07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

 

بسیاری از مردم در یک نظرسنجی گفتند قصد دارند دکمه تنظیم مجدد را از 1 ژانویه بزنند و برای بهبود زندگی خود تصمیمات جدیدی را اتخاذ کنند. این تصمیمات سال نو معمولاً بر روی داشتن غذای سالم، ورزش، کاهش وزن و بهبود شخصیت متمرکز است.

 

مطمئنا این اهداف تحسین برانگیز است. اما با تمرکز کامل بر روی بدن و ذهن از چیزی به همان اندازه مهم غافل می شوید: رابطه عاشقانه شما. زوج هایی که ازدواج بهتری دارند، رفاه بالاتر را گزارش می دهند و یک مطالعه اخیر نشان داده است که داشتن یک رابطه عاشقانه بهتر نه تنها باعث بهبود رفاه و سلامتی می شود، بلکه این مزایا در آینده نیز گسترده تر هم خواهد شد.

 

راه روشن است: رابطه شما قطعا مهم است. حل کنید تا درست شود

 

این بدان معنا نیست که شما باید کامل باشید. اما در اینجا 6 تصمیم گیری مهم مبتنی بر تحقیقات روانشناختی اخیر آورده شده است که می توانید در این سال جدید برای تقویت روابط خود استفاده کنید.

 

1. خود را برای موفقیت آماده کنید

ذهنیت خود را تنظیم کنید تا روابط خود را منبع اصلی تجربیات مثبت بدانید. روانشناسانی مثل من این را رویکرد اجتماعی تقویت انگیزه شما می دانند. کسانی که رویکرد انگیزه دارند به جای اینکه صرفاً سعی کنند از مشکلات رابطه جلوگیری کنند، نکات مثبت را جستجو می کنند و از آنها برای کمک به رابطه استفاده می کنند.

نحوه انجام این کار: مکالمه ای را با شریک زندگی خود تصور کنید. داشتن رویکرد انگیزه بیشتر به شما امکان می دهد هنگام گفتگو بر احساسات مثبت متمرکز شوید و شریک زندگی خود را بیشتر پاسخگو به خود ببینید.

همسرتان نیز دچار یک واکنش مثبت می شود و در عوض شما را بیشتر پاسخگو می بیند. احساس خوب یک شریک به طرف شریک دیگر جریان می یابد و در نهایت به نفع هر دو است. بعد از یک سال که روابط شما ممکن است دچار فشارهای بیرونی بی سابقه ای شود، شروع مناسب برای استفاده از هرگونه نکات مثبت، مکان خوبی است.

 

2. خوش بین باشید

اگرچه ممکن است اوضاع گذشته همیشه آنطور که شما می خواستید پیش نرفته باشد، اما خوش بینانه بودن به آینده بسیار مهم است. نوع خوش بینی نیز مهم است. یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2020 نشان داد که به طور کلی نگاه به سمت روشن زندگی به شرکت کنندگان این امکان را می دهد تا با تعارض روابط به طور موثرتری برخورد کنند.

به نظر می رسد که اگر افراد تمام انتظارات خود را فقط بر روی رابطه خود متمرکز کنند، این امر آنها را ترغیب می کند که تجربه های منفی کمی را با شریک زندگی خود پیش بینی کنند. از آنجا که این حتی در بهترین روابط غیرواقعی است، آنها را برای ناامیدی آماده می کند.

 

3. انعطاف پذیری روانشناختی خود را افزایش دهید

سعی کنید با جریان حرکت کنید. به عبارت دیگر، بدون حالت تدافعی، روی پذیرش احساسات خود کار کنید. خوب است که رفتارهای خود را تنظیم کنید – شما همیشه نباید کارهایی را مثل همیشه انجام دهید یا به مکانهایی بروید که همیشه رفته اید. لجبازی را متوقف کنید و انعطاف پذیری را تجربه کنید.

مطالعه ای که اخیراً توسط کارن تویزلتون و همکارانش انجام شده است نشان داد که وقتی از نظر روانشناسی انعطاف پذیرتر هستید، کیفیت رابطه بالاتر می رود، بخشی از این احساسات منفی مثبت تر و کمتر است. با این حال، اگر هر دو شریک زندگی از ذهنیت “باید” به نفع رویکرد سازگارتر برگردند، هماهنگی روابط بیشتر خواهد بود.

 

4. قرار دادن “من” قبل از “ما”

برای برخی از افراد آسان است که در رابطه عاشقانه خود نقش ایثارگر را بازی کنند. اگر اینگونه است، سعی کنید بیشتر روی خودتان تمرکز کنید. این شما را به یک شخص بد یا یک شریک بد تبدیل نمی کند. وقتی از نظر روانشناختی سالم باشید، شریک زندگی و روابط شما نیز سود می برند.

تحقیقات اخیر چهار ویژگی اصلی را که بخشی از سلامت روان هستند، شناسایی کرد: گشاده بودن نسبت به احساسات، گرم بودن، احساسات مثبت و صراحت. این ویژگی ها به دیدگاه واضح تر در مورد اینکه چه کسی هستید، احساس بهتر نسبت به چه کسی بودن، ابراز خوش بینی بیشتر و پرخاشگری کمتر، بهره برداری کمتر از دیگران و رفتارهای ضد اجتماعی کمتر کمک می کند. شما می توانید ببینید که چه چیزی در این مورد برای شما خوب است، برای شریک زندگی شما نیز مفید خواهد بود.

 

5- برای شریک زندگی خود کاری انجام دهید

اما همه چیز به شما مربوط نیست. قرار دادن شریک زندگی در اولویت کاری خود و تأمین خواسته های همسرتان بخشی از همسر بودن است. یک مطالعه در سال 2020 توسط یوهانا پیتز و همکارانش نشان داد که اولویت دادن به همسرتان باعث می شود احساس نزدیکی به آنها داشته باشید، احساسات مثبت را افزایش می دهد، احساسات منفی را کاهش می دهد و کیفیت روابط ادراک شده را افزایش می دهد.

در سال جدید به دنبال راه هایی نباشید که صرفا برنده شوید. بگذارید هر از گاهی راه خود را در پیش بگیرند و از آنها در کارهایی که می خواهند انجام دهند حمایت کنید، بدون این که خواسته ها و نیازهای خود را اولویت بندی کنید.

 

6. به خود سخت نگیرید

بنابراین بسیاری از تصمیم گیری های سال نو بر روی ظاهر فیزیکی بدن متمرکز شده اند. آرزوها برای بهتر غذا خوردن و ورزش کردن اغلب از همان هدف ناشی می شود: با این حال، تحقیقات از Xue Lei نشان می دهد که شما واقعاً نمی دانید شریک زندگی شما می خواهد چه شکلی باشد.

زنان تمایل دارند بیش از اندازه لاغر باشند زیرا انتظارات شریک زندگی مرد خود را بیش از حد ارزیابی می کنند. به همین ترتیب، مردان می خواهند عضلانی تر از آنچه زنان می گویند، باشند. ممکن است بی ضرر به نظر برسد، اما در هر دو مورد افراد نسبت به خود بیش از حد انتقاد می کنند و انتظار دارند، بخشی از آن مبتنی بر سوء تفاهم نسبت به آنچه واقعاً یک شریک زندگی می خواهد است.

 

برای اطلاعات بیشتر به مؤسسه سلامت مغز دانا مراجعه کنید.

 

منبع:

Gary W. Lewandowski Jr., Professor of Psychology, Monmouth University

Open chat
Powered by