07136476172 - 09172030360 [email protected]

رنگ آمیزی بزرگسالان که به عنوان رویکردی برای مراقبت از خود و تکنیک آرامش بالقوه تبلیغ می شود.  در سال های اخیر به یک روند تبدیل شده است. شاید حتی با کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان برخورد کرده باشید که شامل همه چیز از ماندالا و مناظر دقیق گرفته تا پرده‌هایی از کارهای زشت است.

اگر عمل رنگ‌آمیزی را تسکین‌دهنده می‌دانید، ممکن است زیاد تعجب نکنید که بدانید رنگ‌آمیزی می‌تواند چیزی بیش از یک راه سرگرم‌کننده برای گذراندن زمان باشد.

برای کاوش عمیق در مورد مزایای بالقوه رنگ آمیزی بزرگسالان به ادامه مطلب مراجعه کنید.

1. ممکن است به کاهش افسردگی و اضطراب کمک کند

در یک مطالعه در سال 2017 ، محققان به طور تصادفی 104 دانشجوی دختر دانشگاه را به یک گروه مداخله رنگ آمیزی یا یک گروه معمای منطقی تقسیم کردند. شرکت کنندگان هر روز به مدت یک هفته پازل های منطقی را رنگی می کردند یا حل می کردند. در پایان مطالعه، 54 شرکت‌کننده که رنگ‌آمیزی کردند، کاهش اضطراب و افسردگی را در مقایسه با ابتدای مطالعه گزارش کردند.

هر چند رنگی که می‌کنید می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

با توجه به مطالعه 2020 120 بزرگسال مسن تر، 20 دقیقه رنگ آمیزی ماندالا به طور قابل توجهی احساس اضطراب را در مقایسه با رنگ آمیزی طرح چهارخانه، نقاشی آزاد و خواندن تسکین داد. شرکت کنندگانی که ماندالاها را رنگ آمیزی کردند نیز گزارش دادند که احساس آرامش، امنیت، آسودگی و به طور کلی خوبی داشتند.

به گفته میشل گلدمن ، روانشناس و مشاور رسانه ای بنیاد تحقیقات امید برای افسردگی ، عمل رنگ آمیزی با خود رنگ ها ممکن است به ایجاد این اثر آرام بخش کمک کند .

گلدمن توضیح می‌دهد: «حرکت تکراری رنگ‌آمیزی می‌تواند برای برخی از افرادی که استرس و اضطراب شدید دارند تسکین‌دهنده و آرام‌بخش باشد.

علاوه بر این، تحقیقی در سال 2012 نشان می دهد که رنگ های خاصی مانند آبی و صورتی ممکن است به کاهش استرس کمک کنند.

2. می تواند باعث حواس پرتی شود

وقتی احساس می‌کنید که مغزتان به استراحتی از تمام کارهایی که انجام داده‌اید نیاز دارد، رنگ‌آمیزی ممکن است باعث حواس‌پرتی بسیار مورد نیاز و خوشایند شود .

گلدمن می‌گوید: «همه ما آنقدر در ذهنمان هستیم که باید برای مدتی «خاموش» یا «کوک کنیم» و رنگ‌آمیزی می‌تواند یک تکنیک کوتاه‌مدت حواس‌پرتی باشد.

فکر می‌کنید روزانه اتفاقات زیادی دارید که نمی‌توانید برای رنگ‌آمیزی وقت بگذارید؟ ممکن است از یادگیری رنگ آمیزی حتی برای مدت کوتاهی خوشحال شوید. بسیاری از مطالعاتی که فواید رنگ آمیزی بزرگسالان را مورد بررسی قرار می دهند شامل رنگ آمیزی تنها برای 10 یا 20 دقیقه در هر زمان بودند.

3. می تواند توانایی شما برای مدیتیشن را افزایش دهد

مدیتیشن می تواند کمک کند:

  • تمرکز و توجه خود را تیز کنید
  • بهبود تمرکز
  • آگاهی از محیط اطراف خود و خود را افزایش دهید

این عمل همچنین ممکن است فواید متعددی برای سلامت جسمی و روانی ارائه دهد ، از جمله:

  • فشار خون پایین
  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی
  • خواب بهتر
  • کاهش استرس و اضطراب

آیا نمی دانید رنگ آمیزی چگونه به هم پیوند می خورد؟ همانطور که گلدمن توضیح می دهد، می تواند مدیتیشن را آسان تر کند.

