان پریشی کورساکوف) منجر شود که شامل اختلالات قابل توجهی در حافظه و همچنین هذیان و توهم می شود. گاهی اوقات تغییرات شخصیتی قابل توجهی با افزایش تحریک و عصبانیت اتفاق می‌افتد و ممکن است فرد برای دوستان و خانواده تقریباً غیرقابل تشخیص باشد.

متمایزترین علامت:

فرد داستان های دقیق و قابل باوری درباره تجربیات یا موقعیت ها می سازد تا شکاف های حافظه را بپوشاند. علائم WKS ممکن است به‌صورتی ظاهر شود که شخصی داستان‌های مشابهی را تعریف می‌کند. یا سؤالات مشابهی را بارها و بارها می‌پرسد. بدون اینکه به یاد بیاورید که سؤالات اخیراً پرسیده شده و به آنها پاسخ داده شده است. در مکالمه، شخصی ممکن است اطلاعات یکسانی را 20 بار تکرار کند و کاملاً از تکرار همان چیز غافل بماند.

نکته قابل توجه این است که در همان زمان، به نظر می رسد که آنها می توانند اکثر توانایی های خود را کاملاً در اختیار داشته باشند. می توانند به خوبی استدلال کنند، استنباط های صحیح را انجام دهند. اظهارات زیرکانه بیان کنند یا بازی هایی انجام دهند که به مهارت های ذهنی نیاز دارد مانند شطرنج یا ورق. مخفی کردن زوال عقل الکلی برای برخی افراد آسان است و گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است.

سن شروع و پیش آگهی

سن شروع زوال عقل الکلی متفاوت است. اما اغلب در بزرگسالان میانسال در حدود 40 تا 50 سالگی دیده می شود. با این حال، بسته به میزان الکلی که فرد مصرف می کند، ممکن است زودتر یا دیرتر رخ دهد.

به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که سابقه پنج ساله نوشیدن 35 نوشیدنی الکلی در هفته برای مردان و 28 نوشیدنی الکلی برای زنان، خطر “کافی” را برای ایجاد ARD نشان می دهد.

امید به زندگی افراد دارای ARD متفاوت است و تحقیقات بیشتری در این حوزه مورد نیاز است. یک مطالعه نشان داد که 50٪ از بیماران مبتلا به سندرم Wernicke-Korsakoff مرتبط با الکل انتظار می رود در 8 سال از یک دوره آنسفالوپاتی Wernicke بمیرند. علت اصلی مرگ سرطان و عفونت های باکتریایی بود.

در حالی که آمار می تواند ترسناک باشد، سعی کنید به خاطر داشته باشید که آنها تعیین نمی کنند که شما در حال سفر با ARD هستید. کیفیت زندگی و امید به زندگی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. با یک پزشک صحبت کنید تا علائم خود را برطرف کنید و یاد بگیرید که چگونه می توانید علائم بیماری خود را مدیریت کنید و در برخی موارد حتی معکوس کنید.

تشخیص زوال عقل الکلی

DSM معیارهای تشخیصی برای زوال عقل مرتبط با الکل از جمله نقص های شناختی متعدد مانند اختلال حافظه را مشخص می کند. پزشک ممکن است آزمایشی برای بیمار صادر کند تا مشخص کند که آیا هر یک از علائم زیر را نشان می دهد یا خیر:

  • آگنوزیا: ناتوانی در تشخیص/شناسایی اشیا
  • آفازی: اختلال زبان
  • آپراکسی: اختلال در توانایی انجام عملکردهای حرکتی
  • ختلال در عملکرد اجرایی: مانند برنامه ریزی یا سازماندهی
    پزشک از بیمار سؤالاتی می پرسد تا مشخص کند که آیا اختلالات شناختی آنها منجر به اختلال در عملکرد روزانه آنها می شود یا خیر.

آنها همچنین تاریخچه بیمار را می گیرند. یک معاینه فیزیکی انجام می دهند و آزمایشاتی را انجام می دهند. آنها تعیین خواهند کرد که آیا وضعیت سلامت بیمار با اثرات سوء استفاده از مواد سازگار است یا خیر.

در زوال عقل الکلی، معاینه سیستم عصبی نیز می تواند انواع مختلفی از آسیب ها را نشان دهد، از جمله:

  • حرکت غیر طبیعی چشم
  • کاهش یا غیر طبیعی شدن رفلکس ها
  • نبض سریع (ضربان قلب)
  • فشار خون پایین
  • دمای پایین بدن
  • ضعف و آتروفی عضلانی
  • مشکلات راه رفتن (راه رفتن) و هماهنگی

درمان زوال عقل مرتبط با الکل

درمان زودهنگام، کلید درمان موفقیت آمیز زوال عقل ناشی از الکل است. اگر به اندازه کافی زود تشخیص داده شوند. بیماران مبتلا به نوع عمومی تر ARD می توانند با ترک الکل و خوردن یک رژیم غذایی متعادل، وضعیت خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشند.

برای ترک بی عارضه الکل همین الان با ما در کلینیک سلامت مغز دانا تماس بگیرید.

منبع: https://www.verywellmind.com/alcohol-dementia-62980

با ترک الکل چه اتفاقی می افتد؟

برای ترک الکل به چه دکتری مراجعه کنیم؟

به این مقاله امتیاز دهید