07136476172 - 09172030360 [email protected]

خشکی دهان

خشکی دهان مشکلی است که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد و علل مختلفی دارد. شاید تعجب کنید که اضطراب و استرس و داروهای مختلف می تواند باعث خشکی دهان شود. در این مقاله با اطلاعات مفیدی در مورد خشکی دهان، علائم و علل تا درمان و پیشگیری آشنا می شویم. کمبود بزاق علت خشکی دهان است. بزاق توسط غدد بزاقی اصلی و فرعی که در سرتاسر دهان شما وجود دارد، ترشح می شود که برخی از آنها میکروسکوپی هستند. سطح پایین تولید بزاق در غدد شما یک منبع شایع خشکی دهان است و می تواند به دلایل زیادی ایجاد شود.

علائم خشکی دهان عبارتند از:

  • احساس خشکی
  • خارش یا چسبندگی در دهان و مشکل در صحبت کردن، بلعیدن یا غذا خوردن
  • تغییر طعم غذاها و نوشیدنی ها
  • مشکل در چسبیدن دندان مصنوعی به لثه
  • صدای خشن گلو
  • درد یا خشکی
  • بوی بد دهان

آیا اضطراب می تواند باعث خشکی دهان شود؟

دو راه اصلی وجود دارد که افرادی که استرس دارند بیشتر دچار خشکی دهان می شوند: کاهش جریان بزاق و مصرف داروهای مرتبط

اضطراب و استرس می تواند بدن شما را به طرق مختلف تحت تاثیر قرار دهد و احتمال ابتلای شما به بیماری ها را افزایش دهد. خشکی دهان نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس تحقیقات، استرس و اضطراب می تواند بر جریان بزاق شما تأثیر بگذارد و باعث خشکی دهان شود.

دارو

بسیاری از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث خشکی دهان می شوند. از جمله برخی از گزینه های تجویزی و بدون نسخه که برای اضطراب استفاده می شوند. خشکی دهان ممکن است یک عارضه جانبی برای داروهایی باشد که در پروسه درمان استفاده می شوند:  داروهای درمان افسردگی اضطراب، درد، آلرژی، اسهال و بی اختیاری، فشار خون بالا و بیماری پارکینسون

به طور کلی:

کسانی که اضطراب دارند باید توجه ویژه ای به سلامت دهان و دندان خود داشته باشند. زیرا احتمال خشکی دهان و سایر مشکلات دندانی در آنها بیشتر است. با توجه به مجله اختلالات عاطفی، کسانی که اضطراب دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های دندانی هستند. اگر این مشکل وجود دارد، از این واقعیت راحت باشید که اقدامات زیادی برای کاهش استرس و درمان خشکی دهان وجود دارد که مستقیماً تحت کنترل شما هستند.

نکته مهم:  اضطراب و داروهای مرتبط با آن تنها دلیل خشکی دهان نیستند. توصیه می کنیم اگر در تشخیص علت علائم خشکی دهان خود مشکل دارید، با متخصص دندانپزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

 

اضطراب

یک قسمت عادی از زندگی است. واکنشی است که همه نسبت به استرس یا وضعیت ترسناک دارند. اما اگر اضطراب شما طولانی مدت یا شدید است، ممکن است دچار اختلال اضطراب شده باشید. اختلالات اضطرابی شایع ترین نوع وضعیت سلامت روان در ایالات متحده است. هم اضطراب روزمره و هم اختلالات اضطرابی می توانند طیف گسترده ای از علائم اعم از مشکلات روانشناختی و جسمی را ایجاد کنند. خشکی دهان می تواند یکی از علائم جسمی اضطراب باشد.

