07136476172 - 09172030360 [email protected]

اگر تا به حال حمله پانیک را تجربه کرده اید، باید بدانید که تنها نیستید – تخمین زده می شود که 4.7٪ از بزرگسالان در مقطعی از زندگی خود اختلال پانیک را تجربه می کنند. احتمالا کسی که اختلال هراس دارد، برایش سوال خواهد شد که حملات پانیک چقدر طول میکشد؟

با این حال، علیرغم اینکه یک بیماری نسبتاً رایج است، و در بین گسترده ترین اختلالات اضطرابی تنها پس از اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال استرس پس از سانحه، و اضطراب فراگیر قرار دارد، بسیاری اطلاع ندارند که حتی حمله پانیک بعدی آنها چه زمانی رخ خواهد داد. نگران‌کننده‌تر می تواند این باشد که ندانیم این حملات تا چه زمانی ادامه خواهند داشت.

این مقاله اطلاعات لازم درباره طول مدت حملات پانیک را پوشش می دهد و نکات مفیدی برای مدیریت علائم حمله پنیک ارائه می دهد.

حملات پانیک چیست؟

بر اساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات سلامت روان (DSM)، حمله پانیک یک موج ناگهانی ترس یا ناراحتی شدید است.

این بدان معنی است که موجی از وحشت می تواند هنگام انجام کارهای پیش پا افتاده مانند قدم زدن در پارک یا هنگام خرید مواد غذایی در آخر هفته به شما هجوم آورد.

با این حال، علیرغم اینکه یک حمله ناگهانی است، هر احساس غیرمنتظره ترس یا ناراحتی به عنوان یک حمله پانیک واجد شرایط نیست.

به ویژه، اگر بتوان این احساسات ترس را در شرایط دیگری مانند اختلال اضطراب اجتماعی ردیابی کرد، که در آن احساس وحشت در هنگام مواجهه با موقعیت‌های عمومی یا اجتماعی بدتر می‌شود، ممکن است توصیف چنین احساساتی به‌عنوان حمله پانیک نادرست باشد.

در حالی که حملات پانیک ممکن است غیرمنتظره باشند، ممکن است ناشی از موقعیت های ترسناک مانند بررسی عملکرد در محل کار، یا در واکنش به یک چیز ترسناک مانند هزینه های مالی پیش بینی نشده باشند.

مروری بر انواع و علائم حمله پانیک

علائمی که نشان می دهد ممکن است دچار حمله پانیک شده باشید

اگر تا به حال ترس ناشی از حمله پانیک را تجربه کرده اید، به احتمال زیاد به هیچ شاخصی از این وضعیت نیاز نخواهید داشت. با این حال، اگر متوجه شده اید که موج غیرمنتظره ای از هراس را احساس کرده اید و مطمئن نیستید که آیا آنها به عنوان حملات پانیک واجد شرایط هستند یا خیر، در اینجا چند نشانه از این اختلال وجود دارد که باید مراقب آنها باشید:

  • لرز
  • احساس خفگی
  • تعریق
  • لرزیدن
  • سرگیجه
  • درد قفسه سینه
  • احساس گرما
  • تپش قلب
  • سبکی سر
  • بالا بودن ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • ترس از مردن

چه چیزی باعث حمله پانیک می شود؟

اگرچه دلیل قابل قبولی برای حملات پانیک وجود ندارد، اما این احتمال وجود دارد که ژنتیک و عوامل خانوادگی در ایجاد آن نقش داشته باشند. برخی بر این باورند که افراد مبتلا به این بیماری مکانیسم حساسیت ترس سیستم عصبی مرکزی را به ارث می برند.

این مکتب فکری قابل قبول است زیرا سیستم عصبی مرکزی مسئول دریافت، پردازش و پاسخ به احساسات، عواطف، ارتباطات و حافظه در میان سایر عملکردها است. اگر یکی از اعضای خانواده قبلاً این بیماری را داشته باشد، احتمال ابتلا به اختلال پانیک افزایش می یابد.
علت دیگر حملات پانیک به عدم تعادل شیمیایی در بدن است. این می تواند به دلیل مقدار نابرابر هورمون هایی مانند کورتیزول – هورمون استرس بدن یا سروتونین، که به عنوان هورمون شادی شناخته می شود، باشد.

افراد همچنین ممکن است حملات پانیک را تجربه کنند، زیرا بخش‌های خاصی از مغزشان تحریک‌پذیرتر از حالت عادی است و آنها را مستعد ابتلا به اختلال پانیک می‌کند.

