07136476172 - 09172030360 [email protected]

مشکلات حافظه یک اتفاق طبیعی در دوران پیش از یائسگی، زمان انتقالی قبل از یائسگی است. اگر در دوران پیش از یائسگی هستید، ممکن است نگران نقص در حافظه خود باشید. اما مشکلات خفیف حافظه و مه آلود شدن عمومی بسیار شایع هستند. آنها به این دلیل رخ می دهند که بدن شما استروژن کمتری تولید می کند. و برای بسیاری از زنان، این اثر موقتی است.

استروژن و قبل از یائسگی

با بالا رفتن سن، تخمدان های شما مانند گذشته کار نمی کنند. با گذشت زمان، تخمک های کمتری تولید می کنند. و در نهایت به طور کامل متوقف می شوند. بدن شما با کاهش میزان استروژنی که تولید می کند پاسخ می دهد. زیرا هورمون دیگر برای تولید مثل مورد نیاز نیست.

این فرآیند بلافاصله اتفاق نمی افتد. در دوران پیش از یائسگی، سطح استروژن شما بسیار بالا و پایین می شود. این زمانی است که بسیاری از زنان علائم مرتبط با گذار به یائسگی را تجربه می کنند.

به عنوان مثال، گرگرفتگی و تعریق شبانه زمانی اتفاق می‌افتد که نوسان سطح استروژن پیامی نادرست به مغز شما ارسال می‌کند که بدن شما بیش از حد گرم شده است. اختلالات خواب به دلیل کاهش سطح استروژن و پروژسترون رخ می دهد. افزایش سن نیز به بی خوابی کمک می کند. تعریق شبانه نیز می تواند خواب را سخت کند. تغییرات خلقی و افسردگی نیز شایع هستند. سابقه افسردگی در اوایل زندگی، شانس ابتلا به افسردگی را در طی سال‌های پس از قطع قاعدگی افزایش می‌دهد.

و ظاهراً تغییر هورمون می‌تواند باعث برخی مشکلات موقت حافظه نیز شود.

آنچه تحقیقات در مورد استروژن و حافظه می گوید

اندازه گیری از دست دادن حافظه خفیف می تواند دشوار باشد زیرا تحقیقات تا حد زیادی به تصور زنان مبنی بر اینکه آنها از دست دادن حافظه را تجربه کرده اند بستگی دارد. همچنین، حافظه با افزایش سن کاهش می‌یابد، بنابراین تشخیص اینکه آیا ناشی از یائسگی است یا نه، دشوار است.

با این حال، مطالعات روی تأثیر استروژن بر حافظه از این ایده حمایت می‌کند که کاهش استروژن در دوران پیش از یائسگی باعث از دست دادن حافظه می‌شود و حافظه پس از یائسگی بهبود می‌یابد.

به عنوان مثال، یک مطالعه بزرگ در سال 2004 به نام این یافته را تایید می کند که تغییرات هورمونی در دوران پیش از یائسگی اغلب باعث کاهش حافظه کلامی می شود. دریافت که این اثرات جدا از اثرات طبیعی پیری است. این مطالعه مبنای بسیاری از مطالعات فعلی را فراهم می کند.

مطالعات دریافتند که زنان در دوران پیش از یائسگی نمی توانند به خوبی یاد بگیرند. پس از یائسگی، زنان به سطح یادگیری قبل از یائسگی بازگشتند.

مطالعه منتشر شده در مجله بیوشیمی استروئید و زیست شناسی مولکولی همچنین کاهش حافظه و مهارت های تفکر در زنان در دوران پیش از یائسگی و یائسگی را شناسایی کرد. زنان در این مطالعه مشکلاتی را به خصوص در زمینه فراموشی و تمرکز گزارش کردند.

