07136476172 - 09172030360 [email protected]

ویروس کرونای جدید(همچنین به عنوان COVID-19 شناخته می شود) جهان را به آب های ناشناخته ای سوق داده است. کشورها سطوح مختلفی از قرنطینه ایجاد کرده‌اند. اقتصادها متوقف شده‌اند. و بسیاری از مردم برای خود و عزیزانشان می‌ترسند. با توجه به تغییرات بی‌سابقه‌ای که به سرعت اتفاق می‌افتد، قابل درک است که اهمیت خواب را مهم کند. اما از آنجایی که ما خود را با دستورات خانه نشینی وفق می دهیم و سعی می کنیم در زمان همه‌گیری کووید-19 سالم بمانیم، تمرکز بر خوب خوابیدن مزایای فوق العاده ای دارد.

خواب برای سلامت جسمانی و عملکرد موثر سیستم ایمنی حیاتی است. همچنین یک تقویت کننده کلیدی سلامت عاطفی و سلامت روان است. و به غلبه بر استرس، افسردگی و اضطراب کمک می کند.

چه قبل از کووید-19 مشکلات خواب داشته باشید و چه اخیراً ایجاد شده است، اقدامات مشخصی وجود دارد که می توانید برای بهبود خواب خود در طول این همه گیری جهانی انجام دهید.

چالش‌های خواب در طول همه‌گیری چیست؟

میلیون‌ها نفر قبل از ابتلا به همه‌گیری ویروس کرونا از بی‌خوابی رنج می‌بردند. و متأسفانه این بیماری همه‌گیر چالش‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. – حتی برای افرادی که قبلاً مشکل خواب نداشتند.

«کروناسومنیا» اصطلاح جدیدی است که به مشکلات خواب مرتبط با همه‌گیری اشاره دارد. با افزایش استرس و اضطراب، تأثیر قطعی بر خواب و سلامت روانی ما وجود دارد. و بهترین راه برای مبارزه با آن، پایبندی به اقدامات بهداشتی خوب خواب است.

همه‌گیری کرونا همه را به یک شکل تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. البته، بیماران مبتلا به ویروس و کارکنان خط مقدم پزشکی با بیشترین تأثیرات مستقیم این بیماری روبرو هستند. اما عواقب آن – از نظر اقتصادی، ذهنی و عاطفی – بسیار گسترده شده است. و موانع قابل توجهی برای خواب ایجاد می کند.

اختلال در زندگی روزمره

فاصله گذاری اجتماعی، تعطیلی مدارس، قرنطینه و کار از خانه، همگی تغییرات عمیقی را در روال عادی زندگی برای افراد در هر سنی و طبقات مختلف ایجاد می کند.

  • تطبیق با یک برنامه روزانه جدید یا نداشتن برنامه ممکن است دشوار باشد.
  • ردیابی زمان، و حتی روز، بدون «نشانه های» معمولی مانند رها کردن بچه‌ها در مدرسه، رسیدن به دفتر، شرکت در رویدادهای اجتماعی مکرر یا رفتن به باشگاه می‌تواند سخت باشد.
  • ماندن در خانه، به خصوص اگر دارای سطوح پایینی از نور طبیعی باشد، ممکن است نشانه های مبتنی بر نور برای بیداری و خواب را کاهش دهد. که به عنوان zeitgebers شناخته می شوند، که برای ریتم شبانه روزی ما بسیار مهم هستند .
  • اگر در حال حاضر کار نمی کنید یا ساعات هفتگی شما به دلیل COVID-19 کاهش یافته است، ممکن است هر روز صبح وسوسه شوید که زیاد بخوابید. خواب بیش از هفت تا هشت ساعت در شب می‌تواند بیدار شدن به موقع را دشوارتر کند. حتی اگر از زنگ هشدار استفاده کنید. افرادی که بیش از حد می‌خوابند ممکن است در طول روز احساس گیجی، تحریک‌پذیری و عدم تمرکز کنند.

اضطراب و نگرانی

نگرانی ها در همه گیری COVID-19 زیاد است. به طور طبیعی، بسیاری از مردم از ابتلا به همه‌گیری ویروس کرونا می ترسند. زیرا نمی خواهند به طور ناخواسته بیمار شوند یا دیگران را آلوده کنند. اکثر افراد دوستان یا خانواده نزدیکی دارند. که به دلیل شرایطی که از قبل وجود دارد، در گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند. که باعث نگرانی در مورد سلامت و ایمنی آنها می‌شود.

نگرانی های اقتصادی تقریباً همه را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. از آنجایی که فعالیت های اقتصادی متوقف می شود و از دست دادن شغل افزایش می یابد، طبیعی است که نگران درآمد، پس انداز و گذران زندگی باشید.

هنوز چیزهای زیادی در مورد این همه‌گیری ناشناخته وجود دارد. – قرنطینه‌ها چقدر طول می‌کشد، آیا بیمارستان‌ها می‌توانند بحران را مدیریت کنند. چه زمانی زندگی به حالت عادی بازمی‌گردد. – و چنین بلاتکلیفی اغلب اضطرابی را به همراه می‌آورد که خواب را مختل می‌کند. زیرا ذهن متحرک بدن را در حال چرخش و چرخش نگه می‌دارد.

