07136476172 - 09172030360 [email protected]

هنگامی که مه مغزی ناشی از سطوح کم یا کمبود ویتامین ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی است، مصرف مکمل ممکن است مفید باشد. «مه مغزی» اگرچه به خودی خود یک وضعیت پزشکی نیست، اما به گروهی از علائم مانند مشکل در حافظه، ناتوانی در تمرکز، مشکل در پردازش اطلاعات، خستگی و افکار پراکنده اشاره دارد.

معمولاً افراد مبتلا به برخی شرایط پزشکی از جمله فیبرومیالژیا، تیروئیدیت هاشیموتو، سندرم خستگی مزمن، افسردگی، اختلال طیف اوتیسم، بیماری سلیاک و اختلالات عصبی روانی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بسیاری از عوامل، از جمله کمبود مواد مغذی، ممکن است به علائم مه مغزی منجرشود. اینها در افراد مبتلا به شرایط پزشکی که معمولاً با مه مغزی همراه است شایع تر است.

این مقاله 6 مکمل مبتنی بر شواهد را پوشش می دهد که ممکن است به مه مغز کمک کند.

1. ویتامین D

ویتامین D یک ماده مغذی محلول در چربی است که برای عملکرد سیستم ایمنی، سلامت مغز و غیره ضروری است.

داشتن سطوح کم یا کمبود ویتامین D ممکن است بر سلامت شناختی تأثیر منفی بگذارد. و به علائم مه مغزی کمک کند.

افرادی که افسردگی یا علائم افسردگی دارند اغلب علائم مه مغزی مانند تمرکز ضعیف و مشکلات حافظه را تجربه می کنند.

افراد مبتلا به افسردگی نیز بیشتر در معرض کمبود چندین ماده مغذی از جمله ویتامین D هستند.

مطالعات چه میگویند

کمبود ویتامین D با افزایش خطر علائم افسردگی مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین D می تواند به افزایش سطح ویتامین D کمک کند. و ممکن است به بهبود علائم افسردگی از جمله مه مغزی کمک کند.

مطالعات دیگر نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین D ممکن است سلامت روانی کلی را – از جمله خلق و خو، افکار منفی، و علائم اضطراب و افسردگی – در برخی افراد بهبود بخشد.

این نشان می دهد که مکمل ویتامین D ممکن است مه مغزی را حداقل تا حدی کاهش دهد.

همچنین، یک مطالعه کوچک روی 42 زن یائسه که ویتامین D کمی داشتند، نشان داد که آنهایی که روزانه 2000 واحد بین‌المللی ویتامین D به مدت 1 سال مکمل دریافت کردند، در آزمون‌های یادگیری و حافظه بهتر از کسانی که دوزهای 600 واحد بین‌المللی یا 4000 واحد بین‌المللی مصرف کردند، عملکرد بهتری داشتند. ( 16 ).

با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

خلاصه

برخی از مطالعات نشان می دهد که سطوح پایین ویتامین D ممکن است با علائم مه مغزی مرتبط باشد. مصرف مکمل ممکن است به بهبود حافظه، تمرکز و خلق و خو در برخی افراد کمک کند، که ممکن است به کاهش مه مغزی کمک کند.

2. امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 به دلیل اثرات چشمگیر سلامتی خود به خوبی شناخته شده اند. مصرف مکمل های غلیظ امگا 3 ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد.  و علائم خاصی از مه مغزی، از جمله مشکلات توجه و حافظه را بهبود بخشد. 17

مطالعات نشان می دهد که مکمل با اسیدهای چرب امگا 3 ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) ممکن است از سلامت مغز، از جمله حافظه، توجه و خلق و خوی حمایت کند.

 مطالعات چه میگویند

یک مطالعه شامل 176 بزرگسال با مصرف کم امگا 3 نشان داد که مصرف مکمل با 1.16 گرم DHA در روز به مدت 6 ماه منجر به بهبود حافظه اپیزودیک و کاری در مقایسه با دارونما شد. 18

مطالعه دیگری نشان داد که درمان با 1.25 گرم یا 2.5 گرم اسیدهای چرب امگا 3 در روز کاهش حافظه را در افرادی که احساس تنهایی می‌کنند طی یک دوره 4 ماهه کاهش می‌دهد. 19

مکمل های امگا 3 همچنین ممکن است علائم افسردگی را بهبود بخشد و خلق و خو را تقویت کند. که ممکن است به کاهش علائم مه مغزی کمک کند.

یک بررسی از 26 مطالعه نشان داد که مصرف مکمل‌های امگا 3 با غلظت EPA حداقل 60 درصد با دوز حداقل 1 گرم در روز ممکن است به درمان علائم افسردگی کمک کند. 20

علاوه بر این، مکمل های امگا 3 ممکن است به بهبود علائم اضطراب کمک کنند. افرادی که اضطراب را تجربه می کنند ممکن است علائم مه مغزی را گزارش کنند. زیرا اضطراب می تواند بر خلق و خو، تمرکز و حافظه تأثیر منفی بگذارد.

خلاصه

برخی تحقیقات نشان می دهد که مکمل های امگا 3 ممکن است برخی از جنبه های سلامت شناختی را بهبود بخشد. و بنابراین به کاهش علائم مه مغزی کمک می کند.

3. منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری است که در غذاهایی مانند لوبیا، دانه ها و اسفناج متمرکز شده است. برای بسیاری از عملکردهای ضروری بدن مانند واکنش های آنزیمی، تولید انرژی، عملکرد عصبی و تنظیم فشار خون ضروری است. 23

بسیاری از مردم در رژیم غذایی خود منیزیم کافی دریافت نمی کنند. که ممکن است بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد. و منجر به علائم مه مغزی مانند مشکل در تمرکز شود.

سطوح پایین منیزیم در افرادی که استرس دارند رایج است. و حتی می تواند حساسیت به استرس را افزایش دهد. 24

استرس می تواند باعث اختلال حافظه، تمرکز ضعیف و علائم اضطراب شود. 25

به همین دلیل، حفظ سطوح بهینه منیزیم از طریق مکمل ممکن است به کاهش حساسیت به استرس و در نتیجه بهبود اختلالات شناختی مرتبط با استرس و علائم مه مغزی کمک کند.

مطالعات چه میگویند

بعلاوه، برخی از مطالعات سطح منیزیم نابهینه را با کاهش عملکرد شناختی و زمان واکنش و همچنین افزایش خطر اختلال شناختی مرتبط دانسته اند. 27

مطالعه ای بر روی 2466 فرد 60 ساله و بالاتر نشان داد که افرادی که سطح منیزیم بالاتری داشتند در تست های عملکردهای شناختی مانند توجه و حافظه بهتر عمل کردند. و در مقایسه با افرادی که سطوح منیزیم پایین تری داشتند خطر ابتلا به اختلالات شناختی کمتری داشتند ( 29 , 30 ).

برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که مکمل‌های منیزیم ممکن است به درمان علائم اضطراب و افسردگی نیز کمک کند. که ممکن است علائم مه مغزی مرتبط با این شرایط رایج سلامت روان را بهبود بخشد. 31 ).

خلاصه

داشتن سطوح پایین منیزیم ممکن است بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد. مصرف مکمل منیزیم ممکن است به کاهش برخی از علائم مه مغزی کمک کند.

4. ویتامین C

ویتامین C به خاطر نقشی که در سلامت سیستم ایمنی دارد به خوبی شناخته شده است. اما این ماده مغذی از بسیاری از عملکردهای مهم دیگر در بدن از جمله سلامت مغز نیز پشتیبانی می کند.

مطالعه ای که شامل 80 بزرگسال سالم بود نشان داد که آنهایی که سطح ویتامین C کافی در خون داشتند در تست های ارزیابی حافظه ، توجه، زمان واکنش و تمرکز به طور قابل توجهی بهتر از افراد با سطوح پایین ویتامین C عمل کردند. 32 ).

سطوح پایین ویتامین C نیز ممکن است بر خلق و خوی تأثیر منفی بگذارد. و کمبود ویتامین C با افسردگی و اختلالات شناختی مرتبط است. 33 ).

مطالعه ای بر روی 139 مرد جوان نشان داد که سطوح بالاتر ویتامین C با بهبود خلق و خو و کاهش میزان افسردگی و سردرگمی مرتبط است. 34 ).

علاوه بر این، یک مطالعه اخیر نشان می دهد که مکمل ویتامین C ممکن است خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی تحت بالینی را بهبود بخشد، که می تواند عملکرد شناختی را افزایش دهد، بنابراین مه مغزی مرتبط با افسردگی را کاهش می دهد. 35 ).

خلاصه

حفظ سطح کافی ویتامین C با مکمل ویتامین C ممکن است به حفظ سلامت مغز و بهبود علائم مه مغز کمک کند.

5. ب کمپلکس

مطالعات نشان می دهد که سطوح کم یا کمبود برخی ویتامین های B می تواند منجر به علائم مه مغزی مانند مشکلات حافظه، مشکل در تمرکز و غیره شود.

در افرادی که سطوح پایین ویتامین B دارند، مکمل ها ممکن است به کاهش این علائم کمک کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه روی 202 نفر با اختلالات شناختی و سطوح پایین یا کمبود B12 نشان داد که مکمل B12 منجر به بهبود شناخت در 84٪ از شرکت کنندگان و بهبود نمرات در آزمون های حافظه و توجه در 78٪ از شرکت کنندگان شد. 36 ).

یک مطالعه اخیر که شامل 39000 نفر بود نشان داد که سطوح پایین ویتامین B12 با توجه و حافظه ضعیف مرتبط است. 37 ).

داشتن سطوح کم یا کمبود سایر ویتامین های B، از جمله ویتامین B6 و فولات ، ممکن است علائم مه مغزی، از جمله مشکلات تمرکز و حافظه را بدتر کند. 38 ، 39 ).

به همین دلیل، مصرف مکمل B کمپلکس با کیفیت بالا ممکن است به کاهش خطر این علائم مه مغزی کمک کند.

خلاصه

سطوح پایین برخی از ویتامین های B ممکن است علائم مه مغزی را بدتر کند. به همین دلیل، مصرف مکمل B کمپلکس ممکن است به کاهش علائم مه مغزی در برخی افراد کمک کند.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

9 فایده سلامتی کوبالامین (ویتامین B12)، بر اساس شواهد علمی (قسمت اول)