هنگام اضطراب چه چیزی باعث خشکی دهان می شود؟

تنفس از طریق دهان

تنفس از طریق بینی سالم ترین و کارآمدترین راه نفس کشیدن است. اما اگر احساس اضطراب دارید، احتمالاً از دهان نفس می کشید. همچنین ممکن است نفس عمیق کمتری بکشید. اگر از دهان نفس بکشید، هوای ورودی می تواند آن را خشک کند. همچنین باز شدن دهان برای تنفس نیز می تواند باعث خشکی شود. هنگامی که بسیار مضطرب هستید، ممکن است به احتمال زیاد دچار تنفس سریع از طریق دهان شوید. این Hyperventilation می تواند باعث خشکی دهان شود.

GERD

بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) شرایطی است که در آن اسید معده وارد مری شما می شود. این مورد می تواند باعث خشکی دهان بخصوص در کودکان شود. GERD در افراد مبتلا به اضطراب شایع تر است. علاوه بر این، اضطراب ممکن است شما را به احتمال زیاد به GERD مبتلا کند.

داروهای ضد اضطراب


اگر اضطراب شما به سایر درمانها پاسخ نمی دهد یا زیاد است، پزشک ممکن است داروهای ضد اضطراب یا داروهای ضد افسردگی تجویز کند. برخی از این داروها می تواند برای کمک به درمان اضطراب نیز استفاده شود. خشکی دهان یک عارضه رایج در بسیاری از داروهای ضد افسردگی است.

علائم دیگر اضطراب


دانستن برخی دیگر از علائم رایج اضطراب می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که چه چیزی باعث خشکی دهان شما شده است. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بی قراری، آشفتگی، تحریک پذیری
  • ضربان قلب سریع
  • بیش فعالی یا تنفس سریع
  • افزایش عرق کردن
  • مشکل تمرکز
  • مشکلات گوارشی مانند اسهال یا درد معده
  • سردردها
  • خستگی
  • مشکل خواب


روشهای خانگی برای بهبود خشکی دهان


در بسیاری از موارد، شما می توانید با استفاده از روش های خانگی، به کاهش علائم خشکی دهان خود کمک کنید. ممکن است دفعه بعد که دهان شما خشک شود برخی از داروهای زیر را امتحان کنید:

  • آب یا نوشیدنی بدون قند بنوشید.
  • جویدن آدامس بدون قند، که می تواند باعث افزایش تولید بزاق شود.
  • به جای دهان، روی تنفس از طریق بینی تمرکز کنید.
  • در داخل خانه خود از رطوبت ساز استفاده کنید.
  • از نوشیدنی های کافئین دار یا الکلی خودداری کنید.
  • سیگار کشیدن را قطع کنید یا سعی کنید ترک کنید.
  • از مصرف آنتی هیستامین های بدون نسخه (OTC) یا ضد احتقانات خودداری کنید مگر اینکه واقعاً نیاز داشته باشید.
  • یک جایگزین بزاق OTC که زایلیتول در آن است را امتحان کنید. در بیشتر داروخانه ها می توانید این نوع محصول را پیدا کنید.


نکاتی برای کاهش اضطراب


کاهش اضطراب شما همچنین می تواند به خشکی دهان شما و همچنین سایر علائم کمک کند. اگر احساس اضطراب دارید، برخی از راهکارهای زیر ممکن است به شما احساس آرامش بیشتری دهد:

ورزش.

برای برخی از افراد، ورزش آرامش بخش مانند یوگا ممکن است کمک کند. افراد دیگر می دانند که ورزش از نوع دیگری به آنها کمک می کند. حتی فقط صحبت کردن با قدم زدن سریع می تواند برای کاهش اضطراب مفید باشد.


مراقبه یا مدیتیشن را امتحان کنید.

منبع مطالعات معتبر نشان داده است که مدیتیشن ممکن است به کاهش استرس و کنترل احساس اضطراب کمک کند. تحقیقات قدیمی نشان می دهد که مراقبه نیز ممکن است علائم اختلالات اضطرابی مانند حملات هراس، اضطراب اجتماعی را کاهش دهد.


نوشتن نگرانی ها

 می تواند به شما کمک کند تا آنها را از سرتان بیرون کنید تا بتوانید روی چیزهای دیگر متمرکز شوید.


