07136476172 - 09172030360 [email protected]

با توجه به یک مطالعه جدید با رهبری UCL، مداومت در الگوهای تفکر منفی ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. در این مطالعه که در افراد بالای 55 سال، انجام شد محققان دریافتند: «تفکر منفی مکرر» (RNT) با کاهش شناختی در مراحل بعدی زندگی و همچنین رسوب پروتئین های مضر مغزی مرتبط با آلزایمر همراه است.

محققان می گویند اکنون RNT باید بعنوان یک عامل خطر احتمالی برای زوال عقل مورد بررسی قرار گیرد و ابزارهای روانی مانند ذهن آگاهی یا مدیتیشن باید مورد بررسی قرار گیرند تا ببینند آیا می تواند خطر زوال عقل را کاهش دهد یا خیر.

دکتر ناتالی مارانتانت (روانپزشکی UCL) اظهار داشت: “افسردگی و اضطراب در دوران میانسالی و سالمندی از عوامل خطر زوال عقل شناخته شده اند. در اینجا، ما دریافتیم که الگوهای خاص تفکر دخیل در افسردگی و اضطراب می تواند یک دلیل اساسی باشد که افراد مبتلا به آن به اختلالات بیشتر به زوال عقل مبتلا می شوند.”

 

 

“در کنار مطالعات دیگر، که افسردگی و اضطراب را با خطر زوال عقل مرتبط می کند، انتظار داریم که الگوهای فکری منفی در مدت زمان طولانی بتوانند خطر زوال عقل را افزایش دهند. ما فکر نمیکنیم شواهد حاکی از این است که مشکلات کوتاه مدت خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.”

“ما امیدواریم که یافته های ما می تواند مورد استفاده قرار گیرد، جهت ایجاد استراتژی برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با کمک به کاهش الگوهای تفکر منفی .”

برای مطالعه تحت حمایت از جامعه آلزایمر، تیم تحقیقاتی از دانشگاه UCL  INSERM و McGill در 292 نفر بالای 55 سال که بخشی از مطالعه کوهورت PREVENT-AD بودند و 68 نفر دیگر از گروه IMAP + را مورد بررسی قرار دادند.

در طی یک دوره دو ساله، شرکت کنندگان در این مطالعه به سؤالاتی در مورد چگونگی فکر کردن در مورد تجربیات منفی، با تمرکز روی الگوهای RNT مانند شایعه در مورد گذشته و نگرانی درباره آینده پاسخ دادند. شرکت کنندگان همچنین اقدامات افسردگی و علائم اضطراب را به پایان رساندند.

عملکرد شناختی آنها، اندازه گیری حافظه، توجه، شناخت مکانی و زبان مورد ارزیابی قرار گرفت. 113 نفر از شرکت کنندگان همچنین تحت اسکن مغز PET قرار گرفتند، اندازه گیری رسوبات تاو و آمیلوئید، دو پروتئین که باعث ایجاد شایعترین نوع زوال عقل، بیماری آلزایمر هنگام ساخت در مغز می شود.

محققان دریافتند افرادی که الگوهای RNT بالاتری را به نمایش گذاشتن، در طی یک دوره چهار ساله، کاهش شناختی بیشتری را تجربه کردند و کاهش حافظه در آن ها مشاهده شد (که یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر است) و احتمال بیشتری وجود داشت که ذخایر آمیلوئید و تاو را در مغز خود داشته باشند.

افسردگی و اضطراب با کاهش شناختی بعدی همراه بود اما نه با رسوب آمیلوئید یا تاو، نشان می دهد که RNT می تواند دلیل اصلی افسردگی و اضطراب در خطر ابتلا به بیماری آلزایمر باشد.

 

 

“ما پیشنهاد می کنیم که تفکر منفی تکراری ممکن است یک عامل خطر جدید برای زوال عقل باشد. زیرا این امر می تواند به شکلی منحصر به فرد به زوال عقل کمک کند.”

محققان اظهار داشتند که RNT از طریق تأثیر آن بر شاخص های استرس از جمله فشار خون بالا، می تواند در بروز خطر آلزایمر دخیل باشد، زیرا سایر مطالعات نشان داده اند که استرس فیزیولوژیکی می تواند در رسوب آمیلوئید و تاو نقش داشته باشد.

دکتر گائل چتلت (نویسنده همکاران) (INSERM و Université de Caen-Normandie) اظهار داشت: “افکار ما می توانند تأثیر بیولوژیکی بر سلامت جسمی ما داشته باشند که این امر می تواند مثبت یا منفی باشد. شیوه های آموزش ذهنی مانند مراقبه ممکن است به ارتقاء طرح های ذهنی مرتبط با منفی مثبت کمک کند.”

محققان امیدوارند که بدانند که آیا کاهش RNT، احتمالاً از طریق آموزش ذهن آگاهی یا گفتاردرمانی هدفمند، می تواند خطر بروز زوال عقل را کاهش دهد.

“مراقبت از سلامت روانشناختی شما مهم است و این باید یک اولویت اصلی بهداشت عمومی باشد، زیرا نه تنها در کوتاه مدت سلامت و رفاه افراد مهم است بلکه می تواند بر خطر احتمالی زوال عقل نیز تأثیر بگذارد.”

محققان امیدوارند که بدانند که آیا کاهش RNT، احتمالاً از طریق آموزش ذهن آگاهی یا گفتاردرمانی هدفمند، می تواند خطر بروز زوال عقل را کاهش دهد. دکتر مارتانت و دکتر چتلت و سایر محققان اروپایی در حال حاضر در حال کار بر روی یک پروژه بزرگ هستند تا ببینند آیا مداخلاتی مانند مدیتیشن ممکن است با حمایت از سلامت روان در پیری، به کاهش خطر زوال عقل کمک کند.

فیونا کاراگر، مدیر تحقیقات و تأثیرگذاری در جامعه آلزایمر، اظهار داشت: “شناخت عواملی که می توانند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهند برای کمک به ما در بهبود دانش خود در مورد این وضعیت ویرانگر و در صورت امکان، توسعه راهکارهای پیشگیری بسیار مهم است. پیوند بین الگوهای تفکر منفی مکرر و کاهش شناختی نشان داده شده است اگرچه برای درک بهتر این موضوع نیاز به بررسی های بیشتر داریم. بیشتر افراد مورد مطالعه قبلاً مشخص شده بودند که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند، بنابراین باید ببینیم که آیا این نتایج در بین عموم مردم وجود دارد.”

بیشتر افراد مورد مطالعه قبلاً مشخص شده بودند که بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.

بنابراین باید ببینیم که این نتایج در بین عموم مردم وجود دارد و آیا تفکر منفی مکرر باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر می شود یا خیر.

“تحقیقات بیشتر به ما می گوید تا چه اندازه سلامت روان می تواند یک مهار مهم در پیشگیری و درمان زوال عقل باشد.”

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

منبع:

“Repetitive negative thinking is associated with amyloid, tau, and cognitive decline”. by Natalie Marchant et al.
Alzheimer’s & Dementia

به این مقاله امتیاز دهید