07136476172 - 09172030360 [email protected]

کم خوابی یک مشکل جهانی است. متخصصان سلامت گمان می‌کنند که خواب ناکافی باعث تحریک یا تشدید بسیاری از مشکلات سلامتی می‌شود. به همین دلیل است که داشتن خواب مطلوب باید اولویت اصلی باشد. اگر شما یکی از بسیاری از افرادی هستید که به اندازه کافی نمی خوابند یا مشکل خواب دارند. ممکن است تعجب کنید که آیا داروهای خواب طبیعی می توانند به شما کمک کنند. ما ریشه سنبل الطیب را بررسی می کنیم. یک خواب آور طبیعی محبوب، که اثرات آن بر بدن، عوارض جانبی احتمالی و دوز توصیه شده را پوشش می دهد.

ریشه والرین (سنبل الطیب) چیست؟

والرین که اغلب با نام سنبل الطیب نیز شناخته می شود. ریشه گیاه سنبل الطیب است که رسماً به نام Valeriana officinalis نامیده می شود. این گیاه بومی آسیا و اروپا است اما در آمریکای شمالی نیز یافت می شود. ریشه سنبل الطیب رایحه مشخصی دارد که بسیاری از مردم آن را ناخوشایند می دانند.

استفاده پزشکی ریشه سنبل الطیب به یونان و روم باستان برمی گردد. در اوایل، افراد میگرن، خستگی، گرفتگی معده و بی خوابی را با سنبل الطیب درمان می کردند. در حال حاضر، مردم عمدتاً سنبل الطیب را برای درمان بی خوابی، اضطراب، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، یائسگی، افسردگی و سردرد مصرف می کنند.

ریشه سنبل الطیب به طور کلی خشک می شود. سپس به صورت چای، تنتور، کپسول یا قرص ساخته می شود. این اشکال ریشه سنبل الطیب بدون نسخه در داروخانه ها، خواربارفروشی ها و آنلاین موجود است. مکمل‌های ریشه سنبل الطیب یکی از داروهای خواب طبیعی بسیار محبوب هستند. و معمولاً در کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و سوئد استفاده می‌شوند. در یک نظرسنجی که در ایالات متحده انجام شد، افراد بیشتری در مقایسه با ملاتونین از ریشه سنبل الطیب برای خواب استفاده کردند .

ریشه والرین (سنبل الطیب)  چگونه کار می کند؟

ریشه سنبل الطیب حاوی ترکیبات شیمیایی متعددی است که ممکن است بر مغز و بدن انسان تأثیر بگذارد. اما محققان به طور کامل مشخص نکرده اند که کدام ترکیبات بر ما تأثیر می گذارد. به احتمال زیاد، چندین مؤلفه با هم عمل می کنند تا تأثیرات را ارائه دهند. محققان ترکیبات فعال زیر را در ریشه سنبل الطیب شناسایی کرده اند:

  • Iridoids که به آنها valepotriates نیز می گویند
  • روغن های ضروری، از جمله والرنیک اسید و والریک اسید
  • لیگنان ها
  • فلاونوئیدها
  • GABA  در سطوح پایین

اثرات بر بدن

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما ریشه سنبل الطیب ممکن است به طرق مختلف بر بدن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ایریدوئیدهای موجود در ریشه سنبل الطیب ممکن است به عنوان ضد التهاب عمل کرده و از بیان ژن های خاص جلوگیری کنند. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که ریشه سنبل الطیب می تواند از طریق فلاونوئیدها که از ایجاد اکسید نیتریک جلوگیری می کند، درد را در بدن کاهش دهد.

اثرات بر روی مغز

وقتی نوبت به مغز می رسد، محققان در درجه اول بررسی کرده اند که چگونه اسید والرنیک موجود در ریشه سنبل الطیب بر گیرنده های GABA، نوعی انتقال دهنده عصبی در مغز تأثیر می گذارد. تأثیر روی گیرنده‌های GABA حداقل تا حدی این است که مکمل‌های ریشه سنبل الطیب چگونه اضطراب را کاهش می‌دهند. اگرچه تأثیر آن می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسته به جنس و سن آنها متفاوت باشد. ریشه سنبل الطیب همچنین احتمالاً بر گیرنده های سروتونین که در خلق و خو و خواب نقش دارند تأثیر می گذارد.

همچنین مشخص شده است که ریشه سنبل الطیب در پاسخ به تحریک، فعالیت مغز را در قشر حرکتی کاهش می دهد. و همچنین نحوه کار امواج مغزی در قسمت های مختلف مغز را در پاسخ به استرس و اضطراب با هم تغییر می دهد.

آیا ریشه والرین(سنبل الطیب)  می تواند به خواب شما کمک کند؟

پس از تجزیه و تحلیل 60 مطالعه تحقیقاتی منتشر شده در طی تقریباً 40 سال، محققان به این نتیجه رسیدند که ریشه والرین احتمالاً می تواند خواب را بهبود بخشد. و اضطراب را در بسیاری از افراد کاهش دهد. مکمل های ریشه والرین به افراد کمک می کند سریعتر به خواب بروند، کیفیت خواب خود را بهبود بخشند. و زمان بیشتری را در مرحله خواب عمیق بگذرانند.

با این حال، برخی از مطالعات نشان دادند که ریشه سنبل الطیب تاثیری ندارد. یا از نظر آماری اثری ناچیز دارد. برای مشاهده بهبود، افراد ممکن است مجبور باشند ریشه والرین را به طور منظم مصرف کنند، نه هر چند وقت یکبار یا در صورت نیاز.

نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM) توصیه می کند از استفاده از داروهای خواب طبیعی ، از جمله ریشه سنبل الطیب و ملاتونین، در درمان بی خوابی مزمن، به دلیل فقدان شواهد برای اثربخشی و ایمنی آنها، خودداری کنید. بی خوابی مزمن یک اختلال خواب است که در آن فرد برای حداقل سه ماه سه شب دیگر در هفته دچار مشکل می شود یا به خواب می رود. در طول این مدت، آنها همچنین خستگی روز یا مشکل در تمرکز را تجربه می کنند.

فواید ریشه والرین (سنبل الطیب)

ریشه سنبل الطیب ممکن است مزایایی فراتر از بهبود خواب و اضطراب داشته باشد. اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است و بسیاری از این مطالعات در مراحل اولیه خود هستند، محققان دریافته اند که مکمل ریشه سنبل الطیب نیز ممکن است به درمان یا مدیریت کمک کند:

  • اختلال وسواس فکری عملی
  • علائم قبل از قاعدگی ، از جمله علائم خلقی و فیزیکی
  • سردردهای تنشی
  • گرگرفتگی در دوران یائسگی
  • مشکلات بیش فعالی و تمرکز   در کودکان
  • اختلال عملکرد شناختی پس از جراحی قلب
  • درد

تحقیقات اولیه همچنین نشان می دهد که در آزمایشات آزمایشگاهی، عصاره ریشه والرین و اسید والرین موجود در ریشه سنبل الطیب ممکن است رشد سلول های سرطانی سینه را کند کرده و به طور کلی خواص ضد سرطانی و ضد توموری داشته باشد. مطالعه دیگری نتایج مشابهی را هنگام استفاده از اسید والریک برای سلول های سرطانی کبد نشان داد. با این حال تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

عوارض جانبی ریشه والرین (سنبل الطیب)

به طور کلی، تصور می شود که مصرف مکمل های ریشه والرین نسبت به مصرف داروهای آرام بخش یا خواب آور برای خواب عوارض جانبی کمتری ایجاد می کند.

اکثر مطالعات روی ریشه سنبل الطیب برای خواب نشان دادند که شرکت کنندگان هیچ عارضه جانبی یا عوارض جانبی خفیفی را با نرخ های قابل مقایسه با گروه هایی که دارونما مصرف می کردند، تجربه نکردند. با این حال، مطالعات دیگر نشان داده اند که ریشه سنبل الطیب ممکن است عوارض جانبی زیر را در برخی افراد ایجاد کند:

  • سردرد
  • ناراحتی معده
  • احساس ناراحتی
  • ضربان قلب تغییر می کند
  • بیخوابی
  • خواب آلودگی
  • دهان خشک
  • رویاهای واضح

اثراتی که ریشه والرین روی فرد می گذارد ممکن است به دوز مصرفی بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی نشان داد که ریشه سنبل الطیب وقتی 600 یا 1200 میلی گرم مصرف می کند اضطراب را کاهش می دهد. اما با دوز 1800 میلی گرمی اضطراب را افزایش می دهد.

آیا ریشه والرین (سنبل الطیب)  بی خطر است؟

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ریشه سنبل الطیب یک خواب طبیعی بی خطر است. محققان دریافته اند که مصرف منظم ریشه والرین تا 28 روز برای بیشتر بزرگسالان مشکلی ایجاد نمی کند.

مطالعاتی در مورد ایمنی طولانی مدت مکمل ریشه والرین انجام نشده است. آکادمی پزشکی خواب آمریکا همچنین استفاده از ریشه سنبل الطیب را برای بی خوابی مزمن توصیه نمی کند.زیرا آنها به این نتیجه رسیده اند که تحقیقات کافی برای نشان دادن ایمنی یا اثربخشی آن وجود ندارد.

نحوه مصرف ریشه والرین (سنبل الطیب)  برای خواب

هیچ دوز رسمی برای افرادی که مایل به مصرف ریشه سنبل الطیب هستند توصیه نمی شود. اکثر مطالعات تحقیقاتی در مورد تأثیر ریشه سنبل الطیب بر خواب، افراد را به طور منظم 300 تا 600 میلی گرم، یک بار در روز، مصرف می کنند.

هنگام مصرف مکمل، اغلب بهتر است با دوز کم شروع کنید. سپس در صورت نیاز به مرور زمان آن را افزایش دهید. قبل از شروع ریشه سنبل الطیب با پزشک خود صحبت کنید تا در مورد دوز مصرفی و اینکه آیا بهترین کمک خواب برای شما است یا خیر صحبت کنید.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید

از آنجایی که هیچ دستورالعمل رسمی در مورد داروهای خواب طبیعی وجود ندارد، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. چه به ریشه سنبل الطیب، ملاتونین، آشواگاندا یا شاهدانه علاقه مند باشید ، پزشک می تواند در مورد خطرات و عوارض جانبی احتمالی و همچنین دوز توصیه شده توصیه کند.

اگر بیشتر از مشکلات گاه به گاه خواب را تجربه می کنید و فکر می کنید ممکن است اختلال خواب داشته باشید ، به جای خوددرمانی با داروهای خواب طبیعی، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. انواع اختلالات خواب خواب را مختل کرده و باعث خستگی روز می شود. پزشک سؤالاتی می پرسد و در صورت لزوم آزمایشاتی را برای تعیین علت اصلی مشکلات خواب شما تجویز می کند تا بتوانید درمان مناسب را دریافت کنید.

 

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)