07136476172 - 09172030360 [email protected]

مقدمه

فشار دادن روی نقاط خاصی از بدن می تواند به تسکین سردرد کمک کند. این نقاط در گردن، سر، شانه ها و دست ها یافت می شوند. تجربه درد و ناراحتی ناشی از سردرد بسیار رایج است. اگر به دنبال راه طبیعی تری برای درمان سردرد خود هستید، ممکن است بخواهید به فشار و نقاط فشار فکر کنید. 

نقاط فشار چیست؟

نقاط فشار بخش هایی از بدن هستند که اعتقاد بر این است که بسیار حساس هستند و می توانند تسکین را در بدن تحریک کنند. پزشکان رفلکسولوژی، یکی از رشته های طب چینی، معتقدند که با لمس نقاط فشار به روشی خاص می توانید:

  • سلامتی خود را بهبود بخشید
  • درد را تسکین داد
  • تعادل را در بدن بازگرداند

رفلکسولوژی چیست؟

رفلکسولوژی مطالعه چگونگی اتصال یک قسمت از بدن انسان به قسمت دیگر است. این بدان معناست که ممکن است مجبور شوید مکان دیگری را ماساژ دهید – مانند دست خود – برای درمان ناحیه دیگری مانند سر خود.

برای کاهش درد خود به نقاط فشار مناسب دست خواهید یافت. اگر می خواهید در مورد درمان سردرد خود به این روش بیشتر بدانید، مهم است که بدانید چگونه این کار را به درستی انجام دهید. آنچه علم می گوید را توضیح می دهیم و به شما چند نقطه فشار می دهیم تا دفعه بعد که سرتان درد می کند امتحان کنید.

علم پشت نقاط فشار و سردرد

علم زیادی وجود ندارد که از استفاده از رفلکسولوژی برای درمان سردرد پشتیبانی کند.  مطالعات ما کوچک هستند و نیاز به گسترش دارند. با این حال، چند مطالعه وجود دارد که به این موضوع پرداخته اند که چگونه ماساژ درمانی روی سر و شانه ها می تواند سردرد را تسکین دهد.

این گاهی اوقات شامل تحریک نقاط فشار روی سر است. در یک مطالعه کوچک در سال 2002، دانشمندان بررسی کردند که چگونه ماساژ ممکن است به چهار بزرگسالی که سردرد تنشی مزمن را تجربه می‌کردند، کمک کند. که به عنوان تجربه سردرد تنشی دو تا سه بار در هفته به مدت 6 ماه تعریف شد. در این مطالعه، ماساژها تعداد سردردهای هر شرکت کننده در مطالعه را در هفته اول درمان کاهش داد.

در پایان دوره درمان، میانگین تعداد سردردهایی که هر شرکت کننده در مطالعه تجربه کرده بودند از تقریباً هفت سردرد در هفته به تنها دو سردرد در هفته کاهش یافت. میانگین طول سردرد یک شرکت‌کننده در مطالعه نیز در طول دوره درمان به نصف کاهش یافت. از میانگین 8 ساعت به میانگین 4 ساعت کاهش یافت.

 یک مطالعه بسیار قدیمی‌تر اما کمی بزرگ‌تر از سال 1990

دانشمندان به این موضوع پرداختند که چگونه 10 ماساژ شدید یک ساعته در 2 هفته ممکن است روی 21 زن مبتلا به سردرد مزمن تأثیر بگذارد. همانند مطالعه کوچکتر، شرکت کنندگان در این مطالعه ماساژهایی را از ماساژورهای معتبر دریافت کردند. سپس اثرات ماساژها در بازه زمانی طولانی‌مدت مورد مطالعه قرار گرفت.

محققان در این مطالعه به این نتایج دست یافتند. که 10 جلسه ماساژ شدید منجر به کاهش وقوع، مدت زمان و شدت سردرد شد. آیا شما هم حملات میگرنی دارید؟ همچنین مطالعاتی در مورد تحریک نقاط فشار برای تسکین میگرن انجام شده است.

