07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

پسرانی که بازی های ویدئویی انجام می دهند خطر افسردگی کمتری دارند. این یکی از نتایج پژوهش جدیدی است. که درباره ی رابطه ی بازی های ویدیوی (کامپیوتری) و افسردگی انجام شده است. بازی هایی که یکی از موارد لذت نوجوانان در آن سن به شمار می رود.

پسرانی که به طور منظم در 11 سالگی بازی های ویدئویی انجام می دهند ، سه سال بعد کمتر دچار

علائم افسردگی می شوند.

 

یک مطالعه ی جدید که در دانشگاه UCL انجام گرفت و در مجله ی  پزشکی روانشناختی منتشر شد. همچنین نشان داد که به نظر می رسد دخترانی که زمان بیشتری را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند ، علائم افسردگی بیشتری دارند.

 

روی هم رفته ، یافته ها نشان می دهد که چگونه بازی های ویدیویی و شبکه های مجازی بر روی سلامت روانی جوانان تأثیر مثبت یا منفی ، و همچنین ممکن است بر دختران و پسران تأثیر متفاوتی بگذارد.

 

“گرچه ما نمی توانیم تأیید کنیم که آیا بازی های ویدیویی در واقع سلامت روان را بهبود می بخشد ، اما در مطالعه ما مضر به نظر نمی رسید و ممکن است مزایایی داشته باشد. مخصوصاً در زمان همه گیری ، بازی های ویدیویی یک بستر اجتماعی مهم برای جوانان بوده است.

 

“ما باید برای سلامتی جسمی و روحی خود مدت زمان استفاده از این ابزار ها را مشخص کنیم ، اما این بدان معنا نیست که استفاده از این گونه بازی ها ذاتاً مضر است.”

 

کاندولا (محقق پروژه) پیش از این با انجام مطالعاتی نشان داد که به نظر می رسد رفتار کم تحرک (بی حرکت نشستن) خطر ابتلا به افسردگی و اضطراب را در نوجوانان افزایش می دهد. * او و همکارانش برای کسب بینش بیشتر در مورد آنچه که باعث ایجاد این رابطه می شود ، تصمیم گرفتند مدت زمان انجام بازی را بررسی کنند.

 

آنها 11341 نوجوان را بررسی کردند. شرکت کنندگان در این مطالعه همه در سن 11 سالگی به سوالات مربوط به وقت خود در شبکه های اجتماعی ، بازی های ویدئویی یا استفاده از اینترنت پاسخ داده اند. همچنین به سوالات مربوط به علائم افسردگی ، مانند کمبود روحیه ، از دست دادن لذت و تمرکز ضعیف ، در سن 14 سالگی(یعنی سه سال بعد) پاسخ داده اند.

 

در این تجزیه و تحلیل ، تیم تحقیق عوامل دیگری را که ممکن است نتایج را توضیح داده باشند ، از جمله وضعیت اقتصادی اجتماعی ، سطح فعالیت بدنی ، گزارش های قلدری و علائم عاطفی قبلی را، در نظر گرفتند.

 

محققان دریافتند پسراني كه بيشتر روزها بازي هاي ويديويي انجام مي دادند، سه سال بعد، 24 درصد علائم افسردگي كمتري داشتند ، نسبت به پسراني كه كمتر از يك بار در ماه بازي هاي ويديويي انجام مي دادند. اگرچه اين تاثير تنها در پسران با سطح فعاليت بدني پايين بود و در میان دختران یافت نشد. محققان می گویند این ممکن است نشان دهد پسران کم تحرک می توانند لذت و تعامل اجتماعی بیشتری را از بازی های ویدیویی بدست آورند.

پژوهشگران می گویند برخی از جنبه های مثبت بازی های ویدیویی وجود دارد که می تواند از سلامت

روان پشتیبانی کند ، مانند حل مسئله و عناصر اجتماعی ، همکاری.

 

ممکن است توضیحات دیگری در مورد ارتباط بین بازی های ویدیویی و افسردگی وجود داشته باشد ، مانند تفاوت در ارتباط اجتماعی یا سبک های فرزندپروری ، که محققان داده ای برای آنها ندارند. آنها همچنین اطلاعاتی در مورد ساعت نمایش روزانه در روز ندارند ، بنابراین نمی توانند تأیید کنند که آیا اگر چندین ساعت از زمان را به بازی ها اختصاص بدهند، می تواند بر خطرات افسردگی تأثیر بگذارد یا خیر.

 

 

استفاده از شبکه های اجتماعی و تاثیر آن بر دختران

 

نویسندگان این مقاله دریافتند دختران (اما نه پسران) که بیشتر روزها در سن 11 سالگی از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند ، سه سال بعد 13٪ علائم افسردگی بیشتری نسبت به کسانی که کمتر از یک بار در ماه از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند ، دارند ، اگرچه آنها ارتباطی برای افراد معتدل پیدا نکردند. مطالعات دیگر قبلاً روندهای مشابهی را یافته بودند و محققان اظهار داشتند که استفاده مکرر از شبکه های اجتماعی می تواند احساس انزوای اجتماعی را افزایش دهد.

 

الگوهای استفاده از بازی های ویدویی و صفحات مجازی بین دختران و پسران ممکن است بر یافته ها تأثیر بگذارد ، زیرا پسران در این مطالعه بیشتر از دختران بازی های ویدیویی انجام می دهند و کمتر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند.

 

آن ها ارتباط مشخصی بین استفاده عمومی از اینترنت و علائم افسردگی در هر دو جنس پیدا نکردند.

 

نهایتا

 

درست است که انجام بازی های رایانه ای و ویدیویی می تواند بر سلامت روان تاثیر مثبت بگذارد اما باید به بچه ها تاکید شود که فعالیت بدنی را فراموش نکنند.ضمنا مدت زمان استفاده از آن ها نیز باید لحاظ گردد.

 

منبع :http://neurosciencenews.com

بازی های ویدیویی برای کشف منشأ احساسات

بازی های رایانه ای می توانند برای سطح استرس ما مفید باشند!