07136476172 - 09172030360 [email protected]

 

حسرت، یک احساس است. شما احساس بدی دارید، زیرا معتقدید می توانستید کارهایی متفاوت انجام دهید و باید انجام می دادید. پشیمانی در مورد تحصیلات، روابط، والدین، ​​سلامتی و مشاغل، شایع است.

 

تروما، بیماری، تعرض و سوگواری های بزرگ باعث احساس پشیمانی است. دردی که آنها به وجود می آورند انسان را وادار می کند تا به گذشته نگاه کند و بر آنچه که باید انجام می داد، تمرکز کند.

تصور اینکه به جای آنچه که انجام داده ایم می توانستیم طور دیگری عمل کنیم، در روانشناسی، تفکر “ضد واقعیت” نامیده می شود. ضد واقعیت ها افکاری در مورد گزینه های جایگزین برای رویدادهای گذشته هستند – افکاری درباره آنچه که می توانسته باشد. تصور اینکه اگر گزینه های مختلفی انتخاب می کردیم، چگونه اوضاع بهتر می شد.

تفاوت های فردی بر تجربه افسوس گذشته ما تأثیر می گذارد. بعضی از افراد پشیمانی زیادی را تجربه نمی کنند. افراد دیگر از میانبرهای عاطفی مانند انکار و سرزنش دیگران استفاده می کنند تا از احساس پشیمانی خود آسوده شوند. این افراد از درد پشیمانی چشم پوشی می کنند، اما رشد شخصی و روابطی را که ناشی از کنار آمدن با حسرت ما می باشد را از دست می دهند.

مطمئناً، برخی از افراد در جهت دیگر بسیار دور می شوند، و بیش از حد آنچه را که باید انجام می دادند، نشخوار می کنند. عزت نفس پایین، اضطراب و افسردگی با یک نشانه بسیار انتقادی خلاف واقع همراه است که در آن افراد روی اشتباهات خود، کوچک و بزرگ تمرکز می کنند. افرادی که ماه ها و حتی سال ها با تفکرات متضاد زیادی زندگی می کنند بیشترین پریشانی را تجربه می کنند.

پشیمانی می تواند رضایت از زندگی را کاهش داده و تبعات منفی برای بهداشت روان داشته باشد. درحالیکه پی بردن به اشتباهات گذشته می تواند منبع رشد و تصمیم گیری بهتر باشد. در اینجا برخی از افکار و استراتژی های روانشناختی آورده شده است که می تواند به شما کمک کند با آن کنار بیایید، به رشد خود بپردازید و احساس حسرت خود را حل و فصل کنید.

 

تغییر روند

 

پشیمانی گاهی اوقات سیگنالی از طرف خود ما می باشد که می تواند تغییرات مورد نیاز را القا کند. از خود بپرسید: آیا می توانم به مدرسه برگردم، از سلامتی خود بهتر مراقبت کنم، یاد بگیرم چگونه عصبانیتم را ابراز کنم، یک رابطه ناسالم را ترک کنم، به مسافرت بروم، برای برقراری رابطه از دست رفته، جابجایی، تغییر شغل و غیره ارتباط برقرار کنم؟ بعضی اوقات بهترین راه برای کنار آمدن با حسرت، این است که اکنون مسیر خود را تغییر دهید تا از پشیمانی بیشتر در دوران بعدی زندگی جلوگیری کنید.

 

داستان خود را تغییر دهید

 

پشیمانی می تواند محصولی از یک خیال ضد واقعیت باشد که با انتخاب های مختلف زندگی بسیار بهتری همراه باشد. به همین دلیل بازنویسی این داستانی که برای خود تعریف می کنید، مفید است. به خود یادآوری کنید که هیچ زندگی و هیچ شخصی کامل نیست.

روابط، چالش برانگیز است. عقب رفت های مالی اتفاق می افتد. اشتباهاتی صورت خواهد گرفت، انتخاب های مختلف احتمالاً پشیمانی های متفاوتی را به همراه داشته است. مزیت ها و نقاط مثبت زندگی خود را بشمارید و درس های زندگی خود را بیاموزید، و کارهای خوبی را که انجام داده اید شناسایی و به خود امتیاز بدهید.

 

عذرخواهی و اصلاحات

 

تصور اینکه اقدامات ما به شخص دیگری آسیب رسانده است و آرزو می کنیم که بتوانیم کارهای بهتری را انجام دهیم، می تواند باعث پشیمانی شرم و گناه شود.

گرچه ممکن است فکر کنید باید تا ابد این حسرت را به عنوان مجازات گناهان خود حمل کنید، تلاش برای اصلاح اشتباه خود برای شما و “قربانی” شما مفیدتر است.

در حالی که نمی توانید به گذشته برگردید و اشتباه خود را تصحیح کنید، شاید بهتر باشد عذرخواهی صادقانه ای داشته باشید (چه آن شخص عذر خواهی شما را دریافت کند یا نکند) و برای قربانی خود جبران کنید. آنها ممکن است شما را ببخشند و حتی ممکن است جرم شما را به یاد نیاورند.

 

بخشیدن خود

 

آسان است که به گذشته نگاه کنید و ببینید چه کارهایی را می توانستید متفاوت انجام دهید. حتی ممکن است لازم باشد برای زندگی جایگزینی که می توانستید داشته باشید، غمگین شوید. اما زیاد آنجا نمانید.

نگاهی گرم به زمینه انتخاب های خود و اینکه چه کسی بودید و نیازها و انگیزه های آن زمان خود را ببینید. به یاد داشته باشید که شما آنچه را اکنون می دانید نمی دانستید، بنابراین به خود لطف و عطوفت داشته باشید.

به شما پیشنهاد نمی دهیم که بهانه بیاورید یا از مسئولیت فرار کنید – شما باید سهم معقول خود را بدست آورید، فقط بیش از آنچه که واقعاً لازم است و به شما مربوط می شود، پیشی نگیرید.

اما اگر عدم بلوغ یا عواملی که بیش از حد توانایی شما بودند، شما را در مسیری که اکنون پشیمان شده اید سوق می دهند، شاید باید به خودتان استراحت دهید. برخی از درمانگران به شما توصیه می کنند از روش نوشتن استفاده کنید و دردها و عصبانیت خود را بپذیرید، و این که چرا اکنون مستحق بخشش خود هستید.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منابع:

Buchanan, J., Summerville, A., Reb, J., & Lehmann, J. (2016). The Regret Elements Scale: Distinguishing the affective and cognitive components of regret. Judgment and Decision Making, 11, 275-286.

Byrne, R. M. (2016). Counterfactual thought. Annual Review of Psychology, 67, 135-157.

Cornish, M. A., & Wade, N. G. (2015). A therapeutic model of self‐forgiveness with intervention strategies for counselors. Journal of Counseling & Development, 93, 96-104.

 

 

به این مقاله امتیاز دهید