پایبندی به رژیم غذایی سالم 

 خوردن وعده های غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم می تواند در جلوگیری از افزایش قند خون به شما کمک کند. کربوهیدراتهای پیچیده ممکن است سطح سروتونین شما را افزایش دهند، که یک ماده شیمیایی مغز با خاصیت آرام بخش است.


آب بنوشید.

حتی کم آبی بدن نیز می تواند بر روحیه و احساس کلی سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد.


محرک های خود را تشخیص دهید.

سعی کنید به حوادث و موقعیت هایی که باعث اضطراب شما می شود توجه کنید. ممکن است بخواهید به روشهایی فکر کنید که می توانید از بروز اضطراب جلوگیری کنید و یا کاهش دهید. اگر اضطراب شما شدید است یا احساس ناراحتی می کنید، بهترین گزینه صحبت با پزشک یا متخصص بهداشت روان است. آنها ممکن است نوعی روان درمانی را توصیه کنند یا داروهایی را برای کاهش علائم شما استفاده کنند.

درمان های جدید و پیشرفته اضطراب

 حال که در مورد ارتباط خشکی دهان و اضطراب صحبت کردیم جدیدترین درمان ها برای اضطراب چیست؟ درمان شناختی رفتاری (CBT) استاندارد طلایی در درمان اضطراب است (برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع درمان کلیک کنید). برای بسیاری از افراد قرص های تجویزی میتواند نجات بخش باشد. امبا این حال دارو ها و CBT چون یک روش راج هستند، به این معنی نیست که برای همه موثر است. پس استفاده از درمان های جایگزین و پیشرفته، می توانند بسیار موثر باشند.

حساسیت‌زدایی از طریق حرکت چشم و پردازش مجدد یا E.M.D.R

یکی از راهکار های درمان اضطراب حساسیت‌زدایی از طریق حرکت چشم است.

نوعی روش درمانی مرحله ای است که بر روی علائم تروماتیک شخص متمرکز می شود و به شخص در ارتباط برقرار کردن با همه تصاویر و افکار ذهنی، احساسات و حواسی که به خاطره آسیب زا یا تروما مربوط می شود، کمک می کند. در واقع، به مغز کمک می کند که از قدرت ذاتی خود برای حل مشکلات عصب-روان شناختی، بهره بگیرد و به سمت راه حلی تطابقی حرکت کند.

این روش بر اساس این ایده است که تروما و سایر تجربیات منفی و چالش برانگیز توانایی ذاتی ذهن را برای حل مشکل خود ضعیف کرده است و از طریق تحریک دو طرفه مغز می تواند تسهیل و تکمیل شود. این در حالی است که فرد مبتلا در حال تجربه مجدد تروما، در یک محیط امن و آرام در دفتر درمانگر می باشد.


درمان با EMDR یک درمان 8 فازی یا مرحله ای می باشد. این تکنیک باعث می شود ظرفیت و توانایی مغز برای کنار آمدن با تجربیات تروماتیک که باعث ایجاد و بروز علائم تروما شده دوباره به دست بیاید. مانند فلش بک و یا اضطراب و یا استفاده از استراتژی های آسیب زننده مانند، دوری کردن از اجتماع و استفاده از داروها، الکل و مواد مخدر. (برای اطلاعات بیشتر در مورد این انجام این روش در انستیتو سلامت مغز کلیک کنید

بایوفیدبک (Biofeedback)

بیوفیدبک یک درمان ذهن و بدن است که می تواند خشکی دهان ناشی از اضطراب را بهبود بخشد. در طول یک جلسه بیوفیدبک، یک متخصص از حسگرهای بدون درد برای اندازه گیری عملکردهای خاص بدن استفاده می کند.
نتایج را روی یک صفحه خواهید دید، سپس روش های تغییر نتایج را تمرین می کنید. با تمرین، میتواند عملکرد سیستم خودمختار بدن را جوری تغییر دهد که اضطراب شما کاهش یابد. (برای اطلاعات بیشتر در مورد انجام این روش در انستیتو سلامت مغز کلیک کنید
 

