07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

افزایش مصرف الکل در دوران همه گیری باعث شده است بسیاری از افراد بخواهند در مورد مصرف الکل تجدید نظر کنند.

تعداد افرادی که به سمت ترک الکل و زندگی بدون الکل می روند بیشتر می شود.

ترک الکل با چالش هایی همراه خواهد بود اما شما می توانید همواره کمک بگیرید.

ترک الکل به دلایل زیادی می تواند تاثیرات مفیدی داشته باشد، اما اکثر افراد برنامه  و راهنمای مشخصی برای ترک ندارند. یک علت آن می تواند این موضوع باشد که اکثر افراد اعتیاد و وابستگی خود را آنقدر شدید نمی دانند که نیاز به مراجعه به برنامه های بازتوانی و مراکز ترک باشد.اما در مسیر ترک الکل می تواند دشواری هایی وجود داشته باشد که در ادامه چند راهکار برای مقابله با آن ها آمده است:

 

1.به علائم حاصل از ترک خود توجه کنید. حتی اگر قبلا، به طور جدی نوشنده نبوده اید.

شاید متعجب شوید اگر بدانید الکل یکی از موادی است که تهدیدی در طول عمر برای ترک دارد.

بسیاری از افراد تا قبل از تجربه ی علائم ترک این موضوع را نمی دانند.

علائم ترک الکل پس از ساعت ها بعد از آخرین نوشیدن ظاهر می شوند.اما ممکن است روز ها نیز شروع این علائم به طول بیانجامد.

گرچه فرمولی نیست که مشخص کند برای چه کسانی علائم ترک سخت تر است،اما افرادی که مرتب تر الکل مصرف می کرده اند در معرض خطر بیشتری هستند.

به علائم زیر در صورت ترک الکل توجه کنید:

  • بی قراری و تحریک پذیری
  • اضطراب و استرس
  • مشکلات خواب
  • عرق کردن، افزایش فشار خون و ضربان قلب
  • لرزش اندام ها و تنش عضلانی
  • سردرد
  • اسهال و استفراغ
  • احساسات خارش، سوزش، یا بی حسی
  • سردرگمی روانی
  • تشنج

 

ابزار های آنلاینی وجود دارند که به شما کمک می کنند روند علائم ترک خود را ثبت و بررسی کنید.اگر علائم بالا را تجربه می کنید، از یک پزشک کمک بگیرید. زیرا علائم شدید ترک الکل به سکته ها و مشکلات قلبی و تشنج منجر می شود.

حتی اگر علائم را به شکل خیلی شدید هم تجربه نمی کنید، بهتر است کمک بگیرید تا این مراحل را راحت تر پشت سر بگذارید. این فرایند می تواند شامل دریافت دارو و مصرف آن در خانه، یا شرکت در یک برنامه ی پاکسازی باشد.

 

 

2.در صورت میل پیدا کردن به مصرف الکل یا قدم های رو به عقب، نترسید!

علت شما برای ترک کردن هرچه که باشد، امکان پیدا کردن میل دوباره و بازگشت، در ادامه وجود دارد. شما ممکن است حتی یک گام به عقب بردارید و باز بنوشید. مهم است که توجه کنید این میل ها و گام های رو به عقب بخشی از مسیر هستند و به این معنا نیستند که شما توانایی ترک الکل را ندارید.این اتفاقات تنها به این معنا هستند که الکل، نقش بزرگتر از آن چیزی که فکر می کرده اید در زندگیتان داشته است.

من به مراجعانم می گویم که من به این میل ها و به عقب خزیدن ها به چشم داده های مهم نگاه می کنم.چه چیزی می توانیم از این موقعیت ها بیاموزیم؟

چه عواملی ما را تحریک می کنند که به سمت نوشیدن حرکت کنیم؟

با این عوامل، از چه روش های دیگری به جز نوشیدن می توانیم مقابله کنیم؟

همچنین اگر طی کردن این مراحل برای شما دشوار است می توانید از دارودرمانی و مشاوره با پزشک متخصص کمک بگیرید.

ترک الکل

 

3.روابط شما در ابتدا ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند.

برخلاف آنچه تصور می کنید، ترک الکل در ابتدا ممکن است بخشی از روابط شما را محدود کند.بر اساس اینکه در گذشته چه قدر الکل مصرف می کرده اید، ممکن است در ابتدا مقداری خلق و خوی حساس تر پیدا کنید در این صورت تلاش کنید فعالیت های خودمراقبتی را در برنامه ی خود داشته باشید. این کار کمک می کند با حجم تغییر و استرس به وجود آمده بهتر مقابله کنید.با افراد نزدیک خود در این باره گفت و گو کنید تا آن ها علت تغییر رفتار شما را بدانند.

ممکن است در این مسیر متوجه شوید برخی از افراد و اطرافیان شما، از تصمیم شما برای ترک الکل حمایت نمی کنند.

با خودتان و عزیزانتان صبور باشید و سعی کنید راه هایی برای بهبود روابط خود در این وضعیت جدید پیدا کنید. می توانید از کتاب های خودیاری، گروه های حمایتی، یا خانواده و زوج درمانی هم استفاده کنید.

 

 

4.می توانید حمایت دریافت کنید.

داشتن یک گروه اجتماعی حمایتگر به شما کمک می کند این فرایند را ساده تر طی کنید.

در دوران همه گیری، گروه های آنلاینی نیز برای این موضوع وجود دارند که میتوانید از آن ها کمک بگیرید.