07136476172 - 09172030360 [email protected]

تحریک عصب واگ شامل استفاده از دستگاهی برای تحریک عصب واگ با تکانه های الکتریکی است. در هر طرف بدن شما یک عصب واگ وجود دارد. عصب واگ از قسمت تحتانی مغز از طریق گردن به قفسه سینه و معده می رود. هنگامی که عصب واگ تحریک می شود، تکانه های الکتریکی به مناطقی از مغز می روند. این فعالیت مغز را برای درمان برخی شرایط تغییر می دهد.

تحریک عصب واگ را می توان به روش های مختلفی با دستگاه های زیادی انجام داد. یک محرک عصب واگ قابل کاشت در گردن، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان صرع و افسردگی تایید شده است. این دستگاه با ارسال تحریک به مناطقی از مغز که منجر به تشنج می شود و بر خلق و خوی تأثیر می گذارد، کار می کند. و باعث تعدیل این نواحی از مغز می شود.

یکی دیگر از دستگاه های تحریک کننده عصب واگ، مورد تایید FDA است که برای بازتوانی در زمان بهبودی پس از سکته مغزی مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که شخصی پس از سکته در استفاده از دست یا بازوی خود مشکل دارد، این تحریک به ایجاد مسیرهای جدید در مغز هنگام انجام تمرینات کمک می کند. این تحریک می تواند به فرد کمک کند تا عملکرد خود را بازیابد.

این دستگاه ها با جراحی زیر پوست قفسه سینه کاشته می شوند. یک سیم در زیر پوست قرار می گیرد که دستگاه را به عصب واگ چپ متصل می کند. هنگامی که این دستگاه فعال می شود، سیگنال های الکتریکی را در امتداد عصب واگ چپ به ساقه مغز ارسال می کند که درنهایت تاثیر خود را در مغز می گذارد. معمولاً از عصب واگ راست استفاده نمی شود زیرا تحریک آن بر عملکرد قلب تأثیر می گذارد.

دستگاه های جدیدتر و غیرتهاجمی تحریک عصب واگ نیز وجود دارد که نیازی به جراحی ندارند. FDA دستگاه غیرتهاجمی تحریک عصب واگ را برای درمان سردردهای خوشه ای و میگرن  تایید کرده است. این دستگاه زمانی که عصب واگ را در مقابل پوست گردن قرار می دهد، تحریک می کند. این تحریک سیگنال های درد را برای جلوگیری یا تسکین سر درد مسدود می کند.

آیا بدنبال بهترین مرکز درمانی به کمک تحریک غیر تهاجمی عصب واگ برای افسردگی، سردرد و مشکلات حرکتی پس از سکته مغزی با حرفه ای ترین تیم درمانی متشکل از روانپزشکان، روانشناسان، نوروساینتیست ها، کاردرمانگران و استفاده از روش های نوروتکنولوژی هستید؟ همه شما شایسته دریافت بهترین ها هستید. همین امروز زمان ویزیت خود را تنظیم کنید! با ما در تماس باشید.

07136476172-09172030360

آدرس: شیراز بلوار بعثت (حدفاصل چهارراه خلدبرین و فلکه سنگی) مجتمع پزشکی مریم طبقه پنجم – انستیتو سلامت مغز

ایمیل: [email protected]

اینستاگرام: danabrain.ir@

تحریک عصب واگ گردنی

محققان در حال مطالعه تحریک عصب واگ به عنوان یک درمان بالقوه برای انواع دیگر شرایط هستند. تحقیقات کنونی به دنبال مزایای بالقوه درمانی برای آرتریت روماتوئید، بیماری التهابی روده، اختلال دوقطبی، چاقی و بیماری آلزایمر است.

انواع بیماری ها را می توان با دستگاه های قابل کاشت تحریک عصب واگ درمان کرد.

صرع

حدود یک سوم افراد مبتلا به صرع به طور کامل به داروهای ضد تشنج پاسخ نمی دهند. تحریک عصب واگ ممکن است گزینه ای برای کاهش تشنج در افرادی باشد که با داروها کنترل نشده اند.

FDA تحریک عصب واگ را برای افرادی که شرایط زیر را دارند تایید می کند:

  • 4 سال به بالا هستند.
  • صرع کانونی دارند. در صرع کانونی، فعالیت مغزی که باعث تشنج می شود در یک ناحیه از مغز اتفاق می افتد.
  • تشنج هایی داشته باشید که با داروها به خوبی کنترل نمی شوند.

تحریک عصب واگ نیز برای افراد مبتلا به صرع عمومی در نظر گرفته می شود.

افسردگی

تحریک عصب واگ همچنین ممکن است برای افرادی که به درمان های افسردگی پاسخ نداده اند مفید باشد. ممکن است زمانی استفاده شود که داروها، مشاوره روانشناختی  برای افسردگی موثر نبوده باشد.