ما معمولاً وقتی به رنگ‌ها می‌نشینیم، چندوظیفه‌ای انجام نمی‌دهیم. این به ما امکان می دهد در لحظه یا «اینجا و اکنون» بیشتر حضور داشته باشیم. گلدمن می‌گوید، این توانایی ما را برای توجه به جزئیات پیش رویمان افزایش می‌دهد. و حواس‌مان را از فهرست کارهایی که در سرمان می‌چرخد، پرت نمی‌شویم.

4. می تواند به خواب شما کمک کند

از آنجایی که رنگ‌آمیزی می‌تواند به کاهش استرس و افزایش آرامش کمک کند، می‌تواند افزودنی عالی به روال شبانه شما باشد.

برای شروع، این رویکرد برای رها شدن، مانند دستگاه های الکترونیکی خواب شما را مختل نمی کند.

استفاده از دستگاه‌ها برای تماشای فیلم یا حرکت در شبکه‌های اجتماعی قبل از خواب می‌تواند مغز شما را فعال نگه دارد. زمانی که می‌خواهید به جای آن برای خواب آرام شود. این دستگاه‌ها همچنین نور آبی ساطع می‌کنند. که می‌تواند با تولید ملاتونین، هورمونی که به شما کمک می‌کند برای خواب آماده شوید، تداخل ایجاد کند .

اگر می خواهید رنگ آمیزی را به روتین قبل از خواب خود اضافه کنید، رنگ آمیزی بزرگسالان را امتحان کنید. بسیاری از افراد از ماندالا به عنوان یک کمک مدیتیشن استفاده می کنند. و پیچیدگی طرح و شکل آنها می تواند باعث آرامش خاصی در رنگ آنها شود.

5. می تواند مهارت های حرکتی را بهبود بخشد

یکی از دلایل مهم اینکه چرا رنگ آمیزی چنین فعالیت رایجی در کلاس های پیش دبستانی و دبستان است؟ رنگ آمیزی می تواند به بهبود مهارت های حرکتی ظریف و مهارت کمک کند – اما نه تنها در کودکان.

گلدمن می‌گوید: «رنگ‌آمیزی بزرگسالان می‌تواند یک مداخله درمانی مؤثر برای بسیاری از بزرگسالان مبتلا به بیماری، یا کسانی که با روند طبیعی پیری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، باشد. در صورت احساس لرزش، تمرکز بر ثابت نگه داشتن دست ممکن است کمک کند.

گلدمن می‌گوید رنگ‌آمیزی ممکن است منجر به بهبود توانایی انجام سایر کارهای حرکتی ظریف مانند نگه داشتن یک فنجان قهوه یا مسواک زدن دندان‌هایتان شود.

6. می تواند به شما در پردازش احساساتتان کمک کند

بسیاری از مردم احساسات خود را با گذاشتن قلم روی کاغذ پردازش می کنند.

به عنوان مثال، برخی افراد یادداشت روزانه را مفید می دانند. دیگران (مثلاً تیلور سویفت) با نوشتن آهنگ یا شعر با احساسات دردناک یا دشوار برخورد می کنند.

نویسنده نیستی؟ اشکالی ندارد. ممکن است متوجه شوید که رنگ آمیزی تأثیر مشابهی دارد.

گلدمن می‌گوید: «ایجاد آثار هنری همیشه وسیله‌ای سالم برای کار از طریق محتوای احساسی بوده است. او در ادامه توضیح می‌دهد که رنگ‌آمیزی، به‌صورت دستی یا در کتاب‌های رنگ‌آمیزی، می‌تواند پردازش و شفای عاطفی را تسهیل کند. زیرا راهی برای بیرون ریختن احساسات منفی یا ناخواسته به جای اینکه آن‌ها را در داخل بطری بپوشاند، ارائه می‌دهد.

7. ممکن است ذهن آگاهی را تقویت کند

به بیان ساده، ذهن آگاهی تمرینی است که به شما کمک می کند توجه خود را در لحظه حال متمرکز نگه دارید .

شما می توانید در طول مدیتیشن از ذهن آگاهی استفاده کنید. اما می توانید این مهارت را در طول فعالیت هایی مانند پیاده روی، آشپزی و بله، رنگ آمیزی نیز پرورش دهید.

