07136476172 - 09172030360 info@danabrain.ir

من استعداد خاصی ندارم ، فقط مشتاقانه کنجکاوم. ’آلبرت انیشتین برای نقل قول نسبتاً ناچیز انیشتین چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. انگیزه او برای کشف چیزی جز اشتیاق به یادگیری نبود. در حقیقت ، این کنجکاوی بود که منجر به مهمترین پیروزیهای جهان شد …

 

فقط اطلاعات کافی انگیزه یادگیری کودکان خردسال را فراهم می کند و باعث ایجاد کنجکاوی می شود.

 

یک مطالعه جدید گزارش داد ، کودکان در سن پیش دبستانی انگیزه بیشتری برای یادگیری دارند و اگر فقط در معرض کمی اطلاعات قرار بگیرند کنجکاوتر هستند. ارائه اطلاعات بیش از حد در مواردی که کنجکاوی برای تحقیق شخصی محدود است باعث کسالت در کودکان خردسال می شود بر اساس مطالعه دانشگاه راتگرز-نیوبرانزویک ، کودکان پیش دبستانی نسبت به فاصله بین میزان دانش و میزان یادگیری آنها حساس هستند.

ریشه ی کنجکاوی در کجای مغز است؟

این تحقیق که در مجله Psychological Science منتشر شده است ، نشان می دهد کودکان پیش دبستانی به احتمال زیاد ترجیح می دهند اطلاعات بیشتری راجع به چیزی جمع کنند ، اگر فقط اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشند تا جالب به نظر برسد ، اما نه اینکه خسته کننده شود.

 

محققان می گویند این مقدار “مطلوب” از دانش موجود ، ترکیبی کامل از عدم اطمینان و کنجکاوی را در کودکان ایجاد می کند و

آنها را برای یادگیری بیشتر ترغیب می کند.

 

اطلاعات بی شماری در دنیای واقعی وجود دارد. “، نویسنده اصلی ، جنی وانگ ، استادیار روانشناسی شناختی در راتگرز گفت: “با وجود این که در چنین مدت کوتاهی باید چیزهای زیادی یاد بگیرند ، اما به نظر می رسد کودکان کم سن و سال به طور موثر تر یاد می گیرند. ما می خواستیم بفهمیم چه چیزی کنجکاوی آنها را تحریک می کند. ”

 

این مطالعه بر چگونگی تأثیر سطح دانش کودکان بر اطلاعاتی که از نظر آنها جالب است متمرکز شد. یافته ها حاکی از آن است که کودکان به دلیل تازگی آنها به سادگی جذب اطلاعات نمی شوند.

 

به گفته وانگ ، کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند اما سوال دشوار این است که چگونه این کنجکاوی طبیعی را مهار کنیم.

 

در نهایت ، یافته هایی از این قبیل به والدین و مربیان کمک می کند تا وقتی بچه ها به طور فعال دنیا را کاوش می کنند و از دنیا می آموزند ، حمایت بهتری داشته باشند. ”

 

در مجموعه ای از آزمایشات ، وانگ و همكارانش كتاب های داستانی حضوری و آنلاین طراحی كردند تا میزان دانش كودكان پیش دبستانی 3 تا 5 ساله درباره “حوزه های مختلف” دانش را اندازه گیری كنند. این آزمایش همچنین توانایی آنها را در درک یک موضوع خاص مانند سرایت ارزیابی کرد و پرسید که چگونه سطح دانش فعلی کودکان علاقه آنها را برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن پیش بینی می کند ، از جمله اینکه آیا کسی پس از بازی با دوستی که عطسه می کند بیمار خواهد شد یا خیر؟

به طور شهودی ، به نظر می رسد که کنجکاوی متعلق به کسانی است که بیشترین دانش را دارند ، مانند دانشمندان و کسانی که کمترین شناخت را دارند ، مانند نوزادان. ” “اما آنچه که ما در اینجا یافتیم کاملاً تعجب آور است: این کودکان در وسط بودند که بیشترین علاقه را به یادگیری بیشتر در مورد سرایت نشان دادند ، در مقایسه با کودکانی که خیلی کم یا زیاد می دانند.”

