07136476172 - 09172030360 [email protected]

استفاده از وسیله نقلیه موتوری هنگام خواب آلودگی به عنوان رانندگی خواب‌آلود شناخته می‌شود. و می‌تواند روی هر کسی که پشت فرمان می‌نشیند تأثیر بگذارد. رانندگی خواب‌آلود خطر تصادفات را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. و هر ساله تعداد نگران‌کننده‌ای از جراحات و مرگ و میر را به دنبال دارد.

آگاهی از علل، عواقب و پیشگیری از رانندگی خواب‌آلود، رانندگان را قادر می‌سازد تا از خطرات غیرضروری در جاده جلوگیری کنند.

خواب آلودگی رانندگی چقدر شایع است؟

هیچ معیار دقیقی برای رانندگی خواب‌آلود وجود ندارد. تحقیقات نشان می‌دهد که این امر به طرز نگران‌کننده‌ای رایج است. نظرسنجی خواب در آمریکا توسط بنیاد ملی خواب در سال 2005 نشان داد که 60 درصد از رانندگان بزرگسال گزارش دادند که در سال گذشته هنگام خواب آلودگی رانندگی می کردند. داده های نظرسنجی از CDC نشان داد که از هر 25 بزرگسال ، یک نفر در ماه گذشته پشت فرمان خوابیده است.

خطرات خواب آلودگی رانندگی چیست؟

رانندگی خواب آلود یکی از عوامل اصلی تصادفات وسایل نقلیه موتوری است. بر اساس گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه (NHTSA)، در سال 2017 رانندگی خواب‌آلود منجر به حداقل 91000 تصادف و منجر به حدود 50000 جراحت و 800 کشته شد.

این داده‌ها احتمالاً تأثیر رانندگی با خواب‌آلودگی را دست‌کم می‌گیرند. زیرا اغلب غیرممکن است که به طور قطعی تعیین کنیم که آیا رانندگی خواب‌آلود باعث تصادف شده است، به ویژه پس از تصادفات مرگبار.

با توجه به این موضوع، مطالعات دیگر محاسبه می‌کنند که رانندگی در حالت خواب‌آلود باعث 6000 تصادف مرگبار در سال می‌شود. محققان تخمین می زنند که حدود 21 درصد از تصادفات رانندگی به علت خواب آلودگی است.

چرا رانندگی با خواب آلودگی خطرناک است؟

رانندگی با خواب آلودگی به طور قابل توجهی خطر تصادفات رانندگی را افزایش می دهد. میکروخواب یا ریز خواب زمانی هستند که فرد فقط برای چند ثانیه چرت می زند. و زمانی که در حین رانندگی رخ می دهد، به راحتی خودرو از جاده خارج شده یا با وسیله نقلیه دیگری برخورد می کند. صدمات ناشی از این تصادفات زمانی افزایش می یابد که در سرعت های بالا رخ دهند.

رانندگی خواب آلود حتی اگر شخص واقعاً به خواب نرود خطرناک است. تحقیقات نشان می‌دهد که محرومیت از خواب منجر به اختلالات ذهنی می‌شود که مشابه مستی است. و 24 ساعت محرومیت از خواب تقریباً برابر با محتوای الکل خون (BAC) 0.10٪ است.

این اختلال باعث می شود فرد کمتر به محیط اطراف خود توجه کند و به راحتی حواسش پرت شود. زمان واکنش آنها را کاهش می دهد. و اجتناب از خطرات در جاده را دشوارتر می کند. خواب ناکافی همچنین با بدتر شدن تصمیم گیری مرتبط است که می تواند منجر به ریسک پذیری پشت فرمان شود.

چه چیزی باعث خواب آلودگی رانندگی می شود؟

عوامل متعددی می‌توانند در رانندگی خواب‌آلود نقش داشته باشند:

محرومیت از خواب:

  •  کمبود خواب یکی از دلایل اصلی خواب‌آلودگی بیش از حد در طول روز است. که می‌تواند باعث ایجاد ریزخواب یا سایر رفتارهای خطرناک رانندگی شود. بزرگسالان باید هر شب بین هفت تا نه ساعت بخوابند. اما تعداد قابل توجهی از بزرگسالان به طور معمول این مقدار توصیه شده را نمی خوابند.

اختلالات خواب:

  •  بسیاری از اختلالات خواب، مانند آپنه انسدادی خواب، باعث می شود که خواب فرد محدود، قطع شود و کمتر ترمیم شود. بسیاری از اختلالات خواب تشخیص داده نمی شوند. و در صورت عدم درمان می توانند باعث خواب آلودگی در طول روز شوند.

الکل:

  •  نوشیدن الکل می تواند باعث خواب آلودگی شود. و در عین حال بر زمان واکنش و تصمیم گیری تأثیر بگذارد. به گونه ای که خطر تصادفات رانندگی را افزایش می دهد.

داروها:

  •  داروهای متعددی باعث خواب آلودگی می شوند. کمک‌های خواب، از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و مکمل‌های غذایی که در شب مصرف می‌شوند، ممکن است صبح روز بعد باعث بی‌حالی طولانی مدت شوند. خواب آلودگی نیز یکی از عوارض جانبی داروهایی است که برای بسیاری از بیماری های دیگر استفاده می شود.

