07136476172 - 09172030360 [email protected]

برخی از انواع استرس می تواند برای عملکرد مغز مفید باشد. یک مطالعه جدید گزارش می دهد که استرس کم تا متوسط ​​می تواند به ایجاد انعطاف پذیری کمک کند و ممکن است خطر ابتلا به اختلالات روانی جدی تر از جمله افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی را کاهش دهد.

این مطالعه که در Psychiatry Research منتشر شد، نشان داد که سطوح پایین تا متوسط ​​استرس می تواند به افراد کمک کند تا انعطاف پذیری داشته باشند و خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و رفتارهای ضد اجتماعی را کاهش دهند. استرس کم تا متوسط ​​نیز می تواند به افراد کمک کند تا با برخوردهای استرس زا در آینده کنار بیایند.

 

یک پژوهش

 

عساف عشری گفت: “اگر در محیطی هستید که در آن سطحی از استرس دارید، ممکن است مکانیسم های مقابله ای را ایجاد کنید که به شما امکان می دهد کارمند کارآمدتر و موثرتری شوید و خود را به گونه ای سازماندهی کنید که به شما در عملکرد کمک کند.”

استرس ناشی از مطالعه برای یک امتحان، آماده شدن برای یک جلسه بزرگ در محل کار یا طولانی‌تر کردن ساعات کاری برای بستن قرارداد، همگی به طور بالقوه می‌توانند منجر به رشد شخصی شوند. برای مثال، رد شدن توسط یک ناشر ممکن است باعث شود نویسنده در سبک خود تجدید نظر کند. و اخراج شدن می‌تواند باعث شود که کسی در نقاط قوت خود تجدید نظر کند و اینکه آیا باید در رشته خود بماند یا به چیز جدیدی منشعب شود.

 

اما مرز بین میزان مناسب استرس و استرس بیش از حد، خطی نازک است.

 

اوشری، که همچنین مدیر مؤسسه توسعه جوانان UGA است، ادامه داد: مانند زمانی است که به انجام کاری سخت ادامه می دهید و پوست خود را کمی بی احساس می کنید. شما پوست خود را تحریک می کنید تا با فشاری که به آن وارد می کنید سازگار شود. اما اگر بیش از حد انجام دهید، پوست خود را می برید.»

استرس خوب می تواند به عنوان واکسنی در برابر تأثیر ناملایمات آینده عمل کند.

 

محققان بر داده های پروژه Human Connectome تکیه کردند، یک پروژه ملی که توسط مؤسسه ملی بهداشت تامین می شود و هدف آن ارائه بینشی در مورد نحوه عملکرد مغز انسان است.

 

برای مطالعه حاضر، محققان داده های پروژه را از بیش از 1200 بزرگسال جوان که سطوح استرس درک شده خود را با استفاده از پرسشنامه ای که معمولاً در تحقیقات مورد استفاده قرار می گیرد برای اندازه گیری اینکه افراد غیرقابل کنترل و استرس زا زندگی خود را می یابند، تجزیه و تحلیل کردند.

 

شرکت‌کنندگان به سؤالاتی در مورد اینکه چند بار افکار یا احساسات خاصی را تجربه کرده‌اند، پاسخ دادند، مانند «در ماه گذشته، چند بار به دلیل اتفاقی که غیرمنتظره رخ داده است ناراحت شده‌اید؟» و “در ماه گذشته، چند بار متوجه شده اید که نمی توانید با تمام کارهایی که باید انجام می دادید کنار بیایید؟”

سپس توانایی‌های عصبی-شناختی آنها با استفاده از آزمون‌هایی که توجه و توانایی سرکوب پاسخ‌های خودکار به محرک‌های بینایی را اندازه‌گیری می‌کرد، ارزیابی شد. انعطاف پذیری شناختی، یا توانایی تغییر بین وظایف؛ حافظه توالی تصویر، که شامل به خاطر سپردن یک سری به طور فزاینده طولانی از اشیاء است.

 

محققان این یافته‌ها را با پاسخ‌های شرکت‌کنندگان از معیارهای متعدد احساسات اضطرابی، مشکلات توجه و پرخاشگری و سایر مشکلات رفتاری و عاطفی مقایسه کردند.

 

این تجزیه و تحلیل نشان داد که سطوح پایین تا متوسط استرس از نظر روانی مفید است.

 

اوشری گفت: «بیشتر ما تجربیات نامطلوبی داریم که در واقع ما را قوی تر می کند. “تجارب خاصی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند مهارت هایی را تکامل یا توسعه دهید که شما را برای آینده آماده می کند.

 

اما توانایی تحمل استرس و ناملایمات بسته به فرد بسیار متفاوت است.

 

مواردی مانند سن، استعدادهای ژنتیکی و داشتن یک جامعه حمایتی برای بازگشت در مواقع ضروری، همگی در نحوه برخورد افراد با چالش ها نقش دارند. در حالی که کمی استرس می‌تواند برای شناخت مفید باشد، اوشری هشدار می‌دهد که ادامه سطوح استرس بالا می‌تواند به طور باورنکردنی هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی مضر باشد.

او گفت: «در یک نقطه خاص، استرس سمی می شود. استرس مزمن، مانند استرس ناشی از زندگی در فقر شدید یا مورد آزار قرار گرفتن، می‌تواند پیامدهای بسیار بدی برای سلامتی و روانی داشته باشد. این همه چیز از سیستم ایمنی شما گرفته تا تنظیم عاطفی و عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهد. همه استرس ها استرس خوبی نیستند

 

این مطالعه توسط Zehua Cui و Cory Carvalho از گروه توسعه انسانی و علوم خانواده دانشگاه جورجیا و Sihong Liu از دانشگاه استنفورد انجام شده است.

 

مرکز سلامت مغز دانا با ارئه ی خدمات تخصصی در کنترل استرس مزمن در کنار شماست.

 

https://neurosciencenews.com/stress-mental-health-21141/

 

چگونه استرس را در لحظه کنترل کنیم؟

 

آیا می توان مدار استرس مغز را تغییر داد؟ (یک مطالعه جدید)