افسردگی و انزوا

این بحران می‌تواند باعث ایجاد احساس انزوا و افسردگی شود که ممکن است برای افرادی که یکی از عزیزانشان بیمار است یا به دلیل COVID-19 درگذشته است، بدتر باشد. غم و اندوه و افسردگی را می توان با انزوا در خانه تشدید کرد. و هر دوی آنها می توانند مشکلات خواب قابل توجهی ایجاد کنند.

افسردگی می تواند چیزی بیش از احساس غم و اندوه باشد. علائم دیگر ممکن است شامل از دست دادن علاقه یا لذت به فعالیت ها، احساس ناامیدی یا بی ارزشی، و کم اشتهایی یا پرخوری باشد. محققان گزارش کردند که میزان افسردگی در طول این همه گیری سه برابر شد. در حالی که کاهش خواب و افزایش مصرف الکل و تنباکو منجر به افزایش نرخ افسردگی شد.

این بیماری همه گیر تلفات قابل توجهی بر سلامت روان ما وارد کرده است. که می تواند الگوهای خواب طبیعی را مختل کند .

خانواده و استرس شغلی

بسیاری از خانواده ها به دلیل ابتلا به ویروس کرونا  در همه‌گیری تحت استرس شدید قرار دارند. سفرهای لغو شده، انزوا از دوستان، و زمان زیادی که در خانه سپری می شود، می تواند بر هر کسی فشار وارد کند. انجام تعهدات کار از خانه یا مدیریت خانه ای پر از کودکانی که عادت به حضور در مدرسه دارند می تواند مشکلات واقعی ایجاد کند. و استرس و اختلاف ایجاد کند که نشان داده شده است مانع خواب هستند.

زمان بیشتر استفاده از وسایل دارای صفحه نمایش

چه چک کردن اخبار روی تلفنتان، پیوستن به زوم با خانواده، تماشای فیلم های زیاد، یا صرف ساعت‌های اضافی خیره شدن به رایانه در حین کار از خانه می‌تواند به معنای افزایش چشمگیر زمان  استفاده ار نمایشگر باشد.

تماشای بیش از حد صفحه نمایش، به خصوص در اواخر عصر، می تواند تأثیر مضری بر خواب داشته باشد. نه تنها می تواند مغز را به گونه ای تحریک کند که خاموش شدن آن را سخت می کند، بلکه نور آبی صفحه نمایش می تواند تولید طبیعی ملاتونین، هورمونی را که بدن برای کمک به خواب می سازد، سرکوب کند.

خستگی ناشی از استرس

استرس مزمن زندگی در شرایط نامشخص یک بیماری همه گیر می تواند منجر به مجموعه ای از علائم فیزیکی از جمله سردردهای مداوم، ضعف حافظه و مشکلات گوارشی شود. خستگی ناشی از استرس یکی دیگر از عوارض جانبی رایج است. کلینیک مایوخستگی را اینگونه تعریف می کند: «حالت تقریباً ثابت خستگی که در طول زمان ایجاد می شود و انرژی، انگیزه و تمرکز شما را کاهش می دهد».

حتی اگر در شب به میزان کافی بخوابید، خستگی همچنان می تواند صبح ها احساس خستگی و بی انگیزگی در شما ایجاد کند.

چرا خواب در طول یک بیماری همه گیری مهم است؟

خواب یک فرآیند بیولوژیکی حیاتی است. و همانطور که ما با نیازهای ذهنی، فیزیکی و عاطفی ناشی از بیماری همه گیر مقابله می کنیم، مسلماً مهم تر از همیشه است. برای مثال:

  • خواب سیستم ایمنی موثر را تقویت می کند. استراحت شبانه  دفاع بدن ما را تقویت می کند. ، و حتی مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب می تواند برخی از واکسن ها را کم اثر کند.
  • خواب عملکرد مغز ما را افزایش می دهد. و زمانی که خوب بخوابیم ذهن ما بهتر کار می کند. استراحت کامل شبانه به تفکر پیچیده، یادگیری، حافظه و تصمیم گیری کمک می کند. برای بزرگسالان و کودکانی که در خانه خود را با محل کار و مدرسه وفق می دهند. خواب خوب می تواند به آنها کمک کند تیز بمانند .
  • خواب باعث افزایش خلق و خو می شود. کمبود خواب می تواند فرد را تحریک پذیر کند. سطح انرژی او را پایین بیاورد. و باعث یا بدتر شدن احساس افسردگی شود .
  • خواب سلامت روان را بهبود می بخشد. علاوه بر افسردگی، مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب با شرایط سلامت روان مانند اختلال اضطراب، اختلال دوقطبی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) مرتبط است.

کارشناسان توافق دارند که خواب مداوم و با کیفیت عملاً تمام جنبه های سلامتی را بهبود می بخشد. به همین دلیل است که در طول همه گیری ویروس کرونا ارزش توجه ما را دارد.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

چگونه با کمردرد بخوابیم؟