07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

آیا تاکنون درگیر تردید در تصمیم گیری شده اید ؟ممکن است برایتان پیش آمده باشد که  هنگام انتخاب بین دو هتل اگر هتل اول با آنکه هزینه ی بیشتری می گیرد و اتاق هایش کوچکتر است اما هر صبح قهوه می دهد آن را انتخاب کنید درگیر تکنیک های نورومارکتینگ شده اید.

 

در ادامه ی شناخت کاربرد های علوم اعصاب و دانش مغز در نورومارکتینگ و بازاریابی به تکنیک های دیگر فروش می پردازیم:

ما دائما در زندگی در معرض انتخاب و تصمیم گیری هستیم. و عوامل مختلف می تواند بر این تصمیم گیری ها را تاثیر بگذارد. نورومارکتینگ و بازرایابی عصبی این عوامل و نحوه ی تاثیر گذاری این ها را بررسی م یکند.

 4.کارایی تبلیغات

 

سالها تصویربرداری مغز صرفاً یک اببزار علمی تحقیقی بود. اما اکنون  بازاریابی عصبی (نورومارکتینگ) از پتانسیل باورنکردنی تصویربرداری fMRI استفاده کرده است تا به ما را درباره رفتار انسان و عادات مصرف کننده آگاه کند.

 

یک مثال از نحوه استفاده از بازاریابی عصبی از fMRI مقایسه تبلیغاتی قبل از انتشار آن برای عموم مردم است. در یک مطالعه خاص ، سه تبلیغ مختلف برای خط تلفن موسسه ملی سرطان توسط شرکت کنندگان مشاهده شد.

این کمپین تبلیغاتی که بیشترین میزان فعالیت مغزی را در یک منطقه خاص به دنبال داشت ، منجر به تماس قابل توجهی بالاتر با تلفن شد. این رویکرد جدید راهی جدید برای شناسایی کمپین های تبلیغاتی است که به طور واقعی مردم را درگیر خود می کند.

 

fMRI پتانسیل خارق العاده ای برای افزایش استراتژی های بازاریابی ، افزایش مشارکت و عمل دارد.

 

5. فلج تصمیم گیری

 

گاهی اوقات ، تحقیقات در این زمینه، داسنتی های جدید را به ما اضافه می کند.

مطالعه انجام شده توسط دانشگاه کلمبیا نشان داد که انتخاب های زیاد ممکن است بازدارنده ای

برای مشتریان بالقوه باشد. با استفاده از انواع مختلف تنظیمات ، آنها دریافتند که نمایشگرهایی که

دارای گزینه های گسترده ای هستند ، کمتر می تواند مشتری را پای خود متوقف کنند.

 

مقدار کمتر در واقع ، احتمال موفقیت را بیشتر می کند و بعضی اوقات مشتری ها وقتی در معرض انتخاب های زیاد قرار می گیرند خسته می شوند و مغزشان از تصمیم گیری باز می ماند.

 

6. ارزیابی رضایت

 

نوعی تجزیه و تحلیل به نام آنالیز پاسخ هیجان (ERA) با استفاده از نوعی تصویربرداری به نام EEG پاسخ احساسی فرد نسبت به محصول ، تبلیغات و غیره را شناسایی می کند.

 

سطح تعامل یا تحریک عاطفی ما در رابطه با یک محصول برای تبلیغ کننده بسیار ارزشمند است. اگر به عنوان مثال ، مصرف کننده در پاسخ به محصول شما ناامیدی زیادی را تجربه می کند ، بدیهی است مشکلی برای استفاده وجود دارد که ممکن است بخواهید حل کنید.

 

EEG ممکن است برای ارزیابی رضایت مصرف کننده استفاده شود. در یک مطالعه از EEG برای ارزیابی رضایت از درمان پوستی استفاده شد. آنها دریافتند که رضایت مشتری با فعال شدن در مدارهای عصبی مربوط به ارزیابی زیبایی صورت ارتباط دارد.

 

7. انزجار از دست دادن

 

یکی از یافته های جالب استفاده شده توسط بازاریابی عصبی این است که مردم واقعاً نمی خواهند ضرر کنند. مردم به همان اندازه که ممکن است بدست آورند نگران آنچه که ممکن است از دست بدهند هستند. به همین دلیل استراتژی های “خرید قبل از دست دادن” بسیار موثر هستند.

 

وقتی یک گزینه جایگزین به عنوان ضرر در نظر گرفته شود ، مصرف کنندگان بسیار بیشتر خرید می کنند. به همین دلیل ، مفهومی به نام “قاب بندی” در بازاریابی عصبی بسیار مهم است. این تکنیک توسط تبلیغ کننده ها اعمال می شود تا بتوانند مشتریان بیشتری را برای خرید ترغیب کنند.

 

8. لنگر انداختن

 

اولین اطلاعاتی که شما به  مشتری می دهید، بسیار مهم است. این می تواند مبنای تصمیم گیری بعدی باشد و نوع رفتار خرید آنها را تعیین کند. دانشمندان علوم اعصاب یک نقص در عملکرد ذهن و نحوه رسیدن آن به تصمیمات را کشف کرده اند. به عنوان انسان ، به ندرت قادر به ارزیابی ارزش چیزی بر اساس ارزش ذاتی آن هستیم ، اما در عوض آن را با عوامل و شرایط حاشیه ای اش مقایسه کرده و بر اساس آن تصمیم می گیریم.

بنابراین یک استفاده ارزشمند از بازاریابی عصبی ، استفاده از این “اثر لنگر” است.

 

اگر به عنوان مثال ، شما به دنبال دو اتاق هتل هستید که دارای قیمت های مشابه هستند اما یکی از آنها صبح یک قهوه رایگان ارائه می دهد ، احتمال اینکه با قهوه رایگان همراه باشید بسیار زیاد است. به احتمال زیاد شما در کیفیت اتاق های ارائه شده یا ویژگی های دقیق آن کاوش نخواهید کرد.

 

تبلیغ کنندگان معمولاً هنگام مقایسه بسته های بسته نرم افزاری یا معاملات با یکدیگر از این مزیت استفاده می کنند. به این ترتیب ، ممکن است غالباً خود را در حال عقد قرارداد یا تعهد یک ساله ببینیم.

 

نرورمارکتینگ و بازاریابی عصبی  تقریبا همه ی زندگی ما را در بر می گیرد و در انتخاب های ما نقش بسزایی دارد.

 

در ادامه بیشتر با محصولات نورومارکتینگ آشنا خواهیم شد.

 

منبع:http://imotions.com

بخش اول را می توانید در این قسمت  دنبال کنید:

بازاریابی و فروش به کمک دانش مغز! بخش اول