07136476172 - 09172030360 [email protected]

ترس از طرد شدن ممکن است شما را به رفتارهایی مانند پرخاشگری منفعلانه، انفعال و خوشایند مردم بودن سوق دهد. همچنین می تواند اصالت شما را تضعیف کند و زمانی که در کنار دیگران هستید، خود بودن را دشوار کند.

 

پیامدهای رفتار ترسناک

 

ترس از طرد شدن منجر به رفتارهایی می شود که باعث می شود ما ناامن، بی اثر  به نظر برسیم. ممکن است عرق کنید، تکان بخورید، بی قرار شوید، از تماس چشمی اجتناب کنید و حتی توانایی برقراری ارتباط موثر را از دست بدهید. در حالی که افراد به روش‌های بسیار متفاوتی به این رفتارها واکنش نشان می‌دهند، اینها برخی از واکنش‌هایی است که ممکن است مشاهده کنید.

 

طرد شدن

 

از قضا، ترس از طرد شدن اغلب به یک پیشگویی خودشکوفایی تبدیل می شود. در روانشناسی پاپ معروف است که اعتماد به نفس جذابیت را افزایش می دهد. به عنوان یک قاعده کلی، عدم اعتماد به نفس که در ترس از طرد شدن ذاتی است، ما را بیشتر در معرض طرد شدن قرار می دهد.

 

تحقیقات نشان می دهد که اعتماد به نفس تقریباً به اندازه هوش در تعیین سطح درآمد ما مهم است.

 

دستکاری – اعمال نفوذ

 

برخی افراد ناامنی دیگران را طعمه می کنند. کسانی که از ترس طرد شدن رنج می برند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای دستکاری برای منافع شخصی دیگران باشند.

 

دستکاری‌های خبره عموماً افرادی جذاب، متین و دلسوز هستند – آنها می‌دانند چه دکمه‌هایی را فشار دهند تا دیگران به آنها اعتماد کنند. آن‌ها همچنین می‌دانند که چگونه فردی را که ترس از طرد شدن دارد، کمی سرگردان نگه دارند، به گونه‌ای که گویی ممکن است دستکاری‌کننده در هر زمانی آن را ترک کند. تقریباً همیشه، زمانی که دستکاری‌کننده به آنچه از طرف مقابل می‌خواهد دست یافت، آن را ترک می‌کند.

 

نا امیدی

اکثر مردم شریف، صادق و صریح هستند. به جای دستکاری کسی با ترس از طرد شدن، آنها سعی خواهند کرد کمک کنند. به دنبال نشانه هایی باشید که نشان می دهد دوستان و خانواده شما تلاش می کنند قاطعیت شما را تشویق کنند، از شما می خواهند که با آنها بازتر رفتار کنید، یا احساسات واقعی شما را بررسی می کنند.

 

با این حال، بسیاری از اوقات، افرادی که از طرد شدن می ترسند، این تلاش ها را به عنوان تهدید عاطفی تجربه می کنند. این اغلب باعث می شود که دوستان و خانواده روی پوسته تخم مرغ راه بروند و ترس شما را بدتر کنند. با گذشت زمان، آنها ممکن است ناامید و عصبانی شوند، یا در مورد رفتار شما با شما روبرو شوند یا شروع به فاصله گرفتن از شما کنند.

 

چگونه بر ترس از طرد شدن غلبه کنیم؟

 

اگر ترس از طرد شدن را تجربه می کنید، مراحلی وجود دارد که می توانید برای یادگیری نحوه مقابله بهتر و جلوگیری از تأثیر منفی این ترس بر زندگی خود بردارید. ممکن است راهبردهای زیر برای یادگیری چگونگی غلبه بر ترس از طرد شدن مفید باشد:

 

1. مهارت های خودتنظیمی خود را بهبود بخشید

 

خودتنظیمی به توانایی شما در شناسایی و کنترل احساسات و رفتارهایتان اشاره دارد. همچنین نقش مهمی در غلبه بر ترس شما از طرد شدن ایفا می کند.  با توانایی شناسایی افکار منفی که به احساس ترس کمک می کنند، می توانید به طور فعال گام هایی را برای تنظیم مجدد تفکر خود به گونه ای بردارید که خوش بینانه تر و دلگرم کننده تر باشد.

 

2. با ترس های خود روبرو شوید.

مقابله اجتنابی شامل مدیریت احساسات ناخوشایند به سادگی با اجتناب از چیزهایی است که این احساسات را تحریک می کنند. مشکل این رویکرد این است که در نهایت به افزایش احساس ترس کمک می کند. به جای اینکه در مقابله با ترس از طرد شدن بهتر بشوید، شما را نسبت به آن ترسناک تر و حساس تر می کند.

 

بنابراین به جای اجتناب از موقعیت‌هایی که ممکن است طرد شدن را تجربه کنید، روی این تمرکز کنید که خودتان را بیرون بگذارید و با ترس خود مقابله کنید. هنگامی که تجربه بیشتری در مواجهه با ترس خود داشته باشید، متوجه خواهید شد که عواقب آن کمتر از آنچه پیش‌بینی می‌کردید، اضطراب‌آور است. همچنین به توانایی های خود برای موفقیت اعتماد بیشتری خواهید داشت.

 

3. تاب آوری را پرورش دهید

 

انعطاف پذیر بودن به این معنی است که شما می توانید پس از یک شکست، خود را بالا ببرید و با احساس قدرت و خوش بینی دوباره به جلو حرکت کنید. استراتژی هایی که می توانند به تقویت حس انعطاف پذیری بیشتر کمک کنند عبارتند از: ایجاد اعتماد به نفس در توانایی های خود، داشتن یک سیستم حمایت اجتماعی قوی، و پرورش و مراقبت از خود. داشتن اهداف و برداشتن گام‌هایی برای بهبود مهارت‌هایتان نیز می‌تواند به شما ایمان بیاورد که می‌توانید از پس رد شدن خود برگردید.

 

خلاصه

برداشتن گام هایی برای غلبه بر ترس از طرد شدن می تواند به به حداقل رساندن تأثیر مضر آن بر زندگی شما کمک کند. یادگیری نحوه مدیریت احساسات، برداشتن گام‌هایی برای رویارویی با ترس‌هایتان و پرورش حس قوی انعطاف‌پذیری، همگی می‌توانند به شما کمک کنند ترس از طرد شدن را بهتر تحمل کنید.

 

نهایتا

 

اگر متوجه شدید که ترس از طرد شدن بر زندگی شما تأثیر منفی می گذارد و باعث ناراحتی می شود، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که به دنبال روان درمانی باشید. این می تواند به شما کمک کند تا برخی از نقش های اساسی در ترس خود را کشف کرده و بهتر درک کنید و راه های مؤثرتری برای مقابله با این آسیب پذیری بیابید.

 

مرکز سلامت مغز دانا در کنار شماست.

 

https://www.verywellmind.com/what-is-the-fear-of-rejection-2671841

ترس از طرد شدن! (قسمت اول)