گروه‌های خاصی از مردم بیشتر احتمال دارد حملات پانیک را تجربه کنند، در حالی که آمریکایی‌های اروپایی بیشتر از همتایان آفریقایی-آمریکایی، آسیایی یا لاتین تبار خود به این بیماری مبتلا می‌شوند.

حملات پانیک چقدر طول می کشد؟

اگر در طول زندگی حملات پانیک را تجربه کرده اید، یکی از مهم ترین سوالاتی که قطعا برایتان پیش آمده این است که چه مدت باید با عرق کردن ناگهانی، لرزش، سرگیجه، درد قفسه سینه و سایر علائمی که معمولا این شرایط را همراهی می‌کند سرکنید.

حملات پانیک معمولاً چند دقیقه یا بیشتر طول می کشد و ممکن است تجربه آن بسیار آزاردهنده باشد.

این حملات می توانند چندین بار در روز اتفاق بیفتند یا به ندرت فقط چند بار در سال ظاهر شوند. با این حال، گفتن اینکه چه مدت ممکن است با این وضعیت دست و پنجه نرم کنید، کمی سخت است. اکثر مردم این وضعیت را دوباره تجربه خواهند کرد، حتی اگر دوره ای وجود داشته باشد که بدون حملات پانیک باشند.

حملات پانیک معمولا با حداقل یک ماه نگرانی دائمی در مورد مکان و زمان حمله بعدی دنبال می شود. پشت سر گذاشتن آن دقایق ترس و قرار دادن بدن در نگرانی مداوم می تواند بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. همچنین می تواند اثرات گسترده ای مانند افسردگی و ناتوانی داشته باشد.

چگونه حملات پانیک را مدیریت کنیم

در حالی که فکر تجربه یک حمله پانیک می تواند روز شما را تحت شعاع قرار دهد، تکنیک های درمانی برای کنترل این اختلال وجود دارد. برخی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های مدیریت حملات پانیک در زیر فهرست شده‌اند.

تمرینات تنفسی

در حالی که این روش درمانی بیشتر در بیماران مبتلا به آسم یا فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است برای کسانی که با حملات پانیک سروکار دارند نیز مفید باشد.

تنفس آهسته از طریق بینی، بازدم از طریق دهان و تمرکز بر حرکات می تواند به کنترل اپیزودهای هیپرونتیلاسیون که می تواند با حملات پانیک همراه باشد کمک کند.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی معمولاً برای درمان افسردگی تجویز می شوند، اما این داروها ممکن است توانایی خود را در بهبود خلق و خوی در موارد حملات پانیک نیز نشان دهند. به ویژه، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، (که به افزایش در دسترس بودن سروتونین کمک می‌کنند)، ممکن است در درمان موارد حملات پانیک مؤثرتر باشند.

تراپی

درمان شناختی رفتاری (CBT) یک روش درمانی است که معمولا توصیه می شود. اگر حملات پانیک را تجربه می کنید، این درمان قرار گرفتن در معرض هر موقعیت یا شیئی را که ممکن است باعث حمله شود را تشدید می کند. یک متخصص در طول این مواجهه ها بر شما نظارت خواهد کرد.

درمان شناختی رفتاری همچنین ممکن است راه‌های مفیدی را برای پاسخ به سرگیجه، بالا رفتن ضربان قلب و سایر علائم حملات پانیک به شما آموزش دهد.

حرف آخر

زندگی کردن با ابر تاریکی از هراس می تواند چالش برانگیز باشد. این چند دقیقه لرزش، عرق کردن، سرگیجه، درد قفسه سینه، احساس گرما و غیره که معمولاً با حملات پانیک همراه است و فکر می کنید جان سالم به در ببرید یا خیر، می تواند بسیار دلسرد کننده باشد.

با این حال، در حالی که در حین حملات پانیک ممکن است این پدیده خودبخودی و خارج از کنترل به نظر برسد، این وضعیت بسیار قابل کنترل است، زیرا تراپی، دارو، و تکنیک‌های تنفسی ممکن است به شما کمک کند. برای بهترین درمان، مهم است که به دنبال کمک متخصص باشید.

آیا بدنبال بهترین دکتر برای درمان پانیک در شیراز هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین مراقبت هستید. همین امروز زمان مشاوره خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

در انستیتو سلامت مغز، بهترین روانپزشکان، روانشناسان، متخصصین علوم اعصاب با بالاترین کیفیت خدمات، در کنار هم به شما کمک خواهند کرد.

بهترین دکتر برای درمان پانیک در شیراز

درمان پانیک بدون دارو با نوروفیدبک در شیراز

 

به این مقاله امتیاز دهید