آیا استروژن یک هورمون جنسی نیست؟

استروژن یک هورمون جنسی مهم است. تنها در سال های اخیر محققان شروع به تشخیص نقش اصلی استروژن در بقیه بدن کرده اند. تغییرات در سطح استروژن شما نیز بر موارد زیر تأثیر می گذارد:

  • مغز
  • استخوان ها
  • رگ های خونی
  • بافت سینه
  • مثانه
  • مجرای ادرار
  • پوست

استروژن و هورمون دیگر، پروژسترون ، تا حد زیادی مسئول رشد اندام های تناسلی و ویژگی های زنانه هستند. آنها نقش مهمی در عملکرد دستگاه تناسلی شما از جمله قاعدگی و بارداری دارند.

چرا حافظه کاهش می یابد؟

تأثیر دقیق کاهش استروژن و پروژسترون بر مغز به خوبی شناخته نشده است. اعتقاد بر این است که استروژن ممکن است به سیستم‌های انتقال دهنده عصبی که سیگنال‌ها را در نواحی مغز درگیر در حافظه و پردازش اطلاعات ارسال می‌کنند، کمک کند. بسیاری از محققان همچنین فکر می کنند که استروژن باعث رشد و بقای نورون ها می شود، سلول هایی که تکانه های الکتریکی را ارسال می کنند. این تکانه ها پیام هایی هستند که برای درست کارکردن مغز و سیستم عصبی شما بسیار مهم هستند.

آنچه شما می توانید انجام دهید

چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به حفظ بهترین عملکرد حافظه خود در این دوران انجام دهید.

خوب استراحت کنید

کم خوابی به اختلالات خلقی و افسردگی منجر میشود. این نکات را برای حفظ یک چرخه خواب سالم امتحان کنید:

  • برنامه خواب منظمی داشته باشید، از جمله در تعطیلات آخر هفته.
  • مصرف کافئین خود را کاهش دهید.
  • اتاق خواب خود را خنک نگه دارید و یک پنکه در نزدیکی آن قرار دهید.
  • یک پد یا بالش خنک کننده با عناصر خنک کننده خریداری کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که اتاق شما تا حد امکان تاریک باشد.
  • تکنیک های تمدد اعصاب، مانند مراقبه ذهنی یا یوگا را بیاموزید.
  • ورزش کنید، اما نه درست قبل از خواب.
  • از ملحفه های ساخته شده از الیاف طبیعی مانند پنبه، کنف، کتان یا ابریشم استفاده کنید.
  • از مصرف الکل، سیگار و غذاهای تند خودداری کنید.

درست غذا بخورید

غذایی که برای قلب شما مضر است ممکن است برای مغز شما نیز مضر باشد. این بدان معناست که شما باید چربی های اشباع شده و چربی های ترانس موجود در غذاهایی مانند غذاهای سرخ شده، غذاهای پخته شده و محصولات پخته شده را محدود کنید.

این نکات دیگر را برای داشتن یک رژیم غذایی سالم نیز امتحان کنید:

  • رژیم غذایی غنی از میوه و سبزیجات، به ویژه سبزیجات سبز برگ داشته باشید.
  • به دنبال محصولات سبوس دار در نان ها و مخلفات باشید.
  • گزینه های لبنی کم چرب را انتخاب کنید.
  • برای دریافت پروتئین و ویتامین D مورد نیاز برای سلامت استخوان ها، تخم مرغ بخورید.
  • از روغن های هیدروژنه مانند روغن زیتون یا روغن کانولا استفاده کنید.
  • اگر غذای فرآوری شده خریداری می کنید، محصولاتی را انتخاب کنید که با روغن هیدروژنه نشده ساخته شده اند.
  • مصرف شیرینی جات را محدود کنید، مخصوصاً محصولات پخته شده و نوشابه های گازدار.
  • مصرف گوشت قرمز را محدود کنید.

بدن خود را ورزش دهید

ورزش مغز شما را در مناطقی که برای حافظه و پردازش اطلاعات حیاتی هستند تحریک می کند. همچنین عملکرد هیپوکامپ ، بخشی از مغز شما که مسئول انواع مختلف حافظه است، بهبود می بخشد.

