07136476172 - 09172030360 [email protected]

کودکانی که بیشتر از میانگین زمان خود را صرف بازی های ویدیویی می کردند، هوش خود را تقریباً 2.5 امتیاز بالاتر از میانگین افزایش دادند.

 

منبع: موسسه کارولینسکا

 

محققان موسسه کارولینسکا در سوئد بررسی کرده‌اند که چگونه عادات نمایشگر کودکان آمریکایی با نحوه رشد توانایی‌های شناختی آنها در طول زمان ارتباط دارد.

 

آن‌ها دریافتند کودکانی که مدت زمان متوسطی را صرف بازی‌های ویدیویی می‌کنند، هوش خود را بیش از حد متوسط ​​افزایش می‌دهند، در حالی که تماشای تلویزیون

یا شبکه‌های اجتماعی نه تأثیر مثبت و نه منفی دارد.

 

نتایج در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

 

کودکان روز به روز بیشتر وقت خود را جلوی نمایشگر می گذرانند. اینکه چگونه این بر سلامت آنها تأثیر می گذارد و اینکه آیا تأثیر مثبت یا منفی بر توانایی های شناختی آنها دارد، بحث داغ است. برای این مطالعه حاضر، محققان موسسه Karolinska و Vrije Universiteit Amsterdam به طور خاص ارتباط بین عادات صفحه نمایش و هوش را در طول زمان مورد مطالعه قرار دادند.

 

بیش از 9000 پسر و دختر در ایالات متحده در این مطالعه شرکت کردند. در سن نه یا ده سالگی، بچه ها مجموعه ای از تست های روانشناختی را برای سنجش توانایی های شناختی عمومی (هوش) خود انجام دادند. همچنین از کودکان و والدینشان پرسیده شد که کودکان چقدر زمان صرف تماشای تلویزیون و ویدئو، بازی های ویدئویی و تعامل با رسانه های اجتماعی کرده اند.

بعد از دو سال پیگیری شد

 

فقط بیش از 5000 کودک پس از دو سال پیگیری شدند و در آن مرحله از آنها خواسته شد که تست های روانشناسی را تکرار کنند. این پژوهشگران را قادر ساخت تا بررسی کنند که چگونه عملکرد کودکان در آزمون‌ها از یک جلسه آزمون به جلسه دیگر متفاوت است و تفاوت‌های فردی را در اولین آزمون کنترل کنند.

 

آن‌ها همچنین تفاوت‌های ژنتیکی را که می‌توانست بر هوش و تفاوت‌هایی که می‌توانست با سابقه تحصیلی و درآمد والدین مرتبط باشد، کنترل کردند.

 

این کودکان به طور متوسط 2.5 ساعت در روز را صرف تماشای تلویزیون، نیم ساعت در شبکه های اجتماعی بودند و 1 ساعت به بازی های ویدئویی می پرداختند.

 

نتایج نشان داد کسانی که بازی‌های بیشتری از حد متوسط انجام دادند، هوش خود را بین دو اندازه‌گیری تقریباً 2.5 امتیاز IQ بیشتر از میانگین افزایش دادند.

هیچ تأثیر معنی داری، مثبت یا منفی، تماشای تلویزیون یا رسانه های اجتماعی مشاهده نشد.

 

تورکل کلینگبرگ، استاد علوم اعصاب شناختی در دپارتمان علوم اعصاب کارولینسکا می‌گوید: «ما تأثیرات رفتار صفحه نمایش را بر فعالیت بدنی، خواب، رفاه یا عملکرد مدرسه بررسی نکردیم، بنابراین نمی‌توانیم چیزی در مورد آن بگوییم».

اما نتایج ما از این ادعا پشتیبانی می‌کند که تماشای صفحه نمایش عموماً توانایی‌های شناختی کودکان را مختل نمی‌کند و انجام بازی‌های ویدیویی در واقع می‌تواند به تقویت هوش کمک کند. این با چندین مطالعه تجربی در مورد پخش بازی های ویدیویی مطابقت دارد.

 

هوش ثابت نیست

 

نتایج همچنین مطابق با تحقیقات اخیر است که نشان می دهد هوش یک کیفیت ثابت نیست، بلکه کیفیتی است که تحت تأثیر عوامل محیطی است. تورکل کلینگبرگ می‌گوید: «ما اکنون در حال بررسی اثرات سایر عوامل محیطی و چگونگی ارتباط تأثیرات شناختی با رشد مغز دوران کودکی هستیم.

 

یکی از محدودیت‌های این مطالعه این است که فقط کودکان ایالات متحده را پوشش می‌دهد و بین انواع مختلف بازی‌های ویدیویی تفاوتی قائل نمی‌شود، که انتقال نتایج به کودکان کشورهای دیگر با عادات بازی را دشوار می‌کند. از آنجایی که زمان نمایش و عادات خود رتبه‌بندی می‌شدند، خطر گزارش خطا نیز وجود داشت.

 

https://neurosciencenews.com/video-games-child-iq-200578/

 

بازی های ویدیویی و درمان اضطراب و افسردگی!

 

بازی های آنلاین، عملکرد شناختی مغز را در افراد سالخورده بهبود می بخشند

 

به این مقاله امتیاز دهید