تکنیک AVE یا همگام سازی صوتی و تصویری

یکی دیگر از تکنیک های جدید کاهش اضطراب AUDIO-VISUAL ENTRAINMENT (AVE) می باشد.
در تکنیک AVE، همزمان که نوری در چشم ها تابانیده می شود، فرد صدایی می شنود. درواقع تکنیکی است که با تولید پالس های نور و صدا در فرکانس‌های مشخص، به طور تدریجی و ایمن، امواج مغزی را به سمت الگوهای مشخصی هدایت می‌کند. این تکنیک، هم برای درمان اختلالات روانی و هم برای ارتقاء عملکرد مغزی و توانمندسازی انسان کاربردهای زیادی دارد‌. (برای اطلاعات بیشتر در مورد انجام این روش در انستیتو سلامت مغز کلیک کنید).
 

تحریک فرا جمجمه ای مغز

تکنیک پیشرفته دیگر کاهش اضطراب تحریک فراجمجمه ای مغز با جریان مستقیم یا متناوب (tES) می باشد.  
 
این روش تحریک مغزی غیر تهاجمی موجب تغییر انعطاف پذیری عصبی و تحریک پذیری نورونی در نواحی مختلف مغز و در نتیجه منجر به تغییر فعالیت های مغز می شود.
 
این تکنیک علمی و اثبات شده برای بهبود عملکردهای مغزی همچون پردازش اطلاعات در مغز، اضطراب، افزایش ظرفیت حافظه, توانمند سازی مهارت های گفتاری و محاسباتی, بهبود حرکات، افزایش خلاقیت, ارتقا توجه و دقت و بهبود یادگیری موثر است. (برای اطلاعات بیشتر در مورد انجام این روش در انستیتو سلامت مغز کلیک کنید).
 

واقعیت مجازی (VR)

راهکار پیشرفته بعدی برای خشکی دهان ناشی از اضطراب استفاده از تکنیک واقعیت مجازی است. امروزه واقعیت مجازی یکی از پرکاربردترین وسایل برای ارتباط بین انسان و کامپیوتر می باشد که تکنولوژی برای ما به ارمغان آورده است.

این نوع درمان از طریق تکنولوژی واقعیت مجازی بسیار مفید می باشد. چرا که بیمارانی که از فوبیا و یا PTSD رنج می برند، می توانند با این نوع تکنولوژی در معرض یک دنیای مجازی که بدون خطر است قرار گیرند.

فوبیای حیوانات کوچک و یا موجودات ترسناک مانند عنکبوت و حتی اشخاصی که از صحبت کردن در مقابل جمع ترس دارند.

واقعیت مجازی محیطی را فراهم می کند که در آن محرکی که فرد نسبت به آن فوبیا دارد در آن قرار می گیرد و بدون خطر است. در این شرایط شخص نیازی به ورژن واقعی محرک ندارد. (اطلاعات بیشتر در مورد انجام این روش در انستیتو سلامت مغز کلیک کنید).

مدیتیشن هندسی بر پایه دینامیک مغز

این روش به فرد امکان تجربه حس عمیق ذهن آگاهی و تن آرامی را می دهد. هر زمان و هر کجا که اراده کنیم و بخواهیم می توانیم آن را انجام دهیم. منافع جسمی، رفتاری، شناختی و حسی این رویکرد را بعد از مدت کمی تمرین، می توان در زندگی دید. (جهت اطلاعات بیشتر در مورد انجام این روش در انستیتو سلامت مغز کلیک کنید).

برای اطلاعات بیشتر و مطالب بروز اینستاگرام انستیتو سلامت مغز را دنبال کنید (کلیک کنید) همچنین برای اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت، با شماره های موجود در وبسایت در تماس باشید.