07136476172 - 09172030360 [email protected]

نکات کلیدی افزایش اضطراب در تابستان

  • اضطراب می تواند در طول ماه های تابستان افزایش یابد و منجر به مشکلات خواب، کم اشتهایی، کاهش وزن و افزایش تحریک پذیری شود.
  • اضطراب تحت تاثیر آب و هوا می تواند در طول تابستان با افزایش دما و همچنین نگرانی های پیرامون کرونا افزایش یابد زیرا مردم در تابستان بیشتر معاشرت می کنند.
  • دیدن دیگران در حال لذت بردن از تعطیلات تابستانی می تواند منجر به FOMO شود، اما شرکت در فعالیت های اجتماعی می تواند به کاهش احساسات اضطرابی کمک کند.

در ماه‌های تابستان دما افزایش می‌یابد، اما سطح اضطراب نیز افزایش می‌یابد.

یک نظرسنجی آنلاین که توسط سایت AnxietyCenter.com انجام شد نشان داد که 73 درصد از پاسخ دهندگان علائم اضطراب بیشتری در طول تابستان دارند و کارشناسان معتقدند عوامل مختلفی در این زمینه نقش دارند.

برخی از افراد متوجه می شوند که خلق و خوی آنها معمولاً در آستانه تابستان غمگین میشود. از سویی برخی دیگر ممکن است نگران افزایش موارد کرونا و بیماری های جدید دیگر در هوای گرمتر باشند.

در اینجا برخی از دلایلی که ممکن است در طول فصل آفتابی اضطراب شدیدی را تجربه کنید آورده شده است:

اختلال عاطفی فصلی (SAD)

بسیاری از ما احتمالاً اختلال عاطفی فصلی (SAD) را با زمستان مرتبط می‌دانیم، که در واقعیت هم در اواخر سال بسیار شایع‌تر است.

اما طبق گفته موسسه ملی سلامت روان SAD به عنوان یک نوع افسردگی مربوط به تغییرات فصول تعریف شده است، و برخی از افراد آن را در بهار یا اوایل تابستان تجربه می کنند.

تابستان زمان بسیار منحصربه‌فردی از سال است. این تغییر شرایط می‌تواند باعث شود برخی از افراد از منطقه امن خود خارج شوند و همچنین برخی افراد را مضطرب‌تر کند.

اختلال عاطفی فصلی یا SAD با الگوی تابستانی یا افسردگی تابستانی

علائم ممکن است شامل مشکلات خواب، کم اشتهایی، کاهش وزن، بی قراری یا اضطراب و افزایش تحریک پذیری باشد.

تابستان یک زمان بسیار منحصر به فرد از سال است، زمانی که بسیاری از مردم تمایل به سفر و شرکت در فعالیت های خارج از منزل دارند. این تغییر در شرایط می‌تواند باعث شود که برخی از افراد از منطقه امن خود خارج شوند و همچنین برخی افراد را به‌طور خاص مضطرب کند.

نور زیاد خورشید برای شما خوب نیست

آفتاب اغلب به دلیل اثرات تقویت کننده خلق و خوی مورد تحسین قرار می گیرد، اما برخی از افراد ممکن است زمانی که بیش از حد آفتاب می گیرند مضطرب شوند.

یک دلیل علمی برای این وجود دارد. نور بیش از حد خورشید، تولید ملاتونین، هورمونی که چرخه طبیعی خواب و بیداری بدن (معروف به ریتم شبانه‌روزی) را تقویت می‌کند، متوقف می‌کند. اگر فردی اختلال عاطفی تابستانی داشته باشد، ممکن است در خوابیدن به اندازه نیازش مشکل داشته باشد.

علاوه بر این، دمای گرمتر در طول تابستان ممکن است باعث افزایش اضطراب و تحریک‌پذیری در افراد مبتلا به اختلال عاطفی تابستانی شود.

تابستان و اضطراب مربوط به آب و هوا

اضطراب مربوط به آب و هوا زمانی است که شخصی نسبت به عواقب تغییرات آب و هوایی و تأثیر آن بر آینده سیاره زمین عصبی یا نگران باشد.

بسیاری از نقاط جهان در طول تابستان هوای بسیار گرمی را تجربه می‌کنند که این امر به تغییرات آب و هوایی نسبت داده می‌شود و ممکن است مردم را نسبت به مسائل زیست‌محیطی بیش از سایر زمان‌های سال نگران کند.

این مطلب را از دست ندهید:

چگونه با اضطراب مفرط برای محیط زیست کنار بیاییم

در حالی که شواهد زیادی در مورد وجود اضطراب زیست محیطی وجود دارد، مطالعات تجربی کمی تا به امروز در مورد ارتباط بین اضطراب زیست محیطی و علائم اضطراب و افسردگی انجام شده است. همچنین اکثریت تحقیقات بر روی کودکان و نوجوانان متمرکز است.
اگر در طول تابستان نسبت به تغییرات آب و هوایی مضطرب هستید، در فعالیت‌هایی شرکت کنید یا تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنید. برای اطلاعات بیشتر این مطلب را از دست ندهید: چگونه با اضطراب مفرط برای محیط زیست کنار بیاییم

نگرانی ها پیرامون کرونا و بیماری های جدید

برای بسیاری از مردم، روزهای بی دغدغه سفرهای تابستانی، گذشته است. کارول وینر، MPH، کارشناس بهداشت عمومی و بنیانگذار برند فاصله‌گذاری اجتماعی Give Space، خاطرنشان می‌کند که همه‌گیری کرونا باعث نگرانی در مورد فعالیت‌های تابستانی شده است.