زنان یائسه باید حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط ​​در روز، پنج روز در هفته داشته باشند. ترکیبی از ورزش های هوازی و مقاومتی بیشترین تاثیر را دارد.

تمرینات هوازی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • پیاده روی
  • دوچرخه سواری
  • کلاس های ایروبیک
  • تنیس
  • دستگاه پله
  • رقصیدن

تمرینات مقاومتی عبارتند از:

  • بلند کردن وزنه
  • ورزش با باند  کشی
  • ورزش هایی که از بدن شما برای مقاومت استفاده می کنند، مانند دراز و نشست، فشار و اسکات

مغز خود را ورزش دهید

فعال نگه داشتن مغز به جلوگیری از اثرات پیری کمک می کند. این نکات را امتحان کنید تا مغز خود را تمرین دهید.

  • جدول کلمات متقاطع و سودوکو را انجام دهید.
  • بازی های کلمه ای انجام دهید.
  • بازی های آنلاین مغز و آزمون ها را انجام دهید.
  • کتاب، روزنامه و مجلات بخوانید.
  • چیز جدیدی یاد بگیرید، مانند یک آلت موسیقی یا یک زبان جدید.
  • زمانی را صرف صحبت کردن و معاشرت با خانواده یا دوستان کنید.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود

فراموشکار بودن با افزایش سن و یائسگی طبیعی به دلیل کاهش استروژن است. اتفاقات عادی ممکن است شامل گم کردن کلیدهایتان، فراموش کردن دلیل ورودتان به یک اتاق یا فراموش کردن نام اشیا و افراد باشد.

اگر علائم یائسگی شما شدید است، ممکن است بخواهید با پزشک خود در مورد هورمون درمانی یائسگی با دوز پایین (MHT) صحبت کنید. MHT خطر ابتلا به سرطان سینه، بیماری های قلبی عروقی و بیماری کیسه صفرا را افزایش می دهد. اگر سابقه هر یک از این بیماری ها را دارید، کاندیدای مناسبی برای MHT نیستید. اما پزشک ممکن است استفاده محدود را برای کمک به کنترل علائم توصیه کند.

سن دیرتر یائسگی و مدت زمان طولانی‌تر باروری با خطر کمتر ابتلا به PD مرتبط است.

موارد جدی تر

از علائمی که ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر حافظه باشند، آگاه باشید، مانند:

  • تکرار سوالات یا نظرات
  • بی توجهی به بهداشت
  • فراموش کردن نحوه استفاده از اشیاء مشترک
  • ناتوانی در درک یا پیروی از دستورالعمل ها
  • فراموش کردن کلمات رایج
  • گم شدن در جاهایی که خوب می شناسید
  • در انجام فعالیت های اساسی روزانه مشکل دارند

چنین علائمی نیاز به مراجعه به پزشک دارد. پزشک ممکن است زوال عقل یا بیماری آلزایمر را بررسی کند. دلایل دیگری نیز برای از دست دادن حافظه وجود دارد، از جمله:

  • داروها
  • عفونت
  • آسیب سر
  • اعتیاد به الکل
  • افسردگی
  • تیروئید پرکار

پزشک می تواند به شما کمک کند تا علت از دست دادن حافظه و بهترین درمان را پیدا کنید.

خلاصه

محققان توافق دارند که از دست دادن حافظه در دوران پیش از یائسگی شایع است و اغلب پس از یائسگی بهبود می یابد. با پزشک خود صحبت کنید تا برنامه ای برای عبور شما از دوران پیش از یائسگی ایجاد کند. علائم خود را پیگیری کنید و در حین پیشرفت در دوران پیش از یائسگی، آنها را با پزشک خود در میان بگذارید. با نزدیک شدن به یائسگی، امیدواریم احساس بهتری داشته باشید و حافظه شما عملکرد کامل تری را آغاز کند.

واحد علوم اعصاب رفتاری (اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی-رفتاری)

علت “مه مغزی” مرتبط با یائسگی چیست و چگونه درمان می شود؟

یائسگی و مشکلات خواب (قسمت اول)