FDA تحریک عصب واگ را برای درمان افسردگی در بزرگسالانی که شرایط زیر را دارند تایید می کند:

  • افسردگی طولانی‌مدت و درمان‌ناپذیر داشته باشید که به عنوان افسردگی مقاوم به درمان شناخته می‌شود.
  • پس از استفاده از چهار دارو یا بیشتر یا درمان تشنج الکتریکی (ECT) یا هر دو، بهبود نیافته‌اند.

بهبود سکته مغزی

برای افرادی که در حال نقاهت پس از سکته هستند، تحریک عصب واگ در صورت ترکیب با توانبخشی مورد تایید FDA قرار گرفته است. تحریک عصب واگ همراه با توانبخشی ممکن است به افراد کمک کند تا عملکرد دست ها و بازوهای خود را پس از سکته ایسکمیک بازیابی کنند.

خطرات

کاشت یک محرک عصب واگ برای اکثر افراد بی خطر است. اما خطراتی دارد، هم از جراحی برای کاشت دستگاه و هم از طریق تحریک مغز.

خطرات جراحی

عوارض جراحی با تحریک عصب واگ کاشته شده نادر است و مشابه خطرات انجام انواع دیگر جراحی است. آنها عبارتند از:

  • درد در جایی که برش برای کاشت دستگاه ایجاد می شود.
  • عفونت.
  • مشکل در بلع.
  • فلج تارهای صوتی. این معمولا موقتی است اما می تواند دائمی باشد.

عوارض بعد از جراحی

برخی از عوارض جانبی و مشکلات سلامتی مرتبط با تحریک عصب واگ کاشته شده می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • صدا تغییر می کند.
  • صدای خشن
  • گلودرد.
  • سرفه.
  • سردرد.
  • تنگی نفس.
  • مشکل در بلع.
  • سوزن سوزن شدن یا سوزن سوزن شدن پوست.
  • مشکل خواب.
  • بدتر شدن آپنه خواب.

برای اکثر افراد، عوارض جانبی قابل تحمل است و معمولاً با گذشت زمان کاهش می یابد. با این حال، برخی از عوارض جانبی ممکن است تا زمانی که از تحریک عصب واگ کاشته شده استفاده می کنید، باقی بمانند.

تنظیم تکانه های الکتریکی می تواند به به حداقل رساندن این اثرات کمک کند. اگر نمی توانید عوارض جانبی را تحمل کنید، دستگاه را می توان خاموش کرد.

تحریک عصب واگ بدون جراحی

عصب واگ طولانی ترین عصب جمجمه ای بدن است که دارای اعصاب شاخه ای است که به قلب، ریه ها، معده و بسیاری از اندام های دیگر می رود. این عصب در درجه اول به عنوان یک عصب حسی عمل می کند و مسئول گزارش دادن اطلاعات به مغز و انتقال دستورالعمل ها به بدن است.

عصب واگ را به عنوان یک بزرگراه در نظر بگیرید که ارتباط مهمی را بین مغز و بسیاری از قسمت های بدن ایجاد می کند. این عصب سیستم‌های مختلف را تسهیل می‌کند و با بسیاری از سیستم‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کند و بر مواردی مانند تنظیم درد، اضطراب، خستگی، ضربان قلب، فعالیت مسیر گوارشی و عملکرد ریه تأثیر می‌گذارد.

به عنوان طولانی ترین عصب جمجمه ای در بدن، بخشی از عصب واگ از گردن عبور می کند و بخشی از آن به لاله گوش میرسد .با استفاده از ابزار های جدید (درحال حاضر موجود در مرکز سلامت مغز)  می توان عصب واگ را در گردن یا لاله گوش تحریک کرد.و انرژی الکتریکی ملایمی را به صورت غیر تهاجمی از طریق پوست، به این عصب انتقال داد. انرژی الکتریکی عصب واگ را تحریک می کند و شروع به ارسال پیام به مغز می کند.

 

فردی در حال تحریک عصب واگ در ناحیه گردن

تحریک عصب واگ در گوش

نتایج

تحقیقات در مورد مزایای تحریک عصب واگ برای درمان افسردگی در حال انجام است. برخی از مطالعات مزایای تحریک عصب واگ را برای بهبود افسردگی در طول زمان نشان می دهد. قبل از اینکه متوجه بهبود علائم افسردگی شوید، ممکن است چندین جلسه درمان طول بکشد.

مطالعات نشان داده اند که تحریک عصب واگ همراه با توانبخشی به بهبود عملکرد در افرادی که سکته کرده اند کمک می کند. همچنین ممکن است به افرادی که پس از سکته مغزی دچار مشکل در فکر کردن و بلع هستند کمک کند. تحقیقات ادامه دارد.

مطالعات تحریک عصب واگ به عنوان درمانی برای شرایطی مانند بیماری آلزایمر، آرتریت روماتوئید، شرایط التهابی روده و نارسایی قلبی برای نتیجه گیری قطعی بسیار کوچک بوده است. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

به این مقاله امتیاز دهید