و حتی اگر محدودیت‌ها تا حد زیادی برداشته شده‌اند و برای بیشتر افراد «به حالت عادی بازگشته است»، تأثیری که این همه‌گیری بر سلامت روان گذاشته است در کل نباید دست کم گرفته شود.

بر اساس یک گزارش علمی منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO)، شیوع جهانی اضطراب و افسردگی در سال اول همه‌گیری 25 درصد افزایش یافته است و تأثیر بلندمدت کرونا بر خدمات سلامت روان هنوز مشخص نیست.

راه‌های مدیریت اضطراب تابستانی مرتبط با کرونا

خواب با کیفیت و منظم، هیدراته ماندن و دوری از آفتاب شدید و تقویت ارتباطات با خانواده و دوستان را در نظر بگیرید.

به علاوه، تمام اقدامات احتیاطی ممکن را برای محافظت از خود و عزیزانتان در برابر کرونا انجام دهید، مانند استفاده از ماسک در مکان هاس سربسته و شلوغ و هنگام سفر با هواپیما و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی.

این مساله می‌تواند برای محافظت از شما و تمایلتان به حفظ سلامتی موثر باشد. و اگر به خاطر پوشیدن ماسک کسی چپ‌چپ به شما نگاه کرد، استرس نداشته باشید – نیازی نیست به دیگران پاسخ دهید.

FOMO یا ترس جا ماندن

FOMO (ترس از جا ماندن یا چیزی را دست دادن) چیزی بیش از یک کلمه توصیفی ساده است. مطالعه‌ای که توسط دانشگاه آکسفورد در بریتانیا انجام شد نشان داد که احساسات FOMO می‌تواند تأثیر منفی بر خلق و خوی عمومی و رضایت کلی از زندگی داشته باشد.

این احساسات با افزایش اطلاعاتمان- از طریق رسانه های اجتماعی – در مورد نحوه گذراندن وقت دوستان و فامیل (و افرادی که نمی شناسیم اما آنلاین دنبال می کنیم) تشدید می شوند.

FOMO در طول تابستان به دلیل رسانه‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.

بسیاری از مردم کارهای هیجان‌انگیزی مانند سفر کردن انجام می‌دهند و مشتاقانه هر لحظه را در پلتفرم‌های اجتماعی خود مستند می‌کنند.

بنابراین اگر هر پستی که میبینید یک مکان جدید و جالب از مسافرت دیگران است، ممکن است افزایش FOMO را  در خودتان احساس کنید.
صرفاً درگیر شدن در فعالیت‌های اجتماعی با افراد دیگر به کاهش FOMO در طول ماه‌های تابستان کمک می‌کند.

اضطراب تابستانی می تواند به اشکال مختلف ظاهر شود، اما به یاد داشته باشید که همیشه راه هایی برای مقابله با آن وجود دارد.

این چه معنایی برای شما دارد

اگر فکر می کنید مضطرب یا افسرده می شوید، در هر فصلی از سال که باشد، بهترین قدم اول کمک گرفتن است.  اگر اختلال عاطفی تابستانی درمان نشود، می تواند به یک بیماری طولانی مدت تبدیل شود، بنابراین علائم خود را نادیده نگیرید. انستیتو سلامت مغز دانا با به روزترین و موثرترین تکنیک ها برای درمان اختلالات اضطرابی میتواند به شما کمک کند. برای اطلاعات بیشتر واحد مربوطه را در سایت ما ببینید یا با کارشناسان تماس بگیرید.

چهار نوع اختلال اضطرابی و نحوه شناسایی آنها

چرا برخی بی‌دلیل اضطراب دارند؟

 

منابع:

  1. AnxietyCenter.com. Summer Anxiety – Why You Can Feel More Anxious In The Summer. May 16, 2021.
  2. National Institute of Mental Health. Seasonal Affective Disorder.
  3. Ohtani T et al. Sensitivity to seasonal changes in panic disorder patientsPsychiatry and Clinical Neurosciences. 2006;60:379-383. doi: 10.1111/j.1440-1819.2006.01517.x
  4. https://www.verywellmind.com/how-to-cope-with-summer-anxiety-5443019#:~:text=Key%20Takeaways,concerns%20as%20people%20socialize%20more.
  5. Marks, E, Hickman, C, Pihkala, P, et al. Young People’s Voices on Climate Anxiety, Government Betrayal and Moral Injury: A Global Phenomenon. The Lancet. 2021. doi: 10.2139/ssrn.3918955
  6. World Health Organization. Mental Health and COVID-19: Early evidence of the pandemic’s impact: Scientific brief, 2 March 2022.
  7. Przybylski AK et al. Motivational, emotional, and behavioral correlates of fear of missing outComputers in Human Behavior. 2013;29(4):1841-1848. doi: 10.1016/j.chb.2013.02.014