07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

مغز انسان پیچیده ترین اندام بدن انسان است. از سیستمی تشکیل شده که با اتصالات زیادی به نام سیناپس ارتباط برقرار می کنند. آسیب مغز باعث اختلال عملکرد آن می شود. به همین دلیل شما باید همیشه از مغز خود مراقبت کنید. به همان اندازه که قلب برای پمپاژ خون مهم است، مغز نیز برای بدن از اهمیت زیادی برخوردار است.

 

در حال حاضر در این مقاله 6 عادت و فعالیت خطرناک را که به آرامی به مغز ما آسیب می رسانند، ذکر می کنیم.

 

1. پخش موسیقی با صدای بلند با هدفون می تواند باعث از بین رفتن حافظه شود

 

محققان متوجه شده اند که برخی از افراد با صدای بسیار زیاد به موسیقی گوش می دهند، هنگام روشن بودن آهنگ میزان صدا را به بالاترین میزان خود می رسانند، این کاملا اشتباه است. گوش دادن به موسیقی با صدای بسیار زیاد و با هدفون ممکن است به توانایی شنوایی شما برای همیشه آسیب برساند. همچنین، در آینده می تواند منجر به برخی از مشکلات مغزی مانند از دست دادن حافظه و آسیب به بافت مغز شما شود.

 

2. سیگار کشیدن 

 

تحقیقات ثابت کرده است که استعمال دخانیات فقط به کبد یا ریه آسیب نمی زند، بلکه بر مغز نیز تأثیر می گذارد. سیگار حاوی نیکوتین اعتیاد آور است که باعث کوچک شدن مغز می شود. یعنی اگر به سیگار کشیدن اعتیاد دارید، مغز خود را در معرض خطر جدی قرار می دهید.

 

3. مصرف بیش از حد قند

 

مصرف بیش از حد قند برای مدت طولانی توانایی بدن ما را در جذب پروتئین ها و مواد مغذی مختل می کند. این نوع تغذیه رشد مغز را متوقف می کند. این اتفاق می افتد، زیرا بدن ما فاقد مواد مغذی کافی در خون است، و از این رو، مواد مغذی کافی به مغز ما نمی رساند، که به نوبه خود، از رشد آن جلوگیری می کند. مغز برای عملکرد مناسب به سطح بالایی از مواد مغذی نیاز دارد.

 

4. قرار گرفتن در فضایی که تهویه ضعیف و کمبود اکسیژن دارد

 

مغز برای عملکرد به سطح بالایی از اکسیژن نیاز دارد. طبق تحقیقات برای زمان بسیار کمی قطع اکسیژن به مغز، منجر به مرگ فوری می شود. بنابراین مدت طولانی ماندن در یک منطقه با تهویه ضعیف می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد.

 

5. مصرف ناکافی آب 

 

همانطور که همه ما می دانیم، آب یکی از اجزای تشکیل دهنده مغز ما است. مغز به آب کافی نیاز دارد تا سریعتر فکر کند و بهتر تمرکز کند. بنابراین، بسیار مهم است که شما همیشه هیدراته باشید. نوشیدن آب فراوان هم برای بدن و هم برای مغز مفید خواهد بود. برخی از مردم فقط هنگام تشنگی آب می نوشند که اشتباه است! شما نه تنها هنگامی که احساس تشنگی دارید، بلکه زمان هایی که احساس تشنگی نمیکنید نیز باید آب بنوشید. چرا که تمام فعالیت های متابولیکی بدن توسط آب کنترل می شود. بنابراین مغز به آب بیشتری احتیاج دارد.

 

6. خواب ناکافی 

 

چندین تحقیق نشان داده است که مغز در طول چرخه های خواب عمیق، خود را از سموم پاک می کند. کمبود خواب می تواند باعث از بین رفتن سلول های مغزی شود که منجر به اختلال در حافظه و کاهش توانایی های مغز می شود. بعضی از افراد بیش از حد در طول روز مغز خود را به کار می گیرند و در آخر خواب کمی دارند، این کاملا اشتباه است. بعد از فعالیت روزانه، باید زمان کافی برای استراحت داشته باشید تا مغز شما آرام بگیرد و عملکرد بهتری داشته باشد.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

ORANGENEWS.COM