07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

اضطراب یک قسمت عادی از زندگی است. واکنشی است که همه نسبت به استرس یا وضعیت ترسناک دارند. اما اگر اضطراب شما طولانی مدت یا شدید است، ممکن است دچار اختلال اضطراب شده باشید. اختلالات اضطرابی شایع ترین نوع وضعیت سلامت روان در ایالات متحده است.

هم اضطراب روزمره و هم اختلالات اضطرابی می توانند طیف گسترده ای از علائم اعم از روانشناختی و جسمی ایجاد کنند. خشکی دهان می تواند یکی از علائم جسمی اضطراب می باشد.

 

هنگام اضطراب چه چیزی باعث خشکی دهان می شود؟


دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است هنگام اضطراب دچار خشکی دهان شوید. بیایید نگاهی دقیق تر به سه دلیل رایج داشته باشیم.

 

تنفس از طریق دهان


تنفس از طریق بینی شما سالم ترین و کارآمدترین راه نفس کشیدن است. اما اگر احساس اضطراب دارید، احتمالاً از دهان نفس می کشید. همچنین ممکن است نفس عمیق کمتری بکشید.

اگر از دهان نفس بکشید، هوای ورودی می تواند آن را خشک کند. همچنین باز شدن دهان برای تنفس نیز می تواند باعث خشکی شود.

هنگامی که بسیار مضطرب هستید، ممکن است به احتمال زیاد دچار Hyperventilation شوید که نوعی تنفس سریع از طریق دهان است. Hyperventilation می تواند باعث خشکی دهان شود.

 

GERD


بیماری ریفلاکس معده دستگاه گوارش (GERD) شرایطی است که در آن اسید معده وارد مری شما می شود. این می تواند باعث خشکی دهان بخصوص در کودکان شود.

GERD در افراد مبتلا به اضطراب شایع تر است. علاوه بر این، اضطراب ممکن است شما را به احتمال زیاد به GERD مبتلا کند.

 

داروهای ضد اضطراب


اگر اضطراب شما به سایر درمانها پاسخ نمی دهد یا زیاد است، پزشک ممکن است داروهای ضد اضطراب یا داروهای ضد افسردگی تجویز کند، که می تواند برای کمک به درمان اضطراب نیز استفاده شود.

خشکی دهان یک عارضه رایج در بسیاری از داروهای ضد افسردگی است.

 

علائم دیگر اضطراب


دانستن برخی دیگر از علائم رایج اضطراب می تواند به شما کمک کند تشخیص دهید که چه چیزی باعث خشکی دهان شما شده است. این علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

بی قراری، آشفتگی، تحریک پذیری
ضربان قلب سریع
بیش فعالی یا تنفس سریع
افزایش عرق کردن
مشکل تمرکز 
مشکلات گوارشی مانند اسهال یا درد معده
سردردها
خستگی
مشکل خواب


روشهای خانگی برای بهبود خشکی دهان


در بسیاری از موارد، شما می توانید با استفاده از روش های خانگ، در کاهش علائم خشکی دهان خود کمک کنید. ممکن است دفعه بعد که دهان شما خشک شود برخی از داروهای زیر را امتحان کنید:

آب یا نوشیدنی بدون قند بنوشید.
جویدن آدامس بدون قند، که می تواند باعث افزایش تولید بزاق شود.
به جای دهان، روی تنفس از طریق بینی تمرکز کنید.
در داخل خانه خود از رطوبت ساز استفاده کنید.
از نوشیدنی های کافئین دار یا الکلی خودداری کنید.
سیگار کشیدن را قطع کنید یا سعی کنید ترک کنید.
از مصرف آنتی هیستامین های بدون نسخه (OTC) یا ضد احتقانات خودداری کنید مگر اینکه واقعاً نیاز داشته باشید.
یک جایگزین بزاق OTC که زایلیتول در آن است را امتحان کنید. در بیشتر داروخانه ها می توانید این نوع محصول را پیدا کنید.


نکاتی برای کاهش اضطراب


کاهش اضطراب شما همچنین می تواند به خشکی دهان شما و همچنین سایر علائم کمک کند. اگر احساس اضطراب دارید، برخی از راهکارهای زیر ممکن است به شما احساس آرامش بیشتری دهد:

ورزش. برای برخی از افراد، ورزش آرامش بخش مانند یوگا ممکن است کمک کند. افراد دیگر می دانند که ورزش از نوع دیگری به آنها کمک می کند. حتی فقط صحبت کردن با قدم زدن سریع می تواند برای کاهش اضطراب مفید باشد.
مراقبه را امتحان کنید. منبع مطالعات معتبر نشان داده است که مدیتیشن ممکن است به کاهش استرس و کنترل احساس اضطراب کمک کند. تحقیقات قدیمی نشان می دهد که مراقبه نیز ممکن است علائم اختلالات اضطرابی مانند حملات هراس، اضطراب اجتماعی را کاهش دهد.
نوشتن نگرانی هایتان می تواند به شما کمک کند تا آنها را از سرتان بیرون کنید تا بتوانید روی چیزهای دیگر متمرکز شوید.
یک رژیم غذایی سالم بخورید. خوردن وعده های غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم می تواند در جلوگیری از افزایش قند خون به شما کمک کند. کربوهیدراتهای پیچیده ممکن است سطح سروتونین شما را افزایش دهند، که یک ماده شیمیایی مغز با خاصیت آرام بخش است.
آب بنوشید. حتی کم آبی بدن نیز می تواند بر روحیه و احساس کلی سلامتی شما تأثیر منفی بگذارد.
محرک های خود را تشخیص دهید. سعی کنید به حوادث و موقعیت هایی که باعث اضطراب شما می شود توجه کنید. ممکن است بخواهید به روشهایی فکر کنید که می توانید از بروز اضطراب جلوگیری کنید و یا کاهش دهید.
اگر اضطراب شما شدید است یا احساس ناراحتی می کنید، بهترین گزینه صحبت با پزشک یا متخصص بهداشت روان است. آنها ممکن است نوعی روان درمانی را توصیه کنند یا داروهایی را برای کاهش علائم شما استفاده کنند.

برای اطلاعات بیشتر به موسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

Open chat
Powered by