07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

بی خوابی، بسیاری از افراد در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. براساس بنیاد ملی خواب، تا 40٪ از مردم ایالات متحده هر ساله برخی از علائم بی خوابی را تجربه می کنند.

محققان توجه زیادی به این امر داشته اند، زیرا مطالعات متعددی نشان می دهند كه بی خوابی فقط تأثیر خفیفی ندارد: این در حقیقت ممكن است با بسیاری از پیامدهای منفی سلامتی مرتبط باشد.

براساس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، مدت زمان کوتاه خواب و اختلال در خواب با مشکلات قلبی و عروقی، دیابت و افسردگی مرتبط است.

به همین دلیل، متخصصان به دنبال راه هایی برای پیشگیری یا درمان بی خوابی و سایر اختلالات خواب – با جستجوی تمام دلایل احتمالی – هستند.

تحقیقات موجود در حال حاضر به این واقعیت توجه دارد که رژیم غذایی ممکن است بر کیفیت خواب شخص تأثیر بگذارد. اکنون، یک مطالعه از دانشکده پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا واژلوس در نیویورک سیتی، نیویورک، نشان می دهد که یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات های فرآوری شده – به ویژه قندهای اضافه شده – با خطر بالاتر بی خوابی مرتبط است. حداقل به نظر می رسد که این مورد در بین خانمهای 50 ساله و بالاتر اتفاق می افتد.


این تیم تحقیقاتی این یافته ها را در یک مقاله که اکنون در ژورنال آمریکایی Journal of Clinical NutritionTrusted Source منتشر شده است گزارش می دهد.

جیمز گانگویچ، نویسنده ارشد مطالعه، توضیح می دهد: “بی خوابی اغلب با درمان شناختی رفتاری یا داروها درمان می شود، اما اینها می توانند هزینه بر باشند یا عوارض جانبی به همراه داشته باشند.”

با شناسایی عوامل دیگری که منجر به بی خوابی می شوند، ممکن است مداخلات ساده و کم هزینه با عوارض جانبی احتمالی کمتری پیدا کنیم.”

 

 

 

محققان با داده های 53.069 زن شرکت کننده در سنین 50 تا 79 ساله کار کردند، که همه آنها بین سالهای سپتامبر 1994 تا دسامبر 1998 در مطالعه مشاهدات وضعیت سلامتی زنان ثبت نام کرده بودند.

برای فهمیدن اینکه آیا بین انتخاب رژیم غذایی و خطر بی خوابی ارتباطی وجود دارد یا خیر، محققان به دنبال ارتباط بین رژیم های مختلف و اختلالات خواب بودند.

Gangwisch و همکارانش بین خطر بالاتر بی خوابی و رژیم غذایی سرشار از کربوهیدراتهای اضافه شده ارتباط برقرار کردند. این شامل غذاهایی با قند، سودا، برنج سفید و نان سفید است.

محققان هشدار می دهند که از تجزیه و تحلیل آنها مشخص نیست که آیا مصرف کربوهیدراتهای اضافه شده منجر به بی خوابی می شود، یا اینکه افرادی که بی خوابی را تجربه کرده اند، احتمال بیشتری برای مصرف کربوهیدراتهای فرآوری شده، به ویژه غذاهای قندی دارند.

با این حال، آنها توجه داشته باشند كه یك سازوكار اساسی وجود دارد كه می تواند قندهای اضافه شده را كه باعث اختلال در خواب می شود، توضیح دهد.

 “وقتی قند خون به سرعت بالا می رود، بدن شما با آزاد کردن انسولین واکنش نشان می دهد و نتیجه آن کاهش قند خون اسن که می تواند منجر به ترشح هورمون هایی مانند آدرنالین و کورتیزول شود که به نوبه خود در خواب، اختلال ایجاد می کند.”

 

 

 

چرا میوه تاثیری در بی خوابی ندارد؟


نویسندگان این مطالعه همچنین توضیح می دهند که چرا همه غذاهایی که حاوی شکر هستند، به همان نتیجه ختم نمی شوند. میوه ها و سبزیجات – که به طور طبیعی حاوی قند هستند – بعید است به اندازه غذاهای حاوی قند اضافه شده، قند خون را به سرعت افزایش دهند.


دلیل این امر این است که این غذاهای طبیعی از نظر فیبر نیز سرشار هستند و این بدان معنی است که بدن قند را آهسته تر جذب می کند و از افزایش قند خون با افزایش سن جلوگیری می کند.

در واقع، شرکت کنندگان زن که دارای رژیم های غذایی سرشار از سبزیجات و میوه های کامل – اما نه آب میوه ها – بودند، خطر افزایش بی خوابی را نداشتند.

 “میوه های کامل حاوی قند هستند، اما فیبر موجود در آنها سرعت جذب را کند می کند تا از جلوگیری از افزایش قند خون با افزایش سن جلوگیری کند.”

“این نشان می دهد كه علت بی خوابی زنان ناشی از رژیم غذایی، غذاهای بسیار فرآوری شده ای بود كه حاوی مقادیر بیشتری قندهای فرآوری شده هستند كه به طور طبیعی در مواد غذایی یافت نمی شوند.”

محققان فقط با زنانی از سن 50 سال به بالا کار می کردند، اما معتقدند که این یافته ها می تواند برای مردان و افراد در سنین دیگر نیز صدق کند. آنها استدلال می کنند که این ایده در مطالعات دقیق تر قابل بررسی است.

Gangwisch نتیجه می گیرد: “بر اساس یافته های ما، به آزمایشات بالینی بیشتری نیاز داریم تا مشخص شود که آیا یک مداخله در رژیم غذایی با تمرکز بر افزایش مصرف غذاهای کامل و کربوهیدرات های پیچیده، می تواند برای پیشگیری و درمان بی خوابی استفاده شود؟

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید. 

منبع:

MedicalNewsToday

Open chat
Powered by