07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

احتمالا برای شما پیش آمده است که از احساس خواب آلودگی، خواب بی کیفیت یا خواب بیش از حد، همزمان با ابتلا به عفونت میکروبی روده  راتجربه کرده باشید. حدود 40 سال پیش ارتباط مستقیم بین باکتری های روده و خواب در مطالعات پژوهشی بیان شد.

روده از طریق چندین مکانیسم با مغز ارتباط برقرار می کند. به طوری که می تواند بر خواب، خلق و خوی فرد، اشتها، سطح استرس افراد تاثیر بگذارد. شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد باکتری های روده نه تنها بر عملکرد گوارشی، متابولیک و ایمنی بدن میزبان تاثیر می گذارد، بلکه از طریق محور باکتری های روده -مغز، خواب میزبان و حالت های ذهنی او را تحت تاثیر قرار میدهند.

تقریبا 1000 نوع باکتری در روده افراد بزرگسال وجود دارد. ترکیب باکتری های روده نشان دهنده تعادل پویا در وضعیت سالم فرد است. تعادل باکتری های روده برای سلامتی افراد بسیار مهم است. برهم خوردن تعادل باکتری های روده، حساسیت میزبان به بیماری را افزایش می دهد.

باکتری های روده انسان با بیماری آسم و بیماری قلبی، دیابت و چاقی، نقش مهمی در وضعیت سلامتی افراد ایفا می کند. مطالعات اخیر نشان داده است که باکتری های روده و متابولیت های آن دارای ریتم شبانه روزی هستند. بی نظمی در خواب و نوبتکاری می تواند ماهیت ریتم شبانه روزی باکتری های روده را بهم بریزد.

چگونگی رابطه مغز با باکتری های روده

مغز مرکز فرماندهی بدن است. بنابراین به طور مداوم اطلاعات را از هر یک از قطعات و سیستم های بدن دریافت و پاسخ متناسب با آن ارسال میکند.

به نظر می رسد باکتری های روده ای دارای  چندین مکانیسم علامت دهی هستند که به آنها اجازه می دهد تا با مغز ارتباط برقرار کنند. بنابراین باکتری های روده ای می توانند  بر خواب، خلق و خوی فرد، اشتها، سطح استرس و غیره تأثیر بگذارند. یکی از فرضیه ها این است که این باکتری های روده ای، متابولیت هایی (مولکول های کوچک) تولید میکنند که از طریق خون به مغز می روند. بنابراین  باکتری های روده باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مرتبط با سیستم ایمنی بدن می شوند. درنتیجه مغز فراورده های این باکتری ها را تشخیص داده و واکنش نشان می دهد.

از طرفی با از دست رفتن خواب ممکن است از طریق رشد بیش از حد از باکتری های روده ایجاد شود بصورت متقابل بر بر این ارتباط روده و مغز اثر بگذارند.

 

خواب بر روی آنچه که در روده اتفاق می افتد تاثیر می گذارد؟

شواهدی وجود دارد که میزان و تنوع  باکتری های روده در طول شبانه روز نوسان می کند.  این نوسانات در برنامه نویسی برخی از ژن های خواب، نقش مهمی ایفا می کنند. بر اساس گزارش منتشر شده در دسامبر 2016 در مجله سلول، برخی از ژن های خواب، چرخه های روزانه بدن را تنظیم می کنند که مانند ساعت های داخلی در زمان احساس خستگی یا هشدار می دهند.

در یک مطالعه منتشر شده در سال 2018 اعلام میدارد که “ساعت بیولوژیک بدن در همکاری با  ساعت باکتر یهای روده کار می کند.” تحقیقات این مطالعه نشان می دهد که همزمان با دوره های خواب و بیداری فرد، باکتری های روده فرد تغییر میکنند. تغییرات در باکتری های روده ممکن است به خواب کمک کند یا به کیفیت خواب صدمه ببیند.

تحقیقات بیشتر، از جمله یک مطالعه ارائه شده در نشست سالانه انجمن خواب  در سال 2019 نشان داده است که تنوع بیشتر در باکتری های روده از لحاظ تنوع باکتری های موجود در روده با کیفیت خواب بهبود یافته و با میزان کمتر خواب آلودگی همراه است.

علائه بر آن تنوع بیشتر باکتری ها در روده  سبب اثرات حفاظتی در برابر سایر مشکلات بهداشتی، مانند چاقی، بیماری های دستگاه گوارش، سرطان های خاص و اختلالات عصبی دارد.

 

آیا مکمل های پروبیوتیک یا مداخلات رژیم غذایی به رفع مشکلات خواب کمک می کند؟

در یک کلمه بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم: شاید. اما آخرین نتایج علمی نشان می دهد که تغییر در تنوع و میزان باکتری های روده  به اندازه که در یک مکمل پروبیوتیک ظاهر می شود، نیست. اگرچه که شواهدی یافت شده است که نشان میدهد، مکمل های پروبیوتیک برای بهبود کیفیت خواب ذهنی موثر هستند. تامین کیفیت خواب و مدت زمان مناسب آن دلیل مهمی برای حمایت از ترکیب باکتری های روده می باشد.

در طول دهه گذشته، مطالعات متعددی از مطالعات امیدوار کننده ای مبنی بر اینکه مکمل پروبیوتیک می تواند به یک باکتری های روده فرد کمک کند، انجام شده است. اما مطالعات انجام شده در مقیاس آزمایشگاهی در جوندگان، مزیت های پروبیوتیک ها را گزارش داده اند که سبب شده است از این نتایج در زیر سایه پوشش رسانه ای قابل توجه، بهره برداری تجاری شود. اما با توجه به بعضی از مطالعات باید توجه کرد که مزایای استفاده از  پروبیوتیک ها به افراد واقعی بسیار کمتر سازگار بوده و در برخی موارد نادر، منجر به عوارض جانبی ناخواسته شده اند.

در حالی که ممکن است که مصرف یک مکمل پروبیوتیک به بهبود سلامت باکتری های روده روده یک فرد خاص کمک کندو به کیفیت خواب وی منجر شود اما به دلیل تفاوت های بسیار در این سیستم و فرایند پیچیده، لزوماً آنچه که برای یک فرد موثر است ، ممکن است برای فرد دیگر جواب ندهد.

از آنجایی که حدود یک سوم عمر خود را درخواب بسر می بریم بسیار مهم است که تمام عوامل موثر در تامین کیفیت و کمیت خواب را در نظر داشته باشیم. کلینیک سلامت مغز دانا با امکانات پیشرفته و متخصصین با تجربه و توانمند آماده ارائه خدمات در زمینه رفع مشکلات خواب می باشد.

واکنش ترس در نوزاد با میکروب های روده او ارتباط دارد

 

ارتباط دوران همه گیری کرونا، محور روده ای-عصبی در بدن و افسردگی

سیری یا گرسنگی! از روده تا مغز