نحوه استفاده از نقاط فشار برای تسکین سردرد

برخی از نقاط فشار شناخته شده در بدن وجود دارد. اعتقاد بر این است که سردرد را تسکین می دهند. آنها کجا هستند و چگونه می توانید از آنها استفاده کنید؟

نقاط بین انگشت شست و اشاره شما قرار دارند. برای درمان سردرد، این ناحیه را با انگشت شست و سبابه دست مقابل خود نیشگون بگیرید. اما نه دردناک. به مدت 10 ثانیه شروع کنید. سپس با انگشت شست خود دایره های کوچکی روی این ناحیه در یک جهت و سپس در جهت دیگر ایجاد کنید. هر کدام به مدت 10 ثانیه. این روند را در دست مقابل خود تکرار کنید. اعتقاد بر این است که این نوع درمان نقطه فشار باعث کاهش تنش در سر و گردن می شود. تنش اغلب با سردرد همراه است.

نقاط بامبو (UB2)

در فرورفتگی های دو طرف نقطه ای قرار دارند که پل بینی شما با برآمدگی ابروهای شما برخورد می کند. برای استفاده از این نقاط فشار برای درمان سردرد: از هر دو انگشت اشاره خود برای اعمال فشار محکم به هر دو نقطه به طور همزمان استفاده کنید. 10 ثانیه نگه دارید. رها کنید و تکرار کنید. لمس این نقاط فشار می تواند سردردهای ناشی از خستگی چشم و درد یا فشار سینوسی را تسکین دهد.

نقاط فشار دروازه های هوشیاری (GB20) در پایه جمجمه

در نواحی توخالی موازی بین دو عضله عمودی گردن قرار دارند. برای استفاده از این نقاط فشار، انگشت اشاره و وسط هر دو دست خود را روی این نقاط فشار قرار دهید. هر دو طرف را به مدت 10 ثانیه محکم به سمت بالا فشار دهید، سپس رها کنید و تکرار کنید. اعمال یک لمس محکم روی این نقاط فشار می تواند به تسکین سردردهای ناشی از تنش در گردن کمک کند.

نقطه چشم سوم (یین تانگ) 

این نقطه را می توان بین دو ابروی شما پیدا کرد.  جایی که پل بینی شما به پیشانی شما می رسد. با انگشت اشاره یک دست فشار محکمی به این ناحیه به مدت 1 دقیقه وارد کنید. تصور می‌شود فشار محکمی که روی نقطه فشار سوم چشم اعمال می‌شود، خستگی چشم و فشار سینوسی را که اغلب باعث سردرد می‌شوند، تسکین می‌دهد.

 

چاه شانه (GB 21)

در لبه شانه شما، در نیمه راه بین نقطه شانه و پایه گردن شما قرار دارد. برای استفاده از این نقطه فشار، از انگشت شست یک دست خود برای اعمال فشار محکم و دایره ای به این نقطه به مدت 1 دقیقه استفاده کنید. سپس سوئیچ کنید. در سمت مخالف تکرار کنید. اعمال لمس محکم بر روی نقطه فشار چاه شانه می تواند به رفع سفتی در گردن و شانه ها، تسکین گردن درد و جلوگیری از سردردهای ناشی از این نوع احساس کمک کند.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است

 استفاده از نقاط فشار برای درمان سردرد به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است. تحقیقات محدودی وجود دارد که نشان می دهد ماساژ سر و شانه می تواند به تسکین سردرد کمک کند. از آنجایی که رفلکسولوژی یک روش غیرتهاجمی و غیردارویی برای درمان سردرد است، بسیار ایمن است. فقط به یاد داشته باشید که این یک درمان مکمل است. اگر سردردهای مکرر یا بسیار شدید دارید، باید به دنبال کمک پزشکی حرفه ای باشید.

چنان چه از سردرد رنج می برید، ما در انستیتو سلامت مغز دانا با بهترین و ایمن ترین درمان های غیردارویی درکنارتان هستیم.

 

سردرد ناشی از افسردگی: آنچه باید بدانیم

نحوه تشخیص سردردهای میگرنی