کمی درباره ی کنجکاوی

 

فرود ماه آپولو 11 همه با کنجکاوی آغاز شد ، بدون شک با سوالاتی از قبیل: راه رفتن روی ماه واقعاً چگونه خواهد بود؟ و “چگونه می توان موشکی را به سلامت روی آن فرود آورد؟”

 

نکته این است که کنجکاوی باعث ایجاد نوآوری ، پیشرفت و یادگیری می شود.

علم پشت علم کنجکاوی

 

چه چیزی در مغز ما می گذرد وقتی عمیقاً کنجکاو هستیم؟ چرا ذهن کنجکاو ما نیاز غیرقابل تحمل به فرو نشاندن دارد؟ بیایید نگاهی به علوم اعصاب پشت کنجکاوی بیندازیم …

 

کنجکاوی یک غریزه طبیعی انسان است که از همان روز تولد ما جرقه می خورد. در حدود سه سالگی ، بیشتر کودکان وارد مرحله پرسیدن  سوالاتی از قبیل: “چرا آسمان آبی است؟” چگونه نوزادان ساخته می شوند؟” می شوند. کنجکاوی یک عنصر اساسی در عملکرد شناختی ما است ، حتی اگر مکالمات ناجور را تحریک کند!

 

وقتی ما کنجکاو هستیم ، چیزهای شگفت انگیزی برای مغز ما اتفاق می افتد.

 

مطالعه MRI توسط روانشناسان در دانشگاه کالیفرنیا از 19 داوطلب خواسته است تا 100 سوال عمومی دانش را بررسی کنند. موضوعات مختلف بسیار متفاوت بود ، از دایناسورها گرفته تا بیتلز. از داوطلبان خواسته شد تا میزان کنجکاوی خود را برای یافتن پاسخ هر سوال ارزیابی کنند.

 

نتایج

 

این اسکن ها نشان داد هنگامی که شرکت کنندگان در بیشترین کنجکاوی خود مشغول بودند ، قسمت هایی از مغز که موجب خشنودی و جوایز است ، تحریک می شود. اسکن MRI همچنین افزایش فعالیت در هیپوکامپ را نشان داد.

 

هیپوکامپ بخشی جدایی ناپذیر از سیستم لیمبیک است که احساسات شما را تنظیم می کند. همچنین در آنجا حافظه ها ذخیره می شوند. به همین دلیل است که وقتی به موضوعی علاقه مند یا علاقه مند هستیم بهتر یاد می گیریم.

این مطالعه همچنین نشان داد که وقتی کنجکاو می شویم یک ماده شیمیایی مغز به نام دوپامین آزاد می کنیم. دوپامین داروی طبیعی شگفت انگیز مغز است! این یک انتقال دهنده عصبی است که هر زمان احساس لذت بخشی می کنیم ، آزاد می شود. هرجایی که رابطه جنسی ، شکلات ، عشق یا سوارکاری غلتکی باشد ، می توانید شرط کنید که دوپامین نیز در آنجا وجود دارد!

 

کورتیزول یک ماده شیمیایی مغزی است که وقتی احساس استرس می کنیم ترشح می شود. این ماده آدرنالین مورد نیاز ما را برای غلبه بر شرایط اضطراب آور تولید می کند. برای مثال می تواند در شرایط خاص مانند فرار از قبایل آدمخوار مفید باشد. ترشح مقدار کمی کورتیزول می تواند رفتار کنجکاو را تحریک کند.

 

به طور خلاصه ، کنجکاوی به تقویت خاطرات کمک می کند ، به همین دلیل مهم است که در هنگام آموزش کنجکاوی را تشویق کنید – به این ترتیب احتمال جذب کردن و به خاطر سپردن آن بیشتر است.

 

آیا افرادی که به تنها بودن تمایل دارند، مغزشان متفاوت است؟ تجارب گذشته یا ترس از آینده؟

 

12 تکنیک افزایش خلاقیت، از ریسک پذیری تا تکنیک 6 کلاه

 

نشانه های ذهن خلاق