زمان روز:

  •  تصادفات ناشی از رانندگی خواب‌آلود اغلب بین نیمه‌شب تا شش صبح یا در اواسط بعد از ظهر رخ می‌دهدکه دو بار زمانی است که خواب‌آلودگی به اوج خود می‌رسد.

رانندگی خواب‌آلود می‌تواند بر هر کسی که فرمان را در دست می‌گیرد تأثیر بگذارد. اما برخی از افراد در معرض خطر بیشتری برای تصادفات ناشی از رانندگی خواب‌آلود هستند، از جمله:

  • افرادی که برای امرار معاش رانندگی می کنند مانند کامیون داران مسافت طولانی یا رانندگان اتوبوس.
  • کسانی که ساعت های طولانی، شیفت های نامنظم یا شیفت های شب کار می کنند.
  • افرادی که مشکلات خواب جدی از جمله بی خوابی یا سایر اختلالات خواب دارند.
  • نوجوانانی که تجربه رانندگی کمتری دارند و میزان نارسایی خواب بالایی دارند.

علائمی که نشان می دهد برای استراحت باید از رانندگی دست بکشید چیست؟

اگر متوجه هر یک از علائم زیر در رانندگی خواب آلودگی شدید، باید به دنبال فرصت بعدی برای توقف و استراحت باشید:

  • خمیازه های مکرر
  • احساس چرت زدن
  • چشم های خسته، افتادگی چشم، یا افزایش پلک زدن
  • ناتوانی در به خاطر سپردن چند مایل گذشته
  • از دست دادن علامت جاده یا خروجی
  • دنبال کردن ماشین های دیگر
  • مشکل در حفظ سرعت مناسب

این علائم را جدی بگیرید؛ آنها هشداری هستند که اگر به رانندگی ادامه دهید خواب آلود هستید و در خطر هستید. از جاده خارج شوید یا از جاده خارج شوید و استراحت کنید تا زمانی که احساس خواب آلودگی نکنید.

چگونه می توان از خواب آلودگی رانندگی جلوگیری کرد؟

چندین مرحله می تواند به جلوگیری از خطرات ناشی از خواب آلودگی کمک کند. برخی از نکات درست قبل یا در طول سفر مفید هستند و برخی دیگر برای ایجاد عادات سبک زندگی برای خواب سالم مفید هستند.

قبل از رانندگی

  • برای محدود کردن کل ساعات رانندگی از قبل برنامه ریزی کنید: تا حد امکان، سفر خود را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید. و به روزهای بسیار طولانی رانندگی وابسته نباشید.
  • از رانندگی در خواب‌آلودترین ساعات روز بپرهیزید: ساعت داخلی بدن شما معمولاً بین نیمه‌شب تا شش صبح و در اوایل بعد از ظهر شما را خواب‌آلود می‌کند. بنابراین سعی کنید نیاز خود را به رانندگی در این زمان‌ها کاهش دهید.
  • زمان بودجه برای استراحت: مطمئن شوید که در طول مسیر چندین توقف را به موقع انجام دهید تا بتوانید دوباره شارژ کنید.
  • خواب خوب شبانه داشته باشید: روی خواب کافی شب قبل از سفر و ایده آل برای چندین شب قبل از رانندگی تمرکز کنید.
  • از الکل و سایر آرام بخش ها اجتناب کنید: این مواد می توانند با کیفیت خواب تداخل داشته باشند. و ممکن است روز بعد شما را خواب آلود کنند.
  • همراه خود در سفر بیاورید: بیشتر رانندگی خواب‌آلود زمانی اتفاق می‌افتد که افراد به تنهایی سفر می‌کنند. بنابراین در صورت امکان، از شخصی بخواهید که وظایف رانندگی را به اشتراک بگذارد و به شما کمک کند هوشیار باشید.

در حالی که شما در حال رانندگی هستید

  • مراقب علائم هشدار دهنده باشید: اگر متوجه هر گونه احساس خواب آلودگی یا علائم رانندگی خواب آلودگی شدید، به دنبال فرصتی فوری برای توقف و استراحت باشید. بنابراین اگر خسته هستید سعی نکنید از آن استفاده کنید.
  • از کافئین استفاده کنید: کافئین محرکی است که می تواند شما را برای چند ساعت هوشیارتر کند. با این حال، این یک درمان برای همه نیست. وقتی کافئین از بین برود، احتمالاً دوباره خواب‌آلود می‌شوید. و کافئین بیشتر ممکن است بازدهی کمتری داشته باشد.
  • مراقب “ترفندها” برای بیدار ماندن باشید: برخی از افراد سعی می کنند با پنجره ها، تهویه مطبوع یا رادیو خود دست و پنجه نرم کنند تا بیدار بمانند. اما این می تواند توجه شما را از جاده دور کند. به جای استفاده از این ترفندها، بهتر است این کار را متوقف کنید و اجازه دهید بدنتان استراحت لازم را دریافت کند.

واحد خواب (اختلالات خواب-سلامت خواب)

آیا خواب زنان و مردان متفاوت است؟ (قسمت اول)

اختلال کار شیفتی معظل مرتبط با خواب در شاغلین نوبتکار