بسیاری از مزایای بالقوه ذهن آگاهی و رویکردهای درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی عبارتند از:

  • بهبود توانایی شناختی
  • کندتر پیری مغز
  • کاهش علائم استرس ، اضطراب و افسردگی
  • افزایش شفقت به خود
  • رضایت کلی بهتر از زندگی و کیفیت زندگی

بنابراین، رنگ‌آمیزی می‌تواند به عنوان یک راه دیگر برای تقویت مهارت‌های تمرکز حواس مفید باشد.

8. می تواند به مغز شما تمرین بدهد

گلدمن می گوید: «رنگ آمیزی تمرینی برای کل مغز است.

او در ادامه توضیح می دهد که رنگ آمیزی به خلاقیت و توانایی های سازمانی شما همراه با تمرکز، توجه، تصمیم گیری و مهارت های حل مسئله شما کمک می کند. این بدان معناست که وقتی رنگ می کنید، نیمکره راست و چپ مغز شما با هم کار می کنند تا کار را کامل کنند.

خلق هنر همچنین می تواند چیزی را القا کند که متخصصان آن را حالت جریان می نامند. در یک حالت جریان، که ممکن است آن را به عنوان ” در منطقه ” توصیف کنید، به شدت روی کاری که انجام می دهید تمرکز می کنید که تمام حس زمان و چیزهایی که در اطراف شما اتفاق می افتد را از دست می دهید. این جذب در کار شما همچنین به این معنی است که کمتر درگیر نگرانی‌ها یا خوداندیشی می‌شوید.

برخی تحقیقات جریان را با بهبود عملکرد و انگیزه و همچنین توانایی صرف زمان بیشتر برای وظایف مرتبط می دانند.

9. فرصتی برای بازی ایجاد می کند

بازی برای بدن و مغز در حال رشد نوزادان و کودکان ضروری است – اما بزرگسالان نیز می توانند از بازی سود ببرند.

«بزرگسالان معمولا فراموش می کنند که چگونه بازی کنند و آزاد باشند. رنگ آمیزی می تواند ما را به دوران کودکی بازگرداند و خاطرات را زنده کند. گلدمن می گوید: این می تواند یک فعالیت لذت بخش باشد که ساده، حواس پرت کننده و سرگرم کننده باشد.

به دنبال راه های لذت بخش دیگری برای استراحت از مسئولیت های روزانه هستید؟ پازل‌ها و بازی‌ها می‌توانند فرصت‌هایی برای سرگرمی و شاید حتی کاهش استرس ارائه دهند.

رنگ آمیزی می تواند کمک کند، اما درمان نیست

رنگ آمیزی – و به طور خاص تر، هنر درمانی – می تواند مزایای فوق العاده ای برای برخی افراد داشته باشد. گلدمن تأکید می‌کند که این رویکردها معمولاً نمی‌توانند جایگزین رویکردهای درمانی استانداردتر، از جمله گفتار درمانی و دارو شوند.

گلدمن توصیه می کند اگر متوجه شدید با یک درمانگر ارتباط برقرار کنید:

  • سلامت روان شما بر توانایی شما در جهت یابی در زندگی روزمره، از جمله در محل کار یا مدرسه و در روابط شما با دیگران تأثیر منفی می گذارد.
  • احساس استرس یا اضطراب همچنان در حال افزایش است و بر شما و دیگران در زندگی شما تأثیر می گذارد
  • نوسانات خلقی سریع و غیرقابل پیش بینی ، از جمله اوج و فرودهای شدید
  • درگیری یا اختلاف مداوم در روابط شخصی یا حرفه ای شما، به خصوص اگر این تعارضات نشان دهنده تغییری از تعاملات معمولی شما باشد.
  • راهبردهای مقابله ای معمول شما دیگر برای کنترل استرس روزمره موثر به نظر نمی رسند
  • شما شروع به روی آوردن به استراتژی های مقابله ای غیرمفید یا بالقوه مضر می کنید، مانند افزایش مصرف مواد ، هزینه های تکانشی، یا کاهش و سایر اشکال خودآزاری

واحد علوم اعصاب شناختی (حافظه، توجه و یادگیری)

یک تمرین ساده و آسان 5 دقیقه ای برای مدیتیشن و کاهش استرس

اضطراب و مه مغزی